Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Claas CMATIC najtrwalszym elementem ciągnika. To ocena rolnika po 9 tys. godzin

Dodano: 27.02.2025
Po tygodniu solidnych testów traktora z przekładnią Claas CMATIC, zapadła decyzja o jego zakupie. Dzisiaj ma już na liczniku 9 tys. godzin, a rolnik uważa, że zamontowana w traktorze skrzynia biegów jest jego najtrwalszym elementem fot. TRAKTOR24.pl
Po tygodniu solidnych testów traktora z przekładnią Claas CMATIC, zapadła decyzja o jego zakupie. Dzisiaj ma już na liczniku 9 tys. godzin, a rolnik uważa, że zamontowana w traktorze skrzynia biegów jest jego najtrwalszym elementem fot. TRAKTOR24.pl

Czy skrzynia biegów może zadecydować o wyborze ciągnika? Ten przykład nie pozostawia wątpliwości, że tak i to na długie lata. Maciej Klóska po tygodniu solidnych testów traktora z przekładnią Claas CMATIC był pod wrażeniem jej pracy. Tak dużym, że po oddaniu ciągnika dealerowi, po dwóch tygodniach wraz z żoną Joanną podjęli decyzję o jego zakupie.

Koła międzyrzędowe to opłacalna inwestycja. W firmie Grasdorf wiedzą o nich wszystko

Po co zmieniać koła klasyczne na koła międzyrzędowe? Odpowiedź jest prosta – z powodu rachunku ekonomicznego, który pozwala na takiej inwestycji z czasem zarabiać. Oczywiście stopa zwrotu zależy od rodzaju uprawy i jej wielkości. Karol Suchy, doradca techniczny w firmie Grasdorf podpowiada, jak do tego tematu podejść, aby nie popełnić błędu.

Czytaj dalej

Claas Axion 850 z przekładnią Claas CMATIC trafił do nich w kwietniu 2018 r. Do tej pory przepracował 9 tys. godzin. Zdanie na temat wspomnianej bezstopniowej skrzyni biegów uległo jednak zmianie. Maciej Klóska od początku był zachwycony jej wysoką kulturą pracy i idącą za tym wygodą jazdy ciągnikiem. Z drugiej strony nie wiedział, jaka będzie trwałość tej przekładni i czy z powodu awarii nie będzie musiał ponosić wysokich kosztów jej usunięcia. Dzisiaj już wie – jego obawy były nieuzasadnione. Uważa nawet, że CMATIC to najtrwalszy element traktora. Zdanie to podzielają serwisanci autoryzowanego dealera marki Claas. To firm Agroland, w której ciągnik został kupiony.

1000-1300 godzin – 

to roczny przebieg opisywanego ciągnika Claas z przekładnią CMATIC.

– Jak dzwonię do serwisu, to zawsze słyszę, że na pewno nie chodzi o przekładnię CMATIC. Pracownicy firmy Agroland mają do niej pełne zaufanie i wiedzą, że jak jest poprawnie serwisowana, to jest ostatnim podzespołem ciągnika w kolejce do ewentualnej awarii. Przyznaję im rację, u mnie się to sprawdza – mówi Maciej Klóska, który traktorem Claas Axion 850 CMATIC pracuje najwięcej.

Maciej Klóska szybko docenił zalety przekładni bezstopniowej CMATIC fot. TRAKTOR24.pl
Maciej Klóska szybko docenił zalety przekładni bezstopniowej CMATIC fot. TRAKTOR24.pl

Claas CMATIC sprawdzony w różnych pracach

Joanna i Maciej Klóska prowadzą gospodarstwo rolne w miejscowości Zakrzewo, powiat złotowski, woj. wielkopolskie. Gospodarują na 180 ha gruntów uprawnych i dodatkowo świadczą usługi rolnicze. Specjalizują się w kukurydzy i w sezonie obsiewają ponad 1000 ha. Ciągnik Claas Axion 850 ma więc co robić i w ciągu roku nakręca 1000-1300 godzin.

– Już w czasie testów traktora sprawdziliśmy go z czym mogliśmy. Najcięższą pracą było głęboszowanie i właśnie wtedy przekładnia bezstopniowa pokazała swoje największe zalety. Nie trzeba było zajmować się redukowaniem biegów pracując na fragmencie pola z glebą ciężką i odwrotnie. Jak traktor miał lżej, to sam dobierał odpowiednie przełożenie i nawet nie wiemy jakie, bo to skrzynia bezstopniowa. Zresztą robi to również w innych pracach włącznie z transportem. Moim zdaniem, kto raz popracuje takim ciągnikiem, nie będzie już chciał widzieć innej skrzyni biegów. Powinno to jednak być kilka dni pracy z różnymi maszynami włącznie z transportem. Dopiero wtedy można w pełni docenić możliwości tego rozwiązania. Z czasem zapominamy, że w traktorze jest w ogóle przekładnia. Po prostu wsiadamy ruszamy i jeździmy. Pozwala to skupić się na innych czynnościach i dzięki temu lepiej je wykonywać. Jak jeszcze ustawimy tempomat i sekwencję uwrociową, to praca polowa, nawet tak odpowiedzialna jak siew, nie jest już tak męcząca – zaznacza Maciej Klóska.

4 / 12 / 22 / 43 km/h – 

przy tych prędkościach jazdy, przekładnia CMATIC działa w 100% mechanicznie, co oznacza najwyższą sprawność i niskie zużycie paliwa.

Joanna i Maciej Klóska w swoim gospodarstwie uprawiają zboża, rzepak, kukurydzę i w ramach poprawy zmianowania, rośliny strączkowe. Większość pól uprawiana jest w systemie bezorkowym, a głównym koniem pociągowym jest Claas Axion 850 CMATIC.

Elektronika zarządzająca ciągnikiem ze skrzynią biegów Claas CMATIC, tak żongluje obrotami silnika i przełożeniami, aby w trybie automatycznym utrzymywać założoną prędkość jazdy i jednocześnie zużywać jak najmniej paliwa fot. TRAKTOR24.pl
Elektronika zarządzająca ciągnikiem ze skrzynią biegów Claas CMATIC, tak żongluje obrotami silnika i przełożeniami, aby w trybie automatycznym utrzymywać założoną prędkość jazdy i jednocześnie zużywać jak najmniej paliwa fot. TRAKTOR24.pl

Zużycie paliwa w oczach usługobiorców

Zapytaliśmy rolnika jak ocenia zużycie paliwa w swoim ciągniku z przekładnią bezstopniową CMATIC. Wiadomo bowiem, że to produkt, który przy czterech prędkościach jazdy wynoszących około: 4 / 12 / 22 / 43 km/h, przenosi napęd w 100% mechanicznie. Pozwala to uzyskać wysoką sprawność nie tylko przy tych wartościach, ale również im zbliżonych, co przekłada się na niższe zużycie paliwa. Należy również pamiętać o jeszcze jednym ważnym aspekcie pracy takim traktorem. Niedoświadczony lub po prostu zmęczony operator ciągnika z przekładnią klasyczną, pracując na glebach mozaikowatych, nie jest w stanie dotrzymać kroku traktorowi z bezstopniową skrzynią biegów. W tej sytuacji uwidacznia się niewątpliwa przewaga tego rozwiązania, bo jego pracą zarządza komputer, który się nie męczy i cały czas uzyskuje wydajność stuprocentową. Przypominamy, że elektronika zarządzająca ciągnikiem ze skrzynią biegów Claas CMATIC, tak żongluje obrotami silnika i przełożeniami, aby w trybie automatycznym utrzymywać założoną prędkość jazdy i jednocześnie zużywać jak najmniej paliwa.

1300-1400 – 

co tyle godzin wymieniany jest olej hydrauliczny, czyli również przekładni CMATIC.

– Wykonując usługi rolnicze zaczynam pracę z pełnym zbiornikiem i po jej zakończeniu tankujemy znowu do pełna. Usługobiorcy mają więc podstawę do porównań ze swoimi lub innymi traktorami. Często spotykam się z opinią, że Claas Axion 850 CMATIC.  po pracy na danym polu, spalił niedużo paliwa – podkreśla Maciej Klóska.

Serwis olejowy trochę przyspieszony

Rolnik bardzo skrupulatnie przestrzega terminów przeglądów serwisowych. Nawet je przyspiesza, aby jeszcze bardziej dbać o stan techniczny ciągnika. – Pilnujemy zmiany filtrów i olejów. Serwis silnikowy robimy co 400 godzin, zamiast dopuszczalnych przez producenta 600. Podobnie hydrauliczny, nie co 1500, ale co 1300-1400 godzin. Ponadto w połowie tego okresu wymieniane są filtry oleju hydrauliki i dodatkowe skrzyni biegów. Zawsze korzystamy z oryginałów zalecanych przez producenta – mówi Maciej Klóska.

Podczas naszej wizyty Claas Axion 850 CMATIC o mocy maksymalnej 253 KM pracował z zawieszanym rozsiewaczem nawozów Amazone ZA-TS 2600. Było to zastępstwo, bo ciągnik mniejszy przypisany do tej maszyny był naprawiany fot. TRAKTOR24.pl
Podczas naszej wizyty Claas Axion 850 CMATIC o mocy maksymalnej 253 KM pracował z zawieszanym rozsiewaczem nawozów Amazone ZA-TS 2600. Było to zastępstwo, bo ciągnik mniejszy przypisany do tej maszyny był naprawiany fot. TRAKTOR24.pl

Podczas naszej wizyty Claas Axion 850 CMATIC o mocy maksymalnej 264 KM pracował z zawieszanym rozsiewaczem nawozów Amazone ZA-TS 2600. Było to zastępstwo, bo ciągnik mniejszy przypisany do tej maszyny był naprawiany. Praca ta dla 250-konnego ciągnika okazała się przysłowiową bułką z masłem. Po obsianiu 21,19 ha, odczytaliśmy zużycie paliwa w terminalu CEBIS. Wynik to 0,3 l/ha. Traktor pracował z prędkością 20 km/h i rozsiewaczem ustawionym na szerokość roboczą 24 m. Obroty silnika mieściły się w przedziale 1300-1330 na minutę.

0,3 l/ha – 

tyle wynosiło zużycie paliwa podczas rozsiewu nawozu zestawu Claas Axion 850 CMATIC z rozsiewaczem nawozów Amazone ZA-TS 2600.

W planach zakupowych jest kolejny ciągnik marki Claas – oczywiście z przekładnią bezstopniową. Ma to być Arion 650. Mógłby mieć skrzynię biegów Heksashift, ale Maciej Klóska już postanowił – będzie zamówiony z przekładnią CMATIC.

W kolejnym artykule na temat ciągnika Claas 850 CMATIC przedstawimy obsługę przekładni bezstopniowej z punktu widzenia praktyki rolniczej. Maciej Klóska ma na ten temat kilka ciekawych spostrzeżeń, które wyłożył jak kawę na ławę.

W gospodarstwie Joanny i Macieja Klósków głownym koniem pociągowym jest Claas Axion 850 CMATIC fot. TRAKTOR24.pl
W gospodarstwie Joanny i Macieja Klósków, głównym koniem pociągowym jest Claas Axion 850 CMATIC fot. TRAKTOR24.pl
Maciej Klóska spędził w tej kabinie tysiące godzin i docenia to, że w tym czasie nie musiał zmieniać biegów fot. TRAKTOR24.pl
Maciej Klóska spędził w tej kabinie tysiące godzin i docenia to, że w tym czasie nie musiał zmieniać biegów fot. TRAKTOR24.pl
Przekładnia CMATIC w zakresie prędkości polowych pracuje średnio w 82,80% wykorzystując przełożenia mechaniczne fot. materiały prasowe
Przekładnia CMATIC w zakresie prędkości polowych wynoszących od 7,5 do 14,5 km/h pracuje średnio w 82,80% wykorzystując przełożenia mechaniczne fot. materiały prasowe
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Nawigacja rolnicza PTx Trimble. Dzięki niej staliśmy się lepszymi operatorami ciągnika Brona talerzowa Maschio Gaspardo z ISOBUS Deutz-Fahr serii 8 w ciężkiej pracy z bezorkowcem Najmniejszy sześciocylindrowy ciągnik New Holland z przekładnią dwusprzęgłową. Jak wypadł w orce? Ciągnik Puma zaskoczył nas niskim zużyciem paliwa Kultywator Väderstad Cultus 300 testowaliśmy na polach po zebranych: rzepaku, soi oraz kukurydzy Case Vestrum z rewersem w małym joysticku Najsilniejszy ciągnik świata pracował w Polsce Fastrac na polu. Jak sobie poradził? John Deere S7 900 to kombajn, który wie, co wydarzy się za 4 sekundy