Czytaj dalej
Oceniany przez nas traktor New Holland T5.140 Dynamic Command Blue Power miał zamontowany fabryczny ładowacz czołowy New Holland 725LA w tym samym charakterystycznym ciemnoniebieskim lakierze metalicznym. Zestaw ten pracował przy zbiorze bel słomy o masie bliskiej 500 kg.
W ciągniku New Holland T5.140 140 Dynamic Command Blue Power montowany jest 4-cylindrowy silnik FPT o pojemności 4,5 l. Osiąga on normę emisji spalin Stage V za pomocą technologii HI-eSCR 2. Ten opatentowany układ oczyszczania spalin jest bezobsługowy i schowany pod maską ciągnika. Nie spowodowało to jednak powiększenia jej rozmiarów i operator ma dobrą widoczność na obszar tuż przed traktorem.
tyle wynosi dopuszczalna masa całkowita ciągnika New Holland T5.140.
Maksymalny moment obrotowy osiągany jest przy 1300 obr/min i wynosi 630 Nm. Natomiast moc maksymalna 140 KM uzyskiwana jest przy obrotach wynoszących 1800 na minutę.
Traktor New Holland T5.140 Dynamic Command Blue Power ma rozstaw osi wynoszący 2,49 m i z niskim dachem wysokość poniżej 3 m. Na oponach tylnych 600/65 R 38 wynosi ona 2,9 m (z odbiornikiem GPS zamontowanym na dachu), a z ogumieniem 540/65 R34 zaledwie 2,72 m (licząc do krawędzi dachu). Jest to więc ciągnik kompaktowy, którym można wjechać do niskich budynków.
W przypadku pracy z ładowaczem czołowym operator doceni znikomy łącznik pomiędzy szybą przednią kabiny, a szybą dachu. Dzięki temu widok na uniesiony materiał i osprzęt ładowacza jest tylko trochę przesłonięty.
Z technicznego punktu widzenia przekładnia dwusprzęgłowa Dynamic Command jest jednym z największych atutów flagowego ciągnika serii T5. Chociaż jest jeszcze dostępna bezstopniowa skrzynia biegów Auto Command, to naszym zdaniem warto zainteresować się pierwszą.
Dynamic Command jest przekładnią mechaniczną 24×24. Wyróżnia ją posiadanie dwóch sprzęgieł, co pozwala zmieniać biegi w ułamku sekundy. – Przyspieszając ciągnikiem oprócz aktywnego biegu pracy przygotowany jest do załączenia bieg wyższy. Natomiast w momencie zwalniania przygotowane jest już przełączenie z biegu pracy na bieg niższy. Dzięki temu zmiana przełożeń przypomina pracę traktorem z bezstopniową skrzynią biegów i jest prawie niezauważalna – wyjaśnia Kamil Deląg, specjalista produktowy New Holland.
to maksymalny wydatek pompy hydrauliki ciągnika New Holland T5.140.
Przekładnia Dynamic Command może pracować w trybie ręcznym, automatycznym, tempomatu lub WOM. Zdecydowanie odradzamy pracę w pierwszy z wymienianych, bo nie wykorzystamy możliwości tej przekładni. W trybie Auto, po ustaleniu danej prędkości, przekładnia Dynamic Command dopasuje obroty silnika i przekładni w celu jej utrzymania. W trybie Tempomatu wystarczy go aktywować, aby osiągnąć zapisaną prędkość. W trybie WOM priorytetem są obroty silnika niezbędne do utrzymywania wybranych obrotów wałka odbioru mocy.
– System zarządzania układem napędowym ciągnika (Ground Speed Management II, GSM II) to coś więcej niż automatyczny układ zmiany biegów. Charakteryzuje się on zasadą działania zbliżoną do rozwiązań stosowanych w przekładniach bezstopniowych. Zbiera dane o obciążeniu silnika, prędkości jazdy oraz o ustawieniach wprowadzonych przez operatora. Na ich podstawie tak dobiera przełożenia przekładni, aby zapewnić optymalne osiągi ciągnika przy jednoczesnym zachowaniu minimalnego zużycia paliwa – dodaje Kamil Deląg.
Nie ulega wątpliwości, że operator ciągnika New Holland T5.140 Dynamic Command Blue Power ma do dyspozycji więcej niż przyjazne miejsce pracy. Nie chodzi tylko o wygodny fotel Auto Comfort z dwukolorową tapicerką skórzaną i automatycznym systemem regulacji amortyzacji pneumatycznej uwzględniającym ciężar operatora, ale przede wszystkim o łatwość obsługi traktora.
Podłokietnik SideWinder II został zapożyczony z ciągników New Holland serii: T6, T7, T8 i T9. Umieszczony na nim joystick CommandGrip i terminal IntelliView z ekranem dotykowym to dobrze już znane i sprawdzone w praktyce rolniczej rozwiązania. Pozwalają one obsługiwać większość funkcji i systemów ciągnika.
tyle wynosi maksymalny udźwig tylnego TUZ ciągnika New Holland T5.140.
Nie zabrakło systemu kierowania automatycznego IntelliSteer z poziomem dokładności 2 cm i asystenta pracy (sekwencji) na uwrociach HTS II. Mogą one współgrać, co pozwala ciągnikowi wyręczyć operatora z kierowania i obsługi maszyny na uwrociu. Dostępny jest nawet system automatycznego zawracania IntelliTurn.
Podczas naszej wizyty, ciągnik T5.140 Dynamic Command Blue Power z łatwością radził sobie z załadunkiem bel słomy. Oczywiście tym się na rynku nie wyróżnia, ale wygoda jaką oferuje podczas wykonywania pracy zasługuje na uwagę. Podsumowując to propozycja marki New Holland dla najbardziej wymagających rolników.