Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Kiedy załączyć wypalanie filtra DPF w ciągniku Deutz-Fahr?

Dodano: 27.06.2023
Deutz-Fahr 8280 TTV
Długotrwała praca na wyższych obrotach jednostki napędowej, połączona z jej obciążeniem ciężką pracą, powoduje, że użytkownik ciągnika zapomina o istnieniu filtra cząstek stałych © Traktor24.pl

Użytkując ciągnik z filtrem cząstek stałych nie warto czekać do samego końca z jego regeneracją. Jak system zgłasza taką potrzebę, to najlepiej przeprowadzić ten proces tego samego lub kolejnego dnia, po zakończeniu pracy przez traktor. Prześledźmy na przykładzie ciągników Deutz-Fahr jak to wygląda od strony operatora traktora.

Konie mechaniczne ciągnika sprawdzaj na polu i WOM

Kupujecie traktor, mamy dla Was arcyważną radę. Jeżeli to możliwe sprawdźcie jego moc podczas pracy polowej z największą maszyną, z którą docelowo będzie pracował. To najlepszy sposób oceny siły uciągu ciągnika. Kolejne to wykonanie pełnego zakresu sprawdzenia, diagnostyki obciążeniowej, w tym weryfikacji strat, zmierzenie mocy (momentu obrotowego) na WOM i zweryfikowanie ich z danymi fabrycznymi. Te ostatnie określają normy, których – uwaga – jest kilka.
Czytaj dalej

Ocena ilości sadzy zgromadzonej w filtrze cząstek stałych odbywa się na podstawie odczytu różnicy ciśnień spalin. Jeden czujnik odczytuje ich wartość na wejściu do DPF-a, a drugi na wyjściu z niego. W traktorach Deutz-Fahr filtr cząstek stałych zamontowany jest tuż za kolektorem wydechowym silnika. Spaliny w tym miejscu mają wysoką temperaturę, której poziom wpływa na odkładanie się sadzy. Im jest wyższa, tym mniej cząstek stałych osadzi się we wnętrzu DPF-a.

Jaka praca, taka częstotliwość wypalania DPF

Niskie obroty silnika i niewielka temperatura spalin spowodowana wykonywaniem lekkiej pracy lub częstym gaszeniem silnika, to prosta droga do szybkiego zapełniania się wąskich kanalików filtra DPF sadzą. Za to długotrwała praca na wyższych obrotach jednostki napędowej, połączona z jej obciążeniem ciężką pracą, powoduje, że użytkownik ciągnika zapomina o istnieniu filtra cząstek stałych.

Właśnie od opisanego sposobu użytkowania traktora zależy częstotliwość regeneracji filtra DPF. Jeden ciągnik będzie wymagał takiego wymuszonego wypalania sadzy co kilka tygodni, a drugi co kilka miesięcy.

Odkładanie zakończy się wizytą serwisu

W ciągnikach Deutz-Fahr, kontrolka „z dymkiem” filtra DPF zapali się po raz pierwszy, po zapełnieniu go sadzą w ok. 60% jego całkowitej pojemności. Najlepiej jej nie ignorować i tego samego dnia lub w kolejnych, znaleźć czas na wykonanie procedury wypalenia sadzy zgromadzonej w filtrze.

60% – 

przy tym poziomie zapełnienia filtra DPF sadzą, w ciągnikach Deutz-Fahr zapala się kontrolka informująca o potrzebie przeprowadzenia jego wypalenia.

Jeżeli tego nie zrobimy, to wcześniej lub później (zależnie od sposobu użytkowania traktora), stopień zapełnienia filtra sadzą przekroczy 70%. Wtedy nie będzie już możliwości samodzielnego załączenia procedury jego wypalania. Pozostanie wezwanie serwisu, którego mechanik zrobi to z poziomu złącza diagnostycznego. Nie będzie musiał niczego demontować, ale jego praca i dojazd będą odpłatne.

Ciągnik Deutz-Fahr_filtr DPF
W traktorach Deutz-Fahr filtr cząstek stałych zamontowany jest tuż za kolektorem wydechowym silnika. Łatwo go dostrzec na linii montażowej, gdy ciągnik nie ma jeszcze maski © Traktor24.pl

Procedura wypalania DPF

Wypalanie filtra cząstek stałych należy przeprowadzać rozgrzanym silniku, czyli lepiej nie na początku, ale na koniec dnia pracy. Procedura musi odbywać się na postoju i na świeżym powietrzu. Traktor będzie bowiem mocno dymił i może wyrzucać z siebie iskry.

Przed załączeniem procedury regeneracji filtra DPF z poziomu deski rozdzielczej ciągnika Deutz-Fahr należy:

  • zaciągnąć hamulec ręczny,
  • zablokować hydraulikę,
  • zablokować podnośnik hydrauliczny,
  • unieść ramiona tylnego TUZ,
  • wyłączyć WOM.
Deutz-Fahr wyświetlacz z kontrolką DPF
Charakterystyczna kontrolka “z dymkiem” informuje o potrzebie przeprowadzenia procedury wypalania filtra DPF © Traktor24.pl

Sam proces wypalania wymuszonego może trwać, zależnie od stopnia zapchania filtra ok. 30 do nawet 60 minut. W tym czasie silnik sam wchodzi na wysokie obroty i system zmienia fazy rozrządu. W efekcie temperatura spalin ulega podwyższeniu, co pozwala wypalić nagromadzoną w kanalikach filtra DPF sadzę.

Po tym procesie pozostaje w filtrze trochę popiołu, który z czasem powoduje zmniejszenie jego pojemności i ostatecznie po latach potrzebę wymiany lub regeneracji przemysłowej po wymontowaniu.

Podpowiedź wymiany oleju silnikowego

Niektórzy mechanicy, po wypaleniu filtra DPF zalecają przeprowadzić wymianę oleju silnikowego. Oczywiście nie ma w tym względzie spisanych żadnych wytycznych, ale dobra praktyka serwisowa tak podpowiada. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza jeżeli wypalanie przypada często. Wtedy na pewno warto zastosować się do tej podpowiedzi.

Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Mzuri Pro-Til 4Tx – zobacz jak pracuje Horsch Maestro 6 TX. Zobacz jak pracuje Deutz-Fahr 5 Keyline. Zobacz jak pracuje Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Pielnik międzyrzędowy APV. Zobacz jak pracuje Kultywator Pöttinger Terria 5040. Zobacz jak pracuje Valtra T175e Mint Green okiem kobiety, czyli nietypowe spojrzenie na ciągnik w teście długodystansowym Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000