Czytaj dalej
Terminal iMonitor dostarcza dla marki Deutz-Fahr markowa japońska firma Topcon. W jej ofercie odpowiednikiem jest konsola X35 o przekątnej 12,1 cala. Dla użytkowników tych terminali cenne jest matowe wykonanie ich wyświetlaczy, co podczas słonecznej pogody minimalizuje efekt lustra.
Zanim przejdziemy do ustawień TUZ z poziomu iMonitora, zerknijmy na 6 pokręteł do jego regulacji znajdujących się na podłokietniku. Wyróżniają się kolorem zielonym i pozwalają na zmianę szybkości opadania ramion TUZ oraz maksymalnej wysokość do jakiej będą się unosiły. Z tytułu zamontowania w ciągniku podnośnika przedniego i tylnego obsługiwanych elektrohydraulicznie, są one podwojone, czyli są 4. Kolejne pokrętło pozwala wybierać pomiędzy regulacją siłową i pozycyjną.
Warte szczególnej uwagi jest pokrętło tzw. regulacji radarowej, które łatwo poznać po ikonie ciągnika ze strzałką skierowaną do tylnego TUZ. Dzięki temu, że w każdym ciągniku z przekładnią TTV montowany jest radar, wprowadzono wspomnianą regulację położenia ramion TUZ w zależności od wartości poślizgu kół ciągnika. W przypadku buksowania kół na glebie lekkiej powodujących zwiększanie głębokości maszyny zawieszonej na ramionach TUZ, będą one automatycznie unoszone. Nie musi tego robić ręcznie operator ciągnika. Do regulacji pozycyjnej TUZ służą również 2 duże czarne pokrętła znajdujące się na prawym boku podłokietnika. Za ich pomocą można bardzo szybko zmienić wysokość ramiom TUZ-u tylnego i przedniego.
Z poziomu iMonitora, dostęp do ustawień TUZ-u tylnego i przedniego uzyskamy po kliknięciu w ikony z widokiem ramienia podnośnika (pochylony do tyłu lub do przodu) znajdujące się w terminalu w widoku ekranu ciągnika. Cenną funkcją, z której warto korzystać jest AUTO WOM. Pozwala ona na automatyczne załączanie (AUTO ON) i wyłącznie (AUTO OFF) WOM w zależności od położenia ramion tylnego TUZ. Wartości podane w procentach zmienia się na wyświetlaczu wirtualnymi suwakami. Należy zapamiętać, że funkcja ta działa tylko podczas jazdy ciągnika. Na postoju jej nie sprawdzimy.
W tym widoku ekranu kolejną ciekawą funkcją jest AUTO Hitch Link. Pozwala ona na automatyczne załączanie blokady dyferencjałów i jest powiązana z automatyką załączania napędów ASM. Zasady jej działania przedstawiliśmy w artykule „Terminal iMonitor – ustawienia napędu w ciągniku Deutz-Fahr 8280 TTV”. Funkcja AUTO Hitch Link powoduje, że blokady dyferencjałów nie załączą się, gdy ramiona TUZ są uniesione. Pozwala to spokojnie pokonywać uwrocia, gdzie skręty kół powodują niepotrzebne wielokrotne rozłączanie/załączanie blokady dyferencjałów. AUTO Hitch Link działa w oparciu o ustawienia wysokości ramion TUZ AUTO ON i AUTO OFF, czyli wybrane dla funkcji AUTO WOM.
W identyczny sposób obsługuje się TUZ przedni, który w ciągnikach Deutz-Fahr TTV posiada pełne sterowanie elektrohydrauliczne. Po kliknięciu w ikonę ramienia podnośnika pochylonego do przodu, otwiera się okno z jego ustawieniami AUTO WOM. Można również wybrać tryb manualny i korzystać z manetki przypisanej do pary gniazd hydraulicznych. W tym ustawieniu możemy przypisać sterowanie przednim podnośnikiem do każdego przełącznika obsługującego hydraulikę.
Pod widokiem ikony siłownika hydraulicznego znajdują się ustawienia hydrauliki ciągnika Deutz-Fahr. Po kliknięciu w pozycję z oznaczeniem MODE można wybrać tryb równego podziału oleju na rozdzielacze. Pomocna jest funkcja kolejna pozwalająca na automatyczne zwiększanie obrotów silnika w celu utrzymania wydatku oleju do np. silnika hydraulicznego wentylatora. Ostatnią w kolejności wywoływania jest funkcja łącząca równy podział oleju ze zwiększaniem obrotów silnika.
Pozycja z opisem PRIO oznacza możliwość wybrania priorytetu dla danej sekcji hydrauliki, co jak nazwa wskazuje warto wykorzystać do zasilania priorytetowej sekcji hydraulicznej. Kolejne pole pozwala wybrać jaka para złączy hydraulicznych będzie obsługiwana z poziomu przycisków na błotnikach ciągnika. Sekcja z widokiem ustawień hydrauliki pozwala również dowolnie przyporządkować obsługę par złączy hydraulicznych do dowolnych klawiszy lub manetek.
Ważną rolę pełnią oznaczenia zawarte w słupkach sekcji hydraulicznych zaznaczone ramkami w różnych kolorach i cyframi na górze. To one pomagają zachować orientację w zakresie hydrauliki widocznej w iMonitorze. Kolory odpowiadają barwom na wyjściach złączy, a liczby to numery przełączników w kabinie ciągnika.
W słupkach mogą znajdować się różne oznaczenia. Duża litera D to informacja o przepływie oleju podczas jego załączenia poprzez trzymanie manetki. Jej puszczenie zatrzymuje podawanie oleju. Duża litera T oznacza stały wydatek, czyli jedno kliknięci i olej jest podawany non-stop. Kolejne kliknięcie wyłącza przepływ oleju. Liczba z oznaczeniem małą literą s informuje o ustawieniu czasowego przepływu oleju w sekundach, czyli kliknięcie załączy przepływ oleju na określony czas. W słupku znajdują się jeszcze małe strzałki (chorągiewki trójkątne), które oznaczają wartość ustawionego wydatku oleju. W przypadku ich ustawień na granicach szarych słupków, wydatek jest 100-procentowy.
Zmiany można dokonywać niezależnie od siebie w kierunku wypływu oleju z ciągnika i jego powrotu. W tym celu należy po prostu kliknąć w daną sekcję i wpisać oczekiwaną wartość wydatku w procentach. Po rozłączeniu wypływu i powrotu (ikona z oddzielonymi ogniwami) można ustawić np. szybkie podnoszenie i wolne opadanie danego elementu roboczego maszyny.
Poniżej suwaków oznaczających poziom wydatków oleju (krople ze strzałkami) znajduje się suwak pozwalający ustawić wspomniany czas przepływu oleju. Maksymalna liczba sekund to 60 – wpisanie 61 spowoduje załączenie stałego wydatku oleju (pojawi się duża litera T). Napis BEZPOŚREDNIO oznacza załączenie funkcji przepływu oleju poprzez trzymanie manetki (pojawi się duża litera D).
Oznaczenia w kółkach ze strzałkami znajdując się na dole wyświetlacza informują o tym, co się dzieje w pozycji skrajnej danej manetki. Jeżeli jest wyłączone, to spływ oleju następuje swobodnie np. podczas opuszczania skrzyni ładunkowej przyczepy. Ustawienie to pozwala również odpiąć przewody hydrauliczne, bo ciśnienie znajdującego się w nich oleju zostaje zredukowane do minimum. Włączenie opisywanej funkcji oznacza w pozycji skrajnej manetki, aktywację stałego wydatku oleju. Jest to więc drugi sposób na załączenie stałego wydatku oleju. Oznaczenie w kółku z kłódką i siłownikiem pozwala zablokować daną sekcję hydrauliczną. To zabezpieczenie przed przypadkowym rozłożeniem maszyny z pozycji transportowej do roboczej.
W następnym artykule dotyczącym terminala iMonitor zamontowanego w ciągniku Deutz-Fahr 8280 TTV zajmiemy się ustawieniami jego pracy na uwrociach w ramach sekwencji operacji ComforTip.