Partner serwisu: Trelleborg_Wheels John Deere logo

Opony Trelleborg VF na polu. Dlaczego 1,3 bar?

12.10.2025

Większa siła uciągu, oszczędności paliwa i mniejsze ugniatanie gleby, to zalety pracy polowej na niskim ciśnieniu w oponach ciągnika. Niskim, czyli jakim? Na to pytanie odpowiedziały badania przeprowadzone przez Studenckie Koło Naukowe Inżynierii Rolniczej Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Traktor Fendt miał założone opony Trelleborg VF.  Patronat nad tym wydarzeniem objęła redakcja Traktor24.pl.

Ocenę wpływu ciśnienia w oponach typu VF, na siłę uciągu i zagęszczenie gleby, przeprowadzono wiosną 2025 r. w gospodarstwie rolnym Global Rol w Trzemiętowie w woj. kujawsko-pomorskim. Do badań wykorzystano ciągnik Fendt 724 Vario z oponami Trelleborg VF w rozmiarach 710/60 R42 i 600/60 R30. Zmieniano w nich ciśnienie w zakresie: 1,9 bar, 1,6 bar, 1,3 bar i 1,0 bar.

Optymalnym poziomem ciśnienia w oponach Trelleborg VF, jest wartość 1,3 bar. To przy niej opony niskociśnieniowe pracują efektywnie i dbamy o ich zdrowie konstrukcyjne oraz w jego ramach mamy możliwość większego zakresu prędkości pracy ciągnika fot. Traktor24
Optymalnym poziomem ciśnienia w oponach Trelleborg VF, jest wartość 1,3 bar. To przy niej opony niskociśnieniowe pracują efektywnie i dbamy o ich zdrowie konstrukcyjne oraz w jego ramach mamy możliwość większego zakresu prędkości pracy ciągnika fot. Traktor24

Ciśnienie w oponach ciągnika – wpływ na naciski na glebę

Traktor podczas badania nacisków opon na glebę miał zawieszony na tylnym TUZ agregat Unia Cross II 3.0. Przejeżdżał on przez poduszki, które zostały wcześniej zakopane w glebie.

– Do pomiaru nacisków kół na glebę wykorzystujemy poduszki wypełnione płynem niezamarzającym, które poprzez przewody połączone są z przetwornikami ciśnienia zamieniającymi wytworzone ciśnienie na sygnał elektryczny. Odbiera go specjalny rejestrator z częstotliwością tysiąca pomiarów na sekundę, który pozwala rejestrować wyniki pomiarów zmiany ciśnienia w poduszkach spowodowane przemieszczaniem się po nich ciągnika. Często mamy publiczność i dla niej wyposażyliśmy układ w manometry pozwalające na bieżąco obserwować zmiany ciśnienia – wyjaśnia dr inż. Mirosław Czechlowski, opiekun naukowy SKNIR Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.

Pomiary siły uciągu ciągnika wykonano dynamometrem firmy AXIS, wyposażonym w rejestrator zapisujący mierzone wartości z częstotliwością 1 Hz fot. Traktor24
Pomiary siły uciągu ciągnika wykonano dynamometrem firmy AXIS, wyposażonym w rejestrator zapisujący mierzone wartości z częstotliwością 1 Hz fot. Traktor24

Wraz ze zmniejszaniem ciśnienia w oponach zaobserwowano zmniejszenie nacisków jednostkowych. Szczególnie widoczne było to na tylnej osi traktora, gdzie obciążenie było największe (5660 kg z obciążnikami). Najniższa wartość nacisków została zarejestrowana dla ciśnienia 1,0 bar. W porównaniu do ciśnienia w oponach 1,9 bar, zmniejszyły się o połowę! Wyniki szczegółowe przedstawia wykres nr 1.

Wykres nr 1 - Naciski opon na glebę w zależności od ciśnienia
Wykres nr 1 – Naciski opon na glebę w zależności od ciśnienia

Ciśnienie w oponach ciągnika – wpływ na siłę uciągu i zagęszczenie gleby

Traktor podczas badania siły uciągu i zagęszczenia gleby ciągnął drugi traktor (John Deere 6630 premium) z tym samym agregatem pracującym na głębokości ok. 20 cm. Warunki wilgotnościowe pola były trudne i gleba była miejscami nasączona wodą. Pomiary siły uciągu ciągnika wykonano dynamometrem firmy AXIS, wyposażonym w rejestrator zapisujący mierzone wartości z częstotliwością 1 Hz.

Najwyższą siłę uciągu odczytano dla ciśnienia w oponach wynoszącego 1,0 bar (44,63 kN). Najniższa, co nie jest zaskoczeniem, dotyczyła ciśnienia 1,9 bar (29,36 kN). Dla ciśnienia 1,3 bar uzyskano 40,2 kN, a dla 1,6 wartość 35,9 kN (wykres nr 2).

Wykres nr 2 - Siła uciągu w zależności od ciśnienia w oponach fot. Traktor24
Wykres nr 2 – Siła uciągu w zależności od ciśnienia w oponach fot. Traktor24

Pomiar zagęszczenia gleby na głębokościach 10 i 15 cm, z punktu widzenia rolnika, okazał się również najkorzystniejszy dla ciśnień: 1,0 bar, 1,3 bar, 1,6 bar, 1,9 bar (wykres nr 3).

Wykres nr 3 - Zagęszczenie gleby w zależności od ciśnienia w oponach fot. Traktor24
Wykres nr 3 – Zagęszczenie gleby w zależności od ciśnienia w oponach fot. Traktor24

Odciśnięte klocki bieżnika

Oceniono także wielkość śladu pozostawianego przez oponę napompowaną do wspomnianych czterech wartości. Tutaj również nie było zaskoczenia, bo praca przy niskim ciśnieniu umożliwiła uzyskanie dłuższego śladu, a tym samym lepszą współpracę klocków bieżnika z glebą. Przy ciśnieniu 1,0 bar odcisnęło się 8 klocków bieżnika, a przy 1,9 bar zaledwie 6 klocków. – Dzięki temu zmniejsza się poślizg i tym samym zwiększa zdolność opony do przenoszenia siły trakcyjnej w poziomie – mówi Jerzy Wysocki ze Studenckiego Koła Naukowego Inżynierii Rolniczej Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.

Oceniono także wielkość śladu pozostawianego przez oponę fot. Traktor24
Oceniono także wielkość śladu pozostawianego przez oponę fot. Traktor24

Kompromis na polu to 1,3 bar

–  Na podstawie wykonanych badań stwierdziliśmy, że optymalnym poziomem ciśnienia w oponach Trelleborg VF, jest wartość 1,3 bar. To przy niej opony niskociśnieniowe pracują efektywnie i dbamy o ich zdrowie konstrukcyjne – mówi Paweł Sym ze Studenckiego Koła Naukowego Inżynierii Rolniczej Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.

Przypominamy, że opony typu VF (Variable Flex) pozwalają na pracę maszyny z mniejszymi wartościami ciśnienia powietrza. Dzięki temu ograniczamy wartość jednostkowego nacisku na glebę i zwiększamy siły uciągu ciągnika. Należy jednak pamiętać, aby podczas jazdy transportowej z prędkościami powyżej 15-20 km/h koła dopompować do wartości ok. 1,6 bar. Dokładnych informacje na ten temat udzielają przedstawiciele firmy Trelleborg, która wchodzi obecnie w skład przedsiębiorstwa Yokohama TWS.

Autor: Krzysztof Płocki,
redaktor naczelny TRAKTOR24.pl

Do pomiaru nacisków kół na glebę wykorzystano poduszki zakopane w glebie fot. Traktor24
Do pomiaru nacisków kół na glebę wykorzystano poduszki zakopane w glebie fot. Traktor24
Pomiar zagęszczenia gleby penetrometrem firmy Ejkelkamp prowadzony przez dr inż. Dawida Wojcieszaka, opiekuna naukowy SKNIR Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu fot. Traktor24
Pomiar zagęszczenia gleby penetrometrem firmy Ejkelkamp prowadzony przez dr inż. Dawida Wojcieszaka, opiekuna naukowy SKNIR Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu fot. Traktor24
Za pomoc w organizacji badań dziękujemy firmie Fendt Polska oraz jej dealerowi, firmie Agrolmet Gniewkowo i jej szefowi Romanowi Kaczmarkowi fot. Traktor24
Za pomoc w organizacji badań dziękujemy firmie Fendt Polska oraz jej dealerowi, firmie Agrolmet Gniewkowo i jej szefowi Romanowi Kaczmarkowi fot. Traktor24
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Claas Arion 660. Zobacz jak pracuje – film z testu CEMOS w kombajnie CLAAS Trion John Deere X9 1100 radzi sobie na różnych polach Zgrabiarka taśmowa do lucerny i kukurydzy Pięć Kioti w gospodarstwie szkółkarskim Siewnik, który zbudował markę Horsch Pöttinger Terradisc 10001 T. Zobacz co się stało po uniesieniu wału Czym zaskoczyła nas rolnicza stacja pogodowa Sencrop? Grator na gęsiostópkach, czyli uprawa przedsiewna Maschio Gaspardo Rozsiewacz Primo w dwóch różnych gospodarstwach