Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Uszczelki z gumy. Jak je wykonać we własnym zakresie?

Dodano: 04.07.2024
Uszczelki z gumy są często lepsze od wykonanych z papieru impregnowanego. Warto na nie postawić i zapomnieć o przeciekach, których w starszych ciągnikach niestety nie brakuje fot. TRAKTOR24.pl
Uszczelki z gumy są często lepsze od wykonanych z papieru impregnowanego. Warto na nie postawić i zapomnieć o przeciekach, których w starszych ciągnikach niestety nie brakuje fot. TRAKTOR24.pl

Uszczelki z gumy są często lepsze od wykonanych z papieru impregnowanego. Te drugie często nie spełniają swojej roli w uszczelnianiu przestrzeni olejowych w ciągnikach i maszynach rolniczych. Dotyczy to głównie miejsc, gdzie występują ruchy termiczne pomiędzy uszczelnianymi elementami. W tych przypadkach warto zastąpić je uszczelkami wykonanymi z gumy uszczelkowej.

Ile kosztuje nawigacja Trimble EZ-Pilot Pro?

Nasze redakcyjne testy nawigacji Trimble EZ-Pilot Pro trwają w najlepsze. Dzisiaj jednak skupimy się na cenie tego udogodnienia. Czy są jakieś sposoby, by taki zakup nie uderzył nas zbytnio po kieszeni?
Czytaj dalej

Uszczelki z gumy można wykonać samemu, bo wiele sklepów z częściami do ciągników i maszyn rolniczych posiada takie materiały gumowe. Są to połacie najczęściej o powierzchni 0,5 m kawad. i grubości 3 mm. Ważne jest, aby taka guma była olejoodporna i nie puchła od kontaktu z olejem. Wykonywanie uszczelek jest dość czasochłonne i wymaga dokładnego trasowania zarysu i otworów na śruby.

Uszczelki z gumy – metody wykonywania

Najczęstszą metodą wykonania uszczelki jest wykorzystanie pokrywy, która będzie potem uszczelniana. Ważne jest, aby dobrze rozplanować rozmieszczenie uszczelek i oszczędne wykorzystywanie zakupionej połaci gumy. Ułożenie prostokątów planować tak, by nie było zbędnych ścinków, a także wewnętrzne wycinki wykorzystać na mniejsze uszczelki. Ważne jest też, by posiadać jasny, kontrastowy pisak do rysowania obrysu, a także wyznaczania miejsc na otwory.

Częste przecieki oleju dotyczą: 
  • pokryw aluminiowych i żeliwnych korpusów,
  • pokryw wykonanych z przetłaczanych blach,
  • pokryw blaszanych, które nie trzymają płaskości powierzchni i odpowiedniej siły przylegania.

Nie wszystkie wewnętrzne obrysy można wykonać bezpośrednio przy pokrywach. Często trzeba skorzystać z pomiarów wewnętrznych i lub też pokryć pokrywę kredą i przycisnąć do gumy. Zawsze powierzchnia przylegania odznaczy się śladem kredy. Dla lepszego zachowania granicy cięcia powinno się wewnętrzny zarys uszczelki obrysować pisakiem, bo proszek kredowy może odpaść zanim dokończymy wycinanie.

Uszczelka pokrywy łożyska półosi montowana na zwolnicy. Widać, że uszczelka gumowa jest szersza do wewnątrz o około 10 mm od oryginalnej papierowej. Ta dodatkowa szerokość pokrywa i dociska pierścień zewnętrzny łożyska kulkowego półosi likwidując luz promieniowy na lekko zużytych już łożyskach fot. Wałachowski
Uszczelka pokrywy łożyska półosi montowana na zwolnicy. Widać, że uszczelka gumowa jest szersza do wewnątrz o około 10 mm od oryginalnej papierowej. Ta dodatkowa szerokość pokrywa i dociska pierścień zewnętrzny łożyska kulkowego półosi likwidując luz promieniowy na lekko zużytych już łożyskach fot. Wałachowski

Do trasowania można też użyć oryginalnej uszczelki papierowej, ale musi być ona wystarczająco sztywna, aby zarys wyszedł prawidłowy. Na początek wycinania wewnętrznego trzeba posłużyć się ostrym nożem, potem można użyć nożyc. Do wycinania otworów na śruby trzeba użyć specjalnych wycinaków pobijanych młotkiem. Wycinanie gumy nożem i wycinanie otworów trzeba wykonać na twardej desce lub podobnym podkładzie.

Sposoby na trudne przecieki

Przecieki oleju na wałkach uszczelnionych pierścieniami gumowymi, które to po dłuższym czasie ulegają zesztywnieniu i wytarciu, wymagają czasochłonnej wymiany tego elementu na nowy. Wymaga to często dużych nakładów robocizny. Przykładem jest tu uszczelnienie wałka skrętnego w zespole regulacji siłowej podnośnika ciągnika Ursus C-360. Wymontowanie tego wałka i gumowych pierścieni wymaga demontażu podnośnika prawie w całości.

Można to jednak wykonać dużo prościej przez ściśnięcie gumowych pierścieni dodatkowymi podkładkami dystansowymi wykonanymi z rury hydraulicznej 5/4”. Wystarczy wyciąć na tokarce takie dwa pierścienie o grubości 1,2-1,5 mm. Nałożenie ich od zewnątrz pod pokrywy zewnętrzne i dociśnięcie daje efekt spęczenia gum w kierunku poprzecznym do wałka i zwiększenia docisku promieniowego.

Pozostały wycinek z uszczelki miski olejowej wykorzystano na uszczelki pod blaszane pokrywy dolne skrzyni biegów. Po wytrasowaniu obrysu i otworów na śruby wykonano cięcia po liniach brzegowych i wycięcia otworów wycinakiem. Wnętrze uszczelki nie było trasowane i też wycinane, bo nie było takiej potrzeby fot. Wałachowski
Pozostały wycinek z uszczelki miski olejowej wykorzystano na uszczelki pod blaszane pokrywy dolne skrzyni biegów. Po wytrasowaniu obrysu i otworów na śruby wykonano cięcia po liniach brzegowych i wycięcia otworów wycinakiem. Wnętrze uszczelki nie było trasowane i też wycinane, bo nie było takiej potrzeby fot. Wałachowski

Do uszczelnienia pokryw półosi zwolnic wykonano poszerzone uszczelki z gumy, które częścią wewnętrzną zachodzą na pierścień zewnętrzny łożyska kulkowego. Pierścień tego łożyska wystaje z korpusu zwolnicy około 1 mm. Ponieważ łożyska te posiadały już luz, ale były jeszcze gładkie, to zostały ściśnięte wzdłużnie właśnie tą gumową uszczelką zachodzącą na łożysko. Siła docisku nie jest duża i nie przeciąża tych łożysk, ale daje efekt kasacji luzu podobnie jak w łożyskach stożkowych. W tym przypadku kulki pracują lekko skośnie.

Nietypowe jest też zabezpieczenie tarczy sprzęgłowej II stopnia na wałku sprzęgłowym przed dostawaniem się oleju ze skrzyni biegów w Ursusie C-360. Dawne posiadały specjalne kołnierze odrzucające taki olej poza okładziny cierne na tarcze dociskowe. Obecnie dostępne tarcze cierne ich nie mają. Ale nałożenie napiętego pierścienia gumowego na wałek nie dopuści do przepływu niechcianego oleju na tarczę cierną.

 

Często dochodzi do zniekształcania powierzchni przylegania z powodu dużego naciągu śrub. Ratowanie sytuacji przez pokrycie uszczelki papierowej grubą warstwą silikonu nie zawsze jest skuteczne. Ponadto jest też kłopotliwe w jego nakładaniu, a w przyszłości usuwaniu. Dodatkowo uszczelnienia takie są zawsze jednorazowe.

Zdarzają się również powolne przecieki oleju na śrubach w skrzyni biegów. Niektóre śruby nie mają zaślepionych otworów od wewnątrz, co powoduje powolne przesiąkanie oleju szczelinami po zwojach gwintu. Śruby takie można uszczelnić nakrętkami kapturowymi z podkładkami miedzianymi.

Poprawnie wykonane uszczelki z gumy pozwoliły zapomnieć o przeciekach w tym ciągniku. Ograniczeniem jest stosowanie gumy tam, gdzie potrzebne jest zachowanie odpowiedniego dystansu pomiędzy łączonymi elementami oraz tam, gdzie przenoszone są duże siły i mocne zespolenia fot. Wałachowski
Poprawnie wykonane uszczelki z gumy pozwoliły zapomnieć o przeciekach w tym ciągniku. Ograniczeniem jest stosowanie gumy tam, gdzie potrzebne jest zachowanie odpowiedniego dystansu pomiędzy łączonymi elementami oraz tam, gdzie przenoszone są duże siły i mocne zespolenia fot. Wałachowski
Trasowanie i wycinanie gumowej uszczelki pod miskę olejową. Zarys zewnętrzny narysowany po przyłożeniu oryginalnej miski olejowej. Otwory na śruby też wyznaczone poprzez otwory miski. Zarys wewnętrzny po liniach prostych został wyznaczony według szerokości powierzchni przylegania, natomiast narożniki odręcznie na tzw. oko. Otwory na śruby zostały wycięte wycinakiem do otworów o średnicy 8 mm. Wycięty środek został wykorzystany na inne uszczelki fot. Wałachowski
Trasowanie i wycinanie gumowej uszczelki pod miskę olejową. Zarys zewnętrzny narysowany po przyłożeniu oryginalnej miski olejowej. Otwory na śruby też wyznaczone poprzez otwory miski. Zarys wewnętrzny po liniach prostych został wyznaczony według szerokości powierzchni przylegania, natomiast narożniki odręcznie na tzw. oko. Otwory na śruby zostały wycięte wycinakiem do otworów o średnicy 8 mm. Wycięty środek został wykorzystany na inne uszczelki fot. Wałachowski
Uszczelka na pokrywie dolnej skrzyni biegów przygotowana do montażu. Nawleczone śruby same trzymają się jednocześnie ustalając położenie uszczelki fot. Wałachowski
Uszczelka na pokrywie dolnej skrzyni biegów przygotowana do montażu. Nawleczone śruby same trzymają się jednocześnie ustalając położenie uszczelki fot. Wałachowski
Widok łożyska zewnętrznego półosi. Pierścień zewnętrzny wystaje z korpusu zwolnicy, co umożliwia sprężysty docisk wzdłużny uszczelką i kasację luzu. Łożyska pracują wtedy lekko ukośnie fot. Wałachowski
Widok łożyska zewnętrznego półosi. Pierścień zewnętrzny wystaje z korpusu zwolnicy, co umożliwia sprężysty docisk wzdłużny uszczelką i kasację luzu. Łożyska pracują wtedy lekko ukośnie fot. Wałachowski
Uszczelki gumowe na pokrywach zewnętrznych obudowy łożysk przekładni głównej. Są tu tylko wąskie pierścienie wycięte z gumy. Uszczelki te zostały przyklejone wcześniej silikonem do pokryw, ponieważ spadały podczas montażu. Aby ograniczyć docisk uszczelki, a jednocześnie umożliwić duży naciąg śrub, zostały podłożone zwykłe podkładki o grubości 2 mm. W tej sytuacji wszystkie 6 śrub dociskają obudowę łożyska, a uszczelka nie jest zbyt mocno ściśnięta fot. Wałachowski
Uszczelki gumowe na pokrywach zewnętrznych obudowy łożysk przekładni głównej. Są tu tylko wąskie pierścienie wycięte z gumy. Uszczelki te zostały przyklejone wcześniej silikonem do pokryw, ponieważ spadały podczas montażu. Aby ograniczyć docisk uszczelki, a jednocześnie umożliwić duży naciąg śrub, zostały podłożone zwykłe podkładki o grubości 2 mm. W tej sytuacji wszystkie 6 śrub dociskają obudowę łożyska, a uszczelka nie jest zbyt mocno ściśnięta fot. Wałachowski
Pierścienie dystansowe wykonane z rury o średnicy 5/4 cala o grubości około 1,2-1,5 mm w celu ściśnięcia uszczelniaczy okrągłych zamontowanych na wałku poprzecznym podnośnika fot. Wałachowski
Pierścienie dystansowe wykonane z rury o średnicy 5/4 cala o grubości około 1,2-1,5 mm w celu ściśnięcia uszczelniaczy okrągłych zamontowanych na wałku poprzecznym podnośnika fot. Wałachowski
Założenie takich dwóch pierścieni na obu końcach wałka powoduje ściśnięcie wzdłużne uszczelniaczy z jednoczesnym ich spęczeniem, czyli mocniejszym dociskiem do wałka i obudowy. Ponieważ uszczelniacze te mogą przesunąć się wzdłuż wałka, to jednocześnie ścisną i spęczą te, które znajdują się od strony wewnętrznej. Docisk i spęczenie następuje po nałożeniu pokryw końcowych i dociśnięciu śrubami. Przecieki likwidują się bez demontażu podnośnika i wałka fot. Wałachowski
Założenie takich dwóch pierścieni na obu końcach wałka powoduje ściśnięcie wzdłużne uszczelniaczy z jednoczesnym ich spęczeniem, czyli mocniejszym dociskiem do wałka i obudowy. Ponieważ uszczelniacze te mogą przesunąć się wzdłuż wałka, to jednocześnie ścisną i spęczą te, które znajdują się od strony wewnętrznej. Docisk i spęczenie następuje po nałożeniu pokryw końcowych i dociśnięciu śrubami. Przecieki likwidują się bez demontażu podnośnika i wałka fot. Wałachowski
Sucha guma i śruby po zamontowaniu uszczelki gumowej na misce olejowej fot. Wałachowski
Sucha guma i śruby po zamontowaniu uszczelki gumowej na misce olejowej fot. Wałachowski
Sucha pokrywa i uszczelka oraz śruby na spodzie skrzyni biegów fot. Wałachowski
Sucha pokrywa i uszczelka oraz śruby na spodzie skrzyni biegów fot. Wałachowski
Widok kołnierza wału korbowego w silniku Ursusa 2812. Uszczelnienie wału wykonano przy pomocy uszczelniacza Simmera zamontowanego w dość cienkim pierścieniu, który przy zbyt silnym dociśnięciu śrub ulega deformacji i przepuszcza olej na uszczelce papierowej pomiędzy śrubami fot. Wałachowski
Widok kołnierza wału korbowego w silniku Ursusa 2812. Uszczelnienie wału wykonano przy pomocy uszczelniacza Simmera zamontowanego w dość cienkim pierścieniu, który przy zbyt silnym dociśnięciu śrub ulega deformacji i przepuszcza olej na uszczelce papierowej pomiędzy śrubami fot. Wałachowski
Wykonana z gumy uszczelka dopasuje się do falistości pierścienia i dobrze uszczelni wał korbowy. Dodatkowo guma dostosowuje się do niejednakowej rozszerzalności cieplnej żeliwa i stopu aluminium fot. Wałachowski
Wykonana z gumy uszczelka dopasuje się do falistości pierścienia i dobrze uszczelni wał korbowy. Dodatkowo guma dostosowuje się do niejednakowej rozszerzalności cieplnej żeliwa i stopu aluminium fot. Wałachowski
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Mzuri Pro-Til 4Tx – zobacz jak pracuje Horsch Maestro 6 TX. Zobacz jak pracuje Deutz-Fahr 5 Keyline. Zobacz jak pracuje Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Pielnik międzyrzędowy APV. Zobacz jak pracuje Kultywator Pöttinger Terria 5040. Zobacz jak pracuje Valtra T175e Mint Green okiem kobiety, czyli nietypowe spojrzenie na ciągnik w teście długodystansowym Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000