Potwierdzamy opinię rolnika (imię i nazwisko do wiadomości redakcji) z Hajnówki w woj. podlaskim. Ciągnik Tym T575 zaimponował nam jakością wykonania wszystkich podzespołów. Pojazd z tak wysoką kulturą techniczną powstał w firmie Tong Yang Moolsan (TYM) z Korei Południowej. Samochody z tego kraju zdążyły już zyskać w Europie renomę niezawodnych. Czy ten sukces powtórzą traktory? Ocenimy to za kilka lat.
W traktorze Tym T575 zamontowany jest silnik własny producenta. To turbodoładowana jednostka 4-cylindrowa o pojemności zaledwie 2,3 l. Pracuje bardzo subtelnie, jak nie silnik wysokoprężny. Motor ten osiąga moc 55 KM. W układzie paliwowym zastosowano mechaniczną pompę wtryskową i wtryskiem pośrednim.
to pojemność zbiornika paliwa ciągnika Tym T575.
Właściciel gospodarstwa w Hajnówce nie sprawdzał dokładnie zużycia paliwa, ale jest zdania, że ciągnik pali mało. Podczas pracy z maszynami napędzanym od WOM ciągnika, rolnik wkręca silnik na blisko 2000 obr./min., a przy pracach lekkich bez WOM, na 1200-1300 obr./min. Rolnik zaznacza, że kupuje paliwo B0, czyli bez dodatku biokomponentów.
tyle wynosi maksymalny udźwig tylnego TUZ ciągnika Tym T575.
Za oczyszczanie spalin odpowiada DPF, ale do tej pory rolnik nie zauważył, aby załączyło się jego wypalanie. Producent dopuszcza możliwość tymczasowego zablokowania tej funkcji. Ma to na celu zapobieganie wystąpieniu pożaru na skutek iskier wydostających się z rury wydechowej podczas wypalania filtra DPF. Blokadę załącza się wygodnie przyciskiem na desce rozdzielczej. To tym bardziej ważne z powodu zamontowania końcówki rury wydechowej blisko podłoża przy przednim kole lewym. Rozwiązanie to ma wielką zaletę. W tak małym ciągniku pozwala zachować dobrą widoczność z kabiny, która jest wyjątkowo obszerna.
Podczas naszej wizyty traktor miał na liczniku 76,9 godzin. To przebieg po niecałym roku pracy w gospodarstwie 20-hekterowym, w którym uprawia się zboża, łubin, ziemniaki oraz grykę i facelię. To dla rolnika ważne rośliny miododajne, bo ma pasieki.
to wydatek pompy hydraulicznej ciągnika Tym T575. Pompa wspomagania układu kierowniczego ma wydatek prawie 18 l/min.
W gospodarstwie są również stawy rybne, wokół których Tym T575 pracuje z mulczerem. Ponadto jest agregowany z opryskiwaczem zawieszanym o pojemności 400 l i belką o szerokości 12 m. Wykorzystywany jest również do pracy z siewnikiem 2,5-metrowym oraz sadzarką 2-rzędową do ziemniaków.
tyle wynosi prędkość maksymalna ciągnika Tym T575.
Właśnie z powodu uprawy ziemniaków w redlinach co 75 cm, rolnik kupując traktor zamówił go na oponach węższych w rozmiarach: z tyłu 270/95 R36 i z przodu 9.5 R20. Standardowe mają odpowiednio: 340/85 R28 i 280/70 R18. Opony wąskie pozwalają traktorowi wpasować się w przejazdy w ziemiankach i pozostawiać wąskie ślady w ścieżkach technologicznych.
Kabina jest obszerna i chociaż 6-słupkowa to i tak oferuje bardzo dobrą widoczność. Rolnik chwali sprawnie działającą klimatyzację. Biegi przełącza klasycznym drążkiem pozwalającym wybrać jedno z czterech przełożeń. Po drugiej stronie (lewej) fotela operatora znajduje się dźwignia zakresu szosowego i polowego. Traktor ma więc prostą 8-biegową przekładnię mechaniczną 2×4. Do zmiany kierunku jazdy służy trzecia dźwignia zamontowana również klasycznie, czyli z lewej strony kierownicy.
to rozstaw osi ciągnika Tym T575.
Traktor ma również dźwignię obsługi ładowacza czołowego zamontowaną przed drążkiem biegów 1-4, ale rolnik nie planuje jego montażu.
Mechanicznie obsługiwany jest tylny TUZ o udźwigu 1733 kg oraz dwie pary zaworów hydrauliki zewnętrznej. Zębata pompa hydrauliczna ma wydatek 31,9 l/min. Rolnik uważa te parametry za dobrane poprawnie do mocy ciągnika. Nie ma problemu z podnoszeniem i zasilaniem w olej maszyn, z którymi pracuje jego Tym. Jedna funkcja jest załączana elektrohydraulicznie. To tylny WOM z prędkością 540 obr./min.
to masa ciągnika Tym T575.
W sierpniu 2024 r., Pronar będący importerem ciągników Tym, wycenił opisywany w artykule model T575 ST na 124600 zł netto. Traktor ten ma jednak koła montowane przez Pronar w rozmiarach 340/85 R28 i 280/70 R18, z felgami produkcji Pronar.