Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Steyr 4120 Multi o mocy 117 KM to ciągnik z aspiracjami bezstopniówki

Dodano: 07.04.2024
Naszym zdaniem wyjątkowo gładka zmiana czterech przełożeń typu Powershift sprawia, że Steyr 4120 Multi może konkurować z traktorami wyposażonymi w przekładnię bezstopniową © TRAKTOR24.pl
Naszym zdaniem wyjątkowo gładka zmiana czterech przełożeń typu Powershift sprawia, że Steyr 4120 Multi może konkurować z traktorami wyposażonymi w przekładnię bezstopniową © TRAKTOR24.pl

Na nasz test redakcyjny trafił ciągnik, który mając skrzynię biegów mechaniczną, może konkurować z traktorami wyposażonymi w przekładnię bezstopniową. Różnicę w traktorze Steyr 4120 Multi zaciera wyjątkowo gładka zmiana czterech przełożeń typu Powershift. Może ona odbywać się w trybie automatycznym lub ręcznym z poziomu dźwigni Multicontroller.

SaMASZ Z2-960 z odciążeniem hydropneumatycznym. Efekt – wyższa jakość zgrabiania

Najnowsza zgrabiarka 2-karuzelowa SaMASZ Z2-960 przenosi technikę formowania rzędów zbieranego materiału na wyższy poziom jakości pracy. Pozwala na to zastosowanie autorskiego systemu hydropneumatycznego odciążenia jednostek grabiących.

Czytaj dalej

Steyr 4120 Multi jest ciągnikiem bardzo kompaktowym, bo jego rozstaw osi to 2,43 m (wersja z osią amortyzowaną). Masa wysyłkowa wynosi 4900 kg, ale dopuszczalna masa całkowita to 8000 kg. Pozwala to skonfigurować ciągnik zarówno do prac lekkich oraz do ciężkich. Traktor ocenialiśmy podczas pracy z zawieszanym agregatem do uprawy przedsiewnej.

Steyr 4120 Multi ma żwawy silnik

W ciągniku Steyr 4120 Multi montowany jest 4-cylindrowy silnik koncernowy FPT o pojemności 3,6 l. Jego moc maksymalna wynosi 117 KM i uzyskiwana jest przy 1900 obr./min. Natomiast maksymalny moment obrotowy wynoszący 506 Nm dostępny jest przy 1300 obr./min. Warto więc na ile to możliwe pracować jak najbliżej tej wartości obrotów i nie przekraczać 1900 obr./min.

145 l – 

to pojemność zbiornika paliwa ciągnika Steyr 4120 Multi.

Silnik spełnia normę emisji spalin Stage V dzięki układowi wtrysku paliwa Common Rail, turbosprężarce, czterem zaworom na cylinder i technologii HIeSCR2. Pod maską w jednej obudowie zamknięty jest katalizator DOC, pasywny filtr cząstek stałych DPF i system wtrysku AdBlue do spalin. Dzięki temu tłumik jest wąski i zamontowany przy prawym słupku kabiny nie zasłania widoku operatorowi traktora.

W kabinie nie ma dużo miejsca, bo to traktor kompaktowy, ale jest dobrze wykonana i z wysokiej jakości materiałów © TRAKTOR24.pl
W kabinie nie ma dużo miejsca, bo to traktor kompaktowy, ale jest dobrze wykonana i z wysokiej jakości materiałów © TRAKTOR24.pl

Przekładnia dopracowana w szczegółach

Przekładnia S-Control 4 marki ZF jest bardzo mocnym punktem ciągnika Steyr 4120 Multi. Pozwala wybierać spośród 4 przełożeń głównych i czterech typu Powershift.

14 l – 

to pojemność zbiornika AdBlue traktora Steyr 4120 Multi.

Półbiegi mogą być zmieniane w trybie automatycznym lub ręcznym z poziomu dźwigni Multicontroller. Wystarczy klikać w oznaczenia ze znakami + lub –. Naciskając przycisk znajdujący się po przeciwnej dla operatora ciągnika stronie dźwigni Multicontroller, tymi samymi klawiszami +/– zmienia się przełożenia główne. Sprawdziliśmy, działa to bardzo płynnie i właśnie z tego powodu można powiedzieć, że Steyr 4120 Multi to ciągnik z aspiracjami komfortu pracy jak w traktorze z przekładnią bezstopniową.

3,6 l – 

to pojemność 4-cylindrowego silnika FPT montowanego w ciągniku Steyr 4120 Multi.

Jedyna dźwignia służąca do obsługi skrzyni biegów S-Control 4, znajduje się z lewej strony fotela operatora. Służy do wyboru grupy przełożeń polowych (prędkość 0-16 km/h) lub drogowych (prędkość 0-40 km/h). Ostatecznie traktor ma 32 biegi do przodu i 32 do tyłu. Dodajmy, że są to przełożenie w pełni mechaniczne, co oznacza wysoką sprawność przekładni. W ciągniku o mocy w granicach zaledwie 100 KM ma to znaczenie, bo skrzynia bezstopniowa z częścią hydrauliczną generująca wyższe straty mocy, po prostu zmniejsza moc docierającą na koła.

Przekładnia S-Control 4 marki ZF jest bardzo mocnym punktem ciągnika Steyr 4120 Multi. Pozwala wybierać spośród 4 przełożeń głównych i czterech typu Powershift. Półbiegi mogą być zmieniane w trybie automatycznym lub ręcznym z poziomu dźwigni Multicontroller © TRAKTOR24.pl
Przekładnia S-Control 4 marki ZF jest bardzo mocnym punktem ciągnika Steyr 4120 Multi. Pozwala wybierać spośród 4 przełożeń głównych i czterech typu Powershift. Półbiegi mogą być zmieniane w trybie automatycznym lub ręcznym z poziomu dźwigni Multicontroller © TRAKTOR24.pl

Na desce rozdzielczej zintegrowanej z kolumną kierownicy zamontowano czarno-biały wyświetlacz, który informuje m.in. o wybranej funkcji przekładni i załączonych biegach. Cyfry od 1 do 4 wskazują wybrane przełożenie główne, a słupki załączony bieg Powershift. Poniżej czterech wysokich słupków znajdują się ich niższe odpowiedniki, które w trybie automatycznej pracy przekładni, informują o zakresie biegów możliwych do zmiany.

 

Steyr 4120 Multi  otrzymuje od nas największy plus za zmianę półbiegów bez zatrzymywania się traktora, które zarówno w trybie automatycznym, jaki ręcznym pracowały cicho i z dużą jakością techniczną.

Mamy propozycję skierowaną do producenta. Naszym zdaniem lepszym rozwiązaniem byłoby informowanie w postaci cyfr o załączonym półbiegu i np. literami o wybranym przełożeniu głównym. Słupki kojarzą się przecież bardziej ze zmieniającym się stanem np. paliwa.

Na desce rozdzielczej zintegrowanej z kolumną kierownicy zamontowano czarno-biały wyświetlacz, który informuje m.in. o wybranej funkcji przekładni i załączonych biegach. W tym przypadku jest to przełożenie główne pierwsze (cyfra 1) i półbieg drugi (wypełniony słupek drugi) © TRAKTOR24.pl
Na desce rozdzielczej zintegrowanej z kolumną kierownicy zamontowano czarno-biały wyświetlacz, który informuje m.in. o wybranej funkcji przekładni i załączonych biegach. W tym przypadku jest to przełożenie główne drugie (cyfra 2) i półbieg pierwszy (wypełniony słupek pierwszy) © TRAKTOR24.pl

Jak wypadł w ciężkiej pracy?

Podczas wiosennej pracy z agregatem do uprawy przedsiewnej Krukowiak Sigma Plus 3,8H o szerokości roboczej 3,8 m, ciągnik radził sobie nadspodziewanie dobrze. Pomimo niedużego rozstawu osi (2,43 m) podniesienie narzędzia o masie 1650 kg nie robiło wrażenia na podnośniku ani przedniej osi traktora. W utrzymaniu jej przyczepności do podłoża pomagał obciążnik o masie bliskiej 500 kg. Nie tak dużo, ale biorąc pod uwagę jego wysunięcie na przednim TUZ, wystarczyło do utrzymania stabilności ciągnika.

5500 kg – 

to maksymalny udźwig tylnego TUZ traktora Steyr 4120 Multi.

Ciągnik pracował na oponach Mitas w rozmiarze 440/65 R28 (przód) i 540/65 R38 (tył). Głębokość uprawy po orce jesiennej wynosiła ok. 12 cm. Dodając do tego ukształtowanie pola wymagające podjazdów pod spore wzniesienia, traktor przeszedł wymagający test trakcji i mocy. Silnik wkręcony na 1800 obr./min., grupa przełożeń szosowych i pierwszy bieg główny w połączeniu z czterema Powershift, pozwalały pracować z prędkością 8-11 km/h – zależnie od miejsca na polu. Silnik z czterema zaworami na cylinder ani razu nie złapał zadyszki. Wystarczyło zejść z półbiegiem niżej i praca przebiegała sprawnie nawet pod największe górki.

W trybie dopasowywania biegu (Gear Match), po zmianie przełożenia głównego przekładnia automatycznie wybiera półbieg, tak aby dostosować go do nowego przełożenia © TRAKTOR24.pl
W trybie dopasowywania biegu (Gear Match), po zmianie przełożenia głównego przekładnia automatycznie wybiera półbieg, tak aby dostosować go do nowego przełożenia © TRAKTOR24.pl

Podczas tej pracy polowej sprawdziliśmy przełączenie biegów podstawowych z jedynki na dwójkę i z powrotem. Przy tak dużym obciążeniu powodowało to zatrzymaniem się traktora, ale sama zmiana w przekładni była sprawna. Największy plus przyznajemy za zmianę półbiegów bez zatrzymywania się traktora, które zarówno w trybie automatycznym, jaki ręcznym pracowały cicho i z dużą jakością techniczną. Dodając do tego wygodę pracy dzięki swobodnemu ułożeniu prawej ręki na podłokietniku z dźwignią Multicontroller, jeszcze raz podkreślamy, że to ciągnik z aspiracjami bezstopniówki.

1985 kg – 

to maksymalny udźwig przedniego TUZ ciągnika Steyr 4120 Multi.

Na Multikontlorerze znajdują się również przyciski pozwalające zmieniać kierunek jazdy, biegi (oznaczenia plus i minus), załączać automatykę pracy przekładni i sprzęgło główne (zamiast wciskania pedału sprzęgła nożnego) oraz przełączać pomiędzy dwiema zapamiętanymi prędkościami obrotowymi silnika. Wymienione przyciski oznaczone są kolorem pomarańczowym. Natomiast klawisze w kolorze szarym służą do opuszczania i podnoszenia ramion tylnego podnośnika oraz sterowania dwoma parami złączy hydraulicznych.

340 tys. zł netto – 

tyle w kwietniu 2024 r. wynosi cena sugerowana recenzowanego przez nas ciągnika Steyr 4120 Multi (z takim wyposażeniem).

W kolejnym artykule przedstawimy układ hydrauliczny ciągnika Steyr 4120 Multi oraz możliwości pracy z ładowaczem czołowym z funkcją sprzęgła w hamulcu. Podzielimy się również naszymi wrażeniami związanymi z obsługą całościową ciągnika.

W ciągniku Steyr 4120 Multi montowany jest 4-cylindrowy silnik koncernowy FPT o pojemności 3,6 l. Jego moc maksymalna wynosi 117 KM i uzyskiwana jest przy 1900 obr./min. © TRAKTOR24.pl
W ciągniku Steyr 4120 Multi montowany jest 4-cylindrowy silnik koncernowy FPT o pojemności 3,6 l. Jego moc maksymalna wynosi 117 KM i uzyskiwana jest przy 1900 obr./min. © TRAKTOR24.pl
Steyr 4120 Multi jest ciągnikiem bardzo kompaktowym, bo jego rozstaw osi wynosi 2,43 m (wersja z osią amortyzowaną). Dopuszczalna masa całkowita jest jednak duża i dla tego 117-konnego ciągnika wynosi 8000 kg © TRAKTOR24.pl
Steyr 4120 Multi jest ciągnikiem bardzo kompaktowym, bo jego rozstaw osi wynosi 2,43 m (wersja z osią amortyzowaną). Dopuszczalna masa całkowita jest jednak duża i dla tego 117-konnego ciągnika wynosi 8000 kg © TRAKTOR24.pl
Podczas testu ciągnika głębokość uprawy po orce jesiennej wynosiła ok. 12 cm © TRAKTOR24.pl
Podczas testu ciągnika głębokość uprawy po orce jesiennej wynosiła ok. 12 cm © TRAKTOR24.pl
Pod maską w jednej obudowie zamknięty jest katalizator DOC, pasywny filtr cząstek stałych DPF i system wtrysku AdBlue do spalin. Dzięki temu tłumik jest wąski i zamontowany przy prawym słupku kabiny nie zasłania widoku operatorowi traktora © TRAKTOR24.pl
Pod maską w jednej obudowie zamknięty jest katalizator DOC, pasywny filtr cząstek stałych DPF i system wtrysku AdBlue do spalin. Dzięki temu tłumik jest wąski i zamontowany przy prawym słupku kabiny nie zasłania widoku operatorowi traktora © TRAKTOR24.pl
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Fastrac na polu. Jak sobie poradził? John Deere S7 900 to kombajn, który wie, co wydarzy się za 4 sekundy Moc Valtry T175e zweryfikowana podczas pracy z głęboszem Uprawa ścierniska – talerz kontra ząb Claas Trion 530 po 2 sezonach na 200 ha Case Vestrum z rewersem w małym joysticku Najsilniejszy ciągnik świata pracował w Polsce Agrisem Strip-Till dla koneserów tej technologii Kalkulator Manitou TCO wylicza koszty użytkowania maszyn Instruktaż nawigacji ciągnika do pracy z kosiarkami