Wysyłanie żółtych, ostrzegawczych sygnałów świetlnych przez pojazdy ma na celu zwrócenie uwagi pozostałych uczestników ruchu na to, co aktualnie dzieje się na drodze. Powinno to zatem skutkować wywołaniem wzmożonej czujności wśród innych kierowców, a tym samym zwiększeniem bezpieczeństwa podróżujących.
Czytaj dalej
Aby dowiedzieć się, co przepisy mówią o używaniu żółtych świateł błyskowych, należy sięgnąć do Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym. Znajdziemy tam zapisy wskazujący 3 grupy pojazdów, w których użycie świateł jest uzasadnione.
Po pierwsze ustawodawca wskazuje pojazdy, które wykonują na drodze prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne. Dlatego też wszystkie maszyny zajmujące się utrzymaniem poboczy, odśnieżaniem dróg, czy ich remontowaniem powinny być wyposażone w „koguty”. Podobne wytyczne dotyczą także pojazdów holowanych.
mandat w takiej wysokości może zostać nałożony na rolnika za bezpodstawne używanie popularnego „koguta”.
W dalszej części ustawy znajdziemy zapis mówiący, iż żółtych świateł błyskowych powinny używać pojazdy, które ze względu na swoją konstrukcję, ładunek lub nietypowe zachowanie na drodze mogą zagrażać bezpieczeństwu w ruchu drogowym.
To właśnie ten ostatni zapis budzi pewne niejasności, bowiem jest nieprecyzyjny i stwarza spore pole do interpretacji. Bowiem o ile sam ciągnik raczej nie wpisuje się w tę argumentację, to co w sytuacji, gdy traktor wyposażony jest w koła bliźniacze, ładowacz czołowy wraz z osprzętem, a może posiada zaczepiony sprzęt o nietypowej konstrukcji?
Za bezpodstawne używanie „koguta” rolnik może zostać ukarany mandatem w wysokości 100 zł i wygląda na to, że to do interweniującego policjanta należeć będzie każdorazowa ocena sytuacji.
W sytuacji, gdy mamy do czynienia z nieco nieprecyzyjnym przepisem warto zachować zdrowy rozsądek i żółtego światła błyskowego używać wtedy, gdy faktycznie będzie on pomocny dla pozostałych uczestników ruchu.
Widząc nadjeżdżający z daleka ciągnik z perspektywy kierowcy chciałbym być ostrzeżony „kogutem” np. gdyby zaczepiona do niego maszyna wystawała poza obrys traktora. To szczególnie istotne w warunkach o gorszej widoczności tj. w czasie deszczu, czy po zmroku. Będę miał wówczas czas, aby nieco zwolnić, a nawet nieco zjechać ciągnikowi, a tym samym uczynię cały manewr dużo bezpieczniejszym. A to przecież główny powód stosowania żółtych świateł błyskowych.