Czytaj dalej
Terminal iMonitor – ustawienia sekwencji uwrociowej nie są trudne do nauki i po kilku próbach można zapamiętać zasadę ich programowania.
Po kliknięciu na prawym pasku wyboru terminala w ikonę ze znakiem grota strzały i pionowej kreski, otworzy się okno pozwalające zaprogramować sekwencję operacji na uwrociu. Zobaczymy puste prostokąty, w których zapiszemy kolejne operacje do wykonania. Najpierw jednak powyżej tworzymy nowy program sekwencji uwrociowej nadając mu nazwę. Klikamy w ikonę z ołówkiem, aby aktywować okno zapisu. W naszym przypadku wybraliśmy słowo Lemken powiązane z kultywatorem dłutowym, z którym pracował ciągnik Deutz-Fahr 8280 TTV, podczas naszej wizyty (więcej tutaj).
tyle programów sekwencji operacji na uwrociach ComforTip, można zapisać w pamięci iMonitora.
Tworzenie sekwencji polega na kliknięciu w pierwsze wolny prostokąt, co otworzy listę dostępnych funkcji. My wybraliśmy najpierw załączenie kierowania automatycznego (prostokąt numer 1), bo zaczęliśmy programowanie od wyjazdu z uwrocia i wjazdu na pole w celu wykonywania pracy. Kolejną funkcją było opuszczenie ramion tylnego TUZ (prostokąt numer 2), a ostatnią załączenie tempomatu numer 1 (prostokąt numer 3).
W dalszej kolejności ustawiliśmy moment wjazdu na uwrocie po zakończeniu przejazdu roboczego. Było to najpierw podniesienie tylnych ramion TUZ (prostokąt numer 4). Za kolejną potrzebną nam funkcję uznaliśmy wyłączenie tempomatu (prostokąt numer 5), ale może to być również załączenie tempomatu numer 2 z zaprogramowaną prędkością do jazdy na uwrociu. Dlaczego w czasie wjazdu na uwrocie pominęliśmy wyłączenie kierowania automatycznego? Powód jest prozaiczny – rozłączy się samoczynnie po lekkim skręceniu kierownicą.
Terminal iMonitor – ustawienia sekwencji, które opisaliśmy do tego momentu, należy połączyć w dwie sekwencje zdarzeń, czyli wyjazdu z uwrocia i wjazdu na uwrocie. W tym celu spoglądamy na wspomniane prostokąty z już przypisanymi funkcjami. W lewym dolnym rogu każdego z nich znajdziemy wspomnianą już ikonę ze znakiem grota strzały i pionowej kreski oraz dodatkowo napis TIP. To właśnie kliknięcie w to miejsce pozwala wybrać, po jakim czasie wyrażonym w sekundach lub po przejechaniu jakiej drogi podanej w metrach, ma aktywować się dana funkcja.
W naszym przypadku zostawiliśmy TIP dla pierwszego prostokąta załączającego kierowanie automatyczne. Oznacza to, że kliknięcie na joysticku przycisku TIP, aktywuje jazdę opartą o sygnał nawigacji satelitarnej. W drugim prostokącie z funkcją opuszczenia ramion TUZ, po kliknięciu w TIP otworzyło się okno pozwalające wybrać pomiędzy: czasem jaki ma upłynąć lub drogą jaka ma zostać pokonana, w celu jej aktywowania. Wybraliśmy 2 sekundy, co oznacza, że po załączeniu kierowania automatycznego, ramiona tylnego podnośnika opuszczą się po tym czasie. To wystarczający zapas, aby koła ciągnika się wyprostowały po wjechaniu na linię prowadzenia. Kolejny prostokąt (trzeci) z tempomatem ustawiliśmy na czas wynoszący 0 sekund, czyli włączy się razem z pozycją poprzednią. Ta sekwencja wyjazdu z uwrocia wyróżniła się kolorem wspólnym trzech prostokątów – w naszym przypadku zielonym.
tyle operacji można zapisać w każdym programie sekwencji operacji na uwrociach ComforTip.
Czwarty prostokąt odpowiadający za opuszczenie ramion TUZ zostawiliśmy z ikoną TIP. Oznacza to, że kolejne kliknięcie na joysticku przycisku TIP, załączy drugą sekwencję funkcji. W piątym prostokącie wybraliśmy wyłączenie tempomatu numer 1 po sekundzie od momentu podniesienia ramion TUZ – czas rekcji wynoszący 1 sekundę. Tak, jak wspomnieliśmy wcześniej, może to również być załączenie tempomatu numer 2 z prędkością ustawioną do jazdy po uwrociu. Ta sekwencja wjazdu na uwrocie wyróżniła się kolorem wspólnym dwóch prostokątów – w naszym przypadku niebieskim.
Na koniec należy zapisać wprowadzony program, czyli kliknąć w ikonę ze znakiem wyboru (akceptacji) znajdującą się w górnym prawym rogu ekranu ComforTip. W ten sposób uzyskaliśmy dwie różne sekwencje funkcji pozwalające wyjechać z uwrocia i wjechać na uwrocie. To proste sekwencje zapisane do pracy ciągnika Deutz-Fahr 8280 TTV z kultywatorem dłutowym Lemken.
Terminal iMonitor ma ogrom możliwości i teoretycznie pozwala zamienić ciągnik w pojazd autonomiczny. Zapisanie w sekwencji funkcji jako wyzwalacza sygnału nawigacji satelitarnej (GPS ON), połączone z funkcją automatycznego zawracania Auto Turn, pozwala pracować na polu bez dotykania kierownicy. Ze względów bezpieczeństwa, operator musi jednak siedzieć w ciągniku.
Można tworzyć sekwencje zdarzeń bogatsze w funkcje i ostatecznie zapisać w pamięci iMonitora 16 programów, a w każdym z nich może znajdować się do 32 operacji.
Przed rozpoczęciem pracy, naciskając jednocześnie przycisk znajdujący się po zewnętrznej stronie joysticka (określany jako shift) oraz wspomniany przycisk TIP widoczny po drugiej stronie joysticka, aktywujemy sekwencje ComforTip. Przycisk TIP zostanie podświetlony na zielono. Co ważne, na wyświetlaczu InfoCenterPro zamontowanym przed kierownicą pojawią się kwadraty informujące jakie funkcje będą następowały po sobie – w kolejności najbliższych zdarzeń.
Podczas jazdy pierwsze kliknięcie w przycisk TIP na joysticku pozwoli aktywować sekwencję funkcji zaprogramowanych jako wyjazd z uwrocia. Kończąc przejazd roboczy kolejne klikniecie w przycisk TIP na joysticku aktywuje sekwencję funkcji zaprogramowanych jako wjazd na uwrocie.
Zaprogramowane w terminalu iMonitor ustawienia sekwencji można w każdej chwili dowolnie edytować, czyli zmieniać czasy reakcji, przebytą drogę, kolejność funkcji lub usuwać czy dodać nowe funkcje.