Dwa lata po premierze ciągników Claas Nexos 200 Comfort, czyli z pełną kabiną, w 2025 roku ten model ciągnika będzie miał nową wersję kabiny oraz zmodernizowaną konstrukcję wzbogaconą o kilka nowych funkcji. Czytaj dalej
Pielnik międzyrzędowy APV. Zobacz jak pracuje
Całą serię ciągników specjalistycznych Claas Nexos 200 Comfort tworzą cztery modele – S, M, L I XL z silnikami o mocy od 85 do 120 KM (wersje 220, 240, 260). Moc generują czterocylindrowe silniki FPT o pojemności 3,6 litra. Zbiornik paliwa pomieści 100 litrów, jedynie w modelu Nexos S pojemność wynosi 75 l. Wszystkie modele Nexosa a dostępne są w szerokościach od 1 do 1,55 metra – licząc do zewnętrznych punktów obrysu.
Nowa, większa kabina ma tylko cztery słupki. Od początku roku 2025 będzie ona dostępna dla wszystkich modeli Nexos. Konstruktorom udało się uzyskać duże przeszklone powierzchnie i płaską podłogę – co w ciągnikach sadowniczych jest szczególnym wyzwaniem. Tylko cztery słupki oznaczają iż drzwi mają większą powierzchnię. Z jednej strony, przy ich dużej szerokości otwierania nawet solidnej postury sadownik nie będzie miał kłopotu z zajęciem miejsca na fotelu operatora. Natomiast w wąskich przestrzeniach lepiej uważać przy otwieraniu drzwi.
Obok naprawdę dużej widoczności wygodę operowanie stopami zdecydowanie poprawia brak tunelu środkowego, czyli to że podłoga jest płaska. Do drobnych acz zauważalnych jednak od razu elementów należy kierownica. Jest on wykonana z jakościowej, antypoślizgowej skóry. To wyposażenie zawędrowało do ciągników Claas Nexos, aby pokazać, że mają one wspólne geny z dużymi “braćmi” wśród ciągników Claas aż do Xeriona 12. Zgodnie z ujednoliconym nowym wyglądem kabiny, Nexos Comfort nawiązuje nowymi tylnymi światłami drogowymi LED, bocznymi światłami obrysowymi LED, kierunkowskazami LED, a także światłami roboczymi LED do reszty z gamy ciągników Claas.
Wraz z nową kabiną do wyposażenia opcjonalnego całej serii Nexos wchodzi układ dynamic steering. Aktywowanie go w terminalu umożliwia podczas wykonywania uwroci w wąskich przejazdach, przejście z jednego skrajnego skrętu kół do drugiego skrajnego położenia przy zaledwie 1,5 obrotu kierownicy. Jest to o dwa pełne obroty mniej niż w normalnym trybie kierowania, który jest używany do jazdy po drogach. Drugą funkcją ułatwiającą operatorowi życie na co dzień jest smart stop. Funkcja ta zapewnia większy komfort i bezpieczeństwo przy manewrowaniu podczas podłączania narzędzia lub na małej przestrzeni. Przekładnia rozłącza się automatycznie po naciśnięciu hamulca nożnego i delikatnie włącza się ponownie po jego zwolnieniu. Znacznie upraszcza to także zatrzymywanie i ruszanie na pochyłościach lub skrzyżowaniach.
Z kolei przekładnia twinshift z pięcioma biegami w trzech zakresach pozwala przełączać dwa półbiegi w trybie PowerShift czyli pod obciążeniem – bez wciskania sprzęgła. Podobnie rewers – revershift umożliwia zmianę kierunku jazdy bez dotykania sprzęgła. Dlatego wprawny operator może przez cały dzień pracy praktycznie obejść się bez używania lewej stopy. Prędkość maksymalna jazdy 40 km/h osiągana jest przy niższej prędkości obrotowej silnika – 1650 obr/min.
Kolejną opcją ściśle konstrukcyjną jest opcja ramy środkowej. Dzięki niej możliwe jest jednoczesne zagregowanie narzędzi z tyłu i po środku ciągnika. Rama środkowa daje możliwość połączenia większej liczby operacji w jednym przejeździe – na przykład mechanicznego zwalczania chwastów w międzyrzędziach i jednocześnie między drzewami/krzewami. Co ważne niezależnie od kombinacji – pojedyncze narzędzie czy narzędzia tył/środek – nowy automatyczny WOM odciąża operatora od konieczności załączania go za każdym razem, dla każdego narzędzia osobno.