Czytaj dalej
Ocena ilości sadzy zgromadzonej w filtrze cząstek stałych odbywa się na podstawie odczytu różnicy ciśnień spalin. Jeden czujnik odczytuje ich wartość na wejściu do DPF-a, a drugi na wyjściu z niego. W traktorach Deutz-Fahr filtr cząstek stałych zamontowany jest tuż za kolektorem wydechowym silnika. Spaliny w tym miejscu mają wysoką temperaturę, której poziom wpływa na odkładanie się sadzy. Im jest wyższa, tym mniej cząstek stałych osadzi się we wnętrzu DPF-a.
Niskie obroty silnika i niewielka temperatura spalin spowodowana wykonywaniem lekkiej pracy lub częstym gaszeniem silnika, to prosta droga do szybkiego zapełniania się wąskich kanalików filtra DPF sadzą. Za to długotrwała praca na wyższych obrotach jednostki napędowej, połączona z jej obciążeniem ciężką pracą, powoduje, że użytkownik ciągnika zapomina o istnieniu filtra cząstek stałych.
Właśnie od opisanego sposobu użytkowania traktora zależy częstotliwość regeneracji filtra DPF. Jeden ciągnik będzie wymagał takiego wymuszonego wypalania sadzy co kilka tygodni, a drugi co kilka miesięcy.
W ciągnikach Deutz-Fahr, kontrolka „z dymkiem” filtra DPF zapali się po raz pierwszy, po zapełnieniu go sadzą w ok. 60% jego całkowitej pojemności. Najlepiej jej nie ignorować i tego samego dnia lub w kolejnych, znaleźć czas na wykonanie procedury wypalenia sadzy zgromadzonej w filtrze.
przy tym poziomie zapełnienia filtra DPF sadzą, w ciągnikach Deutz-Fahr zapala się kontrolka informująca o potrzebie przeprowadzenia jego wypalenia.
Jeżeli tego nie zrobimy, to wcześniej lub później (zależnie od sposobu użytkowania traktora), stopień zapełnienia filtra sadzą przekroczy 70%. Wtedy nie będzie już możliwości samodzielnego załączenia procedury jego wypalania. Pozostanie wezwanie serwisu, którego mechanik zrobi to z poziomu złącza diagnostycznego. Nie będzie musiał niczego demontować, ale jego praca i dojazd będą odpłatne.
Wypalanie filtra cząstek stałych należy przeprowadzać rozgrzanym silniku, czyli lepiej nie na początku, ale na koniec dnia pracy. Procedura musi odbywać się na postoju i na świeżym powietrzu. Traktor będzie bowiem mocno dymił i może wyrzucać z siebie iskry.
Przed załączeniem procedury regeneracji filtra DPF z poziomu deski rozdzielczej ciągnika Deutz-Fahr należy:
Sam proces wypalania wymuszonego może trwać, zależnie od stopnia zapchania filtra ok. 30 do nawet 60 minut. W tym czasie silnik sam wchodzi na wysokie obroty i system zmienia fazy rozrządu. W efekcie temperatura spalin ulega podwyższeniu, co pozwala wypalić nagromadzoną w kanalikach filtra DPF sadzę.
Po tym procesie pozostaje w filtrze trochę popiołu, który z czasem powoduje zmniejszenie jego pojemności i ostatecznie po latach potrzebę wymiany lub regeneracji przemysłowej po wymontowaniu.
Niektórzy mechanicy, po wypaleniu filtra DPF zalecają przeprowadzić wymianę oleju silnikowego. Oczywiście nie ma w tym względzie spisanych żadnych wytycznych, ale dobra praktyka serwisowa tak podpowiada. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza jeżeli wypalanie przypada często. Wtedy na pewno warto zastosować się do tej podpowiedzi.