Czytaj dalej
Recenzowany przez nas ciągnik autonomiczny produkowany jest już seryjnie i można go zwyczajnie kupić. Właściwie należy uznać, że na rynku pojawiła się nowa marka traktorów AgXeed. Jej obecnie najsilniejszy model, Agbot 5.115 T2 ma silnik Diesla o mocy 156 KM. Producent podaje jednak, że należy traktować go jako konkurencję dla ciągników konwencjonalnych o mocach wynoszący nawet 200 KM. Dlaczego?
Po pierwsze, dwie gąsienice o długości 2550 mm każda, pozwalają uzyskać bardzo dobrą trakcję. Testowany przez nas ciągnik autonomiczny AgXeed miał gąsienice o szerokości 760 mm. Przy prawie maksymalnym ich rozstawie, przekładało się to na szerokość całkowitą pojazdu wynoszącą 3,0 m. To wartość mieszcząca się w przepisach ruchu drogowego. Nie chodzi jednak o samodzielne poruszanie się ciągnika autonomicznego po drogach publicznych, bo jest to zabronione. Za to jest możliwe na specjalistycznej przyczepie, co nie zmienia zasady 3,0 m szerokości zestawu.
Ciągnik autonomiczny Agbot 5.115 T2 holenderskiej firmy AgXeed produkowany jest już seryjnie i można go kupić.
W ofercie są jeszcze gąsienice o szerokości 910 mm, ale wtedy AgXeed, nawet przy ich minimalnym rozstawie ma szerokość 3,15 m. Przy maksymalnym jest to nawet 3,46 m. Rozwiązanie to można wykorzystać, jeżeli pola znajdują się wokół siedliska gospodarstwa i ciągnika autonomicznego nie trzeba na przyczepie przewozić po drogach publicznych. Producentem systemu gąsienic dla AgXeed jest firma Zuidberg.
Drugim powodem skłaniającym do traktowania ciągnika autonomicznego AgXeed jako konkurencji dla traktorów konwencjonalnych o mocach wynoszący do 200 KM, jest napęd gąsienic. Pomimo silnika Diesla, napędzane są one swoimi silnikami elektrycznymi. Tak jak w agregacie prądotwórczym, jednostka napędowa zasila generator prądu, który przesyła go do różnych odbiorników. Układ przeniesienia napędu jest więc elektryczny i można było zrezygnować ze skrzyni przekładniowej. Prędkość jazdy jest więc zmieniana całkowicie bezstopniowo w zakresie 0-13,5 km/h. Maksymalna możliwa jest do uzyskania podczas pracy w trybie autonomicznym na polu. W czasie jazdy sterowanej przez człowieka z pilota, AgXeed nie pojedzie szybciej niż 8 km/h.
tyle ciągników autonomicznych AgXeed pracuje już na europejskich polach. Zostały kupione lub są wynajmowane.
Masa własna tego ciągnika autonomicznego wynosi 7,8 t. Podczas testu pracował z obciążnikiem 1,2 t, który był zawieszonym na przednim TUZ. Wysokość Agbot 5.115 T2 wynosi 2 m a długość liczona od ramion TUZ-u przedniego do tylnego – 3855 mm.
Przed przystąpieniem ciągnika autonomicznego do pracy, na danym polu należy je zmapować, zaznaczyć przeszkody i zapisać w dedykowanej aplikacji. W tym celu za pomocą odbiornika nawigacji satelitarnej RTK, zaznaczamy tyle współrzędnych geograficznych na granicach pola, aby powstała dokładna mapa. Przy idealnie prostokątnej działce bez przeszkód (np. słupy, studzienki melioracyjne) wystarczą 4 punkty. Mapowanie dla danego pola wykonuje się tylko jeden raz i nie trzeba go powtarzać.
to masa własna ciągnika autonomicznego AgXeed Agbot 5.115 T2 bez obciążnika.
Kolejnym krokiem prowadzącym do rozpoczęcia pracy ciągnika autonomicznego jest wprowadzenie w tej samej aplikacji ustawień jego podzespołów. Najlepiej zrobić to po zagregowaniu maszyny z AgXeed i dostarczeniu zestawu na pole. Można wtedy na bieżąco kontrolować wprowadzone ustawienia, aby uzyskać oczekiwany efekt pracy.
to pojemność zbiornika paliwa ciągnika autonomicznego AgXeed Agbot 5.115 T2.
W czasie konfiguracji zadania, należy po kolei uzupełniać dane, o które pyta system. Obejmują one informacje podstawowe takie jak szerokość robocza maszyny, jej długość i planowana prędkość pracy. Ponadto zależnie od maszyny jest to szereg danych związanych m.in. z przepływem oleju w złączach hydraulicznych, ustawienia TUZ (prędkość opadania i podnoszenia, wysokość pracy i uwrociowa), prędkość WOM. To typowe ustawienia sekwencyjnej pracy, dobrze już znane z traktorów konwencjonalnych z tzw. półki wyższej.
System nadzorujący pracę ciągnika autonomicznego posiada algorytmy, które na podstawie zebranych danych zaprojektują jego przejazdy w sposób najbardziej ekonomiczny. Linie przejazdów można podejrzeć w aplikacji przed pracą i w czasie jej trwania śledzić postępy uprawy czy siewu.
Pierwsza oceniana przez nas praca ciągnika autonomicznego AgXeed odbywała się z kultywatorem do uprawy głębokiej Landstal Skimmer APB 300. Jego 10 łap z bocznymi podcinaczami pracowało na szerokości 3 m i głębokości 13 cm. Wzruszoną glebę dogniatał podwójny wał ceownikowy. Prędkość pracy ustawiona została na 10 km/h. Pole było czyste więc nie występowały problemy z zapychaniem. Gdyby na powierzchni gleby była duża ilość resztek pożniwnych, to zapewne przydałby się system potrafiący wykrywać problemy pojawiające się w trakcie takiej pracy. Jego czujniki po odczytaniu początkowego etapu zapychania się maszyny, w czasie rzeczywistym przesyłają wiadomość do ciągnika. Powoduje to automatyczne zmniejszenie głębokości pracy (wypłycenie), aby zminimalizować ryzyko zapchania. System tego typu o nazwie AutoTill zaprezentowała już firma Amazone. W jego tworzeniu brała również udział firma AgXeed, co może zwiastować wprowadzenie tego rozwiązania również do oferty tego producenta.
Praca ciągnika autonomicznego z kultywatorem przebiegała wyjątkowo lekko. Była to dla niego przysłowiowa bułka z masłem i szkoda, że nie mogliśmy sprawdzić, jak poradziłby sobie przy głębokości uprawy 30 cm. Na udostępnionym do testu polu nie było jednak takiej potrzeby i dostosowaliśmy się do wytycznych rolnika.
Średnie zużycie paliwa wyniosło 16 l/h pracy. Ciągnik autonomiczny w przypadku wykrycia zbyt dużego obciążenia (poślizgu), sam redukuje prędkość pracy, aby cały czas pracować ekonomicznie. W razie kolejnego zwiększenia oporów, będzie zmniejszał głębokość pracy.
Podczas pracy ciągnika autonomicznego na polu możemy z poziomu aplikacji na smartfonie, tablecie lub komputerze kontrolować jego pracę. Telemetria umożliwia podgląd w czasie rzeczywistym wielu typów danych związanych m.in. z działaniem podzespołów traktora autonomicznego. Zdalnie można również zmienić podstawowe parametry pracy, takie jak prędkość jazdy czy głębokość uprawy.
Wszystkie informacje są zapisywane w chmurze i można je później w dowolnym czasie oceniać i wyciągać wnioski, które pozwolą zaplanować wykonywanie kolejnych prac z poprawkami.
z taką dokładności pomiędzy przejazdami, odbywa się praca ciągnika autonomicznego AgXeed w trybie autonomicznym. Pozwala na to moduł komunikacyjny dla dwukierunkowego przesyłu danych i korekty odbiornika RTK GNSS.
W kolejnym artykule, będącym recenzją redakcji TRAKTOR24.pl dotyczącą ciągnika autonomicznego AgXeed Agbot 5.115 T2, przedstawimy jego pracę z 3-metrowym aktywnym agregatem uprawowo-siewnym. To maszyna firmy Alpego z siewnikiem pneumatycznym zamontowanym na bronie aktywnej. Będzie to również okazja do zaprezentowania układu hydraulicznego robota i wspomnienia o elektrycznym. Tak, Agbot 5.115 T2 może posiadać złącze wysokonapięciowe o mocy do 100 kW (136 KM).