Czytaj dalej
Odpowiedzi na te pytania padły podczas uroczystej gali zorganizowanej z okazji jubileuszu 25-lecia John Deere Polska i 10-lecia JD Financial w Polsce. Odbyła się ona na początku listopada 2024 r. w Poznaniu.
John Deere na nasz rynek wprowadzała firma Rolimpex, która oferowała maszyny tej marki w Polsce w latach 90-tych XX w. W 1999 roku powstała spółka John Deere – Rolimpex Maszyny Rolnicze będąca wspólnym przedsięwzięciem biznesowym Rolimpexu oraz firmy John Deere. W 2004 r. John Deere przejął 100% udziałów i skupił się na budowaniu sieci dealerskiej. Znamienna jest nazwa miejscowości, w której John Deere Polska rozpoczynał działalność. To Jelonek k. Poznania, co bezpośrednio nawiązywało do słowa Deere (jeleń) w nazwie marki.
tyle maszyn John Deere zostało od roku 2014 kupionych w ramach finansowania JD Financial oraz JD Banku działającego w Polsce od 7 lat.
– Z sentymentem wspominam modele dużych ciągników, serii 7000 i 8000, które wtedy oferowaliśmy, a do tego nieśmiertelny kombajn John Deere 2256, który nadal spotykam na polach, kiedy jeżdżę po Polsce. Nie mogę też nie wspomnieć o ciągników John Deere 6010, który teraz uchodzi za klasyk – podkreśliła Katarzyna Mrzygłód Division Business Manager John Deere Polska.
W 2012 r. przeniesiono siedzibę firmy do innej podpoznańskiej miejscowości Tarnowo Podgórne. Od tego czasu nowoczesny budynek pozwala prowadzić szkolenia pracowników sprzedaży i serwisu nie tylko z Polski, ale też innych krajów regionu.
W 2014 r. powstała polska jednostka JD Financial, która dzięki współpracy z bankiem Credit Agricole a potem funduszem EFL ułatwiła polskim rolnikom zakupy nowego sprzętu John Deere.
– Pamiętam jak jeden z ówczesnych dealerów zadzwonił do mnie tuż po uruchomieniu oferty i powiedział, że to na pewno nie wyjdzie – żartuje Agnieszka Dzięcielska Regional Sales Manager Vendor Business& CE – Po 10 latach działalności, muszę przyznać, że mocno się pomylił. Przez ostatnią dekadę dzięki ofercie JD Financial, a potem JD Banku, który działa w Polsce od 2017 r., sfinansowano zakup ok. 12 000 maszyn – podsumowuje.
– JD Financial od początku stawia na wygodę klienta, którą najlepiej określa strategia “One stop shop”. Oznacza ona, że klient może wybrać opcje finansowania i podpisać umowę nawet podczas jednej wizyty, gdy określa specyfikację kupowanej maszyny. Dzięki automatyzacji oraz pracy 8 specjalistów z obszaru finansowania nawet ⅔ wniosków zatwierdzonych jest na miejscu – czytamy w komunikacie prasowym.
Prezes Deanna Kovar, czyli najważniejsza osoba w rolniczej części koncernu John Deere, w przesłanym nagraniu poinformowała, że Polska jest niezmiernie ważnym rynkiem w tej części świata. Jesteśmy szóstym pod względem wielkości areałów upraw krajem w regionie drugim, który według koncernu John Deere obejmuje: Europę, Wspólnotę Niepodległych Państw, Afrykę Północną oraz Bliski i Środkowy Wschód.
– Według Deanny Kovar tempo rozwoju polskiego rynku budzi podziw nawet za oceanem. Jednak dotychczasowe osiągnięcia to już historia. Co zrobić, aby kontynuować ten sukces przez kolejne 25 lat? Według Kovar, trzeba trzymać się wartości JD i pilnować, aby funkcjonowały nadal, tak jak dotychczas, zarówno w firmie John Deere jak i w sieci dealerskiej. Przepis na sukces może być tylko jeden: klient i jego potrzeby powinny pozostać w centrum – czytamy w komunikacie prasowym.
O roli ludzi w rozwoju marki John Deere mówił Carlos Aragones, dyrektor ds. rozwoju sieci dealerskich w regionie drugim John Deere. Zaznaczył on, że John Deere w Polsce to nie tylko pracownicy oddziału marketingowo-sprzedażowego w Tarnowie Podgórnym oraz poznańskiego Centrum Usług Biznesowych zatrudniające ponad 300 osób, ale także sieć dealerska.
Obecnie w Polsce mamy zaledwie czterech dealerów John Deere: Agro-Efekt, Agro Sieć Maszyny, Fricke Maszyny Rolnicze oraz Wanicki Agro. Firmy te zatrudniają w sumie ok. 1300 specjalistów dedykowanych serwisowi i obsłudze użytkowników maszyn i usług John Deere w Polsce.
– John Deere Polska to jeden z najlepszych oddziałów w całym regionie drugim. Potwierdza to wysoki udział w rynku wynoszący ok. 30%. Polski oddział John Deere będzie najprawdopodobniej najbardziej dochodowym rynkiem w regionie drugim w roku fiskalnym 2024 – poinformował Alex Sayago, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w regionie drugim John Deere.