Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Terminal SmartTouch w Valtrze T175e –zaprogramować możesz (prawie) wszystko

Dodano: 15.09.2024
Valtra T175e programowanie fot. Traktor24.pl
Jakie możliwości w zakresie programowania i automatyzacji pracy oferuje Valtra T175e mająca terminal SmartTouch? fot. Traktor24.pl

Valtra T175e z terminalem SmartTouch to traktor na wskroś nowoczesny. Tę nowoczesność widać chociażby po liczbie systemów, które można w nim zaprogramować. Operatorowi tego traktora zdecydowanie bliżej będzie do programisty, niż do zwykłego traktorzysty. Tak oceniamy ten ciągnik po przepracowaniu nim kilkudziesięciu godzin.

Jak systemy dostępne na pokładzie Valtry T175e z terminalem SmartTouch, mogą odciążyć operatora i wspomóc go w codziennej pracy? Które z nich uznajemy za najbardziej potrzebne, a które niespecjalnie przypadły nam do gustu?

Relacja z pracy kompaktową broną talerzową Horsch Joker 4 CT

Podczas tegorocznych uprawek pożniwnych mieliśmy okazję z bliska przyjrzeć się pracy kompaktowej talerzówki Horsch Joker 4 CT o szerokości roboczej 4 m. Jak maszyna poradziła sobie w suchych warunkach z dużą ilością resztek pożniwnych?

Czytaj dalej

Terminal SmartTouch i traktorzysta programista

Co do zasady Valtrą T175e można pracować całkowicie manualnie, jednak pytanie po co, skoro można sobie to uprościć. We wcześniejszych tekstach pisaliśmy m.in. o możliwości zaprogramowania przycisków M1 oraz M2, które wystarczy wciskać chcąc rozpocząć, lub zakończyć dany przejazd.

Inżynierowie Valtry poszli jednak o krok dalej i stworzyli system Auto U-Pilot, który właściwie zdejmuje z operatora obowiązek wciskania zaprogramowanych wcześniej przycisków M1 i M2. Dzięki tej funkcji sekwencja zaprogramowanych czynności może uruchamiać się sama, gdy dojedziemy ciągnikiem do wyznaczonego wcześniej uwrocia. Analogicznie kolejna sekwencja zostanie aktywowana, gdy z tego uwrocia wyjedziemy.

Aby opanować tę funkcję należy zacząć od wyznaczenia granic pola, a dopiero później przejść do wytyczenia uwrocia. Po wjechaniu w tę strefę ciągnik sam będzie wykonywał czynności, które mu zadamy. W naszym przypadku były to m.in.: włączenie jazdy równoległej, opuszczenie podnośnika, czy osiągnięcie zadanej prędkości roboczej.

Valtra T175e nawigacja 2 fot. Tomasz Kuchta
Valtra T175e wyposażona w terminal SmartTouch daje nam ogromne możliwości automatyzacji naszej pracy fot. Tomasz Kuchta

Konfiguracja Auto U-Pilota jest już nieco bardziej wymagającym czasowo zadaniem, ale jeśli mamy przed sobą pracę na dużym polu, to jak najbardziej warto jest tę sztukę opanować. Na dobrą sprawę operator musi w tym wypadku jedynie kontrolować działanie całego układu oraz kręcić kierownicą na uwrociach.

Terminal SmartTouch i Valtra Smart Turn

Jak się jednak okazuje, Valtra daje swoim klientom możliwość korzystania z systemu SmartTurn, który zdejmuje z barków rolnika konieczność operowania kierownicą na uwrociu.

Do wcześniej wyznaczonej granicy pola oraz uwrocia należy w tym wypadku dodatkowo skalibrować potrzebny promień skrętu ciągnika. Wówczas traktor automatycznie zawróci na uwrociu i obierze kolejną, jeszcze nieprzejechaną linię jazdy.

Trzeba przyznać, że to niesamowite uczucie, gdy ciągnik na uwrociu sam zaczyna skręcać, a następnie obiera kolejny przejazd. My funkcję tę potraktowaliśmy jako ciekawostkę i z systemu Smart Turn korzystaliśmy tylko na jednym polu. Sporą niedogodnością w naszym przypadku była konieczność zostawienia naprawdę szerokiego uwrocia, by ciągnik w swoim mniemaniu się na nim zmieścił.

Valtra T175e fot. TRAKTOR24 (46)
Odpowiednio zaprogramowana Valtra T175e potrafi także sama pokonać uwrocie i obrać kolejny przejazd fot. Traktort24.pl

Dostrzegamy jednak, że system może okazać się przydatny na naprawdę dużych polach, gdzie jest w stanie praktycznie całkowicie odciążyć operatora i pracować niemal autonomicznie wykorzystując funkcje Auto U-Pilot oraz SmartTurn .

Zmierz zużycie paliwa na kilka sposobów

Do gustu bardzo przypadła nam opcja kilku niezależnie działających liczników zużycia paliwa. Każdy z nich można ustawić na podstawie innego wyzwalacza. Dla przykładu my chcąc precyzyjnie określić zużycie paliwa przed każda pracą zerowaliśmy dotychczasowe wskazania ciągnika i uruchamialiśmy liczniki od zera.

Valtra liczniki zuzycia paliwa fot. Tomasz Kuchta
Operator może mierzyć równolegle mierzyć zużycie paliwa na kilku niezależnie działających licznikach fot. Tomasz Kuchta

Standardowo uruchamialiśmy wówczas licznik całkowitego zużycia paliwa od momentu włączenia silnika oraz drugi, liczący zużycie paliwa przy opuszczonym podnośniku. Stąd łatwo sprawdzić, ile oleju napędowego zużywaliśmy w czasie pracy, a ile na uwrociach oraz na postojach.

To nie koniec opcji do zaprogramowania

W czasie naszej pracy chętnie korzystaliśmy też z zaprogramowanej wcześnie opcji wyświetlania obrazu z tylnej kamery na ekranie podłokietnika SmartTouch. Dzięki temu operator zamiast odwracać się do tyłu podczas cofania może obserwować manewr na wyświetlaczu ciągnika.

Valtra T175e automatyka oświetlenia
Możemy również zaprogramować automatyczne załączanie się lamp roboczych z tyłu podczas cofania oraz automatyczne załączanie się lamp błyskowych przy przekroczeniu prędkości 25 km/h fot. Tomasz Kuchta

Inną ciekawą opcją, którą zauważyliśmy była możliwość automatycznego włączania się tylnych lamp roboczych podczas cofania.

Wszystkie te technologiczne udogodnienia mają sens tylko pod warunkiem, że będziemy potrafili z nich właściwie korzystać. To z kolei wymusza na producentach ciągników, czy też dealerach konieczność przeprowadzania drobiazgowych szkoleń dla rolników. Nie sztuka bowiem kupić nowoczesny traktor, a prawdziwa sztuka to umieć wykorzystać wszystkie jego możliwości.

My po przepracowaniu kilkudziesięciu godzin Valtrą T175e mającą terminal SmartTouch wciąż mamy wrażenie, że jeszcze nie wszystkie jej opcje poznaliśmy.

Valtra T175e kamera cofania fot. Tomasz Kuchta
Podczas cofania możemy korzystać z obrazu z tylnej kamery wyświetlanej na ekranie terminala SmartTouch. Eliminuje to konieczność wychylania się operatora do tyłu. Na plus odnotowujemy także dobrą jakość tejże kamery fot. Tomasz Kuchta
Valtra T175e jazda
Po zaprogramowaniu wszystkich funkcji operator jest potrzebny właściwie tylko w celu nadzorowania poprawności działania całego systemu fot. Tomasz Kuchta
Valtra T175e tryby
Ustawienia do pracy z każdą maszyną możemy zapisać w osobnych profilach. Wówczas po zmianie maszyny niezbędna będzie tylko regulacja górnego łącznika. Wszystkie pozostałe ustawienia są bowiem zapamiętywane przez komputer fot. Tomasz Kuchta
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Fastrac na polu. Jak sobie poradził? John Deere S7 900 to kombajn, który wie, co wydarzy się za 4 sekundy Moc Valtry T175e zweryfikowana podczas pracy z głęboszem Uprawa ścierniska – talerz kontra ząb Claas Trion 530 po 2 sezonach na 200 ha Case Vestrum z rewersem w małym joysticku Najsilniejszy ciągnik świata pracował w Polsce Agrisem Strip-Till dla koneserów tej technologii Kalkulator Manitou TCO wylicza koszty użytkowania maszyn Instruktaż nawigacji ciągnika do pracy z kosiarkami