Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

AdBlue w ciągnikach rolniczych. O czym należy pamiętać?

Dodano: 16.08.2023
Co się stanie, gdy w nowoczesnym Dieslu zabraknie płynu AdBlue? Tomasz_Kuchta © Traktor.pl
Co się stanie, gdy w nowoczesnym Dieslu zabraknie płynu AdBlue? fot. Tomasz Kuchta

Kupując nowy, czy nawet kilkuletni ciągnik musimy liczyć się z obecnością wielu systemów oczyszczających spaliny. Jednym z nich jest układ SCR, który do poprawnego funkcjonowania potrzebuje płynu AdBlue. Co się stanie, gdy w czasie pracy tego płynu nam zabraknie?

Choć sam układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) przy właściwym użytkowaniu uchodzi za bezawaryjny, to przy braku należytego podejścia może wymagać drogich napraw.

Jak działa układ SCR?

W nowoczesnych silnikach Diesla już na dobre zadomowił się układ SCR, który do rozbicia szkodliwych tlenków azotu na parę wodną i sam azot wykorzystuje płyn AdBlue. Sam proces uzdatniania spalin odbywa się poza silnikiem, już w układzie wydechowym.

Zawór EGR w ciągniku warto czyścić

Nie wiemy dlaczego, ale żaden producent ciągników dotychczas nie wprowadził obowiązku serwisowania zaworu EGR. Za to my zdecydowanie zalecamy okresowe proste czyszczenie tego niedużego elementu. Dzięki temu wydłużymy jego trwałość i unikniemy pogorszenia się pracy silnika. W skrajnych przypadkach nawet jego zniszczenia.
Czytaj dalej

Jako, że AdBlue jest podstawą poprawnego działania całego układu, to w ciągnikach znajdziemy stosowne wskaźniki ukazujące aktualny poziom płynu w zbiorniku, lub przynajmniej odpowiednie kontrolki, które poinformują nas o niskim poziomie tego roztworu mocznika.

Gdy zabraknie AdBlue…

Trudno jest jednoznacznie wskazać, jakie jest średnie zużycie AdBlue, bowiem jest ono skorelowane z poziomem obciążenia, na jakim pracuje silnik ciągnika. W praktyce przy niższym obciążeniu zużycie będzie niższe, a przy wyższym generowane będzie więcej spalin, więc i zapotrzebowanie na płyn znacząco wzrośnie.

Dla przykładu w instrukcji obsługi traktora New Holland T5 Dynamic Command znajdziemy informację, iż przy znamionowej prędkości obrotowej silnika zużycie AdBlue stanowić będzie ok. 6 proc. zużycia paliwa. Co ważne, może ono wzrosnąć do nawet 15 proc. przy większym obciążeniu silnika.

Co istotne, na przykładzie opisywanego New Hollanda całkowicie normalna praca silnika będzie miała miejsce do momentu, gdy poziom płynu AdBlue w zbiorniku będzie nie niższy niż 12 proc. jego pojemności.

Wówczas w pierwszej kolejności jeśli poziom płynu spadnie poniżej 10 proc. pojemności zbiornika, operator otrzyma stosowne ostrzeżenie na desce rozdzielczej. Jeśli zostanie ono zignorowane, to po pewnym czasie, gdy poziom płynu w zbiorniku spadnie poniżej 5 proc., silnik przejdzie w tryb awaryjny, wtedy ograniczony zostanie moment obrotowy i zmniejszona zostanie prędkość obrotowa silnika.

Od 6 do nawet 15% zużycia paliwa – 

tyle może stanowić zużycie płynu AdBlue w nowoczesnym ciągniku w zależności od obciążenia silnika.

Jeśli i to nie poskutkuje, to w momencie gdy poziom AdBlue w zbiorniku spadnie poniżej 0,1 proc. pojemności zbiornika, to silnik zablokuje się na biegu jałowym i dalsza jazda aż do momentu uzupełnienia płynu będzie niemożliwa.

Jakie mogą być konsekwencje?

Cały system monitoringu poziomu płynu AdBlue jest więc tak przemyślany, by nawet roztrzepany operator ignorujący kolejne ostrzeżenia komputera pokładowego mógł spokojnie zjechać do gospodarstwa i uzupełnić poziom płynu.

W nowych, a nawet kilkuletnich ciągnikach system SCR jest obowiązkowym wyposażeniem. Deutz_Fahr_5125 (3)_Tomasz_Kuchta ©Trakt
W nowych, a nawet kilkuletnich ciągnikach system SCR jest obowiązkowym wyposażeniem fot. Tomasz Kuchta

Jeśli jednak wszystkie te ostrzeżenia zostaną zbagatelizowane, a silnik często przechodził będzie w tryb awaryjny, to zdaniem serwisantów firmy New Holland może to skutkować uszkodzeniem całego układu SCR. Jak dodają fachowcy, długotrwała, kilkugodzinna praca silnika na biegu jałowym i bez obciążenia może skończyć się awarią samego katalizatora SCR.

Choć konsekwencje te brzmią bardzo poważnie, to z drugiej strony naprawdę trzeba się postarać, by do takiej sytuacji nagminnie doprowadzać. Dobrą praktyką zalecaną przez serwisy autoryzowane jest cykliczne dolewanie płynu AdBlue wraz z każdym tankowaniem oleju napędowego. Wówczas możemy mieć pewność, że system SCR powinien przez wiele lat pracować bez jakiejkolwiek awarii.

Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000 Traktorowy majstersztyk ukryty w ciągniku Fendt 209 F Vario Profi+ Film z testu kombajnu Deutz-Fahr C6305 TS Wyjątkowy Ursus. Imponuje trakcją i mocą Test Steyr Absolut 6280 CVT Test przystawki Emmarol EMH 4. W słoneczniku i kukurydzy Kupił nowe opony Trelleborg i napełnił je cieczą