Na jakie rozwiązania technologiczne stawiają rolnicy kupujący obecnie ciągniki? Czy decydują się na elementy rolnictwa precyzyjnego? A może preferują dopłacić za nieco wyższy komfort pracy? Sprawdźmy to.
Czytaj dalej
Czy możemy spojrzeć na statystki sprzedażowe ciągników przez pryzmat doposażania ich w elementy rolnictwa precyzyjnego?
– Jak najbardziej tak. To co nas szczególnie interesuje, to fakt ile ciągników wyposażanych jest w wyświetlacz SmartTouch. Nasze wewnętrzne dane mówią o tym, iż ok. 60 proc. sprzedawanych dziś ciągników jest wyposażonych w to rozwiązanie – wyjaśnia Sebastian Karasiewicz, menadżer produktu Valtra Polska.
Podłokietnik SmartTouch z 9-calowym ekranem dotykowym, wielofunkcyjną dźwignią jazdy i nowym joystickiem hydraulicznym wpływa na lepszą ergonomię obsługi ciągnika oraz zmniejsza jego obciążenie pracą.
aż tyle nowych ciągników Valtra jest wyposażonych w nawigację GPS.
Jednocześnie z danych przekazanych przez Karasiewicza wynika, iż prawie każdy ciągnik wyposażony w podłokietnik SmartTouch jest wyposażony w nawigację GPS. Jeśli zaś chodzi o dane liczbowe, to 52 proc. ciągników Valtra jest obecnie wyposażana w nawigację.
Zdaniem rozmówcy z roku na rok zyskują na popularności rozwiązania techniczne wspierające rolnictwo 4.0. mowa chociażby o kontroli sekcji, zmiennym dawkowaniu, czy chociażby system Auto U-Pilot umożliwiający automatyzację pracy na uwrociach.
– Mamy pod tym względem wyróżniające się wyniki nawet w porównaniu do innych krajów Europy. Może to wynikać z tego, iż polscy rolnicy dobrze przemyślają swojego decyzje zakupowe, a dodatkowo starają się inwestować w rozwiązania perspektywiczne, które mogą się przydać w przyszłości – dodaje Sebastian Karasiewicz, menadżer produktu Valtra Polska.
A jak wyglądają preferencje rolników w zakresie doposażania traktorów w elementy podnoszące komfort pracy?
– Mogę śmiało powiedzieć, że niemal 99 proc. klientów stawia na nasz pakiet komfortowy. Zawarte są w nim rozwiązania podnoszące wygodę pracy operatora oraz oferujące lepszą widoczność. W skład tego pakietu wchodzą m.in. amortyzacja przedniej osi, amortyzacja kabiny, dodatkowe oświetlenie robocze w technologii LED, wycieraczka bocznej szyby, czy wycieraczka szyby czołowej pracująca w większym zakresie ruchu – wylicza Karasiewicz.
W ramach struktury Valtry od 10 lat funkcjonuje specjalne studio Unlimited, oferujące realizacje nawet najbardziej nietypowych oczekiwań rolników.
– W Polsce aktualnie 28 proc. zamawianych ciągników jest wyposażanych w rozwiązania oferowane przez studio Unlimited. Najczęściej są to opcje podnoszące komfort pracy, poprawiające wygląd zewnętrzny, ale też ingerujące w rozwiązania techniczne. Dla przykładu jeśli ktoś zechce mieć 5 par wyjść hydraulicznych z przodu ciągnika, to studio Unlimited zajmie się tym bez żadnego problemu – dodaje Sebastian Karasiewicz.
Co ciekawe spora część klientów przy konfiguracji swojego traktora stawia na wyższej jakości materiały wykończeniowe zastosowane we wnętrzu ciągnika. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że dzisiaj ciągnik ma nie tylko wykonywać ciężkie prace, ale przy okazji cieszyć oko dobrym wyglądem i zastosowaniem wysokiej jakości materiałów wykończeniowych przeniesionych żywcem z przemysłu samochodowego.