Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych informuje, że sprzedaż ciągników nowych w roku 2024, wyniosła w naszym kraju 8 566 traktorów. To o 16,8% mniej w porównaniu z analogicznym okresem roku 2023. W ujęciu liczbowym spadek liczby rejestracji osiągnął wartość 1734 sztuk. Zła koniunktura trwa więc nadal, bo w roku 2023 spadek w odniesieniu do poprzedzającego 2022 wynosił 1427 sztuk.
PIGMiUR sumuje wyniki rejestracji na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Traktor nowy definiowany jest jako ciągnik zarejestrowany po raz pierwszy i wyprodukowany w roku bieżącym, poprzednim lub dwa lata temu. Oznacza to, że za traktory nowe zarejestrowane np. w grudniu 2024 r. uznawane są egzemplarze wyprodukowane w latach: 2024, 2023, 2022.
Czytaj dalej
Od drugiego kwartału roku 2024 liderem rynku był John Deere i tego miejsca już nie oddał. Walka o najwyższy stopień podium trwała jednak do samego końca i ostatecznie na koniec roku 2024 przewaga producenta z logo skaczącego jelenia wyniosła nad marką New Holland 56 ciągników.
– To dla całej załogi John Deere wyjątkowy moment, który potwierdza wysiłki wkładane przez każdego z pracowników, także zespołów dealerskich, każdego dnia w swoje obowiązki, by spełniać misję John Deere. Codziennie na całym świecie ułatwiamy rolnikom i dostawcom utrzymywanie ich ziemi i produkcję środków do życia przez dostarczanie unikalnych maszyn i technologii. Wiara w to, że ich biznes dzięki nam staje się lepszy i wydajniejszy, napędza nas do działania w kolejnych latach i wzmacniania niezachwianej pozycji lidera – mówi Katarzyna Mrzygłód, Division Business Manager John Deere Polska.
Miejsce trzecie zajęła marka Kubota. Jej strata do New Hollanda wyniosła 38 ciągników. Jeszcze w listopadzie było odwrotnie, ale finisz niebieskich ciągników z logo kłosa okazał się skuteczny.
Deutz Fahr zajął miejsce czwarte ze sporą stratą do Kuboty wynoszącą 285 sztuk. Na piątym miejscu znalazła się marka Case IH ze stratą do Deutz-Fahra 121 rejestracji. Kolejne lokaty zajęły marki: Massey Ferguson, Claas, Solis, Valtra i Fendt, który zamknął pierwszą dziesiątkę najpopularniejszych producentów nowych ciągników w Polsce w roku 2024.
tyle ciągników nowych zarejestrowano w roku 2024 w Polsce.
Warto zwrócić uwagę, że w grupie tej jest aż 3 producentów z koncernu AGCO (Massey Ferguson, Valtra i Fendt), co po zsumowaniu daje wynik 1171 traktorów. Marki koncernu CNH (New Holland i Case IH) znajdujące się w pierwszej dziesiątce uzyskały razem 1774 ciągniki. Dodanie zajmującego miejsce 13. Steyera, podbija ten wynik do 1966 sztuk.
– Na koniec 2024 roku liderem w najniższych kategoriach mocy do 50 KM jest marka Kubota. W kategoriach 51-70 i 101-140 KM liderem jest Deutz-Fahr. W kategorii 71-100 KM liderem jest New Holland. W kategoriach najwyższych mocy, powyżej 140 KM pierwsze miejsce zajmuje John Deere – informuje PIGMiUR.
W segmencie ciągników powyżej 150 KM John Deere uzyskał udział na poziomie 28,81%, zaś wśród traktorów powyżej 300 KM – wynik 27,02%. – Wyprzedzamy w tych konkretnych segmentach pozostałych producentów i to w wyraźny sposób podkreślając naszą dominację. Liczby te również pokazują, że do najbardziej wymagających prac przy użyciu ciągników o wyższej mocy wybiera się maszyny John Deere – komentuje Szymon Kaczmarek, specjalista ds. ciągników John Deere Polska.