Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Przechowywanie opon rolniczych. Powietrze dopompować, czy je upuścić?

Dodano: 23.02.2025
Poprawne przechowywanie czasowe opon rolniczych pozwala zwiększyć ich trwałość. Gdyby zostawić ten ciągnik na okres kilku miesięcy w stanie widocznym na zdjęciu, to na pewno jego ogumienie ucierpi i to nieodwracalnie fot. TRAKTOR24.pl
Poprawne przechowywanie czasowe opon rolniczych pozwala zwiększyć ich trwałość. Gdyby zostawić ten ciągnik na okres kilku miesięcy w stanie widocznym na zdjęciu, to na pewno jego ogumienie ucierpi i to nieodwracalnie fot. TRAKTOR24.pl

Odstawiając ciągnik lub kombajn do garażu na okres dłuższej przerwy w pracy nie zapominajmy o zamontowanych w tych pojazdach oponach. Może to skończyć się ich odkształceniem i w efekcie trwałym uszkodzeniem. Czy przechowywanie opon rolniczych wymaga dopompowania w nich powietrza, czy jego upuszczenia?

Złe ciśnienie zabójcą opon

Blisko 90% problemów z oponami rolniczymi jest spowodowanych złym doborem ciśnienia powietrza. Takie zdanie na podstawie swojej wieloletniej praktyki zawodowej mają specjaliści z firm oponiarskich. Zdradzili nam, jak użytkować opony rolnicze, aby służyły jak najdłużej.

Czytaj dalej

Od razu odpowiadamy. Przechowywanie opon rolniczych wymaga dopompowania w nich powietrza. Pozwoli to uniknąć odkształceń w miejscu styku z podłożem, które po np. kilkumiesięcznym okresie postoju ciągnika mogą być nieodwracalne. To już nigdy nie będzie opona o jakości w jakiej opuściła fabrykę i nie chodzi tutaj oczywiście o zużycie bieżnika, tylko o wewnętrzne uszkodzenia jej struktury.

Przechowywanie opon rolniczych – wystarczy chcieć

Powinno być to dla wszystkich jasne, ale przypominamy, że przed wprowadzeniem ciągnika do hali, czy pod wiatę należy go umyć. Używając myjki wysokociśnieniowej nie przesadzajmy jednak z chemią, bo jej wpływ na gumę może być różny. Dlatego opony najbezpieczniej umyć samą wodą.

Po naturalnym wysuszeniu można traktor odstawić w miejsce jego kilkumiesięcznego przechowywania. O tym, że powinno to być pomieszczenie suche z dobrą wentylacją wiedzą wszyscy, ale o zapobieganiu operacji promieni słonecznych już niekoniecznie. Skraj tunelu bez ścian frontowych nie jest więc dobrym pomysłem. Ważne jest również unikanie wpływu ozonu powstającego z silników elektrycznych lub podczas spawania. Nie organizujmy więc warsztatu spawalniczego w hali, w której garażujemy pojazdy.

Od razu widać, że maszyny są przygotowane do kilkumiesięcznego postoju. Tak przechowywane opony mogą być jedynie narażone na promieniowanie słoneczne. Dlatego można je jeszcze okryć np. folią fot. TRAKTOR24.pl
Od razu widać, że maszyny są przygotowane do kilkumiesięcznego postoju. Tak przechowywane opony mogą być jedynie narażone na promieniowanie słoneczne. Dlatego można je jeszcze okryć np. folią fot. TRAKTOR24.pl

Odciążyć i dopompować

Dwie najważniejsze zasady przechowywania opon zamontowanych na ciągniku to jego maksymalne odciążenie i dopompowanie w kołach powietrza.

Z traktora należy zdjąć obciążniki oraz odczepić maszynę. W przypadku przedniego TUZ z balastem wystarczy opuścić go na podłoże. Można również opuścić maszynę zawieszoną na podnośniku tylnym. Ważne, aby ciągnik był maksymalnie odciążony.

– Wszystkie koła ciągnika na czas ich długotrwałego przechowywania należy dopompować. Zalecamy zwiększenie ciśnienia powietrza o przynajmniej 0,5 bar od zalecanego do prac polowo-transportowych. W praktyce będzie to dla kół traktora wartość około 2 barów – podpowiada Piotr Makuch, Marketing Manager East Europe Yokohama TWS.

Kolejną zalecana czynność, to przejechanie do przodu lub tyłu małego odcinka, tak aby koła obróciły się o ćwierć obrotu. Pozwoli to zminimalizować ryzyko wypłaszczenia opony w miejscu styku z podłożem. Jak często to robić? Wiadomo im częściej tym lepiej, ale rozsądnie będzie co 1-2 miesiące.

Wymienione zalecenia można zastąpić postawieniem pojazdu n podporach, w taki sposób, aby koła nie stykały się z podłożem. Zajmuje to więcej czasu i wymaga więcej pracy, ale jest rozwiązaniem najlepszym. Dawniej stosowanie tego rozwiązania było bardzo powszechne. Zachęcamy stosować je zwłaszcza w przypadku kombajnów zbożowych, które są najdłużej w roku magazynowanymi maszynami rolniczymi.

Ta opcja przechowywania opon kombajnowych nie wróży im dużej trwałości fot. TRAKTOR24.pl
Ta opcja przechowywania opon kombajnowych nie wróży im dużej trwałości fot. TRAKTOR24.pl

Przechowywanie kół zdemontowanych

Koła zdemontowane z pojazdu należy przechowywać według podobnych zasad jak zamontowane. Najważniejsze, aby były umyte i nie narażone na działanie promieni słonecznych oraz źródeł ozonu.

Koła podczas przechowywania mogą być ułożone jedno na drugim poziomo lub pionowo. W drugim przypadku należy zwiększyć w nich ciśnienie według zasady plus 0,5 bara. Najważniejsze, aby takie stosy kół nie leżakowały bezpośrednio na ziemi, tylko przynajmniej na palecie lub grubej folii. Tak też powinny być okryte podczas przechowywania pod chmurką.

Konserwacja opon rolniczych

W parze z przechowywaniem opon idzie ich konserwacja. Warto połączyć jedno z drugim, co odwdzięczy się zwiększeniem ich trwałości. Z myślą o tym temacie odwiedziliśmy firmę Zielak-Opony, będącą profesjonalnym serwisem opon rolniczych. Zachęcamy do lektury tego artykułu pod tym linkiem.

W specyficznych warunkach użytkowania opon pomiędzy felgę a stopką opony mogą dostać się zanieczyszczenia. Dotyczy to gleb piaszczystych i często kół sprzętu pracującego w lesie. Osłabiają one miejsce stabilizujące oponę założoną na felgę. Dlatego warto to miejsce oczyścić na przykład raz do roku. Oczywiści wymaga to spuszczenia powietrza i zdjęcia opony, ale warto. W naszej praktyce mieliśmy już przypadki opon leśnych, w których z tego powodu po kilku latach doszło do trwałego uszkodzenia opony i właściciel musiał kupić nową – wyjaśnia mówi Michał Zieliński, właściciel firmy Zielak-Opony z Wałcza w woj. zachodniopomorskim.

Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Nawigacja rolnicza PTx Trimble. Dzięki niej staliśmy się lepszymi operatorami ciągnika Brona talerzowa Maschio Gaspardo z ISOBUS Deutz-Fahr serii 8 w ciężkiej pracy z bezorkowcem Najmniejszy sześciocylindrowy ciągnik New Holland z przekładnią dwusprzęgłową. Jak wypadł w orce? Ciągnik Puma zaskoczył nas niskim zużyciem paliwa Kultywator Väderstad Cultus 300 testowaliśmy na polach po zebranych: rzepaku, soi oraz kukurydzy Case Vestrum z rewersem w małym joysticku Najsilniejszy ciągnik świata pracował w Polsce Fastrac na polu. Jak sobie poradził? John Deere S7 900 to kombajn, który wie, co wydarzy się za 4 sekundy