Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Praca z głęboszem – tutaj nawigacja Trimble EZ-Pilot Pro generuje dwojakie korzyści

Dodano: 05.09.2024
Jakie konkretnie korzyści generuje nawigacja Trimble EZ-Pilot Pro podczas głęboszowania? fot. Tomasz Kuchta
Jakie konkretnie korzyści generuje nawigacja Trimble EZ-Pilot Pro podczas głęboszowania? fot. Tomasz Kuchta

Zwykło się mawiać, że systemy jazdy równoległej sprawdzają się szczególnie tam, gdzie mamy do czynienia z szerokimi maszynami. Nasze doświadczenia pokazują jednak, że nie tylko. Oto, jakie korzyści uzyskaliśmy głęboszując pola przy wykorzystaniu nawigacji Trimble EZ-Pilot Pro.

Suche warunki glebowe spowodowały, że wyruszyliśmy do głęboszowania naszych pól. Bardzo przydatnym narzędziem przy tym zabiegu okazała się nawigacja Trimble EZ-Pilot Pro, którą od dłuższego czasu testujemy.

Horsch Joker 12 RT po 60 tys. ha. Czy ten sprzęt jest nie do zdarcia?

W Gospodarstwie Rolnym Fortune w Cieszymowie w woj. pomorskim użytkowane są dwie przyczepiane brony talerzowe Horsch Joker 12 RT. Młodsza wzbogaciła park maszynowy w 2023 roku, a druga pracuje już od 10 lat. To sprzęt o szerokości roboczej 12 m, bo do uprawy jest spory areał – 2300 ha. Trafiliśmy na pracę starszego narzędzia, w którym trudno zliczyć, jaki ma przebieg.

Czytaj dalej

Nawigacja przy pracy z szeroką maszyną

Co do zasady racjonalność zakupu nawigacji z systemem jazdy równoległej jest tym wyższa, im z szerszymi maszynami pracujemy. Wynika to z faktu ograniczenia nakładek między kolejnymi przejazdami. O ile przy pracy z maszynami np. 3-metrowymi jesteśmy w stanie „na oko” jechać raz, koło razu, to dysponując maszyną 4-, 5-, czy 6-cio metrową to już takie proste nie jest.

18 l/ha 

– takie zużycie paliwa uzyskaliśmy przy głęboszowaniu pola maszyną 4-zębową na głębokość nieco ponad 40 cm oraz przy wykorzystaniu systemu jazdy równoległej Trimble EZ-Pilot Pro.

W efekcie taka praca skutkuje nakładkami sięgającymi nawet 10-20 proc. całkowitej szerokości roboczej maszyny. To z kolei oznacza, że przy szerszej maszynie nawet 1 m jej szerokości może pracować w miejscu, które już zostało uprawione. Obserwujemy wówczas niepotrzebne zużycie elementów roboczych, wydłużenie czasu pracy, ale i przede wszystkim wyższe zużycie paliwa na jednostkę powierzchni.

Nawigacja Trimble EZ-Pilot Pro podczas głęboszowania

Postanowiliśmy jednak sprawdzić na własnej skórze, jak testowa Trimble EZ-Pilot Pro poradzi sobie przy pracy z 4-zębowym głęboszem o szerokości roboczej 2,3 m. Jak powszechnie wiadomo, zabieg głęboszowania jest tym najbardziej energochłonnym, więc i potencjalne oszczędności na zużyciu paliwa powinny być odczuwalne.

Tak z perspektywy operatora prezentowała się widoczność na skraj poprzedniego przejazdu fot. Tomasz Kuchta
Tak z perspektywy operatora prezentowała się widoczność na skraj poprzedniego przejazdu fot. Tomasz Kuchta

Szybko okazało się, że przy takiej szerokości roboczej widoczność na skraj poprzedniego przejazdu jest naprawdę słaba. Ograniczały ją zarówno szerokie przednie opony ciągnika, jak i błotniki. Jednak przy jeździe równoległej w oparciu o sygnał RTK z dokładnością do 2,5 cm to nie miało znaczenia, bowiem każdy kolejny przejazd był idealnie wytyczany i prowadzony przez nawigację Trimble EZ-Pilot Pro.

W efekcie po przepracowaniu kilku hektarów z głębokością roboczą nieco ponad 40 cm zużycie paliwa w naszym ciągniku wyniosło ok. 18 l/ha. To naprawdę dobry wynik, do którego nawet nie zbliżylibyśmy się przy ręcznym kierowaniu ciągnikiem.

Oszczędność paliwa to nie wszystko

Kolejną zaletą głęboszowania przy wykorzystaniu systemu jazdy równoległej było idealne spulchnienie absolutnie całej powierzchni pola. Wielokrotnie sprawdzaliśmy to za pomocą penetrometru glebowego i za każdym razem zagłębiał się on na tę samą głębokość.

Oznacza to, że w następnym sezonie każda roślina powinna mieć takie same warunki do rozwoju systemu korzeniowego. W naszym przypadku będzie to szczególnie istotne, bowiem na zgłęboszowanych polach wysiewany będzie rzepak, który jak wiadomo, przy odpowiednich warunkach potrafi zbudować imponująco długi korzeń palowy.

Dzięki pracy z wykorzystaniem nawigacji Trimble EZ-Pilot Pro mogliśmy uzyskać niższe zużycie paliwa oraz idealne spulchnienie całej powierzchni pola fot. Tomasz Kuchta
Dzięki pracy z wykorzystaniem nawigacji Trimble EZ-Pilot Pro mogliśmy uzyskać niższe zużycie paliwa oraz idealne spulchnienie całej powierzchni pola fot. Tomasz Kuchta
Równe odległości między każdym przejazdem oznaczają idealne spulchnienie całej powierzchni pola fot. Tomasz Kuchta
Równe odległości między każdym przejazdem oznaczają idealne spulchnienie całej powierzchni pola fot. Tomasz Kuchta
Ciężko byłoby ręcznie tak prowadzić ciągnik, by przez cały czas bokiem przedniej opony jechał po już zgłęboszowanym pasie gleby fot. Tomasz Kuchta
Ciężko byłoby ręcznie tak prowadzić ciągnik, by przez cały czas bokiem przedniej opony jechał po już zgłęboszowanym pasie gleby fot. Tomasz Kuchta
Penetrometr glebowy nie kłamie - cała powierzchnia pola została spulchniona na tę samą głębokość fot. Tomasz Kuchta
Penetrometr glebowy nie kłamie – cała powierzchnia pola została spulchniona na tę samą głębokość fot. Tomasz Kuchta
Podczas głęboszowania nawigacja Trimble EZ-Pilot Pro pozwoliła na obniżenie zużycia paliwa oraz na precyzyjne spulchnienie całej powierzchni pola fot. Traktor24.pl
Podczas głęboszowania nawigacja Trimble EZ-Pilot Pro pozwoliła na obniżenie zużycia paliwa oraz na precyzyjne spulchnienie całej powierzchni pola fot. Traktor24.pl
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Fastrac na polu. Jak sobie poradził? John Deere S7 900 to kombajn, który wie, co wydarzy się za 4 sekundy Moc Valtry T175e zweryfikowana podczas pracy z głęboszem Uprawa ścierniska – talerz kontra ząb Claas Trion 530 po 2 sezonach na 200 ha Case Vestrum z rewersem w małym joysticku Najsilniejszy ciągnik świata pracował w Polsce Agrisem Strip-Till dla koneserów tej technologii Kalkulator Manitou TCO wylicza koszty użytkowania maszyn Instruktaż nawigacji ciągnika do pracy z kosiarkami