Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

New Holland T5.140 w wyjątkowej wersji Blue Power

Dodano: 12.09.2023
Traktor New Holland T5.140 Dynamic Command Blue Power ma rozstaw osi wynoszący 2,49 m i z niskim dachem wysokość poniżej 3 m © Traktor24
Traktor New Holland T5.140 Dynamic Command Blue Power ma rozstaw osi wynoszący 2,49 m i z niskim dachem wysokość poniżej 3 m © Traktor24

Najnowsze ciągniki New Holland serii T5 to spadkobiercy traktorów serii TL produkowanych pod koniec lat 90 ubiegłego wieku. Wśród nich wyróżnia się model T5.140 Dynamic Command w wersji Blue Power. Ten flagowiec bez wątpienia przyciąga wzrok z powodu wyjątkowego koloru i ciekawego designu. Sprawdziliśmy, co oferuje pod względem technicznym.

MTZ-82 i jego niekończące się problemy z podporą wałów napędowych

W połowie lat 70. ubiegłego wieku w naszym kraju zaczęły pojawiać się radzieckie ciągniki MTZ-82. Ich niewielka cena i masowa dostępność w połączeniu z prostą konstrukcją wpłynęły na popularność tego modelu produkowanego właściwie bez poważnych zmian do dziś. Jednak nie jest on pozbawiony często poważnych wad. Jedną z nich jest przeniesienie napędu na przednią oś.

Czytaj dalej

Oceniany przez nas traktor New Holland T5.140 Dynamic Command Blue Power miał zamontowany fabryczny ładowacz czołowy New Holland 725LA w tym samym charakterystycznym ciemnoniebieskim lakierze metalicznym. Zestaw ten pracował przy zbiorze bel słomy o masie bliskiej 500 kg.

New Holland T5.140 ma 140 KM

W ciągniku New Holland T5.140 140 Dynamic Command Blue Power montowany jest 4-cylindrowy silnik FPT o pojemności 4,5 l. Osiąga on normę emisji spalin Stage V za pomocą technologii HI-eSCR 2. Ten opatentowany układ oczyszczania spalin jest bezobsługowy i schowany pod maską ciągnika. Nie spowodowało to jednak powiększenia jej rozmiarów i operator ma dobrą widoczność na obszar tuż przed traktorem.

8800 kg – 

tyle wynosi dopuszczalna masa całkowita ciągnika New Holland T5.140.

Maksymalny moment obrotowy osiągany jest przy 1300 obr/min i wynosi 630 Nm. Natomiast moc maksymalna 140 KM uzyskiwana jest przy obrotach wynoszących 1800 na minutę.

Skórzane koło kierownicy podkreśla wyjątkową specyfikację wersji BluePower © Traktor24
Skórzane koło kierownicy podkreśla wyjątkową specyfikację wersji Blue Power © Traktor24

New Holland T5.140 z niskim dachem

Traktor New Holland T5.140 Dynamic Command Blue Power ma rozstaw osi wynoszący 2,49 m i z niskim dachem wysokość poniżej 3 m. Na oponach tylnych 600/65 R 38 wynosi ona 2,9 m (z odbiornikiem GPS zamontowanym na dachu), a z ogumieniem 540/65 R34 zaledwie 2,72 m (licząc do krawędzi dachu). Jest to więc ciągnik kompaktowy, którym można wjechać do niskich budynków.

W przypadku pracy z ładowaczem czołowym operator doceni znikomy łącznik pomiędzy szybą przednią kabiny, a szybą dachu. Dzięki temu widok na uniesiony materiał i osprzęt ładowacza jest tylko trochę przesłonięty.

New Holland T5.140 ze skrzynią dwusprzęgłową

Z technicznego punktu widzenia przekładnia dwusprzęgłowa Dynamic Command jest jednym z największych atutów flagowego ciągnika serii T5. Chociaż jest jeszcze dostępna bezstopniowa skrzynia biegów Auto Command, to naszym zdaniem warto zainteresować się pierwszą.

Kamil Deląg, specjalista produktowy New Holland © Traktor24
Kamil Deląg, specjalista produktowy New Holland © Traktor24

Dynamic Command jest przekładnią mechaniczną 24×24. Wyróżnia ją posiadanie dwóch sprzęgieł, co pozwala zmieniać biegi w ułamku sekundy. – Przyspieszając ciągnikiem oprócz aktywnego biegu pracy przygotowany jest do załączenia bieg wyższy. Natomiast w momencie zwalniania przygotowane jest już przełączenie z biegu pracy na bieg niższy. Dzięki temu zmiana przełożeń przypomina pracę traktorem z bezstopniową skrzynią biegów i jest prawie niezauważalna – wyjaśnia Kamil Deląg, specjalista produktowy New Holland.

110 l/min. – 

to maksymalny wydatek pompy hydrauliki ciągnika New Holland T5.140.

Przekładnia Dynamic Command może pracować w trybie ręcznym, automatycznym, tempomatu lub WOM. Zdecydowanie odradzamy pracę w pierwszy z wymienianych, bo nie wykorzystamy możliwości tej przekładni. W trybie Auto, po ustaleniu danej prędkości, przekładnia Dynamic Command dopasuje obroty silnika i przekładni w celu jej utrzymania. W trybie Tempomatu wystarczy go aktywować, aby osiągnąć zapisaną prędkość. W trybie WOM priorytetem są obroty silnika niezbędne do utrzymywania wybranych obrotów wałka odbioru mocy.

Deska rozdzielcza nie jest jedynym miejscem pokazującym informacje o ciągniku, ale nie przeszkodziło to w jej starannym wykonaniu © Traktor24
Deska rozdzielcza nie jest jedynym miejscem pokazującym informacje o ciągniku, ale nie przeszkodziło to w jej starannym wykonaniu © Traktor24

System zarządzania układem napędowym ciągnika (Ground Speed Management II, GSM II) to coś więcej niż automatyczny układ zmiany biegów. Charakteryzuje się on zasadą działania zbliżoną do rozwiązań stosowanych w przekładniach bezstopniowych. Zbiera dane o obciążeniu silnika, prędkości jazdy oraz o ustawieniach wprowadzonych przez operatora. Na ich podstawie tak dobiera przełożenia przekładni, aby zapewnić optymalne osiągi ciągnika przy jednoczesnym zachowaniu minimalnego zużycia paliwa – dodaje Kamil Deląg.

New Holland T5.140 z wyjątkową specyfikacją

Nie ulega wątpliwości, że operator ciągnika New Holland T5.140 Dynamic Command Blue Power ma do dyspozycji więcej niż przyjazne miejsce pracy. Nie chodzi tylko o wygodny fotel Auto Comfort z dwukolorową tapicerką skórzaną i automatycznym systemem regulacji amortyzacji pneumatycznej uwzględniającym ciężar operatora, ale przede wszystkim o łatwość obsługi traktora.

Joystick CommandGrip pozwala również obsługiwać skrzynię biegów Dynamic Command - zmieniać biegi i kierunek jazdy © Traktor24
Joystick CommandGrip pozwala również obsługiwać skrzynię biegów Dynamic Command – zmieniać biegi i kierunek jazdy © Traktor24

Podłokietnik SideWinder II został zapożyczony z ciągników New Holland serii: T6, T7, T8 i T9. Umieszczony na nim joystick CommandGrip i terminal IntelliView z ekranem dotykowym to dobrze już znane i sprawdzone w praktyce rolniczej rozwiązania. Pozwalają one obsługiwać większość funkcji i systemów ciągnika.

5500 kg – 

tyle wynosi maksymalny udźwig tylnego TUZ ciągnika New Holland T5.140.

Nie zabrakło systemu kierowania automatycznego IntelliSteer z poziomem dokładności 2 cm i asystenta pracy (sekwencji) na uwrociach HTS II. Mogą one współgrać, co pozwala ciągnikowi wyręczyć operatora z kierowania i obsługi maszyny na uwrociu. Dostępny jest nawet system automatycznego zawracania IntelliTurn.

Podczas naszej wizyty, ciągnik T5.140 Dynamic Command Blue Power z łatwością radził sobie z załadunkiem bel słomy. Oczywiście tym się na rynku nie wyróżnia, ale wygoda jaką oferuje podczas wykonywania pracy zasługuje na uwagę. Podsumowując to propozycja marki New Holland dla najbardziej wymagających rolników.

Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Fastrac na polu. Jak sobie poradził? John Deere S7 900 to kombajn, który wie, co wydarzy się za 4 sekundy Moc Valtry T175e zweryfikowana podczas pracy z głęboszem Uprawa ścierniska – talerz kontra ząb Claas Trion 530 po 2 sezonach na 200 ha Case Vestrum z rewersem w małym joysticku Najsilniejszy ciągnik świata pracował w Polsce Agrisem Strip-Till dla koneserów tej technologii Kalkulator Manitou TCO wylicza koszty użytkowania maszyn Instruktaż nawigacji ciągnika do pracy z kosiarkami