Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Jak zaoszczędzić na zakupie AdBlue?

Dodano: 10.10.2023
Gdzie i jak kupić płyn AdBlue, by móc zaoszczędzić? fot. Tomasz Kuchta
Gdzie i jak kupić płyn AdBlue, by móc zaoszczędzić? fot. Tomasz Kuchta

Nowoczesne silniki Diesla do spełniania aktualnych norm czystości spalin potrzebują płynu AdBlue. W dużym skrócie ma on za zadanie oczyścić spaliny wydobywające się z rur wydechowych naszych ciągników, samochodów, czy chociażby kombajnów. Pytanie zatem, czy jest szansa, by zaoszczędzić na zakupie AdBlue?

W jaki sposób zaopatrzyć się w AdBlue? Tutaj mamy wiele możliwości, jednak ze względu na ogromne różnice w cenach zdecydowanie warto to dobrze przemyśleć i zaplanować.

AdBlue w ciągnikach rolniczych. O czym należy pamiętać?

Kupując nowy, czy nawet kilkuletni ciągnik musimy liczyć się z obecnością wielu systemów oczyszczających spaliny. Jednym z nich jest układ SCR, który do poprawnego funkcjonowania potrzebuje płynu AdBlue. Co się stanie, gdy w czasie pracy tego płynu nam zabraknie?

Czytaj dalej

Po co nam AdBlue?

Aby producenci pojazdów silnikowych z jednostkami wysokoprężnymi mogli sprostać wyżyłowanym normom czystości spalin muszą wdrażać kolejne rozbudowane i skomplikowane systemy. Jednym z nich jest układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR).

Układ SCR to jeden z najpopularniejszych systemów stosowanych przez producentów m.in. ciągników w celu oczyszczania spalin. Jego zadaniem jest rozbicie szkodliwych tlenków azotu na parę wodną i sam azot – ten proces odbywa się przy wykorzystaniu płynu AdBlue, a więc płynnego roztworu mocznika.

Nawet 9 zł/l – 

tyle może wynieść różnica między zakupem najtańszej, a najdroższej opcji AdBlue.

 

W przypadku ciągników rolniczych można przyjąć, iż średnie zużycie AdBlue wynosi od 6 do nawet 15 proc. zużycia paliwa w zależności od obciążenia silnika. Oznacza to, iż rolnicy posiadający nieco nowsze maszyny silnikowe muszą być stale przygotowani do uzupełniania tegoż płynu. Pojawia się zatem pytanie, jak można to zrobić najtaniej?

Aktualne ceny płynu AdBlue

Dziś za litr płynu AdBlue tankowanego wprost z dystrybutora na stacji paliw zapłacimy ok. 4 zł. Niestety wciąż niewiele stacji posiada taki dystrybutor, dlatego najczęściej musimy szukać innych rozwiązań.

Na każdej ze stacji powinniśmy za to kupić płyn AdBlue sprzedawany w butelkach, bądź kanistrach. Tutaj jednak trzeba mieć na uwadze, iż tanio nie będzie.

Obecnie każda kilkuletnia maszyna silnikowa wyposażona jest w układ SCR fot. Tomasz Kuchta
Obecnie każda kilkuletnia maszyna silnikowa wyposażona jest w układ SCR fot. Tomasz Kuchta

Przykładowo za butelkę o pojemności 5 l zapłacimy średnio 57 zł, a więc aż ponad 11 zł/l! Nieco taniej, choć wciąż drogo, wyjdzie nas zakup kanistra o większej pojemności. Za 10-litrowe opakowanie tego płynu powinniśmy zapłacić ok. 90 zł, a więc 9 zł/l.

Kupuj AdBlue taniej

Zdecydowanie tańszą alternatywą będzie zakup płynu AdBlue przez Internet. Tutaj bez problemu znajdziemy 5-litrowe butelki w cenie poniżej 19 zł, co daje ok. 3,75 zł/l. Co ciekawe, 10-litrowe kanistry będą nieco droższe – na ogół zapłacimy za nie ok. 50 zł.

Jeśli w gospodarstwie dysponujemy kilkoma maszynami wyposażonymi w układy SCR, wówczas możemy postawić na zakup AdBlue w zbiorniku o pojemności 1000 l. Obecnie jego koszt wyniesie ok. 2 tys. zł. Za dostawę takiego zbiornika na ogół zapłacimy ok. 250 zł. Oznacza to, iż Jednostkowa cena litra płynu AdBlue wyniesie nas wówczas nieco ponad 2 zł/l.

Ogromne różnice w cenach

Powyższe dane jasno pokazują, iż świadome podejście do zakupu płynu AdBlue może przynieść nam wymierne korzyści. Dość wspomnieć, iż między najtańszą, a najdroższą opcją zakupową zachodzi różnica w cenie wynosząca aż 9 zł/l.

Naturalnie nie każdy rolnik będzie mógł sobie pozwolić na zakup mausera o pojemności 1 tys. litrów, jednak nawet postawienie na butelki 5-litrowe pozwoli nam wygenerować spore oszczędności.

Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Kultywator Väderstad Cultus 300 testowaliśmy na polach po zebranych: rzepaku, soi oraz kukurydzy Case Vestrum z rewersem w małym joysticku Fastrac na polu. Jak sobie poradził? John Deere S7 900 to kombajn, który wie, co wydarzy się za 4 sekundy Moc Valtry T175e zweryfikowana podczas pracy z głęboszem Najsilniejszy ciągnik świata pracował w Polsce Agrisem Strip-Till dla koneserów tej technologii Uprawa ścierniska – talerz kontra ząb Claas Trion 530 po 2 sezonach na 200 ha Kalkulator Manitou TCO wylicza koszty użytkowania maszyn