Czytaj dalej
JCB Fastrac 8330 iCON z silnikiem o mocy maksymalnej 354 KM, bezstopniową skrzynią przekładniową i systemami rolnictwa precyzyjnego, w niczym nie odbiega od jego odpowiedników renomowanych producentów. W jednym aspekcie technicznym, nawet je znacznie przewyższa.
Tym wyróżnikiem jest zawieszenie. JCB Fastrac 8330 iCON oparty jest na pełnej ramie, z którą połączone są obydwie osie. Pozwoliło to zastosować zaawansowane zawieszenie hydrauliczno-gazowe nie tylko dla osi przedniej, ale również dla tylnej! Takiej amortyzacji w ciągnikach rolniczych ze świecą szukać. Można powiedzieć, że to rozwiązanie przeniesione żywcem z ciężarówki do traktora.
Właśnie amortyzacja Fastraca robi największą różnicę. Dlatego od niej rozpoczynamy ocenę tego wyjątkowego ciągnika rolniczego. Kto raz przejedzie się tym traktorem szybko to zrozumie. Nie dziwi więc wykorzystywanie Fastraca przez firmy transportowe, do których trafia często jako sprzęt z rynku wtórnego.
Zapewne z tego powodu Fastrac postrzegany jest w naszym kraju jako pojazd do transportu. Czas ten mit obalić, bo na polu wykonuje pracę jak tradycyjny ciągnik, a pełna rama z amortyzacją dwóch osi bardzo mu w tym pomaga.
to moc maksymalna ciągnika JCB Fastrac 8330 iCON.
Praca zawieszenia hydrauliczno-gazowego jest nadzorowana przez komputer, którego zadaniem jest utrzymywanie jak najlepszej trakcji ciągnika. – System kontrolujący działanie tego zaawansowanego technicznie rozwiązania posiada funkcję samopoziomowania. Pozwala ona cały czas dociskać obydwie osie do podłoże z taką samą siłą. Przekłada się to na uzyskiwanie takiej samej siły uciągu na każdym kole – podkreśla Waldemar Klimek, specjalista produktu Fastrac w firmie Agrihandler.
Podczas naszych jazd testowych szybko zauważyliśmy wspominane różnice wynikające z wyjątkowego zawieszenia hydrauliczno-gazowego Fastraca. Były one odczuwalne nie tylko podczas szybkiej jazdy transportowej po wyboistej drodze, ale również na polu w czasie pracy z talerzówką.
to moc uzyskiwana na tylnym WOM traktora JCB Fastrac 8330 iCON.
W jednym i drugim przypadku, ma się wrażenie, że nierówności są jakby mniejsze i pokonując je bardziej płyniemy niż jedziemy. Dodatkowo pewny kontakt kół z podłożem oznacza lepszą trakcję. Nasz testowy traktor miał zamontowane z przodu opony w rozmiarze 650/65 R34 i z tyłu 900/50 R42.
Budowa ciągnika na pełnej ramie umożliwiła posadowienie na niej głównych podzespołów napędowych. Z przodu traktora, w dużej mierze nad osią przednią, zamontowany jest silnik. To bardzo dobrze znana 6-cylindrowa jednostka napędowa AGCO Power o pojemności 8,4 l. Ten niskoobrotowy motor osiąga maksymalny moment obrotowy wynoszący 1450 Nm przy 1500 obr./min. Moc maksymalna uzyskiwana jest przy 1900 obr./min. i wynosi 354 KM.
Podczas pracy z broną talerzową Horsch Joker 8RT dostarczoną przez firmę MIHG, ciągnik osiągał średnią prędkość 13-14 km/h. Narzędzie zrywało ściernisko po pszenżycie na głębokości 10 cm. Tak zalecił pracować Rafał Kozłowski, na którego polu w miejscowości Troszczyno w woj. zachodniopomorskim testowaliśmy ciągnik JCB Fastrac 8330 iCON. Podczas tej pracy silnik traktora zmieniał obroty w zakresie1700-1900 na minutę, a zużycie paliwa na hektar wyniosło ostatecznie 5,0 l.
Pod kabiną traktora umieszczono skrzynię przekładniową znaną w ciągnikach Fendt pod nazwą Vario. Nie jest ona jednak elementem konstrukcyjnym pojazdu. Tak jak silnik została posadowiona na ramie i z tego powodu ma inną obudowę niż jej odpowiedniki montowane w ciągnikach koncernu AGCO. Zasada działania pozostała jednak identyczna i jest to 100% Vario.
takie zużycie paliwa odnotował JCB Fastrac 8330 iCON w czasie pracy z 8-metrową broną talerzową ustawioną na głębokość roboczą 10 cm.
Inżynierowie JCB zrobili nawet krok więcej w zakresie sterowania tą przekładnią. Operator może ustawić agresywność nie tylko w zakresie przyspieszania skrzynią, ale również zwalniania. Pozwala to po zdjęciu nogi z gazu wytracać prędkość powoli z niskimi obrotami silnika lub szybko z wysokimi obrotami jednostki napędowej. W każdym przypadku po naciśnięciu pedału hamulca, silnik automatycznie wspomaga zatrzymywanie się ciągnika.
Ciekawostką jest możliwość sterowania przekładnią z poziomu joysticka na dwa sposoby. Pierwszy to identyczny jak w ciągnikach Fendt Vario, a drugi to znany użytkownikom starszych ciągników JCB Fastrac. Tryby te można dowolnie wybierać i zmieniać dowolną liczbę razy. Przyda się to w przypadku dwóch operatorów – jednego zaznajomionego ze starszym sterowaniem JCB Fastrac i drugiego preferującego nowsze.
– to szerokość opon tylnych recenzowanego przez nas ciągnika JCB Fastrac 8330 iCON.
– Montaż silnika i skrzyni biegów na ramie zabezpiecza je przed naprężeniami i drganiami. W ciągnikach konwencjonalnych stanowiąc elementy konstrukcyjne, muszą przenosić duże obciążenia – zauważa Waldemar Klimek. Dodajmy, że napęd z silnika do skrzyni biegów i ze skrzyni biegów na WOM przekazywany jest wałami Cardana. Producent podkreśla, że pozwoliło to zmniejszyć straty mocy. Dzięki temu na tylnym WOM moc traktora JCB Fastrac 8330 wynosi 314 KM.
Recenzowany przez nas ciągnik miał rozkład mas przód/tył wynoszący 55/45 procent. Cięższy przód jest efektem zamontowania nad przednią osią silnika i kabiny dosłownie pośrodku traktora. Pod nią znajduje się skrzynia biegów i zbiorniki paliwa oraz oleju hydraulicznego. Dociążenie osi tylnej stanowiły dwa obciążniki płytowe (900 + 700 kg) zamontowane tuż za kabiną. W naszej konfiguracji testowej, JCB Fastrac 8330 iCON miał masę wynoszącą ok. 14 t. Producent zaznacza, że rozkład mas powoduje, że bardzo rzadko zachodzi potrzeba stosowania przedniego obciążnika. Dopuszczalna masa całkowita ciągnika Fastrac serii 8000 wynosi 18 t. Oś przednia przygotowana jest na obciążenie do 9 t, a tylna do 11,5 t.
Kabina umieszczona na środku zapewnia dobrą widoczność nie tylko na okolice przednich kół ciągnika, ale również na tył. Agregowanie traktora z maszynami jest więc bardzo wygodne. Pomaga w tym przekładnia bezstopniowa pozwalająca uzyskać podczas cofania żółwią prędkość. Duży plus dajemy za umieszczenie rury wydechowej, bo dla operatora ciągnika jakby jej nie było. Jej zamontowanie za prawym środkowym słupkiem kabiny spowodowało, że całkowicie zniknęła z pola widzenia kierowcy ciągnika.
tyle wynosi DMC ciągnika JCB Fastrac serii 8000.
Słupki „A” kabiny są pochylone do przodu dzięki czemu drzwi są większe. Tak też zamontowana jest szyba przednia, która w górnej krawędzi jest pochylona do przodu, a w dolnej cofnięta. Zmniejsza to nasłonecznienie wnętrza kabiny. Ponadto dach mocno wystaje przed szybę, co dodatkowo zwiększa ochronę operatora przed słońcem. Szyby tylne i boczne są standardowo przyciemniane. Amortyzowany fotel operatora ma możliwość obrotu o 60 stopni w prawo oraz o 5 stopni w lewo co ułatwia śledzenie pracy maszyny za ciągnikiem. Zaskoczyła nas ilość miejsca na nogi po takim skręceniu fotela. Jest go więcej niż dużo i aż chce się tak pracować. Tak też można podsumować kabinę Fastraca – wygoda i przestronność w każdym detalu. Do sterowania ciągnikiem z poziomu operatora wrócimy w kolejnym artykule podsumowującym nasz test polowy tego ciągnika.
– Siedzenie pasażera umieszczone jest troszkę niżej niż fotel operatora. W efekcie pasażer nie ogranicza pola widzenia operatorowi. W ciągnikach JCB pasażer ma większy komfort niż operator w konwencjonalnym ciągniku rolniczym. Amortyzacja obu osi jest tak dopieszczona, że kabina mogła zostać zamontowana na sztywno do ramy. Traktorem Fastrac jeździ się jak ciężarówką i pracuje na polu jak klasycznym ciągnikiem, ale dużo wygodniej – podkreśla Waldemar Klimek.
to prześwit pomiędzy najniższym elementem ramy traktora JCB Fastrac serii 8000, a podłożem.
Traktor jest przygotowany na zawieszanie maszyn na przednim TUZ (udźwig maksymalny 3,5 t) i tylnym (udźwig maksymalny 10 t). Sterowanie elektrohydrauliczne ma nie tylko podnośnik tylny, ale również przedni. Dotyczy to również gniazd ISOBUS, które mogą znaleźć się z dwóch stron ciągnika.
to rozstaw osi traktora JCB Fastrac serii 8000.
Więcej informacji dotyczących elektroniki traktora JCB Fastrac iCON i możliwości jej konfiguracji podamy w kolejnym artykule. Powrócimy jeszcze do układu jezdnego, gdzie wyróżniają się koła z hamulcami tarczowymi mogące pracować w aż 6 trybach skrętu. Zapraszamy do lektury.