Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Bieżnik cały, a boki opony spękane. Dlaczego tak się dzieje?

Dodano: 10.07.2024
Choć bieżnik w 13-letniej oponie wciąż wygląda niemal jak nowy, to niezbędna jest jej wymiana, bowiem cały jej bok jest spękany fot. Tomasz Kuchta
Choć bieżnik w 13-letniej oponie wciąż wygląda niemal jak nowy, to niezbędna jest jej wymiana, bowiem cały jej bok jest spękany fot. Tomasz Kuchta

Zazwyczaj opona wymaga wymiany w momencie, gdy zużyje się jej bieżnik. Jak się jednak okazuje, na rynku opon dość popularny jest problem, w którym choć bieżnik opony wciąż jest w stanie bardzo dobrym, to ze względu na jej mocno spękane boki należy ją wymienić. Czy tej sytuacji można jakoś zaradzić?

Koszty i dochody rolnika. Skłonność do inwestycji w odwrocie

Utarło się stwierdzenie, że rolnicy z narzekania uczynili już swój znak rozpoznawczy. Jestem jednak ciekawy, czy jakikolwiek pracownik etatowy byłby zadowolony, gdyby jego dzisiejsza comiesięczna wypłata powróciła do poziomu sprzed 12 lat? Naturalnie przy utrzymaniu się pozostałych kosztów życia na dzisiejszym poziomie. Może zatem narzekanie rolników nie jest bezpodstawne? Sprawdźmy zatem aktualne koszty i dochody rolnika.

Czytaj dalej

Jako rolnicy przyzwyczajeni jesteśmy do tego, że elementy eksploatacyjne wymieniamy wtedy, gdy nastąpi ich naturalne zużycie. W omawianym przypadku sytuacja wygląda jednak inaczej. Komplet opony wymaga wymiany, choć wcale nie wyglądają one na zużyte. Powodem są spękane boki opony.

3 tysiące godzin i opony do wymiany

Po przepracowaniu 3 tys. godzin 

od nowości jesteśmy zmuszeni wymienić obecne opony, na nowe. Stare wciąż posiadają niemal fabryczny bieżnik, ale boki opon są już bardzo spękane.

Do poruszenia tego tematu zainspirowały nas wydarzenia z własnego podwórka. Otóż w naszym 13-letnim Zetorze Proxima 110 Plus, w którym przepracowano ok. 3 tys. godzin od jakiegoś czasu zauważaliśmy konkretne pęknięcia w pobliżu każdego z klocków bieżnika.

Ciągnik wykorzystywany jest w pracach z ładowaczem czołowym oraz w transporcie z przyczepą tandemową. Czy te okoliczności mogły wpłynąć na przedwczesną naszym zdaniem konieczność wymiany opon?

Po krótkim rekonesansie rynkowym udało nam się ustalić, iż nie jest to odosobniona sytuacja, a podobne historie dotyczą także sporej grupie innych rolników.

Prawie 5 cm bieżnika posiadają nasze 13-letnie opony, które mimo to wymagają wymiany na nowe fot. Tomasz Kuchta
Prawie 5 cm bieżnika posiadają nasze 13-letnie opony, które mimo to wymagają wymiany na nowe fot. Tomasz Kuchta

Boki opony spękane, czyli pękła linka osnowy

Te uszkodzenia to pęknięcia linki osnowy w oponie, a więc w jej szkielecie. W największym skrócie opona radialna ma niezależną budowę czoła i boku, przez co może pracować przy niższym ciśnieniu roboczym. Ściana boczna i warstwa czołowa połączone są ze sobą linkami osnowy. Dlatego też takie uszkodzenia są niemożliwe do pełnej naprawy. W praktyce bowiem takie działanie pozwoli na zabezpieczenie uszkodzeń przed ich powiększaniem się, ale samej tej osnowy nie naprawimy i opona pozostanie w dalszym ciągu osłabiona – twierdzi Roland Suchy, doradca handlowy firmy Grasdorf.

Zdaniem naszego rozmówcy taki stan rzeczy może wynikać z dwóch powodów.

Po pierwsze, albo opona była przeciążona, a więc pracowała przy zbyt niskim ciśnieniu lub pod zbyt dużym obciążeniem. Ewentualnie przy współudziale obu tych czynników. Możliwe także, że opona już fabrycznie była po prostu zbyt słaba, stąd pojawiła się jej podatność na takie uszkodzenia. Moim zdaniem ta osnowa po prostu źle reaguje na zmęczenie, a więc na wiele cykli zginania i prostowania linek osnowy – tłumaczy ekspert firmy Grasdorf.

Nawet przy założeniu, że faktycznie mamy do czynienia z oponą fabrycznie zbyt słabą, to z pewnością moglibyśmy wpłynąć na wydłużenie jej cyklu życia, gdybyśmy regularnie kontrolowali poziom ciśnienia.

Takie problemy z obserwacji naszego rozmówcy najczęściej pojawiają się po upływie gwarancji, dlatego też producenci nie muszą podejmować tematu i tłumaczyć klientom dlaczego tak się stało. To o tyle ciekawe, że w niektórych firmach takie sytuacje zdarzają się znacznie częściej, niż w innych.

Pęknięcia w oponie widoczne są przy każdym klocku bieżnika fot. Tomasz Kuchta
Pęknięcia w oponie widoczne są przy każdym klocku bieżnika fot. Tomasz Kuchta
Jedynym wyjściem z sytuacji była wymiana opon na nowe. W tym wypadku postawiliśmy na opony Alliance Agristar 2 zarekomendowane nam przez firmę Grasdorf fot. Tomasz Kuchta
Jedynym wyjściem z sytuacji była wymiana opon na nowe. W tym wypadku postawiliśmy na opony Alliance Agristar 2 zarekomendowane nam i dostarczone przez firmę Grasdorf fot. Tomasz Kuchta
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Fastrac na polu. Jak sobie poradził? John Deere S7 900 to kombajn, który wie, co wydarzy się za 4 sekundy Moc Valtry T175e zweryfikowana podczas pracy z głęboszem Uprawa ścierniska – talerz kontra ząb Claas Trion 530 po 2 sezonach na 200 ha Case Vestrum z rewersem w małym joysticku Najsilniejszy ciągnik świata pracował w Polsce Agrisem Strip-Till dla koneserów tej technologii Kalkulator Manitou TCO wylicza koszty użytkowania maszyn Instruktaż nawigacji ciągnika do pracy z kosiarkami