Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Gąsienice w rolnictwie to nie tylko postać larwalna szkodników

Dodano: 22.10.2024
Gąsienice w rolnictwie to nie tylko postać larwalna szkodników, to także bardzo użyteczne rozwiązanie poruszania się maszyn po polu fot. TRAKTOR24
Gąsienice w rolnictwie to nie tylko postać larwalna szkodników, to także bardzo użyteczne rozwiązanie poruszania się maszyn po polu fot. TRAKTOR24

Gąsienice w rolnictwie, ale te zamontowane na maszynach, są bez wątpienia przyjazne rolnikom. Jak przekazuje firma Claas, nawet do 9-ciu kombajnów na 10, sprzedawanych w Wielkiej Brytanii, USA, ale też coraz częściej w Europie, ma układ jezdny gąsienicowy. Różni się on jednak znacząco od tego stereotypowego czołgowego, jaki zaraz pojawia się nam przed oczami.

Fendt 209 F Vario. Sadownik, z którego nie chce się wysiadać

Zachwycanie się największym flagowym ciągnikiem danego producenta jest zachowaniem naturalnym i to on najczęściej skrada show na wystawach. Prawdziwi koneserzy techniki rolniczej traktorowy majstersztyk inżynierski odnajdą jednak na przeciwnym biegunie rozmiarowym. Takim ciągnikiem jest Fendt 209 F Vario. Jak mówi jeden z jego polskich użytkowników, z tego ultrakompaktowego sadownika nie chce się wysiadać.

Czytaj dalej

Ich wspólną cechą jest to, że zarówno czołg jak i kombajn, a od ładnych kilku lat także duże ciągniki powyżej 400 KM, muszą pomimo swojej dużej wagi własnej sprawnie poruszać się po podłożu w najtrudniejszych warunkach terenowych.

Gąsienice w rolnictwie przyjazne podłożu

To co różni gąsienice w pojazdach wojskowych ogólnie i gąsienice rolnicze to sposób traktowania podłoża. Gąsienice wojskowe mają w zasadzie jeden cel – przejechać wszędzie, bez względu na to w jakim stanie pozostawią za sobą ziemię. Gąsienice rolnicze mają znacznie trudniejsze zadanie. Mają nie tylko umożliwić przejechanie maszyny w trudnych warunkach polowych, ale również zminimalizować nacisk rosnącego ciężaru (i rozmiarów) maszyn rolniczych na podłoże. Jest to równie ważny czynnik w dobie intensywnej i regeneratywnej uprawy. Test firmy Claas potwierdził, że nacisk ciągnika Axion serii 900 TT jest o 15 – 20% niższy na podłoże (warstwę uprawną 0-25 cm) podczas pracy w porównaniu z wersją kołową. Szczegóły zostały przedstawione na filmowej relacji z testu polowego tutaj.

W rozwiązaniach wojskowych gąsienica jest też układem skrętnym, w rolnictwie najczęściej gąsienice zastępują koła napędowe 1:1, ponieważ jest to miejsce gdzie maszyna rolnicza najbardziej negatywnie wpływa na glebę. Natomiast układ skrętu zwykle jest wyposażony w opony, które najmniej ugniatają glebę przy skręcaniu. Oczywiście jak to w życiu są też wyjątki, czyli duże ciągniki, gdzie mamy rozwiązania zarówno z jedną długą gąsienicą, jak też z czterema zastępującymi koła.

W takich warunkach nie należy pracować, ale czasami po prostu nie ma wyjścia. Wtedy gąsienice są niezastąpione fot. materiały prasowe
W takich warunkach nie należy pracować, ale czasami po prostu nie ma wyjścia. Wtedy gąsienice są niezastąpione fot. materiały prasowe

Rozwiązania wojskowe od rolniczych różni też materiał. W wojsku oczywistym jest zastosowanie gąsienic stalowych, ze względu na ich odporność. Natomiast rolnictwo potrzebowało materiału, który byłby zarówno wytrzymały (żywotny) jak i delikatny dla pola i drogi. Stąd wykorzystanie pasów gumowych przypominających budową oponę, czyli stalowych i materiałowych siatek zatopionych w mieszance kauczukowej z klockami trakcyjnymi na powierzchni.

Dalekowzroczność Claasa

Zalety gąsienic zamiast kół napędowych najszybciej dostrzegła i wprowadziła do produkcji seryjnej kombajnów zbożowych firma Claas. Już w 1997 r. kombajny tej firmy serii Lexion opcjonalnie można było wyposażyć w wózki gąsienicowe. Kolejne lata to wzrost zainteresowania takim wyposażeniem kombajnów zbożowych z Harsewinkel. Zaowocowało to kolejnymi generacjami wózków gąsienicowych np. w 2004 roku, znacznie poprawiono komfort jazdy poprzez wzbogacenie wózków w gumowe amortyzatory.

1997 – 

w tym roku można już było zamawiać kombajny Claas Lexion z wózkami gąsienicowymi.

Natomiast krokiem milowym w 2011 r. było pojawienie się zawieszenia hydropneumatycznego TERRA TRAC. Umożliwiło ono znaczną poprawę dopasowania wózka trakcyjnego gąsienicy do podłoża przy większych prędkościach nawet do 40 km/h w przejazdach tarnsporotwych. Kombajn samojezdny, na gąsienicach, niewymagający transportu na lawecie – to było to. Dlatego obecnie w kombajnach zbożowych Claas serii Lexion udział egzemplarzy na linii produkcyjnej z podwoziem gąsienicowym wynosi już 50%.

2011 – 

w tym roku wprowadzono na rynek zawieszenie hydropneumatyczne TERRA TRAC. Umożliwiło ono znaczną poprawę dopasowania wózka trakcyjnego gąsienicy do podłoża.

W roku 2018 firma Claas wchodzi na rynek z sieczkarnią Jaguar ze zintegrowanym podwoziem gąsienicowym. Stosowane w nich układy jezdne mają opatentowany system ochrony na uwrociach, który umożliwia zmniejszenie powierzchni przylegania gąsienic podczas zawracania. Pokazuje to jak szybko te układy jezdne rozwijają się w wykorzystaniu rolniczym. W roku 2021 roku także mniejsza seria kombajnów zbożowych TRION także uzyskała w opcji gąsienice TT. To z kolei pokazuje, że nie tylko największe i najcięższe maszyny potrzebują zalet układu jezdnego gąsienicowego.

Claas Axion serii 900 TT ma układ gąsienicowy, który potrafi umiejętnie pokonywać niewielkie przeszkody fot. TRAKTOR24
Claas Axion serii 900 TT ma układ gąsienicowy, który potrafi umiejętnie pokonywać niewielkie przeszkody fot. TRAKTOR24

Gąsienice w rolnictwie dla Axiona i Xeriona

Co ciekawe firma Claas nie skupiała się tylko na kombajnach równolegle historia układów gąsienicowych w ciągnikach Claas rozwijała się bardzo interesująco. Claas poprzez wprowadzenie do swojej oferty modeli Challenger w roku 1994 zaoferował równocześnie duży ciągnik gąsienicowy – Challenger i kołowy Xerion. Pomimo rozwoju układu gąsienicowego w tych ciągnikach, który w momencie zniknięcia Challengerów z palety ciągników Claas zmieniał się w kierunku podobieństwa do układów gąsienic kombajnowych. Gąsienice powróciły niedawno do dużych ciągników Claas Xerion oraz Axion serii 900 na tylnej osi napędowej. W roku 2019 Claas rozpoczął seryjną produkcję dwóch modeli ciągników z serii Axion Terra Trac, która została pokazana jako prototyp na targach Agritechnica w 2017 r. Co ciekawe, użycie w nich systemu Terra Trac sprawiło, że są to ciągniki o tradycyjnej budowie z pełną amortyzacją, czyli także z amortyzowaną tylną osią.

40 000 – 

tyle gąsienicowych układów jezdnych TERRA TRAC wyprodukował Claas (dane z połowy roku 2024).

Najnowsza premiera ciągnika z układem jezdnym Terra Trac miała miejsce na Agritechnice 2023. Był nią ciągnik Xerion TT serii 12. Każdy z czterech gąsienicowych wózków jezdnych, zastępujących koła Xeriona wyposażony jest w odrębny układ smarowania i układ tłumienia drgań. W Xerionach TT serii 12 są do wyboru dwa typy gąsienic o szerokości 914 mm lub 762 mm. W przypadku tej ostatniej wersji szerokość całego ciągnika utrzymuje się poniżej trzech metrów. Prędkość jazdy na drodze gąsienicowym Xerionem to maks. 40 km/h przy prędkości obrotowej silnika 1400 obr./min.

Najnowsza premiera ciągnika z układem jezdnym Terra Trac miała miejsce w roku 2023. Był nią ciągnik Xerion TT serii 12 fot. TRAKTOR24
Najnowsza premiera ciągnika z układem jezdnym Terra Trac miała miejsce w roku 2023. Był nią ciągnik Xerion TT serii 12 fot. TRAKTOR24

Jak pokazują testy układ gąsienicowy w ciągnikach rolniczych dużej mocy przekłada się także na oszczędniejszy apetyt na diesel. Ciągnik Axion serii 900 z napędem TERRA TRAC uzyskał niższe zużycie paliwa o 15,6% i jednocześnie wyższą wydajność o 21,3% w porównaniu do wersji kołowej. Jednym z ciekawszych testów jakim został poddany Axion TT były badania z użyciem akcelerometru do pomiaru naprężeń i drgań bocznych przy prędkości 11 km/h. Wyniki pomiarów potwierdziły, że Axion z układem gąsienicowym jest jednym z najbardziej komfortowych ciągników.

Nie tylko dla siebie

Firma Claas Industrietechnik z Paderborn dotychczas wyprodukowała i sprzedała prawie 40 tys. podwozi TERRA TRAC. Można je spotkać w maszynach producentów samojezdnych kombajnów do buraków, kombajnów do warzyw, samojezdnych kombajnów ziemniaczanych, a nawet wozów asenizacyjnych. Pokazuje to, że firma Claas bardzo dobrze wyczuła zapotrzebowanie n rynku, ale też że jej rozwiązanie gąsienicowego układu jezdnego Terra Trac jest bardzo uniwersalne.

Ciągnik na 4 gąsienicach to marzenie każdego rolnika. Niestety, jest w zasięgu finansowym tylko największych przedsiębiorstw rolnych fot. TRAKTOR24
Ciągnik na 4 gąsienicach to marzenie każdego rolnika. Niestety, jest w zasięgu finansowym tylko największych przedsiębiorstw rolnych fot. TRAKTOR24
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Fastrac na polu. Jak sobie poradził? John Deere S7 900 to kombajn, który wie, co wydarzy się za 4 sekundy Moc Valtry T175e zweryfikowana podczas pracy z głęboszem Uprawa ścierniska – talerz kontra ząb Claas Trion 530 po 2 sezonach na 200 ha Case Vestrum z rewersem w małym joysticku Najsilniejszy ciągnik świata pracował w Polsce Agrisem Strip-Till dla koneserów tej technologii Kalkulator Manitou TCO wylicza koszty użytkowania maszyn Instruktaż nawigacji ciągnika do pracy z kosiarkami