Choć sam układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) przy właściwym użytkowaniu uchodzi za bezawaryjny, to przy braku należytego podejścia może wymagać drogich napraw.
W nowoczesnych silnikach Diesla już na dobre zadomowił się układ SCR, który do rozbicia szkodliwych tlenków azotu na parę wodną i sam azot wykorzystuje płyn AdBlue. Sam proces uzdatniania spalin odbywa się poza silnikiem, już w układzie wydechowym.
Czytaj dalej
Jako, że AdBlue jest podstawą poprawnego działania całego układu, to w ciągnikach znajdziemy stosowne wskaźniki ukazujące aktualny poziom płynu w zbiorniku, lub przynajmniej odpowiednie kontrolki, które poinformują nas o niskim poziomie tego roztworu mocznika.
Trudno jest jednoznacznie wskazać, jakie jest średnie zużycie AdBlue, bowiem jest ono skorelowane z poziomem obciążenia, na jakim pracuje silnik ciągnika. W praktyce przy niższym obciążeniu zużycie będzie niższe, a przy wyższym generowane będzie więcej spalin, więc i zapotrzebowanie na płyn znacząco wzrośnie.
Dla przykładu w instrukcji obsługi traktora New Holland T5 Dynamic Command znajdziemy informację, iż przy znamionowej prędkości obrotowej silnika zużycie AdBlue stanowić będzie ok. 6 proc. zużycia paliwa. Co ważne, może ono wzrosnąć do nawet 15 proc. przy większym obciążeniu silnika.
Co istotne, na przykładzie opisywanego New Hollanda całkowicie normalna praca silnika będzie miała miejsce do momentu, gdy poziom płynu AdBlue w zbiorniku będzie nie niższy niż 12 proc. jego pojemności.
Wówczas w pierwszej kolejności jeśli poziom płynu spadnie poniżej 10 proc. pojemności zbiornika, operator otrzyma stosowne ostrzeżenie na desce rozdzielczej. Jeśli zostanie ono zignorowane, to po pewnym czasie, gdy poziom płynu w zbiorniku spadnie poniżej 5 proc., silnik przejdzie w tryb awaryjny, wtedy ograniczony zostanie moment obrotowy i zmniejszona zostanie prędkość obrotowa silnika.
tyle może stanowić zużycie płynu AdBlue w nowoczesnym ciągniku w zależności od obciążenia silnika.
Jeśli i to nie poskutkuje, to w momencie gdy poziom AdBlue w zbiorniku spadnie poniżej 0,1 proc. pojemności zbiornika, to silnik zablokuje się na biegu jałowym i dalsza jazda aż do momentu uzupełnienia płynu będzie niemożliwa.
Cały system monitoringu poziomu płynu AdBlue jest więc tak przemyślany, by nawet roztrzepany operator ignorujący kolejne ostrzeżenia komputera pokładowego mógł spokojnie zjechać do gospodarstwa i uzupełnić poziom płynu.
Jeśli jednak wszystkie te ostrzeżenia zostaną zbagatelizowane, a silnik często przechodził będzie w tryb awaryjny, to zdaniem serwisantów firmy New Holland może to skutkować uszkodzeniem całego układu SCR. Jak dodają fachowcy, długotrwała, kilkugodzinna praca silnika na biegu jałowym i bez obciążenia może skończyć się awarią samego katalizatora SCR.
Choć konsekwencje te brzmią bardzo poważnie, to z drugiej strony naprawdę trzeba się postarać, by do takiej sytuacji nagminnie doprowadzać. Dobrą praktyką zalecaną przez serwisy autoryzowane jest cykliczne dolewanie płynu AdBlue wraz z każdym tankowaniem oleju napędowego. Wówczas możemy mieć pewność, że system SCR powinien przez wiele lat pracować bez jakiejkolwiek awarii.