Czytaj dalej
To naprawdę dziwne, że w procedurach serwisowych „zapomniano”, o tym tak bardzo narażonym na osadzanie się substancji smolistych miejscu. W praktyce rolniczej wygląda to tak, że jak zawór EGR jest już całkowicie zapchany, to jest wymieniany na nowy.
Po co zawór EGR w silniku? Jego pojawienie się związane było z normami emisji spalin. Jednym ze sposobów zmniejszania ich toksyczności jest układ recyrkulacji spalin, którego działanie oparte jest właśnie na zaworze EGR. Jego rola polega na otwieraniu lub zamykaniu przepływu spalin z kolektora wydechowego do dolotowego świeżego powietrza trafiającego do silnika. Dzięki temu procesowi spada temperatura spalania, a tym samym ilość szkodliwych dla środowiska tlenków azotu.
Za sterowanie tym procesem odpowiada elektronika silnika, bo praca zaworu EGR jest wpisana w tzw. mapę silnika. Najczęściej jest on otwierany w zakresie średnich obrotów jednostki napędowej, a przy najniższych i najwyższych zamykany.
Z czasem praca zaworu EGR ulega pogorszeniu. Wpływa na to wysoka temperatura spalin, sadza i substancje smoliste. Problem narasta lawinowo w przypadku awarii m.in. układu wtryskowego paliwa, turbosprężarki i nadmiernego zużycia oleju silnikowego. Ostatecznie, gdy w zaworze EGR nagromadzi się bardzo dużo osadów, to staje się nieszczelny, a nawet następuje mechaniczna blokada klapy gaszącej (przepustnicy).
Jak będziemy mieli pecha, to uwięzienie przepustnicy EGR nastąpi w jej położeniu otwartym. Wtedy spaliny będą kierowane do komór spalania nieustannie. W efekcie jednostka napędowa nie będzie pracowała poprawnie. Ociąganie się z naprawą będzie miało katastrofalne skutki dla całego silnika i w skrajnych przypadkach może nawet doprowadzić do jego zniszczenia. O problemie z zaworem EGR powinna informować kontrolka chek engine. Czy jednak zawsze się zapali?
Wiedząc jakie problemy niesie ze sobą blokada klapy gaszącej zaworu EGR, lepiej go systematycznie czyścić. Wymaga to poświęcenia kilku godzin – zależnie od jego umiejscowienia – ale warto. Najgorzej jak zawór jest nie ruszany od nowości, bo jest wtedy jak przyspawany i samo jego wyciągniecie graniczy często z cudem. Natomiast czyszczony systematycznie wymontujemy bezproblemowo.
Czy w końcu znajdzie się pierwszy producent traktorów, który wprowadzi do procedury serwisowej czyszczenie zaworu EGR? Może być to trudne, bo w branży samochodowej również nie czyszczą EGR-u, tylko go wymieniają na nowy.