Na samym wstępie tej informacji rodzi się pytanie, czy wozy asenizacyjne marki Pronar pójdą w ślady przyczep tego producenta? Jeżeli tak, to konkurencja ma podstawy do obaw.
Pronar postawił na zbiorniki kompozytowe zbrojone matami szklanymi. Produkowane są metodą infuzji próżniowej. Nazwa angielska tej technologii to Vacuum Infusion Process, czyli w skrócie VIP. Powstające w jej ramach kompozyty cechuje wysoka jakość i odporność mechaniczna. Takie efekty daje zamknięcie formy workiem próżniowym, co po wytworzeniu podciśnienia pozwala zassać żywicę, która równomierne przesącza zbrojenie. Dzięki temu wyeliminowane zostają pęcherzyki powietrza. Zbiorniki do wozów asenizacyjnych serii TG Pronar produkcje sam, tak jak 80-85% pozostałych części tych specjalistycznych pojazdów. Warto wiedzieć, że w przyczepach Pronar wartość ta wynosi 90-95%.
Czytaj dalej
Rama wozu asenizacyjnego serii TG powstaje z zamkniętych profili prostokątnych. To stal konstrukcyjna o podwyższonej wytrzymałości. Ważne jest to, że konstruktorzy przewidzieli możliwość montażu osprzętu w postaci ramp z wężami wleczonymi lub płozami (łyżwami), czy aplikatorów doglebowych.
tak duży jest udział podzespołów własnych firmy Pronar, wykorzystywanych podczas produkcji wozów asenizacyjnych serii TG ze zbiornikami z kompozytów
Główne zalety zbiornika kompozytowego w porównaniu do stalowego, to mała masa i odporność na agresywne działanie gnojowicy. W przypadku uszkodzenia mechanicznego zbiornika beczkowozu serii TG, Pronar zapewnia, że jest przygotowany do wykonania naprawy. Będzie ona jednak musiała odbyć się w zakładzie produkcyjnym w Narwi.
Do połączenia hydrauliki wozu asenizacyjnego serii TG z ciągnikiem wystarczają dwa przewody. Układ ten obsługiwany jest bowiem elektrycznie poprzez pulpitu sterowniczy. Za jego pomocą można załączyć pobieranie, mieszanie i rozlewanie gnojowicy. Na liście wyposażenia opcjonalnego znajduje się przegubowe ramię ssące mechanizmu dokującego. Wskaźnik poziomu napełnienia zbiornika umieszczony jest tradycyjnie na jego ścianie przedniej, aby operator ciągnika mógł go obserwować.
Standardowe wyposażenie wozu asenizacyjnego serii TG stanowi rozlewacz udarowy. Podczas wydostawania się z niego gnojowicy, jej strumień jest skierowany w dół na szerokość 12-15 m. W pewnym stopniu ogranicza to straty amoniaku. Lepiej jednak od razu zamówić wersję z możliwością zamontowania aplikatora doglebowego. Niedługo będzie on dostępny jako wyposażenie opcjonalne.
Zapotrzebowanie na moc ciągnika, który ma być agregowany z wozem asenizacyjnym Pronar TG214 wynosi 160-180 KM. Oczywiście w przypadku pracy z aplikatorem doglebowym, powinno ono uwzględniać jego szerokość roboczą.
tyle wynosi zapotrzebowanie na moc wozu asenizacyjnego Pronar TG214
Dodajmy, że do napełniania zbiornika wozu asenizacyjnego TG214 służy jednowirnikowa pompa ślimakowa o wydajności 4000 l/min. Napęd uzyskuje ona od WOM ciągnika ustawionego na 540 obr./min. W tak dużym pojeździe nie brakuje oczywiście pneumatycznej dwuprzewodowej instalacji hamulcowej z automatycznym regulatorem siły hamowania. Producent zadbał również o LED-ową instalację oświetleniową z hermetycznymi połączeniami, oświetleniem obrysowym i dwoma światłami roboczymi.