Czytaj dalej
Przetrząsacz Claas Volto 1500 ma 14 wirników i dostępny jest w wersji z podwoziem o kołach sztywnych (Claas Volto 1500 T) lub kierowanych hydraulicznie i podążających za śladami kół ciągnika (Claas Volto 1500 TS). Ofertę nowych modeli uzupełnia przetrząsacz 12-wirnikowy Claas Volto 1300. Ma 13 m szerokości roboczej i dostępny jest również w wersjach T i TS.
Modele TS z kierowaniem nadążnym podwozia umożliwiają pokonywanie ciasnych zakrętów. Możliwe jest nawet pokonywanie uwrocia z opuszczonymi wirnikami w pozycji roboczej, bez obawy o uszkodzenie maszyny. Producent nie zaleca jednak tak pracować i przyznajemy mu rację, bo po co wielokrotnie przerzucać ten sam materiał. Za to rozwiązanie to dobitnie pokazuje przemyślaną konstrukcję przetrząsacza wpływającą na jego trwałość.
– Praca przetrząsacz Claas Volto TS z kierowaniem nadążnym podwozia ma kilka zalet. Eliminuje napięcia pomiędzy ramą podwozia a ramą wirnika oraz uszkodzenia darni spowodowane przez zbaczające koła wirników. Po podniesieniu ramy wirników koła podwozia automatycznie ustawiają się dokładnie w kierunku jazdy – wyjaśnia Patryk Piontek, menadżer produktu maszyny do zbioru zielonek z Claas Polska.
Porównując przetrząsacz Claas Volto z roku modelowego 2024 z dotychczasową konstrukcją tego producenta, uwagę zwracają koła podwozia. Nie znajdują się one już z tyłu maszyny za wirnikami i nie unoszą się w czasie pracy maszyny. Teraz koła podwozia są znacznie większe, zostały zamontowane przed wirnikami i cały czas opierają się o podłoże. Standardowy rozmiar montowanych na nich opon to 15/70-18, a opcjonalny 500/55-20 (szerokość 500 mm i średnica 1055 mm). Duże koła podwozia pełnią rolę nie tylko transportową zwiększając stabilność maszyny, ale również spełniają funkcję kół kopiujących ułatwiając przemieszczanie się maszyny – zwłaszcza na podmokłym użytku zielonym. Pozwala to chronić darń i ułatwia utrzymywanie przetrząsanej masy w czystości.
to średnica opcjonalnych kół podwozia przetrząsacza Claas Volto z roku modelowego 2024.
W nowym przetrząsaczu Claas Volto zastosowano innowacyjną konstrukcję ramy podwozia ze wspornikiem osi w kształcie litery Y. Pozwoliło to uzyskać zwartą konstrukcję, nisko położony punkt ciężkości ramy z wirnikami oraz wysoki prześwit przy podniesionych wirnikach. Prześwit jest rzeczywiści imponujący i spokojnie pozwala przejeżdżać nad studzienkami melioracyjnymi.
Przetrząsacz Claas Volto 1500 ma 14 wirników, a w jego mniejszym bracie Volto 1300 montowanych jest 12 wirników. Każdy Max Spread wirnik ma średnicę 1,5 m i 6 ramion rozrzucających ustawionych nadążnie pod kątem 29,3 stopnia. Jak zapewnia producent, rozwiązanie to pozwala uzyskać optymalny obraz rozrzutu również w ciężkim i wilgotnym materiale. Niewielka średnica i podwójne zawiasy ramy wirnika umożliwiają podbieranie materiału także w nierównym terenie. Kąt rozrzutu reguluje się oddzielnie dla każdego wirnika bez użycia narzędzi w zakresie 12-16 stopni. Natomiast wysokość zgrabiania ustawia się centralnie za pomocą korby umieszczonej od strony wyjścia operatora z ciągnika. Skala ze wskaźnikiem ułatwia kontrolowanie zakresu zmiany. Sterowany hydraulicznie fartuch, montowany przy skrajnym wirniku, pozwala prowadzić przetrząsanie krawędziowe bez przerzucania materiału poza obszar pola.
w tym zakresie można regulować kąt rozrzutu dla każdego z wirników.
– Napęd Permalink wyróżnia całkowicie nowe sprzęgło kłowe Permalink HD oraz modułowa, napełniona olejem przekładnia wirnika. Liczbę obrotów wału zwiększono o 50%, aby zmniejszyć moment obrotowy na wałkach napędowych. Jednocześnie wzmocniono sprzęgła kłowe, które zostały wyposażone w nowe większe łożyska. Nadal umożliwiają one składanie o nawet 180 stopni przy pełnym połączeniu siłowym. Ponadto wirniki wyposażono w nową zamkniętą przekładnię o długich –sięgających kilku lat – okresach między przeglądami – wyjaśnia Patryk Piontek.
Dodajmy, że składanie wirników przy włączonym napędzie jest możliwe i nie spowoduje uszkodzenia sprzęgieł Permalink HD, ale przy codziennym użytkowaniu jednak niezalecane. Na pewno spowodowałoby to skrócenie trwałości tych podzespołów. To raczej forma zabezpieczenia tych mechanizmów przed gapiostwem operatorów, którzy składając przetrząsacz zapomną wyłączyć napęd wirników.
– Obsługa nowych przetrząsaczy wielkopowierzchniowych Volto nie wymaga terminala. Hydrauliczny zawór ciągnika o działaniu jednostronnym steruje siłownikiem podnoszenia, a zawór o działaniu dwustronnym steruje składaniem i rozkładaniem ramy wirnika. Eliminuje to konieczność stosowania niewygodnych lin lub jarzm stabilizujących oraz przełączania hydrauliki – podkreśla Patryk Piontek.
Po złożeniu do pozycji transportowej, przetrząsacze Claas Volto 1500 i 1300 nie przekraczają szerokości 3 m, a wysokość wynosi 3,29 m. W pozycji transportowej wirniki spoczywają na ramie podwozia z bardzo niskim punktem ciężkości. W połączeniu z dużymi kołami podwozia pozwala to bezpiecznie poruszać się po drogach.