Czytaj dalej
Claas Axion 850 z przekładnią Claas CMATIC trafił do nich w kwietniu 2018 r. Do tej pory przepracował 9 tys. godzin. Zdanie na temat wspomnianej bezstopniowej skrzyni biegów uległo jednak zmianie. Maciej Klóska od początku był zachwycony jej wysoką kulturą pracy i idącą za tym wygodą jazdy ciągnikiem. Z drugiej strony nie wiedział, jaka będzie trwałość tej przekładni i czy z powodu awarii nie będzie musiał ponosić wysokich kosztów jej usunięcia. Dzisiaj już wie – jego obawy były nieuzasadnione. Uważa nawet, że CMATIC to najtrwalszy element traktora. Zdanie to podzielają serwisanci autoryzowanego dealera marki Claas. To firm Agroland, w której ciągnik został kupiony.
to roczny przebieg opisywanego ciągnika Claas z przekładnią CMATIC.
– Jak dzwonię do serwisu, to zawsze słyszę, że na pewno nie chodzi o przekładnię CMATIC. Pracownicy firmy Agroland mają do niej pełne zaufanie i wiedzą, że jak jest poprawnie serwisowana, to jest ostatnim podzespołem ciągnika w kolejce do ewentualnej awarii. Przyznaję im rację, u mnie się to sprawdza – mówi Maciej Klóska, który traktorem Claas Axion 850 CMATIC pracuje najwięcej.
Joanna i Maciej Klóska prowadzą gospodarstwo rolne w miejscowości Zakrzewo, powiat złotowski, woj. wielkopolskie. Gospodarują na 180 ha gruntów uprawnych i dodatkowo świadczą usługi rolnicze. Specjalizują się w kukurydzy i w sezonie obsiewają ponad 1000 ha. Ciągnik Claas Axion 850 ma więc co robić i w ciągu roku nakręca 1000-1300 godzin.
– Już w czasie testów traktora sprawdziliśmy go z czym mogliśmy. Najcięższą pracą było głęboszowanie i właśnie wtedy przekładnia bezstopniowa pokazała swoje największe zalety. Nie trzeba było zajmować się redukowaniem biegów pracując na fragmencie pola z glebą ciężką i odwrotnie. Jak traktor miał lżej, to sam dobierał odpowiednie przełożenie i nawet nie wiemy jakie, bo to skrzynia bezstopniowa. Zresztą robi to również w innych pracach włącznie z transportem. Moim zdaniem, kto raz popracuje takim ciągnikiem, nie będzie już chciał widzieć innej skrzyni biegów. Powinno to jednak być kilka dni pracy z różnymi maszynami włącznie z transportem. Dopiero wtedy można w pełni docenić możliwości tego rozwiązania. Z czasem zapominamy, że w traktorze jest w ogóle przekładnia. Po prostu wsiadamy ruszamy i jeździmy. Pozwala to skupić się na innych czynnościach i dzięki temu lepiej je wykonywać. Jak jeszcze ustawimy tempomat i sekwencję uwrociową, to praca polowa, nawet tak odpowiedzialna jak siew, nie jest już tak męcząca – zaznacza Maciej Klóska.
przy tych prędkościach jazdy, przekładnia CMATIC działa w 100% mechanicznie, co oznacza najwyższą sprawność i niskie zużycie paliwa.
Joanna i Maciej Klóska w swoim gospodarstwie uprawiają zboża, rzepak, kukurydzę i w ramach poprawy zmianowania, rośliny strączkowe. Większość pól uprawiana jest w systemie bezorkowym, a głównym koniem pociągowym jest Claas Axion 850 CMATIC.
Zapytaliśmy rolnika jak ocenia zużycie paliwa w swoim ciągniku z przekładnią bezstopniową CMATIC. Wiadomo bowiem, że to produkt, który przy czterech prędkościach jazdy wynoszących około: 4 / 12 / 22 / 43 km/h, przenosi napęd w 100% mechanicznie. Pozwala to uzyskać wysoką sprawność nie tylko przy tych wartościach, ale również im zbliżonych, co przekłada się na niższe zużycie paliwa. Należy również pamiętać o jeszcze jednym ważnym aspekcie pracy takim traktorem. Niedoświadczony lub po prostu zmęczony operator ciągnika z przekładnią klasyczną, pracując na glebach mozaikowatych, nie jest w stanie dotrzymać kroku traktorowi z bezstopniową skrzynią biegów. W tej sytuacji uwidacznia się niewątpliwa przewaga tego rozwiązania, bo jego pracą zarządza komputer, który się nie męczy i cały czas uzyskuje wydajność stuprocentową. Przypominamy, że elektronika zarządzająca ciągnikiem ze skrzynią biegów Claas CMATIC, tak żongluje obrotami silnika i przełożeniami, aby w trybie automatycznym utrzymywać założoną prędkość jazdy i jednocześnie zużywać jak najmniej paliwa.
co tyle godzin wymieniany jest olej hydrauliczny, czyli również przekładni CMATIC.
– Wykonując usługi rolnicze zaczynam pracę z pełnym zbiornikiem i po jej zakończeniu tankujemy znowu do pełna. Usługobiorcy mają więc podstawę do porównań ze swoimi lub innymi traktorami. Często spotykam się z opinią, że Claas Axion 850 CMATIC. po pracy na danym polu, spalił niedużo paliwa – podkreśla Maciej Klóska.
Rolnik bardzo skrupulatnie przestrzega terminów przeglądów serwisowych. Nawet je przyspiesza, aby jeszcze bardziej dbać o stan techniczny ciągnika. – Pilnujemy zmiany filtrów i olejów. Serwis silnikowy robimy co 400 godzin, zamiast dopuszczalnych przez producenta 600. Podobnie hydrauliczny, nie co 1500, ale co 1300-1400 godzin. Ponadto w połowie tego okresu wymieniane są filtry oleju hydrauliki i dodatkowe skrzyni biegów. Zawsze korzystamy z oryginałów zalecanych przez producenta – mówi Maciej Klóska.
Podczas naszej wizyty Claas Axion 850 CMATIC o mocy maksymalnej 264 KM pracował z zawieszanym rozsiewaczem nawozów Amazone ZA-TS 2600. Było to zastępstwo, bo ciągnik mniejszy przypisany do tej maszyny był naprawiany. Praca ta dla 250-konnego ciągnika okazała się przysłowiową bułką z masłem. Po obsianiu 21,19 ha, odczytaliśmy zużycie paliwa w terminalu CEBIS. Wynik to 0,3 l/ha. Traktor pracował z prędkością 20 km/h i rozsiewaczem ustawionym na szerokość roboczą 24 m. Obroty silnika mieściły się w przedziale 1300-1330 na minutę.
tyle wynosiło zużycie paliwa podczas rozsiewu nawozu zestawu Claas Axion 850 CMATIC z rozsiewaczem nawozów Amazone ZA-TS 2600.
W planach zakupowych jest kolejny ciągnik marki Claas – oczywiście z przekładnią bezstopniową. Ma to być Arion 650. Mógłby mieć skrzynię biegów Heksashift, ale Maciej Klóska już postanowił – będzie zamówiony z przekładnią CMATIC.
W kolejnym artykule na temat ciągnika Claas 850 CMATIC przedstawimy obsługę przekładni bezstopniowej z punktu widzenia praktyki rolniczej. Maciej Klóska ma na ten temat kilka ciekawych spostrzeżeń, które wyłożył jak kawę na ławę.