Licząc od roku rozpoczęcia sprzedaży ciągnika Claas Xerion w 2022 obchodził on jubileusz 25-lecia. Z tej okazji niemiecki producent przygotował limitowaną edycję specjalną tych traktorów. Mają one kolorystykę z roku 1997. Ponadto wszystkie nowe ciągniki zbudowane od lipca 2022 do lipca 2023 otrzymają jubileuszowe oznakowanie na drzwiach kabiny.
Firma Claas pierwsze doświadczenia z pojazdem podobnym do Xeriona miała pod koniec lat pięćdziesiątych. Powstał wtedy nośnik narzędzi Huckepack. Projekt ten odnowiono dekadę później pod nazwą Claas HSG. Był to pojazd zbudowany w celu testowania przekładni hydrostatycznej, która miała trafić do kombajnów. Ostatecznie pomysł na pojazd wielozadaniowy zrealizowano skutecznie w postaci Xeriona.
Podczas pierwszej prezentacji równokołowy Claas Xerion 2000 wywołał sensację m.in. z powodu trzech możliwość ustawienia kabiny kierowcy. Jej położenie środkowe pozwalało wykorzystywać go jako klasyczny traktor do prac pociągowych. Po obróceniu kabiny o 180° powstawał pojazd systemowy pozwalający na zamontowanie na nim np. rozsiewacza nawozów lub beczki wozu asenizacyjnego. Claas Xerion mógł być również specjalistycznym pojazdem transportowym, którego kabina była osadzona na stałe nad silnikiem niczym w ciężarówce. Ta ostatnia opcja pozwalała na osadzenie naczepy. Claas Xerion miał również możliwość skrętu wszystkich kół, przekładnię bezstopniową hydrostatyczno-mechaniczną i gabaryty budzące szacunek. Wszystko to od samego początku dobrze wróżyło temu projektowi.
Czytaj dalej
Seryjna produkcja Xeriona ruszyła w roku 1997. Był to model 2500 z silnikiem Perkinsa o mocy 250 KM i przekładnią bezstopniową HM08 firmy Claas. W latach 1998-2002 Claas produkował również model 3000, który był mocniejszy o 50 KM. Claas Xerion 2500 jest wyjątkowy do dzisiaj. Świadczą o tym: możliwość montażu i zabudowy dodatkowych narzędzi, obrotowa kabina, dwie osie skrętne i stały napęd na wszystkie koła. Traktor ten może stać się zwrotnym samojezdnym wozem asenizacyjnym z chroniącym podłoże trybem jazdy psiego chodu lub stworzyć wydajny zestaw z trzema kosiarkami, albo agregat uprawowo-siewny ze zbiornikiem na nasiona.
W 2004 r. wraz z modelem Xerion 3300 (335 KM) nastąpiło przejście na przekładnie bezstopniowe ZF i silniki Caterpillar. Korzystając z tych podzespołów w 2008 r. wprowadzono na rynek model 3800 z silnikiem o mocy 379 KM. Ciągniki te były produkowane do roku 2013. W międzyczasie w 2009 roku na targach Agritechnica zostały zaprezentowane dwie nowe modele generacji trzeciej. Claas Xerion 4500 o mocy 483 KM i Claas Xerion 5000 o mocy 525 KM. Były one dostępne w wersjach Trac lub Trac VC z obracaną kabiną.
W 2013 r. nastąpiła kolejna zmiana generacji traktorów Xerion. Claas z powodu wyższych norm emisji spalin przeszedł na silniki Daimlera i Mercedesa (MTU Mercedes-Benz). Paleta modeli obejmowała wówczas ciągniki Xerion 4000, Xerion 4500 i Xerion 5000. – Od 2014 duże ciągniki Claas Xerion po raz pierwszy stały się dostępne także w Ameryce Północnej, a podczas testu w Nebrasce w 2017 r. uzyskały rekordowe wyniki w klasie 450-500 KM pod względem wydajności, pracy na niskich obrotach, siły uciągu i wyciszenia kabiny – informuje Claas.
W 2019 r. w ramach przejścia na normę emisji Stage V wprowadzono nowe ciągniki Xerion 4200, 4500 i 5000. Dwa najmocniejsze modele od tej pory dostępne są także w wersjach Trac TS, czyli z czterema trójkątnymi gąsienicami.
W ostatnich latach sprzedaż ciągników Xerion podwoiła się i osiągała rocznie do 400 sztuk. Jak podaje Claas pracują one na polach całego świata.