W rozwiązaniu tym monitorowaniem pracy kultywatora zajmuje się szereg zamontowanych na nim specjalistycznych układów i czujników. Można powiedzieć, że pełnią one rolę operatora traktora, który podczas standardowej pracy kontroluje pracę maszyny.
System AutoTill sprawdza się nie tylko podczas pracy kultywatora z ciągnikiem autonomicznym. Pomaga również kierowcom traktorów tradycyjnych, biorąc na siebie monitorowanie pracy narzędzia. Robi to non stop i nie wie, co to zmęczenie w czasie długiego dnia pracy.
System Amazone AutoTill potrafi wykrywać problemy pojawiające się w trakcie uprawy gleby i cały czas komunikować się z ciągnikiem. W efekcie możliwe jest automatyczne utrzymywanie zadanych parametrów pracy kultywatora i ich zmiana spowodowana np. początkowym etapem zapychania się jego elementów roboczych.
Na pierwszym poziomie zaawansowania, system AutoTill może współpracować ze standardowym ciągnikiem. Jego rolą jest monitorowanie funkcji maszyny i ostrzeganie kierowcy o ewentualnych problemach. Łączność pomiędzy kultywatorem doposażonym w system AutoTill, a traktorem odbywa się w standardzie ISOBUS.
Poziom drugi pozwala odpowiadać na sygnały z czujników i automatycznie zmieniać ustawienia kultywatora, co odciąża kierowcę. Dzięki temu ma on więcej czasu i dzięki temu może skupić na otoczeniu. W tym przypadku w układzie znajduje się dodatkowe urządzenie AgXeed Box.
Na trzecim poziomie zaawansowania, system AutoTill podpowiada robotowi, w jaki sposób ma zareagować na problematyczną sytuację, która pojawiła się w pracującym kultywatorze. Jej rozwiązanie bez udziału człowieka pozwala prowadzić uprawę gleby za pomocą ciągnika autonomicznego z maszyną, bez zbędnych przerw.
System Amazone AutoTill, na drugim i trzecim stopniu zaawansowania, potrafi utrzymywać kultywator równolegle do podłoża. Pozwala to zachować wysoką jakość uprawy gleby przy zmieniających się głębokościach roboczych.
Rozwiązanie to działa w oparciu o czujnik nachylenia na ramie kultywatora i system pomiaru wysuwu jednego z siłowników odpowiadających za położenie wału uprawowego. – Komunikacja ciągnika z kultywatorem zawieszonym na trójpunkcie, pozwala systemowi AutoTill, przede wszystkim zmieniać głębokość tylnych zębów w oparciu o położenie wału uprawowego. Czujnik nachylenia przesyła sygnał do ciągnika w celu zmiany długości łącznika górnego. Dzięki temu przednie zęby pracują na tej samej głębokości co tylne – mówi Michał Wojciechowski, odpowiadający za marketing w Amazone Polska.
Jednym z wyzwań związanych z autonomiczną pracą zestawu robot-kultywator jest zapobieganie jego zapychaniu się resztkami pożniwnymi. System AutoTill rozpoznaje początki tego procesu dzięki czujnikom naciskowym zamontowanym w polu zębów. – Rozpoznają one z wyprzedzeniem, czy w maszynie zbiera się materiał organiczny lub ziemia, i rozpoczynają działania w celu usunięcia problemu. Ponadto mierzona jest prędkość poruszania się wału w odniesieniu do prędkości ciągnika. Na podstawie różnicy stwierdzany jest poślizg na wale. W ten sposób można rozpoznać zbieranie się ziemi przed wałem – wyjaśnia Marek Zieliński, szef Amazone Polska.
Najprostszą metodą pozwalającą na samoczynne pozbycie się resztek pożniwnych z pola zębów jest zmniejsza głębokości roboczej i prędkości jazdy. Właśnie tak standardowo reaguje system AutoTill, ale możliwe jest zaprogramowanie innych strategii jego reakcji.
Zęby uprawowe posiadają czujniki, które monitorują system ich ochrony przed przeciążeniami. Pomaga to wybrać nakładki robocze i dostosować głębokość roboczą do warunków pola. – Na przykład, przy głębszej uprawie redlicami o szerokości 80 mm ze skrzydełkami bocznymi 350 mm, przy powtarzającym się zadziałaniu systemu ochrony przed przeciążeniami, rekomendowana jest wymiana redlic na węższe. Ponadto system może rozpoznawać warunki glebowe, niekorzystne zagęszczenie, a także większe kamienie w glebie – dodaje Marek Zieliński.
Nie zapomniano o kontroli stanu redlic, które są monitorowane przez czujniki indukcyjne. Pozwala to rozpoznać ułamanie czubka redlicy po uderzeniu w kamień. Dzięki tej wiedzy można ją wymienić na nową, zanim zacznie zużywać się korpus zęba roboczego.
Firma Amazone ze swoim systemem AutoTill wpisuje się w projekt „3A – advanced automation & autonomy” (3A – zaawansowana automatyzacja i autonomia). To inicjatywa, która ma przyspieszyć rozwój, standaryzację i wprowadzanie na rynek częściowo lub w pełni autonomicznych zestawów ciągnik-narzędzie.
Obecnie projekt „3A – advanced automation & autonomy” rozwijają 3 firmy : Claas, AgXeed i Amazone. Od dłuższego czasu współpracują one w dziedzinie rozwoju autonomicznego zestawu ciągnika-narzędzie, na bazie robota polowego Agbot. Pisaliśmy o tym tutaj.