Ocenę wpływu ciśnienia w oponach typu VF, na siłę uciągu i zagęszczenie gleby, przeprowadzono wiosną 2025 r. w gospodarstwie rolnym Global Rol w Trzemiętowie w woj. kujawsko-pomorskim. Do badań wykorzystano ciągnik Fendt 724 Vario z oponami Trelleborg VF w rozmiarach 710/60 R42 i 600/60 R30. Zmieniano w nich ciśnienie w zakresie: 1,9 bar, 1,6 bar, 1,3 bar i 1,0 bar.

Traktor podczas badania nacisków opon na glebę miał zawieszony na tylnym TUZ agregat Unia Cross II 3.0. Przejeżdżał on przez poduszki, które zostały wcześniej zakopane w glebie.
– Do pomiaru nacisków kół na glebę wykorzystujemy poduszki wypełnione płynem niezamarzającym, które poprzez przewody połączone są z przetwornikami ciśnienia zamieniającymi wytworzone ciśnienie na sygnał elektryczny. Odbiera go specjalny rejestrator z częstotliwością tysiąca pomiarów na sekundę, który pozwala rejestrować wyniki pomiarów zmiany ciśnienia w poduszkach spowodowane przemieszczaniem się po nich ciągnika. Często mamy publiczność i dla niej wyposażyliśmy układ w manometry pozwalające na bieżąco obserwować zmiany ciśnienia – wyjaśnia dr inż. Mirosław Czechlowski, opiekun naukowy SKNIR Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.

Wraz ze zmniejszaniem ciśnienia w oponach zaobserwowano zmniejszenie nacisków jednostkowych. Szczególnie widoczne było to na tylnej osi traktora, gdzie obciążenie było największe (5660 kg z obciążnikami). Najniższa wartość nacisków została zarejestrowana dla ciśnienia 1,0 bar. W porównaniu do ciśnienia w oponach 1,9 bar, zmniejszyły się o połowę! Wyniki szczegółowe przedstawia wykres nr 1.

Traktor podczas badania siły uciągu i zagęszczenia gleby ciągnął drugi traktor (John Deere 6630 premium) z tym samym agregatem pracującym na głębokości ok. 20 cm. Warunki wilgotnościowe pola były trudne i gleba była miejscami nasączona wodą. Pomiary siły uciągu ciągnika wykonano dynamometrem firmy AXIS, wyposażonym w rejestrator zapisujący mierzone wartości z częstotliwością 1 Hz.
Najwyższą siłę uciągu odczytano dla ciśnienia w oponach wynoszącego 1,0 bar (44,63 kN). Najniższa, co nie jest zaskoczeniem, dotyczyła ciśnienia 1,9 bar (29,36 kN). Dla ciśnienia 1,3 bar uzyskano 40,2 kN, a dla 1,6 wartość 35,9 kN (wykres nr 2).

Pomiar zagęszczenia gleby na głębokościach 10 i 15 cm, z punktu widzenia rolnika, okazał się również najkorzystniejszy dla ciśnień: 1,0 bar, 1,3 bar, 1,6 bar, 1,9 bar (wykres nr 3).

Oceniono także wielkość śladu pozostawianego przez oponę napompowaną do wspomnianych czterech wartości. Tutaj również nie było zaskoczenia, bo praca przy niskim ciśnieniu umożliwiła uzyskanie dłuższego śladu, a tym samym lepszą współpracę klocków bieżnika z glebą. Przy ciśnieniu 1,0 bar odcisnęło się 8 klocków bieżnika, a przy 1,9 bar zaledwie 6 klocków. – Dzięki temu zmniejsza się poślizg i tym samym zwiększa zdolność opony do przenoszenia siły trakcyjnej w poziomie – mówi Jerzy Wysocki ze Studenckiego Koła Naukowego Inżynierii Rolniczej Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.

– Na podstawie wykonanych badań stwierdziliśmy, że optymalnym poziomem ciśnienia w oponach Trelleborg VF, jest wartość 1,3 bar. To przy niej opony niskociśnieniowe pracują efektywnie i dbamy o ich zdrowie konstrukcyjne – mówi Paweł Sym ze Studenckiego Koła Naukowego Inżynierii Rolniczej Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.
Przypominamy, że opony typu VF (Variable Flex) pozwalają na pracę maszyny z mniejszymi wartościami ciśnienia powietrza. Dzięki temu ograniczamy wartość jednostkowego nacisku na glebę i zwiększamy siły uciągu ciągnika. Należy jednak pamiętać, aby podczas jazdy transportowej z prędkościami powyżej 15-20 km/h koła dopompować do wartości ok. 1,6 bar. Dokładnych informacje na ten temat udzielają przedstawiciele firmy Trelleborg, która wchodzi obecnie w skład przedsiębiorstwa Yokohama TWS.
Autor: Krzysztof Płocki,
redaktor naczelny
TRAKTOR24.pl


