Z historii ciągników Fendt serii 700 wynika, że średnio co 3,5 roku na rynek wprowadzana jest ich nowa wersja. W 2022 przypadł debiut generacji siódmej, która znowu zrobiła krok ku jeszcze większej uniwersalności. Używając terminologii królowej sportu, powstał traktor przygotowany do wykonywania na wysokim poziomie wielu prac – niczym dziesięcioboista startujący w różnych konkurencjach.
Zapewne właśnie uniwersalność tego traktora spowodowała, że licząc od roku 1998 wyprodukowano ich ponad 90 tysięcy. Sprawdziliśmy, co zmieniło się w najpopularniejszej serii ciągników marki Fendt.
Zacznijmy od liczby dostępnych modeli. Seria ciągników Fendt 700 Vario Gen7 (generacji siódmej) ma ich 5: 720 Vario, 722 Vario, 724 Vario, 726 Vario i 728 Vario. Z oznaczeń tych wynika, że wszystkie siedemsetki generacji siódmej przekroczyły granicę mocy maksymalnej 200 KM. Co więcej najsilniejszy model z systemem mocy dodatkowej przekracza moc 300 KM (wg ECE R120). To zasługa nowego dostawcy jednostek napędowych. Nie jest to już marka Deutz, ale AGCO Power. Nic dziwnego, bo zarówno Fendt, jak i ten producent silników (znany dawniej pod marką Sisu Diesel) należą dzisiaj do koncernu AGCO.
Fendt 720 Vario Gen7 | 203 KM |
Fendt 722 Vario Gen7 | 223 KM |
Fendt 724 Vario Gen7 | 243 KM |
Fendt 726 Vario Gen7 | 262 KM |
Fendt 728 Vario Gen7 | 283 KM / z DP 303 KM |
Wybór padł na 6-cylindrowy silnik AGCO Power o pojemności skokowej 7,5 l. W tej jednostce napędowej za oczyszczanie spalin do poziomu normy Stage V odpowiadają: katalizator utleniający (DOC), filtr cząstek stałych (DPF) i system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Układ recyrkulacji spalin (EGR) nie występuje.
ciągniki tej serii są nadal produkowane i obejmują 6 modeli o mocach znamionowych wynoszących od 144 do 237 KM
Dzięki wspomnianemu systemowi mocy dodatkowej Fendt Dynamic Performance (DP), flagowy model Fendt 728 Vario osiąga do 303 KM. Cenne jest to, że DP nie jest powiązany z prędkością jazdy i w razie potrzeby zadziała także na postoju podczas pracy traktora z załączonym WOM.
Znamionowa prędkość obrotowa silnika tej jednostki napędowej wynosi zaledwie 1700 obr./min ‒ Najwyższe obroty będą potrzebne do pracy z WOM, gdyż 540 czy 1000 obr./min uzyskujemy przy 1650 obrotach silnika. System TMS dobiera odpowiednie obroty silnika do wykonywanych prac tak, aby uzyskać możliwie jak najniższe zużycie paliwa. Warto zauważyć, iż 700 Vario generacji siódmej to ciągnik bez kompromisów. Uzyskuje on najwyższy moment obrotowy przy 1300 obrotach, a moc maksymalną przy 1400 obr./min. Dwa ważne parametry wpływające na wydajność maszyny są praktycznie osiągane w tym samym momencie. Flagowy model osiąga moment obrotowy 1450 Nm ‒ mówi Rafał Mikołajczak, Product Specialist Tractors Fendt Polska.
Tak niskie wartości prędkości obrotowych silnika pozwalają oczekiwać niskiego zużycia paliwa. Dotyczy to zarówno pracy polowej, jak i transportowej. Prędkość maksymalna wynosząca 60 km/h uzyskiwana jest bowiem przy zaledwie 1450 obr./min. Jadąc 50 km/h wynosi 1200 obr./min, a przy 40 km/h zaledwie 950 obr./min.
Siedemsetki generacji siódmej wykorzystują koncepcję chłodzenia silnika Concentric Air System znaną z ciągników Fendt 1000 Vario. Jej zaletą jest napęd hydrostatyczny wentylatora, który jest niezależny od prędkości obrotowej silnika. Fendt podaje, że dzięki temu zapotrzebowanie na moc wentylatora podczas pracy ciągnika może zostać zmniejszone o aż 40%. Średnica wentylatora wynosząca 56 cm pozwoliła uzyskać wąski i smukły przód maski silnika. Uzyskano również miejsce na zwiększenie kąta skrętu kół, który wynosi 52o.
Fendt kojarzony od lat z bezstopniową skrzynią przekładniową Vario nie osiadł na laurach i cały czas poszukuje na tym polu nowych rozwiązań. Efektem tych prac jest układ napędowy VarioDrive. – Ze względu na budowę tego układu napędowego nie jest już konieczne przełączanie ręczne pomiędzy trybem polowym a drogowym. Fendt VarioDrive napędza przednią i tylną oś traktora według potrzeb i rozdziela na nie moc dynamicznie. Na polu dostępna jest pełna siła uciągu i unika się przeciążeń w układzie napędowym podczas jazdy po drogach lub w zakrętach. Ponadto tak zwany efekt pull-in-turn powoduje wciąganie w zakręt maszyny podczas zawracania, co pozwala znacznie zmniejszyć promień skrętu przy pełnej sile uciągu i ograniczyć ugniatanie gleby – wyjaśnia Rafał Mikołajczak.
Ciągnik określony w tytule jako dziesięcioboista może zostać łatwo dostosowany do różnych zadań. Do prac lekkich na polu i w transporcie wystarczy jego masa podstawowa, która zależnie od modelu mieści się w przedziale 8800-9650 kg. Natomiast do ciężkiej pracy polowej Fendt 700 Gen7 możne zostać dociążony do dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) wynoszącej 15000 kg.
Tylny TUZ ciągnika Fendt 700 Vario Gen7 ma udźwig maksymalny 11050 kG, a przedni 5300 kG. Pompę hydrauliczną typu LS charakteryzuje wydatek oleju wynoszący standardowo 165, a opcjonalna 220 l/min. Zbiornik oleju napędowego pozwala zatankować 450 l tego paliwa, a przeznaczony na AdBlue ma pojemność 48 l.
Na oś tylną mogą trafić opony w rozmiarze 710/70 R42, a na przednią 600/65 R30. Można w nich łatwo i szybko zmieniać ciśnienie powietrza dzięki zintegrowanemu systemowi Fendt VarioGrip. Operator traktora zarządza zmianą ciśnienia w ogumieniu poprzez terminal z poziomu kabiny. Fendt VarioGrip jest dostępny zarówno do osi kołnierzowych, jak i rozsuwanych. Co ważne, można go również używać razem z obciążnikami kół tylnych. System ten znajduje się na liście wyposażenia opcjonalnego.
Powszechnie wiadomo, że operator ciągnika marki Fendt zawsze może liczyć na pracę komfortowych warunkach. Traktory generacji siódmej serii 700 Vario poprzeczkę tę podniosły na kolejny poziom. Klimatyzacja ma teraz wyższą wydajność, co operator doceni podczas pracy pod pełnym obciążeniem traktora i w ekstremalnie upalne dni. Napoje i jedzenie mogą być chłodzone (0-16°C) lub utrzymywane ciepłe (45-65°C) w chłodząco-ogrzewającym schowku.
tyle może wynosić masa ciągnika Fendt 700 Vario Gen7
– Sprawdzona kabina Fendt VisioPlus została ponownie zoptymalizowana pod kątem bezpieczeństwa i komfortu. Po raz pierwszy filtrację powietrza w kabinie można opcjonalnie fabrycznie przestawić na system ochrony kategorii czwartej. Chroni on kierowcę przed pyłem, płynnymi środkami ochrony roślin i ich oparami. Fendt 700 Vario w ustawieniu podstawowym spełnia wszystkie normy ochrony kabiny kategorii drugiej. System filtrów kategorii czwartej będzie dostępny od końca 2023 roku – informuje Rafał Mikołajczak.
Ciągniki Fendt 700 Vario Gen7 wyposażane są w cyfrową 10-calową deskę rozdzielczą oraz 12-calowy terminal zintegrowany w podłokietniku. Opcjonalnie może zamontować kolejny dodatkowy taki sam terminal. Traktor i zagregowany z nim sprzęt obsługuje się poprzez dżojstik wielofunkcyjny oraz opcjonalny dżojstik 3L.
W ramach systemu FendtONE onboard dostępne są przydatne funkcje wpisujące się w model rolnictwa precyzyjnego. To zmienne nawożenie na podstawie mapy aplikacyjnej Fendt Variable Rate Control i automatyczne sterowanie sekcjami Fendt Section Control. Dostępne są również: usługa Fendt Connect, układ prowadzenia Fendt Guide oraz automatyczne zarządzanie na uwrociu Fendt TI Headland.
System FedtONE offboard pozwala uzyskać dostęp do telemetrii. Dzięki niej w czasie rzeczywistym można śledzić parametry pracy traktora na ekranie telefonu, tabletu, komputera.