Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

New Holland CR10. Ten kombajn jest koncepcyjnie bratem flagowca CR11

Dodano: 02.08.2024
W kombajnach New Holland CR10 i CR11 przekładni pasowych jest jak na lekarstwo, a łańcuchowych wcale. Za to pojawił się wał napędowy, niczym w ciężarówce. Gdzie jest zamontowany? fot. TRAKTOR24
W kombajnach New Holland CR10 i CR11 przekładni pasowych jest jak na lekarstwo, a łańcuchowych wcale. Za to pojawił się wał napędowy, niczym w ciężarówce. Gdzie jest zamontowany? fot. TRAKTOR24

W pierwszym artykule na temat nowego kombajnu New Holland CR11 przedstawiliśmy drogę masy żniwnej od hedera do jej wyrzutu za kombajnem. Teraz skupiamy się na nowej koncepcji napędu, która pozwoliła zrewolucjonizować budowę tej maszyny. Ma ją również mniejszy brat flagowca, czyli New Holland CR10.

Uszczelki z gumy. Jak je wykonać we własnym zakresie?

Uszczelki z gumy są często lepsze od wykonanych z papieru impregnowanego. Te drugie często nie spełniają swojej roli w uszczelnianiu przestrzeni olejowych w ciągnikach i maszynach rolniczych. Dotyczy to głównie miejsc, gdzie występują ruchy termiczne pomiędzy uszczelnianymi elementami. W tych przypadkach warto zastąpić je uszczelkami wykonanymi z gumy uszczelkowej.

Czytaj dalej

W kombajnach New Holland CR10 i CR11 przekładni pasowych jest jak na lekarstwo, a łańcuchowych wcale. Za to pojawił się wał napędowy, niczym w ciężarówce.

Wał napędowy w nietypowym miejscu

W tych maszynach jest on zamontowany nietypowo i kieruje napęd z opcjonalnej bezstopniowej skrzyni biegów CVT do przenośnika pochyłego i hedera. Po otwarciu prawej osłony kombajnu zobaczymy fragment wspomnianego wału napędowego. Dla osób o nim nie wiedzących, będzie to na pewno spore zaskoczenie. Właśnie w tym miejscu dobitnie widać, że konstruktorzy New Holland zaproponowali nowe podejście do napędu maszyny żniwnej.

25% – 

o tyle mniej podzespołów w układzie napędowym mają kombajny New Holland CR10 i CR11 (w porównaniu do kombajnu CR10.90).

Dotyczy to również dwóch długich na 3,6 m rotorów, które są napędzane bezpośrednio z zamontowanego wzdłużnie silnika. Jeden z nich jest przedłużeniem napędu dla rolki DFR. Zmiana obrotów rotorów powoduje jednoczesną zmianę obrotów tego podzespołu podającego masę żniwną na rotory.

Po otwarciu prawej osłony kombajnu zobaczymy fragment wału napędowego skierowanego od przekładni do przenośnika pochyłego i hederu fot. TRAKTOR24
Po otwarciu prawej osłony kombajnu zobaczymy fragment wału napędowego skierowanego od przekładni do przenośnika pochyłego i hederu fot. TRAKTOR24

Producent podaje, że zrezygnowanie w najnowszych kombajnach New Holland z przekładni łańcuchowych, uprościło budowę ich układów napędowych. Mają one teraz w porównaniu do klasycznych kombajnów zbożowych, o 25% mniej podzespołów.

3 – 

tyle wersji układu przeniesienia napędu do swoich najnowszych kombajnów, zaproponował New Holland.

–  W kombajnach New Holland CR 10 i CR11 oferowane są trzy różne układy przeniesienia napędu. W wersji standardowej ze stałym lub bezstopniowym napędem oraz w wersji wzmocnionej (heavy-duty) z napędem bezstopniowym. Kombajn wyposażony w skrzynię biegów CVT pozwala wygodnie zmieniać prędkości zespołu żniwnego i przenośnika pochyłego. Dzięki temu rozwiązaniu można idealnie dostosować pracę tych podzespołów kombajnu do stanu roślin podczas zbioru – wyjaśnia Artur Bednarczuk, specjalista produktowy New Holland.

New Holland CR11 ma 6-cylindrowy silnik FPT Cursor 16 o pojemności 15,9 litra i mocy maksymalnej 775 KM. W modelu CR10 montowany jest silnik 6-cylindrowy FPT Cursor 13, o pojemności 12,9 l i mocy maksymalnej 635 KM fot. TRAKTOR24
New Holland CR11 ma 6-cylindrowy silnik FPT Cursor 16 o pojemności 15,9 litra i mocy maksymalnej 775 KM. W modelu CR10 montowany jest silnik 6-cylindrowy FPT Cursor 13, o pojemności 12,9 l i mocy maksymalnej 635 KM fot. TRAKTOR24

New Holland CR10 i CR11 z silnikami FPT

New Holland CR11 ma 6-cylindrowy silnik FPT Cursor 16 o pojemności 15,9 litra i mocy maksymalnej 775 KM. W modelu CR10 montowany jest silnik 6-cylindrowy FPT Cursor 13, o pojemności 12,9 l i mocy maksymalnej 635 KM.

775 KM / 635 KM – 

to moce maksymalne silników kombajnów – odpowiednio New Holland CR11 i CR10.

– Dla zapewnienia maksymalnej efektywności, silniki w nowej konstrukcji są umieszczone wzdłużnie, w tym samym kierunku i pod tym samym kątem co rotory, a powietrze chłodzące zasysane jest zza zbiornika ziarna. Model CR10 posiada dwa, natomiast model CR11 trzy wentylatory chłodzące. Kolektor wylotowy, turbosprężarka i układ neutralizacji spali są całkowicie odizolowane, aby ograniczyć temperaturę powierzchni gorących komponentów. Prędkość obrotowa silnika podczas pracy wynosi 1900 obr./min., dzięki czemu zredukowano hałas i zużycie paliwa. W trybie drogowym prędkość obrotowa silnika wynosi 1300 obr./min., aby zapewnić minimalne zużycie paliwa i minimalny poziom hałasu – mówi Artur Bednarczuk.

Dwa terminale IntelliView 12

W kabinie nowego kombajnu New Holland montowane są 2 dotykowe terminale IntelliView 12. Podstawowy znajdujący się na prawej konsoli pozwala sterować i monitorować pracę głównych podzespołów kombajnu. Drugi monitor zamontowano na słupku A i obsługuje automatycznego prowadzenia maszyny oraz tworzenie map plonów. Standardowo New Holland CR 10 i CR11 posiadają po 3 kamery. Pozwalają one obserwować obrazy przedstawiające: tył kombajnu, zbiornik ziarna i/lub widoczny z końca rury rozładunkowej. Mogą one trafiać na dowolny terminal, o czym decyduje operator kombajnu.

CR 10i CR11 wyposażono w nowy wyświetlacz Intelliview 12 i system prowadzenia IntelliSteer, wraz z innymi funkcjami rolnictwa precyzyjnego, takimi jak telematyka i zdalny podgląd ekranu fot. TRAKTOR24
CR 10i CR11 wyposażono w nowy wyświetlacz Intelliview 12 i system prowadzenia IntelliSteer, wraz z innymi funkcjami rolnictwa precyzyjnego, takimi jak telematyka i zdalny podgląd ekranu fot. TRAKTOR24

– Modyfikacje w kabinie obejmują również pedały hamulca, podpórki pod stopy w nowej stylistyce, luksusową kierownicę i fotele z wysokiej klasy tapicerką materiałową lub skórzaną. Kombajn ma wielostrefową klimatyzację ze znajdującymi się przy podłodze kanałami powietrza. Nowe radio z technologią Bluetooth umożliwia obsługę zarówno samego radia, jak i telefonu komórkowego poprzez umieszczony w podsufitce panel sterowania lub za pomocą monitorów IntelliView 12. Nowe zewnętrzne lusterka zapewniają widok pod szerszym kątem. Opcjonalnie, ramię prawego lusterka może być składane elektrycznie, natomiast szerokie stopnie wejściowe ułatwiają czyszczenie szyb. Teraz operator może sterować z kabiny, w pełni zdalnie, większą liczbą funkcji, w tym prędkością rotorów, rozdrabniacza i przenośnika rozładunkowego, zmianą kierunku obrotów bębna DFR i rotorów oraz włączaniem/wyłączaniem rozdrabniacza słomy – dodaje Artur Bednarczuk.

1500 l / 1300 l – 

to pojemności zbiornika paliwa kombajnów – odpowiednio New Holland CR11 i CR10.

Nowe kombajny New Holland CR10 i CR11, na przedniej osi mogą mieć zamontowane opony lub gąsienice. Napęd gąsienicowy SmartTrax dostępny jest trzech szerokościach: 660 mm (26 cali), 810 mm (32 cale), 910 mm (36 cali) z gumowymi lub hydraulicznymi amortyzatorami. Maszyny mają wtedy całkowitą szerokość wynoszącą odpowiednio: 3,49, 3,79 lub 3,99 m.

W kombajnach New Holland CR 10 i CR11 silnik jest zamontowany wzdłużnie. Przekazuje on napęd poprzez przekładnię podłączoną do jego tyłu, co ogranicza straty mocy i upraszcza konstrukcję układu napędowego fot. TRAKTOR24
W kombajnach New Holland CR 10 i CR11 silnik jest zamontowany wzdłużnie. Przekazuje on napęd poprzez przekładnię podłączoną do jego tyłu, co ogranicza straty mocy i upraszcza konstrukcję układu napędowego fot. TRAKTOR24
Czujnik NIR zamontowany na przenośniku pozwala na bieżąco monitorować jakość zbieranego ziarna. System analizuje zawartości białka, cukru i tłuszczu, a także poziom wilgotności fot. TRAKTOR24
Czujnik NIR zamontowany na przenośniku pozwala na bieżąco monitorować jakość zbieranego ziarna. W zależności od zbieranej uprawy, system analizuje zawartość białka, skrobi i tłuszczu, a także poziom wilgotności fot. TRAKTOR24
Joystick pozostał klasyczny, znany z ciągników i kombajnów New Holland fot. TRAKTOR24
Joystick pozostał klasyczny, znany z ciągników i kombajnów New Holland fot. TRAKTOR24
Artur Bednarczuk, specjalista produktowy New Holland fot. TRAKTOR24
Artur Bednarczuk, specjalista produktowy New Holland fot. TRAKTOR24
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Fastrac na polu. Jak sobie poradził? John Deere S7 900 to kombajn, który wie, co wydarzy się za 4 sekundy Moc Valtry T175e zweryfikowana podczas pracy z głęboszem Uprawa ścierniska – talerz kontra ząb Claas Trion 530 po 2 sezonach na 200 ha Case Vestrum z rewersem w małym joysticku Najsilniejszy ciągnik świata pracował w Polsce Agrisem Strip-Till dla koneserów tej technologii Kalkulator Manitou TCO wylicza koszty użytkowania maszyn Instruktaż nawigacji ciągnika do pracy z kosiarkami