Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Ciągnik Valtra T175e dotarliśmy pracując z broną talerzową

Dodano: 01.09.2024
Ciągnik Valtra T175e w teście polowym. Rozpoczęliśmy go od dotarcia traktora z 4-metrową broną talerzową fot. Traktor24.pl
Ciągnik Valtra T175e w teście polowym. Rozpoczęliśmy go od dotarcia traktora z 4-metrową broną talerzową fot. Traktor24.pl

Pierwszą pracą, do której oddelegowaliśmy nasz testowy ciągnik Valtra T175e była płytka uprawa pożniwna broną talerzową. Jak traktor radzi sobie z 4-metrową talerzówką? Jak przebiegają pierwsze godziny naszego testu? Jak wygląda obsługa systemu jazdy równoległej?

Wraz z przepracowaniem kolejnych hektarów staramy się wchodzić na kolejne szczeble zaawansowania obsługi i programowania funkcji traktora. Czy ciągnik Valtra T175e z interfejsem przygotowanym przez fińskich inżynierów, jest łatwy do przyswojenia? Czy osoba, która do tej pory z fińską marką nie miała do czynienia, jest w stanie szybko opanować obsługę wyświetlacza?

Valtra T175e Mint Green okiem kobiety, czyli nietypowe spojrzenie na ciągnik w teście długodystansowym

Wiosną 2024 roku do naszej redakcji na test długodystansowy trafiła Valtra T175e Mint Green. Ciągnik ten w niebywały sposób przyciąga wzrok nawet osób niezwiązanych z rolnictwem. Dlatego postanowiliśmy rozpocząć ten test nieszablonowo. Zdecydowaliśmy, by na ciągnik, za swojej kobiecej perspektywy spojrzała Aneta Kuchta, rolniczka, która już z niejednym traktorem miała do czynienia. Tym razem nie będą nas interesowały cyferki, dane techniczne, czy możliwości uciągowe – ale nie martwcie się, te kwestie weźmiemy na warsztat po żniwach 2024.
Czytaj dalej

Dziś docieranie silnika nie jest już koniecznością

Choć dziś eksperci przekonują, że silniki ciągników są wstępnie docierane w fabryce i właściwie nie ma konieczności powtarzania tego zadania przez ich przez pierwsze godziny pracy, to my mimo to postanowiliśmy stopniowo dawkować obciążenie.

Z tego powodu ciągnik Valtra T175e oddelegowaliśmy do płytkiej uprawy pożniwnej z głębokością roboczą ok. 5-6 cm.

Ciągnik Valtra T175e to solidny gabaryt

Testowy ciągnik Valtra T175e zagregowaliśmy z 4-metrową zawieszaną broną talerzową Agro-Masz BT40H. Maszyna w naszej kompletacji waży ok. 2,4 t i trzeba przyznać, iż masa ta nie robi wrażenia na ciągniku, który wraz z obciążnikiem na przednim TUZ-ie ważącym 1,2 t wnosi na wagę ok. 8,7 t. To solidny wynik, jak na ciągnik tej klasy.

7,5 t masy własnej bez obciążników 

oraz rozstaw osi wynoszący 2995 mm. To podstawowe dane techniczne Valtry T175e. W naszym teście ciągnik był doposażony w dodatkowy obciążnik na przednim TUZ o masie 1,2 t.

Nawet lepiej niż solidnie prezentuje się zaś rozstaw osi wynoszący w tym przypadku 2995 mm. Jest to rezultat zdecydowanie wyróżniający się w tej klasie ciągników.

Ciągnik Valtra T175e trafił w końcu na pole

Mnogość funkcji i możliwości ustawienia ciągnika może początkowo przytłoczyć. Dlatego też pierwsze przejazdy postanowiliśmy wykonać całkowicie manualnie. Obsługa podnośnika, rewersu oraz dźwigni sterującej przekładnią jest dziecinnie prosta.

4-metrowa brona talerzowa o masie 2,4 t nie robiła swoim gabarytem żadnego wrażenia na Valtrze T175e fot. Tomasz Kuchta
4-metrowa brona talerzowa o masie 2,4 t nie robiła swoim gabarytem żadnego wrażenia na Valtrze T175e fot. Tomasz Kuchta

Taka praca jednak szybko nam się znudziła i postanowiliśmy urozmaicić ją o jazdę równoległą w oparciu o sygnał RTK. Bardzo spodobało nam się, że fińscy inżynierowie udostępnili dwie opcje wytyczania przejazdów. Pierwsza z nich jest banalnie łatwa w obsłudze i umożliwia wytyczenie jednej prostej, a następnie jazdę równolegle do niej – tryb GO.  Jest to świetne rozwiązanie dla mniej zaawansowanych operatorów, którzy nie chcieliby zagłębiać się w dalsze możliwości konfiguracji.

My jednak poszliśmy o krok dalej i korzystaliśmy z tej drugiej opcji, w której m.in. możemy tworzyć granice pola, a także wytyczać kilka różnych przejazdów. To przydatna funkcja na mniej foremnych polach, lub gdy z jazdy równoległej chcemy korzystać także przy pracy na uwrociach.

Nawigacja działa wzorowo

Słowa pochwały należą się traktorowi za bardzo sprawnie działający układ jazdy równoległej. Dzięki temu, że ciągnik Valtra T175e obsługiwany jest hydraulicznie, kierownica cały czas stoi w miejscu. Nawet delikatne jej dotknięcie spowoduje wytrącenie ciągnika z trybu jazdy w oparciu o sygnał RTK i pozwoli na ręczne sterowanie kierownicą.

Valtra T175e daje możliwość korzystania z dwóch trybów prowadzenia równoległego. My zdecydowanie chętniej korzystaliśmy z tego bardziej zaawansowanego, gdzie możemy utworzyć granice pola oraz wytyczyć kilka różnych przejazdów fot. Tomasz Kuchta
Valtra T175e daje możliwość korzystania z dwóch trybów prowadzenia równoległego. My zdecydowanie chętniej korzystaliśmy z tego bardziej zaawansowanego, gdzie możemy utworzyć granice pola oraz wytyczyć kilka różnych przejazdów fot. Tomasz Kuchta

Podobało nam się, że układ ten działa z dużą precyzją oraz że z łatwością wjeżdża w zadaną ścieżkę przejazdową nawet, gdy jazdę równoległą włączymy znajdując się pod kątem prostym do przejazdu. Co ciekawe, podczas cofania układ także działa bardzo płynnie i to również przy wyższych prędkościach rzędu 10 km/h.

Programowanie przycisków M1 i M2

Aby podnieść komfort pracy i obsługi postanowiliśmy skorzystać z możliwości zaprogramowania przycisków M1 oraz M2. Podeszliśmy do tego w ten sposób, by po wciśnięciu przycisku M1 móc zacząć przejazd, z kolei wciśnięcie przycisku M2 pozwalało przejść w tryb pracy przygotowany na uwrocia.

W efekcie stworzyliśmy następującą sekwencję:

M1: aktywacja systemu jazdy równoległej AutoGuide -> opuszczenie podnośnika -> wkręcenie silnika  na 1500 obr./min.

Mnogość możliwych konfiguracji przycisków M1 i M2 jest tak duża, że spokojnie będziemy w stanie ustawić całą sekwencję do każdej pracy polowej fot. Tomasz Kuchta
Mnogość możliwych konfiguracji przycisków M1 i M2 jest tak duża, że spokojnie będziemy w stanie ustawić całą sekwencję do każdej pracy polowej fot. Tomasz Kuchta

Analogicznie został zaprogramowany przycisk M2:

M2: podniesienie podnośnika -> osiągnięcie 850 obr/min. silnika -> dezaktywacja systemu jazdy równoległej AutoGuide.

Co ważne, szybkość przechodzenia pomiędzy poszczególnymi elementami sekwencji można ustalać odległościowo co 0,5 m lub czasowo co 0,5 s. Mnogość możliwych konfiguracji jest więc tak duża, że spokojnie będziemy w stanie ustawić całą sekwencję do każdej pracy polowej.

Doceni to zarówno młodszy, jak i starszy operator

Przy powyższych ustawieniach prędkość robocza wynosiła od 13,5 do 16,5 km/h, a półbiegi zmienialiśmy ręcznie. Można śmiało powiedzieć, że dzięki temu mogliśmy ograniczyć sterowanie całym ciągnikiem podczas pracy do zaledwie dwóch przycisków oraz do obsługi półbiegów. To zdecydowanie ułatwiało nam przekazanie ciągnika drugiemu, nieco starszemu operatorowi.

Obsługa podłokietnika SmartTouch choć z pozoru skomplikowana, okazała się bardzo łatwa i intuicyjna nawet dla operatora, który z Valtrą do tej pory nie miał styczności fot. Tomasz Kuchta
Obsługa podłokietnika SmartTouch choć z pozoru skomplikowana, okazała się bardzo łatwa i intuicyjna nawet dla operatora, który z Valtrą do tej pory nie miał styczności fot. Tomasz Kuchta

Początkowo był on zestresowany ilością przycisków dookoła, jednak cały stres zszedł, gdy okazało się, że podczas pracy wystarczy by w odpowiednim momencie przyciskał przyciski M1 oraz M2, zmieniał półbiegi, a także sterował ciągnikiem na uwrociach.

Ciągnik Valtra T175e i nasze pierwsze wrażenia z pracy

Już na starcie zauważyliśmy, iż testowany ciągnik pozwala na bardzo komfortową pracę nawet przy wyższych prędkościach roboczych – amortyzacja przedniej osi Aires oraz kabiny AutoKomfort działały wyśmienicie.

W sytuacji, gdy podczas przejazdu zmienialiśmy 2-3 półbiegi pod obciążeniem dało się odczuć iż zmiany te następują niemal niezauważalnie – zarówno przy zmianie w górę, jak i w dół. Przekładnia PowerShift bardzo pozytywnie nas zaskoczyła płynnością działania.

W kolejnym artykule sprawdzimy kres możliwości Valtry T175e przy pracy z głęboszem i spróbujemy zapoznać się z pozostałymi funkcjami, jakie oferuje ciągnik.

Valtra T175e M1 i M2 2 fot. Tomasz Kuchta
Po skutecznym zaprogramowaniu przycisków M1 oraz M2 mogliśmy wiele czynności przy wyjeździe i wjeździe na uwrocie powierzyć komputerowi fot. Tomasz Kuchta
Zarówno amortyzacja przedniej osi Aires oraz amortyzacja kabiny AutoKomfort działały świetnie, skutecznie tłumiąc nierówności fot. Tomasz Kuchta
Zarówno amortyzacja przedniej osi Aires oraz amortyzacja kabiny AutoKomfort działały świetnie, skutecznie tłumiąc nierówności fot. Tomasz Kuchta
Valtra umożliwia pracę z systemem jazdy równoległej w dwóch trybach. Tryb GO pozwala na wytyczenie jednego przejazdu i sprawdzi się dla osób chcących na szybko wytyczyć prostą i pracować równolegle do niej. My jednak preferowaliśmy jazdę w bardziej zaawansowanym trybie prowadzenia fot. Tomasz Kuchta
Valtra umożliwia pracę z systemem jazdy równoległej w dwóch trybach. Tryb GO pozwala na wytyczenie jednego przejazdu i sprawdzi się dla osób chcących na szybko wytyczyć prostą i pracować równolegle do niej. My jednak preferowaliśmy jazdę w bardziej zaawansowanym trybie prowadzenia fot. Tomasz Kuchta
Valtra T175e w czasie pracy z 4-metrową broną talerzową na głębokości 5-6 cm bez problemu rozwijała prędkość nawet 16,5 km/h fot. Tomasz Kuchta
Valtra T175e w czasie pracy z 4-metrową broną talerzową na głębokości 5-6 cm bez problemu rozwijała prędkość nawet 16,5 km/h fot. Tomasz Kuchta
Valtra T175e przy płytkiej uprawie 4-metrową broną talerzową bez problemu osiągała prędkość nawet 16,5 km/h fot. Traktor24.pl
Valtra T175e przy płytkiej uprawie 4-metrową broną talerzową bez problemu osiągała prędkość nawet 16,5 km/h fot. Traktor24.pl
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Claas Trion 530 po 2 sezonach na 200 ha Kalkulator Manitou TCO wylicza koszty użytkowania maszyn Instruktaż nawigacji ciągnika do pracy z kosiarkami Mzuri Pro-Til 4Tx – zobacz jak pracuje Horsch Maestro 6 TX. Zobacz jak pracuje Uprawa ścierniska – talerz kontra ząb Pielnik międzyrzędowy APV. Zobacz jak pracuje Kultywator Pöttinger Terria 5040. Zobacz jak pracuje Valtra T175e Mint Green okiem kobiety, czyli nietypowe spojrzenie na ciągnik w teście długodystansowym Deutz-Fahr 5 Keyline. Zobacz jak pracuje