Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Ciągnik autonomiczny AgXeed o mocy 156 KM. Jak wypadł w pracy z kultywatorem i agregatem uprawowo-siewnym?

Dodano: 16.03.2024
To może być dla wielu osób spore zaskoczenie, jak zobaczą pracujący ciągnik autonomiczny z klasycznym 3-metrowym kultywatorem. To znak naszych czasów i powoli rozpoczynającej się rewolucji autonomicznej na naszych polach © TRAKTOR24.pl
To może być dla wielu osób spore zaskoczenie, jak zobaczą pracujący ciągnik autonomiczny z klasycznym 3-metrowym kultywatorem. To znak naszych czasów i powoli rozpoczynającej się rewolucji autonomicznej na naszych polach © TRAKTOR24.pl

Na polskich polach rozpoczęła się rewolucja autonomiczna. Jak historycy będą szukać jej początku, to właśnie dla nich go podajemy – lata 2023/2024. Spory udział w jej krzewieniu ma firma Agrihandler, która jest generalnym importerem ciągników autonomicznych kilku producentów m.in. firmy AgXeed. Przetestowaliśmy najmocniejszego z nich w pracy z kultywatorem i aktywnym agregatem uprawowo-siewnym.

Amazone AutoTill zrobił krok milowy ku autonomicznej uprawie gleby

Ciągniki autonomiczne są już od wielu lat w pełni przygotowane do samodzielnej pracy polowej. Do tej pory nierozwiązanym problemem była jednak kontrola pracy maszyn czy narzędzi agregowanych z tymi robotami. Temat ten podjęła firma Amazone, która do kultywatora Cenio 3000 zaproponowała system AutoTill.
Czytaj dalej

Recenzowany przez nas ciągnik autonomiczny produkowany jest już seryjnie i można go zwyczajnie kupić. Właściwie należy uznać, że na rynku pojawiła się nowa marka traktorów AgXeed. Jej obecnie najsilniejszy model, Agbot 5.115 T2 ma silnik Diesla o mocy 156 KM. Producent podaje jednak, że należy traktować go jako konkurencję dla ciągników konwencjonalnych o mocach wynoszący nawet 200 KM. Dlaczego?

Napęd dwugąsienicowy i elektryczny

Po pierwsze, dwie gąsienice o długości 2550 mm każda, pozwalają uzyskać bardzo dobrą trakcję. Testowany przez nas ciągnik autonomiczny AgXeed miał gąsienice o szerokości 760 mm. Przy prawie maksymalnym ich rozstawie, przekładało się to na szerokość całkowitą pojazdu wynoszącą 3,0 m. To wartość mieszcząca się w przepisach ruchu drogowego. Nie chodzi jednak o samodzielne poruszanie się ciągnika autonomicznego po drogach publicznych, bo jest to zabronione. Za to jest możliwe na specjalistycznej przyczepie, co nie zmienia zasady 3,0 m szerokości zestawu.

 

Ciągnik autonomiczny Agbot 5.115 T2 holenderskiej firmy AgXeed produkowany jest już seryjnie i można go kupić.

W ofercie są jeszcze gąsienice o szerokości 910 mm, ale wtedy AgXeed, nawet przy ich minimalnym rozstawie ma szerokość 3,15 m. Przy maksymalnym jest to nawet 3,46 m. Rozwiązanie to można wykorzystać, jeżeli pola znajdują się wokół siedliska gospodarstwa i ciągnika autonomicznego nie trzeba na przyczepie przewozić po drogach publicznych. Producentem systemu gąsienic dla AgXeed jest firma Zuidberg.

Drugim powodem skłaniającym do traktowania ciągnika autonomicznego AgXeed jako konkurencji dla traktorów konwencjonalnych o mocach wynoszący do 200 KM, jest napęd gąsienic. Pomimo silnika Diesla, napędzane są one swoimi silnikami elektrycznymi. Tak jak w agregacie prądotwórczym, jednostka napędowa zasila generator prądu, który przesyła go do różnych odbiorników.  Układ przeniesienia napędu jest więc elektryczny i można było zrezygnować ze skrzyni przekładniowej. Prędkość jazdy jest więc zmieniana całkowicie bezstopniowo w zakresie 0-13,5 km/h. Maksymalna możliwa jest do uzyskania podczas pracy w trybie autonomicznym na polu. W czasie jazdy sterowanej przez człowieka z pilota, AgXeed nie pojedzie szybciej niż 8 km/h.

Ponad 50 – 

tyle ciągników autonomicznych AgXeed pracuje już na europejskich polach. Zostały kupione lub są wynajmowane.

Masa własna tego ciągnika autonomicznego wynosi 7,8 t. Podczas testu pracował z obciążnikiem 1,2 t, który był zawieszonym na przednim TUZ. Wysokość Agbot 5.115 T2 wynosi 2 m a długość liczona od ramion TUZ-u przedniego do tylnego – 3855 mm.

W czasie konfiguracji zadania, należy w dedykowanej aplikacji po kolei uzupełniać dane, o które pyta system. Obejmują one m.in. ustawienia tylnego podnośnika © TRAKTOR24.pl
W czasie konfiguracji zadania, należy w dedykowanej aplikacji po kolei uzupełniać dane, o które pyta system. Obejmują one m.in. ustawienia tylnego podnośnika © TRAKTOR24.pl

Ciągnik autonomiczny AgXeed otrzymuje zadanie i je wykonuje

Przed przystąpieniem ciągnika autonomicznego do pracy, na danym polu należy je zmapować, zaznaczyć przeszkody i zapisać w dedykowanej aplikacji. W tym celu za pomocą odbiornika nawigacji satelitarnej RTK, zaznaczamy tyle współrzędnych geograficznych na granicach pola, aby powstała dokładna mapa. Przy idealnie prostokątnej działce bez przeszkód (np. słupy, studzienki melioracyjne) wystarczą 4 punkty. Mapowanie dla danego pola wykonuje się tylko jeden raz i nie trzeba go powtarzać.

7,8 t – 

to masa własna ciągnika autonomicznego AgXeed Agbot 5.115 T2 bez obciążnika.

Kolejnym krokiem prowadzącym do rozpoczęcia pracy ciągnika autonomicznego jest wprowadzenie w tej samej aplikacji ustawień jego podzespołów. Najlepiej zrobić to po zagregowaniu maszyny z AgXeed i dostarczeniu zestawu na pole. Można wtedy na bieżąco kontrolować wprowadzone ustawienia, aby uzyskać oczekiwany efekt pracy.

350 l – 

to pojemność zbiornika paliwa ciągnika autonomicznego AgXeed Agbot 5.115 T2.

W czasie konfiguracji zadania, należy po kolei uzupełniać dane, o które pyta system. Obejmują one informacje podstawowe takie jak szerokość robocza maszyny, jej długość i planowana prędkość pracy. Ponadto zależnie od maszyny jest to szereg danych związanych m.in. z przepływem oleju w złączach hydraulicznych, ustawienia TUZ (prędkość opadania i podnoszenia, wysokość pracy i uwrociowa), prędkość WOM. To typowe ustawienia sekwencyjnej pracy, dobrze już znane z traktorów konwencjonalnych z tzw. półki wyższej.

AgXeed od klasycznego traktora różni się brakiem miejsca dla operatora i wszystkich elementów przez niego używanych. Ciągnik autonomiczny ich nie potrzebuje. Jego pracą zarządza jednostka sterująca, która wykonuje zadanie, które stworzyły algorytmy na podstawie danych dostarczonych przez człowieka © TRAKTOR24.pl
AgXeed od klasycznego traktora różni się brakiem miejsca dla operatora i wszystkich elementów przez niego używanych. Ciągnik autonomiczny ich nie potrzebuje. Jego pracą zarządza jednostka sterująca, która wykonuje zadanie, które stworzyły algorytmy na podstawie danych dostarczonych przez człowieka © TRAKTOR24.pl

System nadzorujący pracę ciągnika autonomicznego posiada algorytmy, które na podstawie zebranych danych zaprojektują jego przejazdy w sposób najbardziej ekonomiczny. Linie przejazdów można podejrzeć w aplikacji przed pracą i w czasie jej trwania śledzić postępy uprawy czy siewu.

Ciągnik autonomiczny AgXeed z kultywatorem 3-metrowym

Pierwsza oceniana przez nas praca ciągnika autonomicznego AgXeed odbywała się z kultywatorem do uprawy głębokiej Landstal Skimmer APB 300. Jego 10 łap z bocznymi podcinaczami pracowało na szerokości 3 m i głębokości 13 cm. Wzruszoną glebę dogniatał podwójny wał ceownikowy. Prędkość pracy ustawiona została na 10 km/h. Pole było czyste więc nie występowały problemy z zapychaniem. Gdyby na powierzchni gleby była duża ilość resztek pożniwnych, to zapewne przydałby się system potrafiący wykrywać problemy pojawiające się w trakcie takiej pracy. Jego czujniki po odczytaniu początkowego etapu zapychania się maszyny, w czasie rzeczywistym przesyłają wiadomość do ciągnika. Powoduje to automatyczne zmniejszenie głębokości pracy (wypłycenie), aby zminimalizować ryzyko zapchania. System tego typu o nazwie AutoTill zaprezentowała już firma Amazone. W jego tworzeniu brała również udział firma AgXeed, co może zwiastować wprowadzenie tego rozwiązania również do oferty tego producenta.

Zdaniem producenta, zastosowanie silników elektrycznych do napędu gąsienic, pozwala porównywać ciągnik autonomiczny AgXeed wyposażony w 156-konny silnik Diesla, do konwencjonalnego o mocy nawet 200 KM. Rzeczywiście jesteśmy pod wrażeniem trakcji, jaką na gąsienicach o szerokości 760 mm miał AgXeed Agbot 5.115 T2 pracujący z kultywatorem 3-metrowym © TRAKTOR24.pl
Zdaniem producenta, zastosowanie silników elektrycznych do napędu gąsienic, pozwala porównywać ciągnik autonomiczny AgXeed wyposażony w 156-konny silnik Diesla, do konwencjonalnego o mocy nawet 200 KM. Rzeczywiście jesteśmy pod wrażeniem trakcji, jaką na gąsienicach o szerokości 760 mm miał AgXeed Agbot 5.115 T2 pracujący z kultywatorem 3-metrowym © TRAKTOR24.pl

Praca ciągnika autonomicznego z kultywatorem przebiegała wyjątkowo lekko. Była to dla niego przysłowiowa bułka z masłem i szkoda, że nie mogliśmy sprawdzić, jak poradziłby sobie przy głębokości uprawy 30 cm. Na udostępnionym do testu polu nie było jednak takiej potrzeby i dostosowaliśmy się do wytycznych rolnika.

Średnie zużycie paliwa wyniosło 16 l/h pracy. Ciągnik autonomiczny w przypadku wykrycia zbyt dużego obciążenia (poślizgu), sam redukuje prędkość pracy, aby cały czas pracować ekonomicznie. W razie kolejnego zwiększenia oporów, będzie zmniejszał głębokość pracy.

Pełna kontrola z poziomu aplikacji

Podczas pracy ciągnika autonomicznego na polu możemy z poziomu aplikacji na smartfonie, tablecie lub komputerze kontrolować jego pracę. Telemetria umożliwia podgląd w czasie rzeczywistym wielu typów danych związanych m.in. z działaniem podzespołów traktora autonomicznego. Zdalnie można również zmienić podstawowe parametry pracy, takie jak prędkość jazdy czy głębokość uprawy.

Pilot pozwala sterować ciągnikiem autonomicznym, co jest niezbędne podczas agregowania go z maszyną. W czasie jazdy sterowanej za jego pomocą, prędkość wynosi maksymalnie 8 km/h © TRAKTOR24.pl
Pilot pozwala sterować ciągnikiem autonomicznym, co jest niezbędne podczas agregowania go z maszyną. W czasie jazdy sterowanej za jego pomocą, prędkość wynosi maksymalnie 8 km/h © TRAKTOR24.pl

Wszystkie informacje są zapisywane w chmurze i można je później w dowolnym czasie oceniać i wyciągać wnioski, które pozwolą zaplanować wykonywanie kolejnych prac z poprawkami.

2,5 cm – 

z taką dokładności pomiędzy przejazdami, odbywa się praca ciągnika autonomicznego AgXeed w trybie autonomicznym. Pozwala na to moduł komunikacyjny dla dwukierunkowego przesyłu danych i korekty odbiornika RTK GNSS.

W kolejnym artykule, będącym recenzją redakcji TRAKTOR24.pl dotyczącą ciągnika autonomicznego AgXeed Agbot 5.115 T2, przedstawimy jego pracę z 3-metrowym aktywnym agregatem uprawowo-siewnym. To maszyna firmy Alpego z siewnikiem pneumatycznym zamontowanym na bronie aktywnej. Będzie to również okazja do zaprezentowania układu hydraulicznego robota i wspomnienia o elektrycznym. Tak, Agbot 5.115 T2 może posiadać złącze wysokonapięciowe o mocy do 100 kW (136 KM).

Pole, na którym pracował ciągnik autonomiczny zagregowany z kultywatorem było czyste więc nie występowały problemy z zapychaniem. Gdyby na powierzchni gleby była duża ilość resztek pożniwnych, to zapewne przydałby się system (jest już opracowany) potrafiący wykrywać problemy pojawiające się w trakcie takiej pracy © TRAKTOR24.pl
Pole, na którym pracował ciągnik autonomiczny zagregowany z kultywatorem było czyste więc nie występowały problemy z zapychaniem. Gdyby na powierzchni gleby była duża ilość resztek pożniwnych, to zapewne przydałby się system (jest już opracowany) potrafiący wykrywać problemy pojawiające się w trakcie takiej pracy © TRAKTOR24.pl
Pole testowe w formie mapy obciążenia silnika spalinowego. W zaznaczonym miejscu wynosiło ono 59% screen Agrihandler
Pole testowe w formie mapy obciążenia silnika spalinowego. W zaznaczonym miejscu wynosiło ono 59% screen Agrihandler
Przykładowa mapa zużycia paliwa przez AgXeed screen Agrihandler
Przykładowa mapa zużycia paliwa przez AgXeed screen Agrihandler
Czy taki widok w polskich gospodarstwach będzie w przyszłości normą? © TRAKTOR24.pl
Czy taki widok w polskich gospodarstwach będzie w przyszłości normą? © TRAKTOR24.pl
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000 Traktorowy majstersztyk ukryty w ciągniku Fendt 209 F Vario Profi+ Film z testu kombajnu Deutz-Fahr C6305 TS Wyjątkowy Ursus. Imponuje trakcją i mocą Test Steyr Absolut 6280 CVT Test przystawki Emmarol EMH 4. W słoneczniku i kukurydzy Kupił nowe opony Trelleborg i napełnił je cieczą McCormick X5.120 w teście redakcyjnym