Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Amazone AutoTill zrobił krok milowy ku autonomicznej uprawie gleby

Dodano: 16.10.2023
Robot polowy Agbot z kultywatorem Cenio 3000 tworzą zestaw do autonomicznej uprawy gleby. Na pole muszą zostać dowiezione na lawecie, ale tam pracują bez udziału człowieka © TRAKTOR24.pl
Robot polowy Agbot firmy AgXeed z kultywatorem Amazone Cenio 3000 tworzą zestaw do autonomicznej uprawy gleby. Na pole muszą zostać dowiezione na lawecie, ale tam pracują bez udziału człowieka © TRAKTOR24.pl

Ciągniki autonomiczne są już od wielu lat w pełni przygotowane do samodzielnej pracy polowej. Do tej pory nierozwiązanym problemem była jednak kontrola pracy maszyn czy narzędzi agregowanych z tymi robotami. Temat ten podjęła firma Amazone, która do kultywatora Cenio 3000 zaproponowała system AutoTill.

Przewidywanie plonu dzięki rolnictwu 4.0

Rolnictwo nie jest prostym zajęciem, o czym w każdym sezonie na nowo przekonują się farmerzy na całym świecie. Na plony wpływa szereg zmiennych, których umiejętna ocena może zadecydować o opłacalności produkcji. Nie ma np. sensu zwiększanie nawożenia w przypadku przewidywania niskiego plonu. Tutaj z pomocą przychodzi rolnictwo 4.0 w postaci programu komputerowego szacującego plony na podstawie głównie dostępności wody.
Czytaj dalej

W rozwiązaniu tym monitorowaniem pracy kultywatora zajmuje się szereg zamontowanych na nim specjalistycznych układów i czujników. Można powiedzieć, że pełnią one rolę operatora traktora, który podczas standardowej pracy kontroluje pracę maszyny.

 

System AutoTill sprawdza się nie tylko podczas pracy kultywatora z ciągnikiem autonomicznym. Pomaga również kierowcom traktorów tradycyjnych, biorąc na siebie monitorowanie pracy narzędzia. Robi to non stop i nie wie, co to zmęczenie w czasie długiego dnia pracy.

System Amazone AutoTill potrafi wykrywać problemy pojawiające się w trakcie uprawy gleby i cały czas komunikować się z ciągnikiem. W efekcie możliwe jest automatyczne utrzymywanie zadanych parametrów pracy kultywatora i ich zmiana spowodowana np. początkowym etapem zapychania się jego elementów roboczych.

Redlice monitorowane przez czujniki indukcyjne. Pozwala to rozpoznać np. ułamanie ich czubka po uderzeniu w kamień © Amazone
Redlice monitorowane przez czujniki indukcyjne. Pozwala to rozpoznać np. ułamanie ich czubka po uderzeniu w kamień © Amazone

AutoTill i ciągnik tradycyjny lub autonomiczny

Na pierwszym poziomie zaawansowania, system AutoTill może współpracować ze standardowym ciągnikiem. Jego rolą jest monitorowanie funkcji maszyny i ostrzeganie kierowcy o ewentualnych problemach. Łączność pomiędzy kultywatorem doposażonym w system AutoTill, a traktorem odbywa się w standardzie ISOBUS.

Poziom drugi pozwala odpowiadać na sygnały z czujników i automatycznie zmieniać ustawienia kultywatora, co odciąża kierowcę. Dzięki temu ma on więcej czasu i dzięki temu może skupić na otoczeniu. W tym przypadku w układzie znajduje się dodatkowe urządzenie AgXeed Box.

Na trzecim poziomie zaawansowania, system AutoTill podpowiada robotowi, w jaki sposób ma zareagować na problematyczną sytuację, która pojawiła się w pracującym kultywatorze. Jej rozwiązanie bez udziału człowieka pozwala prowadzić uprawę gleby za pomocą ciągnika autonomicznego z maszyną, bez zbędnych przerw.

Pomiaru wysuwu jednego z siłowników odpowiadających za położenie wału uprawowego wraz danymi z czujnika nachylenia na ramie kultywatora, pozwalają utrzymywać kultywator równolegle do podłoża © Amazone
Pomiaru wysuwu jednego z siłowników odpowiadających za położenie wału uprawowego wraz danymi z czujnika nachylenia na ramie kultywatora, pozwalają utrzymywać kultywator równolegle do podłoża © Amazone

Zarządzanie głębokością roboczą

System Amazone AutoTill, na drugim i trzecim stopniu zaawansowania, potrafi utrzymywać kultywator równolegle do podłoża. Pozwala to zachować wysoką jakość uprawy gleby przy zmieniających się głębokościach roboczych.

Rozwiązanie to działa w oparciu o czujnik nachylenia na ramie kultywatora i system pomiaru wysuwu jednego z siłowników odpowiadających za położenie wału uprawowego. – Komunikacja ciągnika z kultywatorem zawieszonym na trójpunkcie, pozwala systemowi AutoTill, przede wszystkim zmieniać głębokość tylnych zębów w oparciu o położenie wału uprawowego. Czujnik nachylenia przesyła sygnał do ciągnika w celu zmiany długości łącznika górnego. Dzięki temu przednie zęby pracują na tej samej głębokości co tylne – mówi Michał Wojciechowski, odpowiadający za marketing w Amazone Polska.

System AutoTill rozpoznaje początki zapychania się kultywatora resztakmi pozniwnymi, dzięki czujnikom naciskowym zamontowanym w polu zębów © Amazone
System AutoTill, dzięki czujnikom naciskowym zamontowanym w polu zębów, rozpoznaje początki zapychania się kultywatora resztakmi pożniwnymi © Amazone

Zapobieganie zapychaniu

Jednym z wyzwań związanych z autonomiczną pracą zestawu robot-kultywator jest zapobieganie jego zapychaniu się resztkami pożniwnymi. System AutoTill rozpoznaje początki tego procesu dzięki czujnikom naciskowym zamontowanym w polu zębów. – Rozpoznają one z wyprzedzeniem, czy w maszynie zbiera się materiał organiczny lub ziemia, i rozpoczynają działania w celu usunięcia problemu. Ponadto mierzona jest prędkość poruszania się wału w odniesieniu do prędkości ciągnika. Na podstawie różnicy stwierdzany jest poślizg na wale. W ten sposób można rozpoznać zbieranie się ziemi przed wałem – wyjaśnia Marek Zieliński, szef Amazone Polska.

Najprostszą metodą pozwalającą na samoczynne pozbycie się resztek pożniwnych z pola zębów jest zmniejsza głębokości roboczej i prędkości jazdy. Właśnie tak standardowo reaguje system AutoTill, ale możliwe jest zaprogramowanie innych strategii jego reakcji.

Zęby uprawowe posiadają czujniki, które monitorują system ich ochrony przed przeciążeniami © TRAKTOR24.pl
Zęby uprawowe posiadają czujniki, które monitorują system ich ochrony przed przeciążeniami © TRAKTOR24.pl

Kontrola przeciążeń

Zęby uprawowe posiadają czujniki, które monitorują system ich ochrony przed przeciążeniami. Pomaga to wybrać nakładki robocze i dostosować głębokość roboczą do warunków pola. – Na przykład, przy głębszej uprawie redlicami o szerokości 80 mm ze skrzydełkami bocznymi 350 mm, przy powtarzającym się zadziałaniu systemu ochrony przed przeciążeniami, rekomendowana jest wymiana redlic na węższe. Ponadto system może rozpoznawać warunki glebowe, niekorzystne zagęszczenie, a także większe kamienie w glebie – dodaje Marek Zieliński.

Nie zapomniano o kontroli stanu redlic, które są monitorowane przez czujniki indukcyjne. Pozwala to rozpoznać ułamanie czubka redlicy po uderzeniu w kamień. Dzięki tej wiedzy można ją wymienić na nową, zanim zacznie zużywać się korpus zęba roboczego.

Wspólny projekt

Firma Amazone ze swoim systemem AutoTill wpisuje się w projekt „3A – advanced automation & autonomy” (3A – zaawansowana automatyzacja i autonomia). To inicjatywa, która ma przyspieszyć rozwój, standaryzację i wprowadzanie na rynek częściowo lub w pełni autonomicznych zestawów ciągnik-narzędzie.

Obecnie projekt „3A – advanced automation & autonomy” rozwijają 3 firmy : Claas, AgXeed i Amazone. Od dłuższego czasu współpracują one w dziedzinie rozwoju autonomicznego zestawu ciągnika-narzędzie, na bazie robota polowego Agbot. Pisaliśmy o tym tutaj.

Systemem AutoTill pozwala reagować na problemy pojawiające się podczas pracy kultywatora Cenio 3000. Dzięki temu możliwe jest sprawne prowadzenie za jego pomocą uprawy gleby w połączeniu z ciągnikiem autonomicznym © TRAKTOR24.pl
Systemem AutoTill pozwala reagować na problemy pojawiające się podczas pracy kultywatora Cenio 3000. Dzięki temu możliwe jest sprawne prowadzenie za jego pomocą uprawy gleby w połączeniu z ciągnikiem autonomicznym © TRAKTOR24.pl
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000 Traktorowy majstersztyk ukryty w ciągniku Fendt 209 F Vario Profi+ Deutz-Fahr 5 Keyline. Zobacz jak pracuje Film z testu kombajnu Deutz-Fahr C6305 TS Wyjątkowy Ursus. Imponuje trakcją i mocą Test Steyr Absolut 6280 CVT Test przystawki Emmarol EMH 4. W słoneczniku i kukurydzy