Partner serwisu: Trelleborg_Wheels Claas_logo

New Holland Dynamic Command, czyli świetna przekładnia dwusprzęgłowa w traktorze serii T6

16.12.2024
Postanowiliśmy sprawdzić, czy mechaniczna przekładnia dwusprzęgłowa Dynamic Command  jest rzeczywiście godna polecenia fot. TRAKTOR24.pl
Postanowiliśmy sprawdzić, czy mechaniczna przekładnia dwusprzęgłowa New Holland Dynamic Command jest rzeczywiście godna polecenia fot. TRAKTOR24.pl

Przekładnia dwusprzęgłowa Dynamic Command znana jest od kilku lat i zdążyła już zdobyć uznanie wśród polskich rolników. Postanowiliśmy sprawdzić, czy ta mechaniczna skrzynia biegów jest rzeczywiście godna polecenia. Dlatego pod lupę wzięliśmy tak wyposażony ciągnik. Pracował on z pługiem wykonując orkę na miejscami bardzo ciężkiej glebie. Jak spisał się New Holland T6.160 Dynamic Command?

Opony niskociśnieniowe z oznaczeniami IF lub VF

Producenci rolniczych opon niskociśnieniowych umieszczają na nich oznaczenia IF lub VF. W porównaniu do ogumienia tradycyjnego…

Czytaj dalej

New Holland T6.160 Dynamic Command jest ciągnikiem z silnikiem 6-cylindrowym, co dla wielu rolników nadal pozostaje głównym kryterium wyboru traktora do ciężkiej pracy polowej. Dopuszczalna maksymalna masa całkowita tego pojazdu to 10500 kg, a rozstaw osi dla wersji z amortyzacją przodu Terraglide wynosi 2684 mm. Dokładnie takie same gabaryty i nieznacznie niższe masy, mają ciągniki New Holland serii T6, ale z silnikami 4-cylindrowymi. Odpowiednikiem 6-cylindrowego T6.160 jest 4-cylindrowy T6.165, który również może posiadać przekładnię Dynamic Command.

New Holland T6.160 Dynamic Command działa świetnie

Zacznijmy od naszych wrażeń z pracy. W pełni potwierdzamy płynną pracę przekładni Dynamic Command. Podczas ciężkiej pracy jaką byłą orka z pługiem 4-korpusowym obracalnym Unia Ibis L 3+, ustawionym na szerokość 180 cm i na głębokość 27 cm, traktor zmieniał biegi prawie niezauważalnie niczym w bezstopniówce. To zasługa dopracowanej w szczegółach, 3-zakresowej, 8-biegowej przekładni napędowej Dynamic Command konstrukcji własnej koncernu CNH.

 

Przekładnia napędowa Dynamic Command jest dostępna dla serii ciągników New Holland T5 i T6 z 4- oraz 6-cylindrowymi silnikami o mocach od 110 do 175 KM o mocy maksymalnej z EPM.

Co stoi za tak świetną pracą tej mechanicznej skrzyni biegów? Odpowiedź znajdziemy w pomyśle technicznym wykorzystującym sprzęgło podwójne. To rozwiązanie znane dawniej tylko w samochodach sportowych, a obecnie w wielu autach osobowych np. w grupie VAG (m.in. Volkswagen, Skoda) pod nazwą DSG, trafiło do traktorów koncernu CNH. Pomysł znany, ale wykonanie unikatowe na potrzeby ciągnika rolniczego przez inżynierów CNH.

New Holland T6.160 Dynamic Command jest ciągnikiem z silnikiem 6-cylindrowym, co dla wielu rolników nadal pozostaje głównym kryterium wyboru traktora do ciężkiej pracy polowej fot. TRAKTOR24.pl
New Holland T6.160 Dynamic Command jest ciągnikiem z silnikiem 6-cylindrowym, co dla wielu rolników nadal pozostaje głównym kryterium wyboru traktora do ciężkiej pracy polowej fot. TRAKTOR24.pl

W przekładni New Holland Dynamic Command znajdują się dwa wały ze swoimi sprzęgłami. Na jednym znajdują się 4 biegi nieparzyste (1,3, 5, 7), a na drugim 4 parzyste (2, 4, 6, 8). Dzięki temu po załączeniu jakiegokolwiek biegu na jednym z wałów, na drugim wybierany jest natychmiast kolejny najbliższy bieg. Dzięki temu prostemu rozwiązaniu podwojenia wałów i sprzęgieł, strumień mocy jest przekazywany płynnie bez straty czasu na przełączanie. Po prostu, dzięki temu, że kolejny bieg został wcześniej wybrany, pozostaje mu tylko włączyć się w nitkę napędową. Dzieje się to bardzo szybko i dla operatora ciągnika jest praktycznie niezauważalne. Dodajmy, że z technicznego punktu widzenia, choć przekładnię nazywany dwusprzęgłową, to ma 4 sprzęgła. Na wale biegów parzystych znajduje się sprzęgło jazdy do przodu oraz biegów parzystych, a na wale biegów nieparzystych sprzęgło jazdy do tyłu i biegów nieparzystych.

Do prac polowych zakres B

Przekładnia 24×24 Dynamic Command ma 3 zakresy (A, B i C). Do typowych prac polowych przeznaczony jest zakres B, na którym można osiągać prędkości wynoszące od 4,3 do 18,1 km/h. To przedział mający do dyspozycji 8 biegów zmienianych pod obciążeniem. W trybie automatycznym domyślnie jest ich 5. Załączając go do pracy polowej (na wyświetlaczu Intelliview pojawi się napis AUTO i ikona z pługiem) na np. przełożeniu B5, system będzie gotowy zmniejszyć je o 2 w dół (do B3) lub zwiększyć o 2 w górę (do B7). W czasie jazdy liczbę biegów zmienianych automatycznie można rozszerzyć do 8 lub zmniejszyć do 2.

4,3-18,1 km/h – 

z taką prędkością jeździ ciągnik New Holland T6.160, na zakresie B przekładni Dynamic Command.

W czasie naszej testowej orki, ciągnik pracował najczęściej na przełożeniu B6 uzyskując prędkość 8-9,5 km/h. Obroty silnika wynosiły wtedy 1800-1900 na minutę. Na ciężkim fragmencie pola, automatyka redukowała przełożenie do B3. Gleba w tym miejscu była tak zlewna, że i tak najlepszym rozwiązaniem było lekkie unoszenie pługa w celu kontynuacji pracy. Przypominamy, że orka odbywała się pługiem ustawionym na szerokość 180 cm i na głębokość 27 cm.

Przekładnia 24x24 Dynamic Command ma 3 zakresy (A, B i C). Do typowych prac polowych przeznaczony jest zakres B, na którym można osiągać prędkości wynoszące od 4,3 do 18,1 km/h. To przedział mający do dyspozycji 8 biegów zmienianych pod obciążeniem fot. TRAKTOR24.pl
Przekładnia 24×24 Dynamic Command ma 3 zakresy (A, B i C). Do typowych prac polowych przeznaczony jest zakres B. To przedział mający do dyspozycji 8 biegów zmienianych pod obciążeniem fot. TRAKTOR24.pl

A jaki jest zakres prędkości ciągnika New Holland ze skrzynią Dynamic Command? Minimalna prędkość jazdy wynosi 2,2 km/h, a maksymalna 54 km/h dla najszybszej wersji przekładni. Wersja Dynamic Command 40 ECO pozwala osiągać 40 km/h przy obrotach silnika wynoszących na minutę ok. 1650. Dzięki temu ciągnik oszczędza paliwo. W czasie automatycznej pracy przekładni załączonej w trybie transportu (na wyświetlaczu Intelliview pojawi się napis AUTO i ikona z przyczepą), biegi zmieniane są w taki sposób, aby zapewnić maksymalne przyspieszanie. Włączanie się do ruchu drogowego lub wyjazd ze skrzyżowania będą więc zrywne, bo automatyka wybierze niższy bieg. Natomiast po osiągnięciu maksymalnej prędkości jazdy, przekładnia wybierze bieg najbardziej odpowiedni pod kątem zmniejszenia zużycia paliwa. Podczas transportu lekkiego będzie to przełożenie najwyższe C8.

12-13% – 

o taką wartość jest tańszy ciągnik New Holland T6.160 Dynamic Command w porównaniu do jego odpowiednika z przekładnią bezstopniową Auto Command.

Recenzowany przez nas ciągnik posiadał funkcję Dynamic StartStop, czyli sprzęgła w pedale hamulca. Jest ona niezastąpiona podczas pracy z ładowaczem czołowym i prasą, ale przydaje się również w innych zadaniach. Można ją używać niezależnie od prędkości jazdy, nawet w transporcie. W naszym przypadku przydała się podczas orki wykonywanej do skraju pola. Funkcja StartStop posiada 3 ustawienia agresywności zatrzymania ciągnika (niskie, średnie, wysokie), które wybiera się poprzez wyświetlacz Inteliiview.

GSM II to kolejny krok ku bezstopniówce

Planując zakup ciągnika New Holland z przekładnią Dynamic Command warto wybrać opcję jej wyposażenia, która maksymalnie zbliży wrażenia z jazdy traktorem z przekładnią mechaniczną do jej wersji bezstopniowej.

Naszym zdaniem dźwignia rewersora jest jedną z najwygodniejszych w obsłudze. Kierunek jazdy można też zmieniać przyciskami na joysticku fot. TRAKTOR24.pl
Naszym zdaniem dźwignia rewersora jest bardzo wygodna w obsłudze. Kierunek jazdy można też zmieniać przyciskami na joysticku fot. TRAKTOR24.pl

To system Ground Speed Management II – w skrócie GSM II. Bierze on pod uwagę dane dotyczące obciążenia silnika i zadaną przez operatora prędkość jazdy do przodu. Celem jest uzyskanie niskiego zużycia paliwa i jednocześnie utrzymywanie zadanej przez operatora prędkości jazdy. W razie potrzeby jej zmiany, wystarczy użyć pokrętła znajdującego się na joysticku Command Grip (bez tej funkcji jest ono nieaktywne). Można to porównać do nadpisywania tempomatu, czyli jaką prędkość ustalimy, taka będzie utrzymywana. Każda zmiana prędkości pokrętłem nie powoduje rozłączenia trybu GSM II, tylko zmianę prędkości jazdy.

 

System GSM II tak dobiera prędkość obrotową silnika i biegi, aby utrzymywać prędkość jazdy zadaną przez operatora ciągnika.

Korzystaliśmy z GSM II naprzemiennie z klasyczną automatyką pracy przekładni załączonej w trybie polowym. Różnica w pracy była niewielka, ale wygoda przemawia za GSM II. Wystarczy raz wybrać pożądaną prędkość jazdy, do pracy polowej lub transportowej, a system ją osiąga i utrzymuje. W zależności od obciążenia silnika, korzysta z możliwości regulacji jego obrotów i/lub zmiany przełożeń w skrzyni biegów.

 

399 000 zł netto – tyle w grudniu 2024 r. wynosi cena sugerowana ciągnika New Holland T6.160 Dynamic Command bez terminala Intelliview i z hydrauliką obsługiwaną mechanicznie.

W kolejnym artykule dotyczącym naszej recenzji ciągnika New Holland T6.160 z przekładnią Dynamic Command zajmiemy się omówieniem jego pozostałych podzespołów oraz funkcji sekwencji uwrociowej HTS2, która w tym traktorze jest dostępna od drugiej połowy 2024 r.

Dwukrotne szybkie naciśnięcie przycisku z ikonką koła zębatego i napisem AUTO, pozwala zmienić tryb automatycznej pracy przekładni Dynamic Command - z polowego na transportowy fot. TRAKTOR24.pl
Dwukrotne szybkie naciśnięcie przycisku z ikonką koła zębatego i napisem AUTO, pozwala zmienić tryb automatycznej pracy przekładni Dynamic Command – z polowego na transportowy fot. TRAKTOR24.pl
Korzystaliśmy z GSM II naprzemiennie z klasyczną automatyką pracy przekładni załączonej w trybie polowym. Różnica w pracy była niewielka, ale wygoda przemawia za GSM II. fot. TRAKTOR24.pl
Korzystaliśmy z GSM II naprzemiennie z klasyczną automatyką pracy przekładni załączonej w trybie polowym. Różnica w pracy była niewielka, ale wygoda przemawia za GSM II. fot. TRAKTOR24.pl
Głębokość orki wynosiła 27 cm, a gleba miejscami byłą bardzo zlewna fot. TRAKTOR24.pl
Głębokość orki wynosiła 27 cm, a gleba miejscami byłą bardzo zlewna fot. TRAKTOR24.pl
Kabina jest przestronna i wykonana z materiałów wysokiej jakości. Pokrowce na fotelach pozwolą dłużej cieszyć się jej stanem zbliżonym do fabrycznego fot. TRAKTOR24.pl
Kabina jest przestronna i wykonana z materiałów wysokiej jakości. Pokrowce na fotelach pozwolą dłużej cieszyć się jej stanem zbliżonym do fabrycznego fot. TRAKTOR24.pl
Planując zakup ciągnika New Holland z przekładnią Dynamic Command warto wybrać opcję jej wyposażenia, która maksymalnie zbliży wrażenia z jazdy traktorem z przekładnią mechaniczną do jej wersji bezstopniowej fot. TRAKTOR24.pl
Planując zakup ciągnika New Holland z przekładnią Dynamic Command warto wybrać opcję jej wyposażenia, która maksymalnie zbliży wrażenia z jazdy traktorem z przekładnią mechaniczną do jej wersji bezstopniowej. To system Ground Speed Management II – w skrócie GSM II fot. TRAKTOR24.pl
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Taka góra, a traktor Claas Axos 3 dał radę Osadki kolb kukurydzy. Dlaczego warto je zbierać? Od 7 lat pod wrażeniem skrzyni biegów CMATIC Nawigacja rolnicza PTx Trimble. Dzięki niej staliśmy się lepszymi operatorami ciągnika Brona talerzowa Maschio Gaspardo z ISOBUS Deutz-Fahr serii 8 w ciężkiej pracy z bezorkowcem Najmniejszy sześciocylindrowy ciągnik New Holland z przekładnią dwusprzęgłową. Jak wypadł w orce? Ciągnik Puma zaskoczył nas niskim zużyciem paliwa Kultywator Väderstad Cultus 300 testowaliśmy na polach po zebranych: rzepaku, soi oraz kukurydzy Case Vestrum z rewersem w małym joysticku