System Trelleborg ATMS (Adaptive Tire Managment System) pozwala więc na podstawie zbieranych danych zoptymalizować ciśnienie w oponach i w razie potrzeby ciągnik dociążyć lub odciążyć. Wartością dodaną jest właśnie informacja dotycząca balastowania traktora. Uzyskiwana jest ona na podstawie różnicy nacisków osi tylnej i przedniej.
Działanie systemu Trelleborg ATMS opiera się na czujnikach umieszczonych wewnątrz opon. Przekazują one bezprzewodowo informacje do jednostki centralnej, gdzie są opracowywane i przekazywane do terminala w kabinie ciągnika. Operator ma na nie stały wgląd i na podstawie wyświetlanych danych może podjąć decyzję o zmianie ciśnienia w oponach lub balastowania traktora.
System Trelleborg ATMS został nagrodzony został brązowym medalem Innovation Awards w kategorii Robotyka i Elektronika Pokładowa targów SIMA 2022.
– Podczas pracy operator traktora jest stale informowany jak zoptymalizować jego konfigurację. Może zmienić ciśnienie w oponach w celu zwiększenia trakcji i zmniejszenia zagęszczenia gleby, a także prawidłowo dociążyć ciągnik. Właśnie z tego ostatniego powodu, ATMS należy uznać za system innowacyjny, ponieważ jest w stanie zmierzyć obciążenie dynamiczne każdej opony – informuje Piotr Makuch, Marketing Manager East Europe w firmie Yokohama-TWS.
Bazując na danych podawanych przez Trelleborg ATMS można zoptymalizować pracę ciągnika i w efekcie ciąć koszty produkcji rolnej. Podkreślamy zwłaszcza znaczenie doboru ciśnienia w oponach podczas pracy polowej i balastowania ciągnika. Oszczędności na paliwie mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych w ciągu roku – zależnie od liczby uprawianych hektarów.
Czytaj dalej
Informacje pozyskane z Trelleborg ATMS można szybko wdrożyć w życie dzięki innemu systemowi firmy Trelleborg. To CTIS + Inside, który pozwala na szybką centralną zmianę ciśnienia w oponach bez wychodzenia operatora z kabiny. Zalecane ciśnienie można obliczyć poprzez zaawansowane oprogramowanie Trelleborg Load Calculator (TLC). Oczywiście systemy te można zamontować nie tylko w traktorach, ale również zaadoptować do kombajnów, sieczkarni i opryskiwaczy samojezdnych.
– Inteligentne rolnictwo i zrównoważone rolnictwo muszą polegać na dokładnych danych w czasie rzeczywistym. System Trelleborg ATMS jest prawdziwym wyróżnikiem na rynku dostarczając danych do osiągnięcia opłacalnego agrobiznesu. Pozwala zredukować czas pracy i zużycie paliwa – czytamy w komunikacie prasowym.
Wyjaśnijmy na koniec, że właścicielem firmy Yokohama-TWS (do niedawna oponiarska część Grupy Trelleborg) jest teraz koncern The Yokohama Rubber Co., Ltd. Z punktu widzenia rolników kupujących opony Trelleborg, Mitas, Cultor i Maximo, właściwie nic się jednak nie zmieniło. Nadal są to te same opony, produkowane w tych samych fabrykach.
Za to można spodziewać się większego rozwoju technologii stosowanych w produktach tych marek, bo koncern The Yokohama Rubber Co., Ltd. to światowy potentat na rynku oponiarskim.