Czytaj dalej
Pomimo lokalnego charakteru wystawy Agro-Park 2025 odwiedzający ją goście z pewnością nie byli zawiedzeni. Dość powiedzieć, że po brzegi maszynami rolniczymi wypełnione zostały dwie duże hale. Część sprzętu stała też na zewnątrz – choć tutaj wietrzne warunki pogodowe nie sprzyjały.
Mogłoby się wydawać, że organizacja targów na miesiąc przed największą halową wystawą rolniczą Agrotech w Kielcach to kiepski pomysł. Nic bardziej mylnego. Organizatorom Agro-Parku udało się ściągnąć do Lublina całą masę interesujących maszyn i rozwiązań rolniczych.
okazała się sporym sukcesem sądząc po ilości prezentowanego sprzętu, jak i po tłumach zwiedzających.
Potężne ciągniki zaprezentowały tutaj takie marki jak Fendt, John Deere, Claas, Valtra, Deutz-Fahr, New Holland czy Massey Ferguson. Towarzyszył im szeroki przekrój renomowanych producentów maszyn – zarówno zagranicznych, jak i krajowych.
Zdecydowana większość stoisk organizowana była przez lokalnych dealerów. Wyjątkiem bywały stoiska nieco mniejszych, krajowych producentów maszyn.
Dało się zauważyć, że wśród prezentowanych maszyn dominowały rozwiązania z zakresu rolnictwa precyzyjnego oraz rolnictwa 4.0. Ma to naturalnie związek z aktualnymi środkami pomocowymi, które kierowane są właśnie na te segmenty rynku.
Nie dziwiły zatem zaawansowane rozsiewacze do nawozu, opryskiwacze, siewniki, czy układy jazdy równoległej. Oczywiście nie zabrakło też licznych ciągników rolniczych – często w topowych wersjach wyposażenia.
Czy zatem zapchane parkingi i zatłoczone alejki pomiędzy stoiskami napawają optymizmem w zakresie poprawy sytuacji rolników? Niestety nie wydaje nam się. Świadczą o tym chociażby pogłębiające się spadki rejestracji nowych ciągników w styczniu.
Potwierdzają to też sprzedawcy maszyn. Co prawda zauważają oni chwilowe ożywienie rynku związane z realizacją zakupów w ramach programu Rolnictwo 4.0, to jednak dalecy są od optymistycznych wizji na najbliższe miesiące.
Podobne wnioski usłyszałem z ust dystrybutorów systemów rolnictwa precyzyjnego. Zamiast spodziewanego boomu w zeszłym roku, udało im się nie zanotować spadków sprzedaży. Co w kontekście reszty rynku uważają oni za duży sukces.