Czytaj dalej
Co różni stanowisko Valtra Product Genius od zwykłego sprzedawcy? Jakie problemy pomaga on rozwiązać klientom? W jakich przypadkach jego pomoc może okazać się nieoceniona? Aby odpowiedzieć na te pytania odwiedziliśmy dealera marki Valtra – firmę Raiffeisen Waren z siedzibą w Gojcowie, gdzie funkcję takiego specjalisty pełni Karol Kłonica.
By dobrze zrozumieć i wyjaśnić rolę Valtra Product Geniusa zacznijmy od tego, czym właściwie różni się jego zakres obowiązków od obowiązków handlowca? Konkurencja mogłaby przecież powiedzieć, że każdy sprzedawca maszyn powinien być wybitnym ekspertem od każdego oferowanego produktu.
– tylu ekspertów Valtra Product Genius pracuje obecnie w całej Polsce. Są oni dostępni u każdego dealera marki Valtra.
– Każdy handlowiec posiada w swojej ofercie pełną gamę produktów, jakie oferuje dany dealer. Moim zadaniem jest zaś skupienie się wyłącznie na Valtrze. Nie da się być ekspertem w każdej dziedzinie. Dlatego powstała funkcja Product Genius, bym mógł się wyspecjalizować w fińskich ciągnikach –odpowiada Karol Kłonica, Valtra Product Genius w firmie Raiffeisen Waren.
Aktualnie taki specjalista znajduje się u każdego dealera w całym kraju. Łącznie w Polsce pracuje obecnie pięciu ekspertów Valtra Product Genius.
Co do zasady Product Genius powinien służyć wsparciem zarówno klientom, jak i handlowcom. To właśnie do niego powinni się oni zgłaszać, gdy pojawia się jakaś trudność, jakaś zagwozdka związana z obsługą ciągnika.
– Nie tylko przekazuję suchą wiedzę, ale też szkolę rolników, czy sprzedawców. Zarówno zdalnie, jak i podczas praktycznych pokazów przy realnej pracy ciągnikami marki Valtra – dodaje Karol Kłonica.
Jednym z takich szkoleń było cieszące się sporym zainteresowaniem szkolenie Smart Farmer.
– Karol Kłonica, jako Product Genius prowadził m.in. szkolenia dla użytkowników traktorów Valtra pod nazwą Smart Farmer. Jego celem było pogłębienie wiedzy na temat użytkowania oraz obsługi ciągników. Prezentował wówczas nowinki technologiczne dotyczące nawigacji rolniczej. Co ważne, na rok 2025. również planowane jest takie szkolenie. Tym razem będzie ono rozszerzone o tematy rolnictwa 4.0 oraz dwukierunkowej wymiany danych realizowanej w ciągnikach Valtra – wspomina Łukasz Grzyb, specjalista produktowy marki Valtra.
Kolejnymi istotnymi obowiązkami Valtra Product Geniusów jest obecność na pokazach polowych, gdzie skupiają oni swoją uwagę głównie na ciągnikach naszpikowanych nowoczesnymi technologiami.
– Moim zadaniem jest także odbycie posprzedażowego szkolenia z obsługi ciągnika. Takie szkolenie odbywa się albo tuż po zakupie, albo po przepracowaniu pierwszych godzin. Wszystko w zależności od tego, czego i na jakim etapie będzie potrzebował rolnik – dopowiada Karol Kłonica.
Z relacji naszego rozmówcy wynika, iż przekrój pojawiających się pytań jest niezwykle szeroki. O co zaś klienci pytają najczęściej? Jakie tematy wymagają szerszego wyjaśnienia?
– Dzisiaj zdecydowanie rolnicy najczęściej pytają o rolnictwo precyzyjne. O np. nawigację, kontrolę sekcji, zmienne dawkowanie, ISOBUS, automatykę na uwrociach czy o dwukierunkową wymianę danych. Często spotykam się też z praktycznymi pytaniami dotyczącymi ustawień przekładni. Wiele z takich porad jestem w stanie udzielić zdalnie, np. wchodząc do któregoś z ciągników dostępnych na placu. Mogę wówczas krok po kroku telefonicznie wytłumaczyć co należy zrobić i jakie opcje wybrać – dodaje ekspert firmy Raiffeisen Waren.
Kto zatem może skorzystać z pomocy Valtra Product Geniusa? W jakim okresie ono obowiązuje oraz ile kosztuje?
– Moim zadaniem jest wspierać klientów marki Valtra niezależnie od tego, czy zakupili ciągnik wczoraj, rok temu, czy 3 lata temu. Moja pomoc nie jest dodatkowo płatna, a stanowi po prostu wartość dodaną dla klientów, którzy postawili na traktory z Finlandii – wyjaśnia Kłonica.
Udzielanie porad czy informacji ma również na celu pokazanie użytkownikom wszystkich funkcji ciągnika o których istnieniu często nie wiedzą lub z nich nie korzystają.
– Wiele raz zdarzało się, że klient twierdził, iż korzystanie z ciągnika jest utrudnione bo nie może np. korzystać z rewersu przy joysticku czy też nie potrafi wysterować wydatku hydrauliki tak, jak maszyna towarzysząca tego wymaga. W takich sytuacjach pokazujemy klientowi jak należy to zrobić. Często po takim działaniu klient zupełnie zmienia zdanie na temat maszyny, bo takie szczegóły potrafią wpłynąć na jego opinię dotyczącą całego ciągnika.
Dzięki takiej funkcji rolnicy mogą korzystać zarówno ze wsparcia lokalnego serwisu, ale też ze wsparcia fabryki – w postaci Valtra Product Geniusa.
Proceduralnie to dealer wybiera osobę, która ma objąć funkcję Valtra Product Geniusa. W dalszej kolejności centrala Valtry weryfikuje to, czy dana persona sprawdza się w tej roli.
A jak to wygląda w przypadku Karola? Jakie ma doświadczenie w branży rolniczej?
– W branży agro pracuję od 7 lat. Na moim przykładzie mogę powiedzieć, że by zostać Product Geniusem trzeba interesować się ciągnikami nie tylko ze strony sprzedażowej, ale też technicznie. W przeszłości zdarzało mi się, że np. podczas pandemii, kiedy nie było wyjazdów do klientów, przenosiłem się na serwis i pomagałem mechanikom. Dzięki temu teraz jest mi łatwiej technicznie wytłumaczyć rolnikom pewne rozwiązania. Dodatkowo posiadam własne gospodarstwo i interesuje się nowoczesnym rolnictwem. To również wartość dodana do wiedzy i doświadczenia pozwalająca doradzić klientowi i odpowiedzieć na pytania, których trudno szukać w instrukcjach czy materiałach szkoleniowych – wyjaśnia Karol Kłonica.
Specjalistyczną wiedzę każdy Product Genius Valtry czerpie z licznych szkoleń organizowanych przez centralę Valtry. Mowa tu zarówno o zajęciach teoretycznych, jak i pokazach praktycznych. Karol zaznacza też, że nieodłącznym kompanem każdego Geniusa jest opasła instrukcja obsługi, która udziela odpowiedzi na wiele pytań.
– Również wsparcie z Valtry jest bardzo istotne w postaci ludzi, którzy tam pracują i chętnie udzielają odpowiedzi lub wskazują gdzie ich szukać. Czuć, że podczas współpracy z nimi nigdy nie jesteś zdany sam sobie – dodaje ekspert.
Wydaje nam się, że w świecie szybkiego postępu technologicznego obecność takiego eksperta u każdego dealera może przynieść wiele korzyści. Rolnicy lepiej dobiorą ciągniki do swoich potrzeb, a później będą w stanie wykorzystać ich pełnię możliwości.
Odnosimy wrażenie, że takie działanie może też przyspieszyć transformację technologiczną w rolnictwie, bowiem rolnicy mogą chętniej sięgać po nowoczesne rozwiązania wiedząc, że nie zostaną sami w ich późniejszych wdrażaniu do codziennej praktyki rolniczej.