Czytaj dalej
Pakiet sportowy John Deere dla modeli 6R został wprowadzony w drugiej połowie 2023 r. w ramach aktualizacji na rok 2024. O jego istnieniu nie wszyscy jednak wiedzą, a warto dowiedzieć się więcej na jego temat. Koniecznie w przypadku wykorzystywania ciągnika do jazdy transportowej.
Pierwsze spojrzenie na obszytą skórą kierownicę w najnowszym 6R 250 i od razu wiadomo, że jest mniejsza niż standardowa. Jej średnica wynosi 34,5 cm. To widoczny efekt wyboru pakietu sportowego, ale to nie ta zmiana jest najważniejsza. W czasie jazdy po asfalcie ze prędkością ponad 40 km/h spokojnie mogliśmy trzymać kierownicę jedną ręką, gdy druga spoczywała na joysticku CommandPro. Ciągnik jechał prosto trzymając się toru jazdy i mówiąc obrazowo, nie musieliśmy w drogę celować. Przebudowana kolumna kierownicza pozwala kierowcy czuć się pewniej, co jest odczuwalne zwłaszcza na zakrętach. Dzięki temu traktor prowadzi się jak auto osobowe.
– tyle wynosi średnica kierownicy ciągnika John Deere 6R z pakietem sportowym John Deere.
Zapewne o to chodziło inżynierom marki John Deere, o czy świadczy nazwa tego rozwiązania. Co prawda nawiązanie w nim do sportu można odczytać jako lekką przesadę, ale wiadomo każdy producent ma marketingowców szukających słów kluczy. W tym przypadku najważniejszy jest aspekt techniczny wprowadzonego rozwiązania, który robi różnicę.
Mając do dyspozycji drugi podobny ciągnik mogliśmy ją lepiej poczuć jeżdżąc raz jednym, raz drugim. Tak jak wspomnieliśmy we wstępie, jazda modelem 6R 250 z pakietem sportowym sprawiła nam dużą frajdę. Przyznajemy, przed rozpoczęciem porównania nie było to dla nas takie oczywiste. W końcu czego można oczekiwać z jazda dwoma podobnie wyglądającymi traktorami tego samego producenta? A jednak, różnica okazałą się więcej niż odczuwalna.
W ramach pakietu sportowego, dla kilku rozmiarów opon, dostępne są również szersze felgi. Dzięki temu zwiększa się szybkość reagowania na ruchy kierownicy, stabilność obranego toru jazdy i odporność na przechyły boczne ciągnika. W przypadku opon w rozmiarze 710/70 R42, odległość na osi od środka opony lewej do środka opony prawej wzrosła z 1,8 do 2,0 m. Zastosowanie szerszych felg nie zmienia maksymalnych szerokości opon możliwych do zamontowania w ciągniku najnowszej serii 6R. Na osi przedniej modelu 6R 250 można zamontować rozmiar 600/70 R30 a na tylnej 800/70 R38.
to odległość na osi od środka opony lewej do środka opony prawej (710/70 R42) z felgami poszerzonymi w ramach pakietu sportowego John Deere.
Na zwiększenie komfortu jazdy wpływa także zastosowanie regulowanej amortyzacji fotela. W ich wersjach Premium i Ultimate, kierowca może łatwo wybrać jeden z pięciu poziomów tłumienia automatycznego wstrząsów. Może to szybko zmieniać zależnie od podłoża i prędkości jazdy. Oczywiści nadal dostępna jest funkcja automatycznego dostosowania fotela do masy ciała kierowcy. Działają one niezależnie od siebie.
Zachęcamy do jazd testowych ciągnikiem John Deere z pakietem sportowym. Jest on dostępny w obecnie produkowanej serii 6R, w tym w modelach na bardzo dużej ramie z rozstawem osi wynoszącym 2,9 m. To traktory 6R 230 i 6R 250, w których montowana jest wspomniana mała kierownica. Wyjaśniamy, że w innych modelach ciągników serii 6R, pakiet sportowy obejmuje: przebudowaną kolumnę kierownicy, szersze felgi oraz regulację amortyzacji fotela. Pakiet sportowy jest wyposażeniem standardowym traktorów serii 6R wyprodukowanych po 1 listopada 2023 r.
Recenzowany przez nas John Deere 6R 250 z roku modelowego 2024.5, na tle modelu starszego, wyróżniał się nie tylko pakietem sportowym. Okazało się, że różnic pomiędzy traktorami jest więcej i warto na nie zwrócić uwagę.
taką średnicę ma terminal G5Plus montowany standardowo w każdym ciągniku 6-cylindrowym serii 6R.
To była okazja, aby zobaczyć, jak zmienił się ciągnik serii 6R na przestrzeni 7 lat. Od dość surowego wnętrza w modelu z roku 2017 do jakości auta osobowego w modelu z drugiej połowy roku 2024.
Technologicznie największą różnicę robi terminal John Deere CommandCenter generacji piątej. W porównaniu do jego starszego odpowiednika generacji czwartej, który zamontowany był w ciągniku 6R 250 z roku modelowego 2017, to elektronika porównywalna z dzisiejszymi smartfonami. Jakość obrazu HD, szybkie uruchomienie i ogrom możliwych funkcjonalności, to jego wyróżniki. Dostępne są 2 rodzaje tych terminali. Mniejszy G5 ma ekran o przekątnej 10,1 cala a większy G5Plus 12,8 cala. Ostatni montowany jest standardowo w ciągnikach serii 6R z silnikami 6-cylindrowymi, czyli od modelu 6R 145. Nasz 6R 250, poza tym terminalem miał zamontowany drugi monitor dualny. Rozwiązanie to pozwala pokazywać dosłownie wszystko, na co pozwala wyświetlacz zintegrowany z podłokietnikiem CommandCenter. Warto rozważyć jego zakup, bo cena katalogowa jest przystępna i w połowie lutego 2025 r. wynosi 5610 zł netto. Trzeba jednak pamiętać, że monitor dualny nie ma procesora i nie działa samodzielnie. Za to można go dowolnie przenosić do innego ciągnika, kombajnu czy opryskiwacza John Deere.
Jak nie chcemy kupować monitora dualnego, to zawsze można podzielić wyświetlacz terminala G5Plus na dwie części. Na jednej możemy umieścić np. mapę pola, a na drugiej podgląd maszyny ISOBUS. Każdy terminal G5Plus ma w standardzie dostępną funkcję kierowania automatycznego i system sterowania sekcjami.
Zwróciliśmy również uwagę na radio z wyświetlaczem dotykowym i czterema głośnikami. To zapożyczenie z ciągników John Deere dużych serii produkowanych za oceanem w Waterloo. Mając je w traktorze 6R można poczuć się dokładnie tak samo, jak w samochodzie obsługującym aplikacje CarPlay i Android Auto. Działają one po połączeniu radia z telefonem za pomocą przewodu. Za to dźwięki ze smartfonu można słuchać poprzez sparowanie go z radiem przez Bluetooth.
Zestaw głośnomówiący do rozmów telefonicznych działa bez zarzutu, w czym pomaga mikrofon wbudowany na środku podsufitki kabiny. Po sparowaniu telefonu z radiem można używać jego wyświetlacza do wyświetlania map Google w ramach nawigacji drogowej lub po prostu do odczytywania wiadomości tekstowych z komunikatorów.
taką kwotę można zaoszczędzić kupując ciągnik serii 6R. Warunkiem jest wybór fotela Ultimate i radia z dotykowym wyświetlaczem. Promocja obowiązuje do końca kwietnia 2025 r.
W kolejnym artykule przedstawimy dalsze różnice pomiędzy ciągnikami John Deere serii 6R 250, które dzieli 7 lat od daty ich produkcji. Zwrócimy szczególną uwagę na zmiany jakie ten producent wprowadza w swoich ciągnikach, aż dwa razy w każdym roku kalendarzowym. Czy o tym wiedziałaś? Jaka najbliższa aktualizacja traktora John Deere serii 6R została już zapowiedziana dla roku modelowego 2025.5? Produkcja tych ciągników rozpocznie się 12 maja 2025 r., a dostępne będą od 3 kwartału tego roku.