Czytaj dalej
JCB Fastrac 8330 iCON z bezstopniową skrzynią przekładniową i systemami rolnictwa precyzyjnego, w niczym nie odbiega od jego odpowiedników renomowanych producentów. W jednym aspekcie technicznym, nawet znacznie je przewyższa.
Angielski ciągnik oparty jest na ramie pełnej, z którą połączone są obydwie osie. Pozwoliło to zastosować zaawansowane zawieszenie hydrauliczno-gazowe dla osi przedniej oraz tylnej! Zaletą tego rozwiązania jest nie tylko amortyzacja traktora podczas jazdy transportowej, ale również dociskanie na polu do podłoża wszystkich kół. Pewny kontakt z podłożem oznacza lepszą trakcję. Nasz testowy traktor miał zamontowane z przodu opony w rozmiarze 650/65 R34 i z tyłu 900/50 R42.
taką mocą maksymalną dysponuje ciągnik JCB Fastrac 8330 iCON.
Budowa ciągnika na pełnej ramie umożliwiła posadowienie na niej głównych podzespołów napędowych. Z przodu traktora zamontowany jest 6-cylindrowy silnik AGCO Power. Ten niskoobrotowy motor osiąga maksymalny moment obrotowy wynoszący 1450 Nm przy 1500 obr./min. Moc maksymalna uzyskiwana jest przy 1900 obr./min. i wynosi 354 KM.
Pod kabiną traktora umieszczono skrzynię przekładniową znaną w ciągnikach Fendt pod nazwą Vario. Nie jest ona jednak elementem konstrukcyjnym pojazdu. Tak jak silnik została posadowiona na ramie. Napęd z silnika do skrzyni biegów i ze skrzyni biegów na WOM przekazywany jest wałami Cardana.
Recenzowany przez nas ciągnik miał rozkład mas przód/tył wynoszący 55 do 45 procent. Cięższy przód jest efektem zamontowania nad przednią osią silnika i kabiny pośrodku traktora. Pod nią znajduje się skrzynia biegów i zbiorniki paliwa oraz oleju hydraulicznego. Dociążenie osi tylnej stanowią dwa obciążniki płytowe zamontowane tuż za kabiną. W naszej konfiguracji testowej, JCB Fastrac 8330 iCON miał masę wynoszącą ok. 14 t. Producent zaznacza, że rozkład mas powoduje, że bardzo rzadko zachodzi potrzeba stosowania obciążnika przedniego.
Pracując z broną talerzową Horsch Joker 8RT dostarczoną przez firmę MIHG, ciągnik osiągał średnią prędkość 13-14 km/h. Narzędzie zrywało ściernisko po pszenżycie na głębokości 10 cm. Podczas tej pracy zużycie paliwa na hektar wyniosło ostatecznie 5 litrów.
Duży plus dajemy za umieszczenie rury wydechowej, bo dla operatora ciągnika jakby jej nie było. Jej zamontowanie za prawym środkowym słupkiem kabiny spowodowało, że całkowicie zniknęła z pola widzenia kierowcy ciągnika.
Kabina jest obszerna, a zamontowany w niej amortyzowany fotel operatora ma możliwość obrotu o 60 stopni w prawo, co ułatwia śledzenie pracy maszyny za ciągnikiem. Zaskoczyła nas ilość miejsca na nogi po takim skręceniu fotela. Jest go więcej niż dużo i aż chce się tak pracować. Kierowca traktora JCB Fastrac iCON po zajęciu miejsca na fotelu operatora i zabraniu nawet rosłego pasażera, nie będzie miał całkowicie zasłoniętego widoku na stronę lewą. Pasażer siedzi bowiem niżej i od razu wiadomo, kto jest szefem tego pojazdu.
Podłokietnik iCON z dużym 12-calowym terminalem pozwala nadzorować oraz programować pracę najważniejszych podzespołów ciągnika. Wyświetlacz obsługuje również nawigację rolniczą dostarczaną przez firmę Novatel. Drugi mniejszy wyświetlacz cyfrowy o średnicy 7 cali zintegrowany jest z kolumną kierownicy.
Joystick główny można obsługiwać na dwa sposoby. Pierwszy tryb pracy jest identyczny jak w ciągnikach Fendt Vario, a drugi jest znany użytkownikom starszych ciągników JCB Fastrac. Tryby te można szybko wybierać i zmieniać dowolną liczbę razy. Cenną funkcją jest możliwość zmiany prędkości jazdy na tempomacie. Wystarczy kciukiem przechylić pomarańczowy przełącznik kołyskowy i gotowe. Nowa prędkość zostaje automatycznie zapamiętana.
Na podłokietniku iCON znajduje się jeszcze drugi mniejszy joystick krzyżowy. W sumie w ciągniku Fastrac można zaprogramować obsługę 15 różnych funkcji klawiszy w dwóch joystickach. Fastrac iCON ma zaawansowaną elektronikę pozwalającą pracować w ramach rolnictwa precyzyjnego, co w dzisiejszym rolnictwie jest bardzo ważne. Oprócz funkcji prowadzenia automatycznego obsługuje funkcjonalności takie jak m.in., kontrola sekcji i zmienne dawkowanie. Z przodu ciągnika może znaleźć się drugie gniazdo ISOBUS, co pozwoli pracować z np. zbiornikiem przednim kompatybilnym z tym standardem.
Wyjątkowy jest podwójny układ kierowniczy, czyli z dwoma orbitrolami. Jeden obsługuje skręt w stronę lewą, a drugi w stronę prawą. Zwiększa to bezpieczeństwo w czasie zwłaszcza szybkiej jazdy transportowej. Kolejnym unikatowym rozwiązaniem zastosowanym w ciągniku JCB Fastrac serii 8000 są hamulce tarczowe na osi przedniej i tylnej.
W Polsce dystrybucją i serwisem ciągników JCB Fastrac zajmuje się firma Agrihandler wraz z siecią dealerów rozlokowanych na terenie całego kraju.
Zestawiając te wszystkie argumenty oraz cenę, która nie odbiega od innych porównywalnych mocą ciągników renomowanych producentów, dziwi tak mała liczba ciągników JCB Fastrac na polskich polach.