Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Fastrac na polu. Jak sobie poradził?

Dodano: 20.10.2024

Widząc traktor śmigający z prędkością ponad 70 km/h od razu wiadomo, że to Fastrac. Czy na polu jest tak dobry jak w transporcie? Sprawdziliśmy to agregując 354-konny ciągnik JCB Fastrac 8330 iCON z 8-metrową broną talerzową. Po tym teście zastanawiamy się, dlaczego na polskich polach pracuje tak mało tych traktorów.

Wynajmują sprzęt rolniczy i czasami nic nie płacą. Co na to Agrihandler?

Agrihandler Rental, czyli wynajem sprzętu rolniczego od tej firmy cieszy się coraz większą popularnością. Chociaż niektórzy rolnicy po miesiącu użytkowania ciągnika lub ładowarki, na koniec nic za ten okres nie płacą, druga strona też jest zadowolona. Jak to możliwe?

Czytaj dalej

JCB Fastrac 8330 iCON z bezstopniową skrzynią przekładniową i systemami rolnictwa precyzyjnego, w niczym nie odbiega od jego odpowiedników renomowanych producentów. W jednym aspekcie technicznym, nawet znacznie je przewyższa.

Fastrac to traktor na ramie pełnej

Angielski ciągnik oparty jest na ramie pełnej, z którą połączone są obydwie osie. Pozwoliło to zastosować zaawansowane zawieszenie hydrauliczno-gazowe dla osi przedniej oraz tylnej! Zaletą tego rozwiązania jest nie tylko amortyzacja traktora podczas jazdy transportowej, ale również dociskanie na polu do podłoża wszystkich kół. Pewny kontakt z podłożem oznacza lepszą trakcję. Nasz testowy traktor miał zamontowane z przodu opony w rozmiarze 650/65 R34 i z tyłu 900/50 R42.

345 KM – 

taką mocą maksymalną dysponuje ciągnik JCB Fastrac 8330 iCON.

Budowa ciągnika na pełnej ramie umożliwiła posadowienie na niej głównych podzespołów napędowych. Z przodu traktora zamontowany jest 6-cylindrowy silnik AGCO Power. Ten niskoobrotowy motor osiąga maksymalny moment obrotowy wynoszący 1450 Nm przy 1500 obr./min. Moc maksymalna uzyskiwana jest przy 1900 obr./min. i wynosi 354 KM.

Pod kabiną traktora umieszczono skrzynię przekładniową znaną w ciągnikach Fendt pod nazwą Vario. Nie jest ona jednak elementem konstrukcyjnym pojazdu. Tak jak silnik została posadowiona na ramie. Napęd z silnika do skrzyni biegów i ze skrzyni biegów na WOM przekazywany jest wałami Cardana.

Rolnikom, którzy będą rozważali zakup ciągnika JCB Fastrac serii 8000 iCON podpowiadamy, aby przede wszystkim zwrócili uwagę na jego największy wyróżnik, którym jest pełna rama fot. TRAKTOR24
Rolnikom, którzy będą rozważali zakup ciągnika JCB Fastrac serii 8000 iCON podpowiadamy, aby przede wszystkim zwrócili uwagę na jego największy wyróżnik, którym jest pełna rama fot. TRAKTOR24

Zużycie paliwa 5 l/ha

Recenzowany przez nas ciągnik miał rozkład mas przód/tył wynoszący 55 do 45 procent. Cięższy przód jest efektem zamontowania nad przednią osią silnika i kabiny pośrodku traktora. Pod nią znajduje się skrzynia biegów i zbiorniki paliwa oraz oleju hydraulicznego. Dociążenie osi tylnej stanowią dwa obciążniki płytowe zamontowane tuż za kabiną. W naszej konfiguracji testowej, JCB Fastrac 8330 iCON miał masę wynoszącą ok. 14 t. Producent zaznacza, że rozkład mas powoduje, że bardzo rzadko zachodzi potrzeba stosowania obciążnika przedniego.

Pracując z broną talerzową Horsch Joker 8RT dostarczoną przez firmę MIHG, ciągnik osiągał średnią prędkość 13-14 km/h. Narzędzie zrywało ściernisko po pszenżycie na głębokości 10 cm. Podczas tej pracy zużycie paliwa na hektar wyniosło ostatecznie 5 litrów.

Duży plus dajemy za umieszczenie rury wydechowej, bo dla operatora ciągnika jakby jej nie było. Jej zamontowanie za prawym środkowym słupkiem kabiny spowodowało, że całkowicie zniknęła z pola widzenia kierowcy ciągnika.

Fastrac ma kabinę na środku ciągnika

Kabina jest obszerna, a zamontowany w niej amortyzowany fotel operatora ma możliwość obrotu o 60 stopni w prawo, co ułatwia śledzenie pracy maszyny za ciągnikiem.  Zaskoczyła nas ilość miejsca na nogi po takim skręceniu fotela. Jest go więcej niż dużo i aż chce się tak pracować. Kierowca traktora JCB Fastrac iCON po zajęciu miejsca na fotelu operatora i zabraniu nawet rosłego pasażera, nie będzie miał całkowicie zasłoniętego widoku na stronę lewą. Pasażer siedzi bowiem niżej i od razu wiadomo, kto jest szefem tego pojazdu.

Widoczne zakończenie lewej strony ramy ciągnika. To do niej mocowana jest tylna oś traktora JCB Fastrac 8130 iCON fot. TRAKTOR24
Widoczne zakończenie lewej strony ramy ciągnika. To do niej mocowana jest tylna oś traktora JCB Fastrac 8130 iCON fot. TRAKTOR24

Podłokietnik iCON z dużym 12-calowym terminalem pozwala nadzorować oraz programować pracę najważniejszych podzespołów ciągnika. Wyświetlacz obsługuje również nawigację rolniczą dostarczaną przez firmę Novatel. Drugi mniejszy wyświetlacz cyfrowy o średnicy 7 cali zintegrowany jest z kolumną kierownicy.

Joystick główny można obsługiwać na dwa sposoby.  Pierwszy tryb pracy jest identyczny jak w ciągnikach Fendt Vario, a drugi jest znany użytkownikom starszych ciągników JCB Fastrac. Tryby te można szybko wybierać i zmieniać dowolną liczbę razy. Cenną funkcją jest możliwość zmiany prędkości jazdy na tempomacie. Wystarczy kciukiem przechylić pomarańczowy przełącznik kołyskowy i gotowe. Nowa prędkość zostaje automatycznie zapamiętana.

Podłokietnik iCON

Na podłokietniku iCON znajduje się jeszcze drugi mniejszy joystick krzyżowy. W sumie w ciągniku Fastrac można zaprogramować obsługę 15 różnych funkcji klawiszy w dwóch joystickach. Fastrac iCON ma zaawansowaną elektronikę pozwalającą pracować w ramach rolnictwa precyzyjnego, co w dzisiejszym rolnictwie jest bardzo ważne. Oprócz funkcji prowadzenia automatycznego obsługuje funkcjonalności takie jak m.in., kontrola sekcji i zmienne dawkowanie. Z przodu ciągnika może znaleźć się drugie gniazdo ISOBUS, co pozwoli pracować z np. zbiornikiem przednim kompatybilnym z tym standardem.

Wyjątkowy jest podwójny układ kierowniczy, czyli z dwoma orbitrolami. Jeden obsługuje skręt w stronę lewą, a drugi w stronę prawą. Zwiększa to bezpieczeństwo w czasie zwłaszcza szybkiej jazdy transportowej. Kolejnym unikatowym rozwiązaniem zastosowanym w ciągniku JCB Fastrac serii 8000 są hamulce tarczowe na osi przedniej i tylnej.

 

W Polsce dystrybucją i serwisem ciągników JCB Fastrac zajmuje się firma Agrihandler wraz z siecią dealerów rozlokowanych na terenie całego kraju.

Zestawiając te wszystkie argumenty oraz cenę, która nie odbiega od innych porównywalnych mocą ciągników renomowanych producentów, dziwi tak mała liczba ciągników JCB Fastrac na polskich polach.

Prawy podłokietnik ma wszystko, co powinien mieć nowoczesny ciągnik rolniczy. Omówimy go w kolejnym artykule opisującym nasz test ciągnika JCB Fastrac 8130 Icon fot. TRAKTOR24
Prawy podłokietnik ma wszystko, co powinien mieć nowoczesny ciągnik rolniczy. Omówimy go w kolejnym artykule opisującym nasz test ciągnika JCB Fastrac 8130 Icon fot. TRAKTOR24
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Fastrac na polu. Jak sobie poradził? John Deere S7 900 to kombajn, który wie, co wydarzy się za 4 sekundy Moc Valtry T175e zweryfikowana podczas pracy z głęboszem Uprawa ścierniska – talerz kontra ząb Claas Trion 530 po 2 sezonach na 200 ha Case Vestrum z rewersem w małym joysticku Najsilniejszy ciągnik świata pracował w Polsce Agrisem Strip-Till dla koneserów tej technologii Kalkulator Manitou TCO wylicza koszty użytkowania maszyn Instruktaż nawigacji ciągnika do pracy z kosiarkami