Czytaj dalej
Terminal iMonitor dostarcza dla marki Deutz-Fahr ceniona za jakość japońska firma Topcon. W jej ofercie odpowiednikiem iMonitora jest konsola X35. Ich dotykowe wyświetlacze o przekątnej 12,1 cala są matowe, co pozwala uzyskiwać czytelny obraz nawet podczas słonecznej pogody.
Poznawanie iMonitora rozpoczynamy od ekranu ciągnika, który wyświetli się po kliknięciu w ikonę traktora na lewym pasku wyboru. Rozwinie się widok z paskiem wyboru po stronie prawej, gdzie patrząc od góry pierwszą sekcją jest obsługa napędu. Pozwala ona zapisać dwie pamięci obrotów silnika, czyli pełni rolę elektronicznego gazu ręcznego. Można również ustawić dwie prędkości dla dwóch tempomatów, co później pozwala korzystać z nich w czasie przejazdów roboczych i uwrociowych.
W ramach pola z parametrami dotyczącymi napędu możemy zmieniać ważne ustawienia skrzyni bezstopniowej TTV. Może ona pracować w trybie manualnym, który z uwagi na podobieństwo w obsłudze do przekładni klasycznej z biegami zmienianymi ręcznie, pomijamy. Za to skupiamy się na trybie automatycznym, który dostosowuje prędkość obrotową silnika do jego obciążenia w odniesieniu do zadanej przez operatora ciągnika prędkości jazdy. Dla komputera priorytetem jest właśnie utrzymywanie prędkości.
W trybie automatycznym pracy przekładni TTV ważną rolę pełni pokrętło oznaczone napisem AUTO. Przekręcając je w stronę lewą (napisu Eco) zmniejszamy maksymalny zakres obrotów. Przykładowo ustawienie go w transporcie na 1700 spowoduje, że nawet przy gazie w podłogę silnik nie przekroczy tego pułapu. Minimalne ustawienie obrotów w zakresie Eco wynosi 1000-1400. Przekręcenie w stronę prawą (napisu Power) spowoduje zwiększenie minimalnego zakresu obrotów do np. 1580. Maksymalne ustawienie obrotów w zakresie Power wynosi 2100-2100.
to minimalne ustawienie obrotów silnika w zakresie Eco trybu automatycznego pracy przekładni TTV.
W trybie automatycznym pracy przekładni TTV na uwagę zasługuje również pokrętło oznaczone skrótem ACC. Jego ustawienie określane procentowo decyduje o agresywności pracy ciągnika. Przy ustawieniu na 0% dodanie gazu spowoduje bardzo wolne przyspieszanie, a na 100% bardzo dynamiczną, wręcz zrywną reakcję. W transporcie preferowane jest ustawienie maksymalne. Za to na polu jak ciągnik traci przyczepność i jego koła zaczynają buksować, to należy pokrętło skręcić w stronę lewą do momentu aż skrzynia przekładniowa będzie pracowała łagodnie bez gwałtownego przyspieszania.
Wracając do trybów pracy przekładni TTV, trzecim z nich po manualnym i automatycznym jest automatyczny PTO (skrót nieprzetłumaczony oznaczający WOM). W tym trybie priorytetem są obroty silnik, a nie prędkość jazdy. To zrozumiałe, bo utrzymanie zadanych obrotów wałka WOM, wymaga stałych obrotów silnika.
W oknie ustawień napędu dostępne są również ikony pozwalające wybrać domyślną prędkość maksymalną w trybie automatycznym (ikona zegara z napisem AUTO) oraz automatycznym PTO (ikona zegara z napisem PTO) – oczywiście po ich załączeniu. Ustawiają np. 15 km/h podczas pracy z kosiarkami, w trybie automatycznym PTO, maksymalne wciśnięcie gazu będzie powodowało dążenie ciągnika do jej uzyskania. Jak obciążenie pracą kosiarek nie pozwoli, to będzie niższe, ale obroty WOM zostaną utrzymane na zadanym poziomie. Warto mieć na stałe załączoną funkcję oznaczoną jako AUTO PTO, która po włączeniu wałka WOM załącza tryb automatyczny PTO.
Kolejną ważną ikoną na wyświetlaczu terminala iMonitor jest funkcja PTO Drop. Znajduje się ona w sekcji z ikonami pamięci obrotów silnika, gdzie można ją rozpoznać po skrócie PTO oraz strzałce skierowanej w dół. PTO Drop decyduje o jaką wartość mogą spaść obroty silnika, zanim ciągnik zacznie zwalniać, aby utrzymywać obroty WOM. Przykładowo pracując z kosiarką napędzaną od WOM 1000, obroty silnika nie powinny spaść poniżej 2000 na minutę. Zapisując obroty silnika na 2050, PTO Drop można wtedy ustawić na wartość 50. Wtedy ciągnik z włączonym WOM pracuje w zakresie obrotów silnika 2000-2050. Jak ma ciężko to zwolni, ale nie zejdzie poniżej 2000 obr. silnika. PTO Drop można ustawić w zakresie 50-400.
Terminal iMonitor zawiera również sekcję przeznaczoną do ustawień ASM, czyli napędu przedniego i blokady dyferencjałów. To ikona na prawym pasku wyboru wyświetlacza z obrazkiem ciągnika i strzałką przy jego kołach przednich. Funkcja ASM działa w oparciu o prędkości jazdy ciągnika i kąt skrętu jego kół. Ustawia się je niezależnie od siebie i oddzielnie dla napędu przedniego i blokady dyferencjałów.
W przypadku wpisywania kąta skrętu kół przednich należy pamiętać, że 45 stopni (na wyświetlaczu skrót z ang. deg) jest wartością maksymalną. Wpisanie jej i każdej innej wartości wyższej spowoduje pracę napędu przedniego na stałe, bez jego rozłączania. Za to wpisanie np. 25 stopni pozwoli na automatyczne rozłączenie się napędu przedniego po przekroczeniu tej wartości. W polu prędkości dostępny jest zakres 8-20 km/h. Funkcję ASM dla napędu przedniego warto mieć zawsze załączoną (przycisk na podłokietniku ASM), bo wyłączy się automatycznie podczas jazdy transportowej i nie trzeba o tym pamiętać.
W polu do wpisywania wartości kąta skrętu kół przednich dla blokady dyferencjałów nie powinno się przekraczać 8-10 stopni. Dlaczego – wiadomo, bo zblokowanie napędu służy przecież do jazdy na wprost.
nie powinno się przekraczać tej wartości wpisując kąt skrętu kół przednich dla blokady dyferencjałów.
W oknie z ustawieniami ASM, na samym dole znajduje się jeszcze ikona z kierownicą. Widoczne obok niej pole pozwala zmieniać wartość (zakres 0-3) ustawień funkcji zmniejszającej liczbę obrotów kierownicą w celu uzyskania maksymalnego skrętu kół (Easy Steer). Pozycja z cyfrą 3 oznacza zmniejszenie obrotów kierownicą do wartości zaledwie 1,25 (standardowo 3,5). Do załączania funkcji Easy Steer służy przycisk z ikoną kierownicy. Znajduje się on na podłokietniku z jego strony prawej.
W następnym artykule dotyczącym terminala iMonitor zamontowanego w ciągniku Deutz-Fahr 8280 TTV zajmiemy się ustawieniami hydrauliki i TUZ.