Czytaj dalej
Traktor John Deere 6820 został kupiony jako używany. – Ciągnik miał łyse opony i od razu zacząłem szukać nowych. Przekonały mnie dobrze wyglądające i w dobrej cenie opony Maximo – wspomina Andrzej Piekiełek gospodarujący na 60 ha w miejscowości Skrzebowa k. Raszkowa w woj. wielkopolskim.
Główny kierunek produkcji w gospodarstwie Andrzeja Piekiełka stanowi chów bydła mlecznego. Dlatego ciągników jest kilka, w tym pozostałości po dawnych latach takie jak Ursus i Zetor. Ciągniki nowocześniejsze rolnik kupuje od handlowca, który sprowadza je z Francji. W ten sposób trafiły do niego 2 traktory John Deere i jeden Fendt. W 2018 był to John Deere 6820 ze wspomnianymi zużytymi oponami. Ciągnik wyprodukowany w roku 2004 miał na liczniku 5600 godzin i można przypuszczać, że sporo jeździł po utwardzonych nawierzchniach.
Od tego czasu przez 6 lat John Deere 6820 nakręcił ponad 1400 godzin. Na jakich oponach powinien pracować taki traktor, aby było to najlepsze rozwiązanie na dłuższy okres? Naszym zdaniem, nie warto kupować opon najtańszych. Lepiej szukać tych ze średniej półki cenowej. Do takich zaliczana jest marka Maximo. Powstają w fabryce renomowanego producenta, co daje gwarancję jakości na lata. Z drugiej strony nie jest to opona powstająca w ramach najnowocześniejszych technologii. Maximo to produkt, który wpisuje się w potrzeby rolników poszukujących opon pośrednich pomiędzy najtańszymi i najdroższymi. – Widzę, że te opony mnie przeżyją i nie będę musiał już ich wymieniać. John Deere 6820 nie pracuje dużo i po kilku latach wyglądają jak nowe – podkreśla Andrzej Piekiełek.
Rolnik z miejscowości Skrzebowa użytkuje opony radialne Maximo 65 w rozmiarach 540/65 R28 i 650/65 R38. Przyznajemy, po przepracowaniu 1400 godzin wyglądają bardzo dobrze. Dobre wrażenie pozostawiają zwłaszcza klocki bieżnika, które są wysokie. Zwróciliśmy również uwagę na elementy pomiędzy protektorami. – Specjalne „wysepki” znajdujące się pomiędzy klockami bieżnika wspomagają samooczyszczanie się opony. W praktyce zmniejszają odległość, jaką trzeba przejechać, aby oczyścić oponę z błota – wyjaśnia Piotr Makuch, Marketing Manager East Europe Yokohama TWS.
W oponach Maximo ciągnika John Deere 6820, ciśnienie powietrza wynosiło 2 (tył) i 1,8 bara (przód). Andrzej Piekiełek sugerując się ugięciem opon tylnych, po uniesieniu przez TUZ ciągnika agregatu lub pługa, po prostu tak je dopompował. Rolnik lepsze efekty pracy polowej uzyskałby na ciśnieniu 1,6 bar. Wtedy ciężar możliwy do przenoszenia dla opony przedniej 540/65 R28 (indeks nośności 142D) wynosi 2650 kg a dla tylnej 650/65 R38 (indeks nośności 157D) jest to już 4125 kg. Podane dane dotyczą możliwości jazdy z prędkością do 65 km/h, czyli takiej jakiej John Deere 6820 nie osiąga.
Opony Maximo Radial produkowane są w 3 wersjach modelowych. Seria 65 przeznaczona jest do ciągników o mocy do 180 KM. Producent podaje, że opony te, w porównaniu do średniej rynkowej o tym profilu, mają o 6% większą powierzchnię styku bieżnika z podłożem.
W przypadku opon Maximo serii 70 różnica ta jest jeszcze większa i wynosi odpowiednio 7% przy porównaniu do średniej rynkowej oraz aż 11% w zestawieniu z najtańszymi oponami na rynku.
Opony Maximo serii 85 przeznaczona jest do ciągników o mniejszej mocy. Producent podaje, że opony te, w porównaniu do średniej rynkowej o profilu 85 mają o 5% większą powierzchnię styku bieżnika z podłożem.