Czytaj dalej
Ten sam gabaryt silnika montowany jest w traktorach mających ponad 200 KM. To już wystarczający powód, aby zwrócić uwagę na ten ciągnik. Najmniejszy w rodzinie sześciocylindrowy New Holland zaimponował nam trakcją podczas wykonywania orki zimowej. Dobrze obrazuje ten krótki film typu rolka.
W ciągniku New Holland T6.160 Dynamic Command montowany jest silnik sześciocylindrowy FPT Industrial o pojemności 6,7 l. Jednostka ta rozwija moc znamionową 135 KM i maksymalną z funkcją EPM 164 KM. Norma emisji spalin Stage V osiągana jest dzięki układowi HI-eSCR-2. Nie ma zaworu EGR, co uznajemy za jedną z najważniejszych informacji przemawiających za wyborem tego silnika. Wróży to długoletnią bezproblemową pracę tej jednostki napędowej, w której nie będzie odkładała się sadza i nagary. Po prostu nie zachodzi recyrkulacja spalin i nie ma takiego ryzyka.
taką pojemność ma sześciocylindrowy silnik ciągnika New Holland o mocy znamionowej 135 KM i maksymalnej z EPM 164 KM.
W ramach układu HI-eSCR-2, traktor korzysta z płynu AdBlue, którego zbiornik mieści 39,5 l. Biorąc pod uwagę pojemność przewidzianą dla oleju napędowego, która wynosi 230 l, to całkiem sporo. Wiemy, dlaczego. Podczas ciężkiej pracy polowej takiej jak orka, zużycie AdBlue wzrasta i zwiększenie pojemności jego zbiornika pozwala przeprowadzać jego tankowanie co drugie napełnianie zbiornika paliwa. Podczas prac lekkich zużycie AdBlue spada znacząco i wtedy na jedno tankowanie paliwa przypadają trzy tankowania AdBlue.
Recenzowany przez nas ciągnik, nie posiadał funkcji sekwencji zdarzeń na uwrociach HTS 2, ale postanowiliśmy ją przedstawić. Funkcja ta pozwala zaprogramować, co ciągnik wykona podczas wyjazdu z uwrocia do pracy polowej i wjazdu na uwrocie po zakończeniu przejazdu roboczego. Ustawienia zaczynamy od kliknięcia w ikonę HTS oznaczoną widokiem ciągnika i strzałki skierowanej w stronę prawą. Znajdziemy ją w widoku funkcji ekranu terminala IntelliView. Dokładnie takie samo oznaczenie funkcji HTS znajduje się na joysticku. Jego naciśnięcie uruchamia na zmianę sekwencję wyjazdu z uwrocia i wjazdu na uwrocie.
Programowane przez nas zadania, jakie po kolei będzie wykonywał ciągnik, są logicznie oznaczone cyframi. Pracując z pługiem obracalnym, pod pierwszą można zaprogramować opuszczenie ramion TUZ tylnego, a pod cyfrą 2 wybraną prędkość pracy w ramach np. systemu GSM 2. To zaawansowany tryb pracy automatycznej przekładni Dynamic Command, który bierze pod uwagę dane dotyczące obciążenia silnika i zadaną przez operatora prędkość jazdy do przodu. Można to porównać do załączenia tempomatu. Gdyby recenzowany przez nas ciągnik posiadał funkcję HTS 2, ustawilibyśmy prędkość 9 km/h. W system GSM 2 był wyposażony – przedstawiliśmy go w tym artykule.
Na drugim końcu pola w ramach HTS 2 kolejność zadań wykonywanych przez ciągnik byłaby następująca: zmniejszenie prędkości do 5 km/h, podniesienie ramion tylnego podnośnika, obrót pługa.
Dla każdego z programowanych zadań można ustawić czas liczony w sekundach lub pokonaną odległość wyrażoną w metrach. W przypadku pracy wspomaganej kierowaniem automatycznym IntelliSteer, również ono może zostać wpisane na listę zadań do wykonania w ramach sekwencji. Mając aktywowany system automatycznego zawracania IntelliTurn, nawet nie trzeba będzie dotykać kierownicy.
Najmniejszy sześciocylindrowy New Holland T6.160 ma kabinę czterosłupkową, którą oceniamy jako wygodne miejsce pracy operatora. Widoczność jest bardzo dobra, a podłokietnik SideWinder 2 z terminalem IntelliView 4 oferują wygodę obsługi.
O komfort pracy operatora dba amortyzacja osi przedniej, amortyzacja kabiny i wygodny fotel z amortyzacją pneumatyczną. To też ciche miejsce pracy (69 dBA), które w przypadku ciągnika z przekładnią Dynamic Command ustawioną w trybie pracy GSM II, pozwala pracować prawie jak traktorem z przekładnią bezstopniową Auto Command. Za to jest od niej tańszy o 12-13% i ma wyższą sprawność. Przekłada się to na niższe zużycie paliwa, co w perspektywie tysięcy godzin pracy ma ogromne znaczenie.
tyle w grudniu 2024 r. wynosi cena sugerowana ciągnika New Holland T6.160 Dynamic Command bez terminala Intelliview i z hydrauliką obsługiwaną mechanicznie.
Najmniejszy sześciocylindrowy New Holland T6.160 ma jeszcze jedną mocną stronę. To jego podnośnik tylny o udźwigu 7864 kg. W czasie pracy z pługiem obracalnym Unia Ibis L 3+1 nie miał najmniejszych problemów z jego podnoszeniem i jazdą transportową. Pomagał w tym rozstaw osi wynoszący dla wersji z amortyzacją przodu Terraglide – 2684 mm.
Klasycznie doposażony traktor ma masę ok. 6300 kg, ale dopuszczalna masa całkowita wynosi 10500 kg. Taki gabaryt z mocą znamionową 135 KM okazał się silnym koniem pociągowym. Orka z pługiem ustawionym na szerokość 180 cm i na głębokość 27 cm nie zrobiła na tym traktorze większego wrażenia. Tylko na cięższych fragmentach pola trzeba było wypłycać pług, ale silnik i przekładnia Dynamic Command, nawet wtedy poradziły sobie świetnie.