Czytaj dalej
Fastrac iCON został wprowadzony na rynek w roku 2022. Od razu było wiadomo, że jest to traktor wpisany w rolnictwo precyzyjne. Tak jego producent (angielska firma JCB), odpowiedział na potrzeby rolników używających ten ciągnik do prac polowych.
Kierowca traktora JCB Fastrac iCON po zajęciu miejsca na fotelu operatora i zabraniu nawet rosłego pasażera, nie będzie miał całkowicie zasłoniętego widoku na stronę lewą. Pasażer siedzi bowiem niżej i od razu wiadomo, kto jest szefem tego pojazdu. Dodajmy, że fotel operatora posiada zawieszenie pneumatyczne, jest ogrzewany i wentylowany. Wygodny jest również fotel pasażera z regulowanym kątem oparcia.
tyle par zewnętrznych gniazd hydraulicznych może posiadać Fastrac serii 8000.
My jednak spoglądamy bardziej na stronę prawą, gdzie znajduje się podłokietnik iCON z dużym 12-calowym terminalem. Jego kolorowy wyświetlacz jest dotykowy i pozwala nadzorować oraz programować pracę najważniejszych podzespołów ciągnika. Za jego pomocą operator może m.in. zmieniać przepływy oleju w zewnętrznych gniazdach hydraulicznych. Ich maksymalna liczba wynosi 6 par. Z przodu do 2 par plus wolny spływ, a z tyłu do 5 par plus wolny spływ z LS. Dotyczy to również elektrohydraulicznego sterowania tylnym i przednim TUZ oraz wielu innych funkcji ciągnika. System pozwala np. zapamiętać do 50 różnych sekwencji ustawień sterowania przypisanych do maszyn lub operatorów.
Wyświetlacz obsługuje również nawigację rolniczą dostarczaną przez firmę Novatel. Można wybrać jej wersję o dokładności +/– 25 cm lub RTK +/– 2,5 cm. Recenzowany przez nas traktor JCB Fastrac 8330 iCON pracował w ramach nawigacji o niższej dokładności, co podczas uprawy ścierniska było poziomem wystarczającym. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby w ciągniku Fastrac iCON zamontować nawigację innego producenta. Układ kierowniczy jest do tego przystosowany. W przypadku pracy z maszyną zgodną ze standardem ISOBUS, terminal ciągnika Fastrac iCON może pełnić funkcję jej wyświetlacza.
W Polsce dystrybucją i serwisem ciągników JCB Fastrac zajmuje się firma Agrihandler wraz z siecią dealerów rozlokowanych na terenie całego kraju.
Drugi mniejszy wyświetlacz cyfrowy o średnicy 7 cali zintegrowany jest z kolumną kierownicy. Pozwala on odczytać m.in. prędkość i kierunek jazdy, obroty i obciążenie silnika, ilość paliwa i AdBlue, ustawione zakresy prędkości obrotowych dla pamięci pierwszej i drugiej, temperaturę oleju silnikowego, prędkości jazdy dla tempomatu pierwszego i drugiego oraz pracę wykonywaną w ramach kierowania automatycznego. Na tym wyświetlaczu pojawią się również ważne komunikaty dotyczące ewentualnych kodów błędów, co pozwala szybko je zauważyć.
Joystick główny można obsługiwać na dwa sposoby. Pierwszy tryb pracy jest identyczny jak w ciągnikach Fendt Vario, a drugi jest znany użytkownikom starszych ciągników JCB Fastrac. Tryby te można dowolnie wybierać i zmieniać dowolną liczbę razy. Przyda się to w przypadku dwóch operatorów – jednego zaznajomionego ze starszym sterowaniem JCB Fastrac i drugiego preferującego nowsze. Poza obsługą silnika i przekładni (dwa tempomaty plus ogranicznik prędkości) joystick główny ma 5 przycisków, które poprzez terminal można dowolnie zaprogramować. My przypisaliśmy obsługę gniazd hydraulicznych odpowiedzialnych za podnoszenie / opuszczanie zespołu talerzy roboczych oraz załączanie kierowania automatycznego. Cenną funkcją jest możliwość dowolnej zmiany prędkości jazdy na tempomacie. Wystarczy kciukiem przechylić pomarańczowy przełącznik kołyskowy i gotowe. Nowa prędkość zostaje automatycznie zapamiętana.
to liczba możliwych do dowolnego przypisania, na dwóch joystickach, funkcji ciągnika.
Na podłokietniku iCON znajduje się jeszcze drugi mniejszy joystick krzyżowy. Ma on kolejne 4 programowalne klawisze, ale przełączenie zakresu z pozycji A na B powoduje podwojenie możliwości przypisania funkcji do 8. W sumie w ciągniku Fastrac iCON można zaprogramować obsługę 15 różnych funkcji klawiszy w dwóch joystikach. Najnowsza aktualizacja oprogramowania, wprowadziła dodatkową możliwość obsługi z poziomu joysticków funkcjonalności ISOBUS dla maszyny lub maszyn zagregowanych z ciągnikiem (z tyłu i z przodu).
Z poziomu podłokietnika iCON, za pomocą klawiszy i przycisków, można również obsługiwać silnik, hydraulikę ciągnika, WOM tylny i przedni, klimatyzację z funkcją kontroli nasłonecznienia, radio i zestaw głośnomówiący telefonu. Cenna jest możliwość przesuwania 12-calowego terminala w bardzo dużym zakresie – może znajdować się z przodu podłokietnika lub z jego prawego boku pod kątem prawie 90 stopni.
Producent traktora najwyraźniej śledzi rozwój techniki rolniczej. Fastrac iCON ma zaawansowaną elektronikę wpisaną w rolnictwo precyzyjne nie tylko dla maszyn agregowanych z tyłu, ale również z przodu. W praktyce rolniczej, podczas pracy z kosiarką przednią, może przydać się elektrohydrauliczna obsługa przedniego TUZ z jego funkcją pływającą.
Z przodu ciągnika może również znaleźć się drugie gniazdo ISOBUS, co pozwoli pracować z np. zbiornikiem przednim kompatybilnym z tym standardem. Nie zabrakło przycisków sterowania przednim podnośnikiem, WOM i gniazda do podłączenia kamery zewnętrznej. Fastrac iCON jest więc przygotowany do pracy z maszynami ISOBUS zagregowanymi z nim z tyłu i z przodu.
Wróćmy jeszcze do rozwiązań technicznych zastosowanych w ciągniku JCB Fastrac 8330 iCON. Opisaliśmy je szeroko w pierwszym artykule z naszej recenzji tego ciągnika pt. „JCB Fastrac 8330 iCON na polu. Czy jest tak dobry jak w transporcie?”. Informacje te uzupełniamy kolejnymi wyróżnikami tego wyjątkowego traktora, których nie spotkamy w innych ciągnikach rolniczych.
Jednym z nich jest podwójny układ kierowniczy, czyli z dwoma orbitrolami. Jeden obsługuje skręt w stronę lewą, a drugi w stronę prawą. Zwiększa to bezpieczeństwo, w czasie zwłaszcza szybkiej jazdy transportowej, która dla Fastraca może wynosić ponad 70 km/h. Dzięki temu kierowanie tym traktorem jest komfortowe i nie wymaga ciągłego kontrowania kierownicą w celu utrzymania toru jazdy. Jeździ się nim jak ciężarówką.
o tyle szybciej hamulce tarczowe na osi przedniej i tylnej zatrzymują Fastracka – w porównaniu z układem hamulcowym konwencjonalnego ciągnika.
Kolejnym unikatowym rozwiązaniem zastosowanym w ciągniku JCB Fastrac serii 8000 są hamulce tarczowe na osi przedniej i tylnej. Wyróżniają je podwójne zaciski, które szybko i skutecznie zatrzymują koła ciągnika do 15% szybciej niż układ hamulcowy konwencjonalnego traktora. Hamowanie ciągnika Fastrac wspomaga zaawansowany układ zapobiegający blokowaniu kół, znany pod skrótem ABS (dla ciągnika i przyczep). Przydatnym systemem jest HillHold, czyli asystent ruszania pod górę, który automatycznie zwalnia hamulce zarówno ciągnika jak i połączonych z nim przyczep. Fastrac wyposażony jest również w system kontroli trakcji ASR.
Rolnikom, którzy będą rozważali zakup ciągnika JCB Fastrac serii 8000 iCON podpowiadamy, aby przede wszystkim zwrócili uwagę na jego największy wyróżnik, którym jest pełna rama. Pozwoliła ona zamontować zawieszenie hydrauliczno-gazowe dla dwóch osi. Zaletą tego rozwiązania jest nie tylko amortyzacja traktora podczas jazdy transportowej, ale również wspomaganie trakcji na polu dzięki dociskaniu do podłoża wszystkich kół. Ponadto pełna rama pozwoliła posadowić na niej silnik, skrzynię biegów i połączyć je wałem Cardana. W ten sam sposób przenoszony jest napęd do tylnego WOM, co ogranicza straty mocy.
Fastrac iCON w niczym nie ustępuje również klasycznym ciągnikom renomowanych producentów w zakresie rolnictwa precyzyjnego. Ma elektronikę pozwalającą pracować w ramach rolnictwa precyzyjnego. Jest kompatybilny z ISOBUS, ma funkcję prowadzenia automatycznego i obsługuje funkcjonalności takie jak m.in., kontrola sekcji (Section Control) i zmienne dawkowanie (Variable Rate Control).
Zestawiając te wszystkie argumenty oraz cenę, która nie odbiega od innych porównywalnych mocą ciągników renomowanych producentów, dziwi tak mała liczba ciągników JCB Fastrac serii 8000 iCON na polskich polach.
W ciągnikach JCB Fastrac serii 4000 z czterema kołami skrętnymi, dostępnych jest 6 trybów sterowania: tylko przód, przód + tył proporcjonalnie, przód + tył w śladach kół przednich, przód + tył z reakcją po przekroczeniu kąta skrętu kół przednich ustawionego przez operatora, kraba, przód sterowany z GPS + tył sterowany z dodatkowej anteny GPS zamieszczonej nad tylną osią (opcja przydatna na skłonach, gdzie tylna oś niweluje nakładki lub omijaki).