Czytaj dalej
Deutz-Fahr 8280 TTV jest jedynym modelem ciągników tego producenta serii 8. Taka sytuacja zdarza się bardzo rzadko i od razu rodzi się pytanie – dlaczego nie ma wewnętrznej konkurencji? Odpowiedzi należy szukać w różnicy mocy pomiędzy seriami. Oceniany przez nas traktor Deutz-Fahr serii 8 jest dokładnie wpasowany pomiędzy serie 7 i 9. Flagowy model serii niższej ma moc maksymalną 246 KM, a najsłabszy serii wyższej uzyskuje 295 KM. Porównując dalej widać jednak więcej podobieństw do ciągnika Deutz-Fahr serii 7. To identyczny rozstaw osi (2918 mm) i dopuszczalna masa całkowita (16 t).
O bliskości do serii 7 świadczy również 6-cylindrowy silnik Deutz o pojemności skokowej 6,1 l. Identyczny pod tym względem montowany jest w ciągniku Deutz-Fahr 7250 TTV HD. Na tym podobieństwa jednostki napędowej się kończą, bo w recenzowanym przez nas traktorze znajdują się dwie turbosprężarki o stałym wydatku, a nie jedna. W jednej z nich ciepło z powietrza dolotowego odbiera ciecz krążąca w specjalnie przygotowanej dla niej instalacji. Ta turbosprężarka wchodzi do gry o wyższą moc ciągnika w momencie, gdy komputer sterujący pracą silnika wyśle odpowiedni sygnał. Norma emisji spalin Stage V osiągana jest m.in. dzięki zaworowi EGR, filtrowi cząstek stałych DPF i układowi SCR wtryskującemu w strumień spalin płyn AdBlue. Jego zbiornik ma pojemność 35 l, a oleju napędowego 505 l.
W ciągniku Deutz-Fahr serii 8 montowana jest skrzynia biegów produkowana przez koncern SDF w jego niemieckiej fabryce w Lauingen. Przekładnia o symbolu T7780 łączy w sobie zalety mechanicznej skrzyni biegów oraz napędu hydrostatycznego. Patrząc od strony mechanicznej w tej skrzyni zmieniane są dwa biegi, a resztą przełożeń zajmuje się hydrostat. Połączenie to pozwala uzyskać dużych komforty pracy operatora ciągnika, który może zapomnieć o jej obsłudze. Robi to za niego program komputerowy, który bierze pod uwagę obciążenie silnika i zadaną prędkość jazdy. O tym rodzaju napędu informuje skrót TTV znajdujący się w nazwie modelu.
Podczas naszej wizyty u rolnika użytkującego ciągnik Deutz-Fahr 8280 TTV, trafiliśmy na ekstremalnie ciężką pracę z kultywatorem dłutowym. Był to Lemken Karat 10, który w czasie uprawy był zagłębiony nieomalże pod ramę. Pole po burakach i zbiorze kombajnowym było mocno ubite. W efekcie 10 łap uprawowych 3-metrowego bezorkowca zagłębionych na 35 cm wraz z talerzami zagarniającymi i podwójnym wałem, wymagało od traktora sporej siły uciągu. Prędkość robocza wynosiła 6-7 km/h, a obroty silnika wahały się w granicach 1700-1900 na minutę. Średnie zużycie paliwa wyniosło 27,5 l/ha. Wyszło sporo, ale to efekt bardzo głębokiej uprawy w zbitej glebie. Tak zadecydował Piotr Drzewiecki z miejscowości Zimin k. Poznania, który ciągnikiem Deutz-Fahr 8280 TTV przepracował już ponad 422 godziny. Takie wskazanie odczytaliśmy podczas naszej wizyty w październiku 2024 r. Traktor wykorzystywany jest nie tylko w gospodarstwie, ale świadczy również usługi rolnicze. Model użytkowany przez rolnika spod Poznania to wersja Warrior w kolorze matowej czerni. Zmianę przełożeń podczas ciężkiej pracy ciągnika z kultywatorem Lemken Karat 10 oceniamy jako płynną i cichą. Dla operatora Deutz-Fahra 8280 TTV oznacza to komfortową pracę.
Naszym zdaniem traktor Deutz-Fahr 8280 TTV zasługuje na uwagę nie tylko ze względów mechanicznych, ale również z powodu jego elektroniki. Jest tak zaawansowana, że jej możliwości równają się traktorowi autonomicznemu. Pozwala na to ustawienie pracy w ramach nawigacji rolniczej i programowania sekwencji ComforTip oraz automatycznego prowadzenia na uwrociach Auto Turn.
Zamontowany w kabinie ciągnika terminal iMonitor dostarcza dla marki Deutz-Fahr ceniona za jakość japońska firma Topcon. W jej ofercie odpowiednikiem iMonitora jest konsola X35. Ich dotykowe wyświetlacze o przekątnej 12,1 cala są matowe, co pozwala uzyskiwać czytelny obraz nawet podczas słonecznej pogody.
Poznawanie iMonitora rozpoczynamy od ekranu ciągnika, który wyświetli się po kliknięciu w ikonę traktora na lewym pasku wyboru. Rozwinie się widok z paskiem wyboru po stronie prawej, gdzie patrząc od góry pierwszą sekcją jest obsługa napędu. Pozwala ona zapisać dwie pamięci obrotów silnika, czyli pełni rolę elektronicznego gazu ręcznego. Można również ustawić dwie prędkości dla dwóch tempomatów, co później pozwala korzystać z nich w czasie przejazdów roboczych i uwrociowych.
W trybie automatycznym pracy przekładni TTV ważną rolę pełni pokrętło oznaczone napisem AUTO. Przekręcając je w stronę lewą (napisu Eco) zmniejszamy maksymalny zakres obrotów. Przykładowo ustawienie go na 1700 spowoduje, że nawet przy gazie w podłogę silnik nie przekroczy tego pułapu.
W trybie automatycznym pracy przekładni TTV na uwagę zasługuje również pokrętło oznaczone skrótem ACC. Jego ustawienie określane procentowo decyduje o agresywności pracy ciągnika. Przy ustawieniu na 0% dodanie gazu spowoduje bardzo wolne przyspieszanie, a na 100% bardzo dynamiczną, wręcz zrywną reakcję. Na polu, jak ciągnik traci przyczepność i jego koła zaczynają buksować, to pokrętło należy skręcić w stronę lewą do momentu aż skrzynia przekładniowa będzie pracowała łagodnie bez gwałtownego przyspieszania.
Terminal iMonitor zawiera również sekcję przeznaczoną do ustawień ASM, czyli napędu przedniego i blokady dyferencjałów. To ikona na prawym pasku wyboru wyświetlacza z obrazkiem ciągnika i strzałką przy jego kołach przednich. Funkcja ASM działa w oparciu o prędkości jazdy ciągnika i kąt skrętu jego kół. Ustawia się je niezależnie od siebie i oddzielnie dla napędu przedniego i blokady dyferencjałów.
Z poziomu iMonitora, dostęp do ustawień TUZ-u tylnego i przedniego uzyskamy po kliknięciu w ikony z widokiem ramienia podnośnika (pochylony do tyłu lub do przodu). Cenną funkcją, z której warto korzystać jest AUTO WOM. Pozwala ona na automatyczne załączanie (AUTO ON) i wyłącznie (AUTO OFF) WOM w zależności od położenia ramion tylnego TUZ. Należy zapamiętać, że funkcja ta działa tylko podczas jazdy ciągnika. Na postoju jej nie sprawdzimy.
Pod widokiem ikony siłownika hydraulicznego znajdują się ustawienia hydrauliki ciągnika Deutz-Fahr. Po kliknięciu w pozycję z oznaczeniem MODE można wybrać tryb równego podziału oleju na rozdzielacze. Pomocna jest funkcja kolejna pozwalająca na automatyczne zwiększanie obrotów silnika w celu utrzymania wydatku oleju do np. silnika hydraulicznego wentylatora. Ważną rolę pełnią oznaczenia zawarte w słupkach sekcji hydraulicznych zaznaczone ramkami w różnych kolorach i cyframi na górze. To one pomagają zachować orientację w zakresie hydrauliki widocznej w iMonitorze. Kolory odpowiadają kolorom na wyjściach złączy, a liczby to numery przełączników w kabinie ciągnika.
Bogactwo ustawień iMonitora wymagałoby poświęcenia godzin na ich dokładne omówienie. Dlatego zachęcamy do lektury instrukcji jego obsługi. Jej znajomość pozwoli wykorzystać potencjał ciągnika Deutz-Fahr 8280 TTV, który pozwala rozwinąć mu skrzydła na różnych polach prac rolniczych.