Czytaj dalej
Terminal iMonitor – kontrola sekcji, to obecnie jedna z najważniejszych funkcjonalności nowoczesnego traktora. Błędem jest niewykorzystywanie tego potencjału. Dlatego przedstawiamy instruktaż, jak pracować w jego ramach.
W poprzednim artykule przedstawiliśmy, jak w ramach kierowania automatycznego ustawić granice danego pola. Po ich zapisaniu i wyborze narzędzia można już pracować w liniach prowadzenia.
Prześledźmy, jak na tym etapie przygotować terminal do np. pracy z siewnikiem punktowym siejącym kukurydzę w ramach kontroli sekcji. Częstą praktyką podczas siewu buraków jest pozostawienie poprzeczniaków na koniec pracy. W tym celu możemy wprowadzić do iMonitora X35 granice uwroci. Na prawym pasku terminala klikamy w ikonę pola (zielony prostokąt z wycięciem w rogu) i z rozwiniętej listy wybieramy ikonę, którą najłatwiej poznać po grafice pola i grocie strzałki z zaczepioną linią. Przypominamy – element pierwszy symbolizuje ciągnik a drugi maszynę.
Pojawi się rozwijana lista wyboru z nazwą opcje uwrocia. Najpierw włączamy w niej uwrocie a następnie ustalamy jaką ma mieć szerokość. Można to zrobić na dwa sposoby. Pierwszy z opisem szerokość uwrocia (pasy) pozwala wpisać liczbę przejazdów naszym siewnikiem, jaką chcemy przeznaczyć na szerokość poprzeczniaka. Oczywiście warunkiem jest wcześniejsze wprowadzenie do systemu szerokości roboczej maszyny (jak to zrobić kliknij tutaj). Drugim sposobem określenia szerokości uwrocia jest wpisanie tej wartości po prostu w metrach. Służy do tego belka z opisem przesunięcie uwrocia. Dla siewnika zawieszanego na TUZ wystarczy 6 m. Po tym wyborze wszystkie linie prowadzenia kończą się na granicach uwroci.
Na lewym pasku terminala klikamy w ikonę symbolizującą sekcje robocze (jedna wyłączona i dwie włączone), co spowoduje rozwiniecie się paska wyboru automatyczna kontrola sekcji. Klikamy w nim w zakładkę limit granic i w kolejnym oknie wybieramy uwrocie. Po tych ustawieniach znajdując się poza obszarem pola przeznaczonym do siewu, czyli na uwrociu, siewnik nie będzie siał. Za to po przekroczeniu ustawionej przez nas linii granicznej poprzeczniaka, zacznie siać. Jak maszyna będzie wjeżdżała z klina, to zobaczymy jak po kolei załączają się poszczególne sekcje robocze. Będą one zmieniać kolor z żółtego na zielony. Dodatkowo, jeżeli wcześniej zostały wykonane wszystkie niezbędne czynności pozwalające malować pokrycie, to obrobiony obszar pola zmieni kolor na zielony.
Terminal iMonitor – kontrola sekcji, pozwala również wybrać, jak długo podczas wjazdu/wyjazdu przez granicę klina ma pracować sekcja maszyny. W tym celu w znanym już pasku wyboru o nazwie automatyczna kontrola sekcji, klikamy zakładkę kontrola wysięgnika. Rozwinie się kolejne menu wyboru z opcją tryb sterowania. Jego ustawienie w pozycji 0 spowoduje, że praca sekcji rozłączy się lub załączy zaraz po „dotknięciu” granicy pola obrobionego i nieobrobionego. Będą powstawały przepusty. Ustawienie wartości 100 spowoduje maksymalne nakładki na już obrobionym obszarze. W praktyce rolniczej często wykorzystuje się ustawienie wyśrodkowane, czyli wartość 50.
Pracując w ramach autoprowadzenia o dokładności sygnału darmowego EGNOS (+/– 25 cm) warto wiedzieć, jak przesunąć linie prowadzenia. W oknie nawigacji, na prawym pasku wyboru klikamy w ostatnią pozycję z linią zakończoną kropkami i przeciętą strzałką. Rozwinie się menu wyboru z podobną ikoną. Pozwala ona wybrać, o jaką wartość wyrażoną w metrach będziemy linie przesuwać. Do samej zmiany położenia linii prowadzenia służą znajdujące się poniżej ikony ze strzałką skierowaną w lewą i prawą stronę.
Terminal iMonitor w ciągniku Deutz-Fahr pozwala przypisać klawiszom znajdującym się na dwóch joystickach wybrane funkcje traktora lub zagregowanej z nim maszyny ISOBUS. Po kliknięciu w ikonę, na lewym pasku wyboru terminala z napisami AUX i TIM na czarnym tle, pojawi się okno, które na to pozwala. Zobaczymy w nim 8 ikon (pozwalają przypisać 14 funkcji) wskazujących klawisze na joystickach, którym możemy zaprogramować według naszych upodobań. Najpierw zaznaczamy ten, z którego chcemy korzystać. Pierwsza ikona od lewej w rzędzie górnym pozwala na przykład zaprogramować przycisk przypisany fabrycznie do funkcji ComfortTip. To jedyny czarno-biały na joysticku głównym znany jako TIP. Następnym krokiem jest włączenie funkcji Aux. Jak to zrobić? Po prostu klikamy w pole OFF obok pola AUX, co spowoduje jego aktywowanie – pojawi się napis ON.
Kliknięcie w ikonę z ponumerowanymi trzema strzałkami otworzy okno konfiguracji wyboru skrótów. Z rozwijanej listy możemy kliknąć dowolną funkcję ciągnika. Postanowiliśmy przypisać załączanie kierowania automatycznego, bo nie lubimy załączać tej funkcji z poziomu wyświetlacza traktora. Po kliknięciu w ikonę z sugestywnym obrazkiem łączenia dwóch ogniw, znajdującą się na wysokości ikony z kierownicą, otworzy się okno o nazwie zmień przypisanie i klikamy w ikonę dyskietki, czyli zapisujemy. Następnie wybieramy funkcję ISOBUS oraz ikonę z zaznaczonym przyciskiem TIP. Po dwukrotnym potwierdzeniu tego wyboru, przycisk TIP będzie załączał autoprowadzenie.
Do przycisku Aux można również przypisać więcej niż jedną funkcję. Pracując z maszyną ISOBUS, może to być na przykład załączanie jej pracy, co system nazywa wyłącznikiem głównym. W opisanym przyporządkowaniu, jedno naciśnięcie przycisku TIP spowoduje jednoczesne załączenie kierowania automatycznego i pracy maszyny zagregowanej z traktorem Deutz-Fahr.
Mając ustawione granice pola można również stworzyć linie prowadzenia pasujące pod znajdujące się na polu ścieki technologiczne. Pozwoli to pracować w ramach autoprowadzenia z nawet autozawracaniem bez potrzeby dotykania kierownicy.
Mając już zapisane linie przejazdów po np. pracy z siewnikiem 3-metrowym, możemy je zmodyfikować. W tym celu klikamy w ikonę linii prowadzenia (linia prosta i falista obok siebie) i z rozwiniętej listy wybieramy ikonę ostatnią z dwoma liniami krzywymi (jedna ma za sobą zamalowany obszar pracy). W otwartej listy wyboru zmieniamy znajdującą się wartość np. wspomnianych 3 m i zmieniamy na rozstaw ścieżek technologicznych np. 21 m. Następnie w pasku szerokość śladu wpisujemy szerokość pomiędzy kołami ciągnika, czyli najczęściej 1,5 m. W pasku znajdującym się poniżej wpisujemy wartość 0. Kolejny pasek wyboru pozwala wpasować się w ścieżkę technologiczną. Jak rozpoczęliśmy tę procedurę stojąc na wyznaczonej linii prowadzenia, które były oddalone od siebie o 3 m, wpisujemy połowę tej wartości (1,5 m), co pozwoli wpisać się w ślady ścieżki technologicznej. Na wyświetlaczu pojawią się wtedy wirtualne ścieżki technologiczne, po których może poruszać się ciągnik w ramach autoprowadzenia z autozawracaniem, czyli systemem AutoTurn. Wirtualne ścieżki można również wykorzystać do np. opryskiwania przedwschodowego uprawy, w której podczas siewu nie zaznaczono ich znacznikami.