W efekcie bogactwa norm mocy ciągnika rolniczego powstaje ogromne zamieszanie. Na przykład porównując normę ECE R120 (norma brutto), będzie to zdecydowanie zawyżona wartość w porównaniu do mocy podanej w normie ECE R24 (norma netto). Patrząc tylko na liczbę KM różnica może wynieść zależnie od wielkości ciągnika od kilku do nawet kilkudziesięciu KM. W rzeczywistości pomiary dotyczą tego samego silnika!
Normy brutto informują o wyniku pracy silnika nieobciążonego dodatkowym osprzętem, głównie wentylatorem chłodnic. Nie oznacza to oczywiście pracy silnika „na sucho”, bo w tym czasie jest on chłodzony z urządzenia zewnętrznego.
ECE R120 | ISO TR14396 | 97/98EC lub 97/98 | EG 2000/25 EC | |
Wentylator | brak | brak | brak | brak |
Miejsce pomiaru mocy | koło zamachowe | koło zamachowe | koło zamachowe | koło zamachowe |
Oczywiście z powodu nieuwzględniania poboru mocy przez wentylator chłodnic normy brutto są zawyżone. Procentowo moc ciągnika rolniczego pochłaniana przez wentylator wynosi najczęściej kilka procent, co w jednostkach napędowych – zależnie od ich mocy oznacza pobór od kilku do nawet kilkunastu KM. Ocenianie mocy ciągnika poprzez normę brutto nie jest najlepszym rozwiązaniem.
Jak sama nazwa wskazuje bliższe faktycznej mocy ciągnika są normy netto. Po prostu uwzględniają one jego obciążenie poprzez wentylator chłodnic.
ECE R24 | DIN 70020 | OECD | |
Wentylator | tak | tak | tak |
Miejsce pomiaru mocy | Koło zamachowe | Koło zamachowe | WOM |
Na szczególną uwagę zasługują zalecenia OECD, czyli organizacji współpracy gospodarczej i rozwoju wytyczającej standardy optymalnego działania w różnych dziedzinach gospodarki. W przypadku pomiaru mocy silnika można je zakwalifikować jako rodzaj normy najlepszej dla kupujących m.in. ciągniki rolnicze. To po prostu pomiar ich mocy na WOM tylnym. Jest więc stosunkowo łatwa do ustalenia ‒ wystarczy podłączyć hamownię i odczytać wykresy. Uwaga – producentów hamowni jest wielu, co powoduje uzyskiwanie różnych informacji. Wrócimy do tego trudnego tematu wkrótce i podpowiemy na co zwracać uwagę korzystając z usługi pomiaru mocy określanego popularnie „hamowaniem ciągnika”.
Czytaj dalej
Właśnie oprócz charakterystyki mocy uzyskamy również wykres przebiegu i wartości maksymalnego momentu obrotowego. Ponadto dostępny będzie szereg dodatkowych danych diagnostycznych takich jak: informacja o składzie mieszanki paliwowo-powietrznej, efektywności jej spalania, obciążenia silnika i potencjalnych strat wewnętrznych wynikających ze zjawiska nadmiernego tarcia. Wszystko to pozwoli określić najkorzystniejszy zakres prędkości obrotowej silnika, czyli ustalić jak wysoko „go wkręcać”.
Ostatecznie zyskamy potrójnie. Po pierwsze informacje co zrobić, aby ciągnik był sprawniejszy, trwalszy i jak go optymalnie serwisować. Po drugie zyskamy zmniejszone zużycie paliwa i po trzecie dłuższą trwałością silnika oraz jego osprzętu. Niejako przy okazji porównamy również, czy zebrane dane są zgodne z podawanymi przez producenta ciągnika.