Seria ciągników Claas Axos 3 jest pozycjonowana między seriami Arion 400 oraz Axos 200. Claas Axos 3 jest więc spadkobiercą takich modeli, jak Axos 300, czy nieco starszy Celtis 300.
Czytaj dalej
Źródłem mocy ciągników nowej serii Axos 3 jest czterocylindrowy silnik Fiat Powertrain (FPT) o pojemności 3,6 litra z oczyszczaniem spalin zgodnym z normą Stage V.
Cztery modele Axos 3 zapewniają moc: 92, 103, 112 oraz 120 KM i maksymalny moment obrotowy od 366 do 466 Nm przy niskiej prędkości obrotowej silnika. Blok silnika i pakiet chłodnic są znane z modeli Nexos 200 i Axos 200, a ich użytkownicy cenią je za wydajność i niezawodność.
– takie wartości mocowe osiągają 4 modele ciągników nowej serii Claas Axos 3.
Co ważne, operator może zapamiętać dwie prędkości obrotowe silnika i w razie potrzeby włączyć je przyciskiem.
Sześciostopniowa przekładnia pozwala na obniżenie prędkości obrotowej silnika przy pracach. Sama przekładnia jest oferowana w trzech wersjach dostosowanych do odpowiednich wymagań rolników i zastosowań.
W najprostszej z nich będziemy mieli do dyspozycji 12 przełożeń w obu kierunkach oraz rewers mechaniczny. Druga wersja oferuje już 24 przełożenia do przodu oraz 12 do tyłu a to dzięki dwóm biegom przełączanym pod obciążeniem. Całość uzupełnia zaś rewers elektrohydrauliczny.
W najbardziej zaawansowanej wersji przekładni biegi pogrupowane są już w 3 zakresach, w tym jeden zakres obejmuje biegi pełzające. Przekłada się to na 36 przełożeń do przodu oraz 18 do tyłu. W tym wypadku także mamy do czynienia z rewersem elektrohydraulicznym oraz z możliwością zmiany dwóch biegów pod obciążeniem.
Co istotne z punktu widzenia prac transportowych, prędkość maksymalna 40 km/h jest osiągana przy oszczędnych 1750 obr./min silnika. Dodatkowo przycisk sprzęgła na dźwigni zmiany biegów może być używany podczas zmiany biegów zamiast sprzęgła nożnego. Wspomnijmy jeszcze, że w zakresie od 5 do 15 km/h dostępnych jest nawet 11 biegów.
Oprócz mechanicznego hamulca ręcznego, wersje z przekładniami 24/12 i 36/18 są wyposażone w elektryczną blokadę postojową, którą aktywuje się za pomocą dźwigni Revershift po lewej stronie kierownicy. Klienci mogą również opcjonalnie zamówić Smart Stop, który umożliwia hamowanie i ruszanie z miejsca bez potrzeby użycia sprzęgła nożnego. To duże odciążenie dla operatora podczas prac z ładowaczem czołowym i prac transportowych, ale także podczas pracy z prasą.
Drzwi Axosa 3 otwierają się do przodu o 180 stopni – ułatwia to wsiadanie i wysiadanie, zwłaszcza w ograniczonych przestrzeniach, na przykład w korytarzu paszowym, dzięki w pełni wykorzystywanej szerokości drzwi wynoszącej 88 cm.
Ponadto drzwi możemy zablokować w pozycji otwartej do przodu, co jest znane z poprzednich modeli Axos 300 i Celtis 300. Mechanizm blokujący można zwolnić zarówno od wewnątrz, jak i od zewnątrz. Nadmieńmy jeszcze, że odchylać możemy zarówno przednią, jak i tylną szybę.
Według danych producenta masa własna Axosa 3 powinna wynosić ok. 4,3-4,4 t a dopuszczalna masa całkowita sięga 8 t.
Maksymalny udźwig tylnego TUZ-a wynosi 5,3 t, a opcjonalny przedni podnośnik charakteryzuje się udźwigiem nawet 3,24 t.
Dodajmy, że Axos 3 może na tylnej osi posiadać koła nawet w rozmiarze 38 cali. Jeśli chodzi o ich rozmiary, to bez problemu zmieszczą się tam „gumy” w rozmiarze 420/85 R38 lub nawet 540/65 R38.
Dla narzędzi i ładowaczy czołowych dostępne są maksymalnie cztery mechaniczne zawory hydrauliczne o przepływie 60 lub 90 l/min. Dwa z nich mogą mieć regulację przepływu.
Jak na kompaktowy i uniwersalny ciągnik przystało, Axos 3 posiada wiele atutów, które predysponują go do pracy z ładowaczem czołowym.
Zacznijmy od tego, że nowy Axos 3 dzięki 30-calowym kołom tylnym w rozmiarze 380/85 R 30 zachowuje wysokość całkowitą poniżej 2,5 m. To oznacza, że dobrze odnajdzie się również przy pracy w niższych budynkach gospodarskich.
Duże okna i niska maska silnika zapewniają doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach. Opcjonalny szklany luk dachowy z homologacją FOPS poprawia widoczność do góry podczas pracy z ładowaczem czołowym. Przednią i tylną szybę można odchylać.
Operatorzy docenią też układ dynamicznego kierowania (wyposażenie opcjonalne). Pozwala on na zmniejszenie liczby obrotów kołem kierownicy między ogranicznikami z 3,8 do 1,9 obrotu.
Omawiana seria ciągników Claas Axos 3 może być wyposażona w jeden z trzech modeli ładowaczy czołowych: FL 100, FL 100 E oraz FL 100 C.
Zwróćmy uwagę, że ładowacz możemy obsługiwać za pomocą mechanicznego dżojstika Propilot lub elektrycznego E-Pilot S. Ten ostatni umożliwia Fastlock i Speedlink do hydraulicznego blokowania i odblokowywania osprzętu ładowacza czołowego oraz automatycznego powrotu łyżki.
Na koniec dodajmy, że z okazji wprowadzenia nowego modelu na rynek, Claas przygotował dla polskich rolników specjalną promocję. Przy zamówieniach ciągnika do końca bieżącego roku można otrzymać pakiet oświetlenia LED z 10 reflektorami w cenie 1 zł.