Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Konie mechaniczne ciągnika sprawdzaj na polu i WOM

Dodano: 03.04.2023
Najlepszym sposobem oceny przydatności ciągnika do danego sprzętu jest sprawdzenie takiego zestawu na polu podczas pracy © traktor24
Najlepszym sposobem oceny przydatności ciągnika do danego sprzętu jest sprawdzenie takiego zestawu na polu podczas pracy © traktor24

Kupujecie traktor, mamy dla Was arcyważną radę. Jeżeli to możliwe sprawdźcie jego moc podczas pracy polowej z największą maszyną, z którą docelowo będzie pracował. To najlepszy sposób oceny siły uciągu ciągnika. Kolejne to wykonanie pełnego zakresu sprawdzenia, diagnostyki obciążeniowej, w tym weryfikacji strat, zmierzenie mocy (momentu obrotowego) na WOM i zweryfikowanie ich z danymi fabrycznymi. Te ostatnie określają normy, których – uwaga – jest kilka.

W efekcie bogactwa norm mocy ciągnika rolniczego powstaje ogromne zamieszanie. Na przykład porównując normę ECE R120 (norma brutto), będzie to zdecydowanie zawyżona wartość w porównaniu do mocy podanej w normie ECE R24 (norma netto). Patrząc tylko na liczbę KM różnica może wynieść zależnie od wielkości ciągnika od kilku do nawet kilkudziesięciu KM. W rzeczywistości pomiary dotyczą tego samego silnika!

Norm określających moc ciągnika jest kilka i niektóre znacznie się od siebie różnią. Ich podstawowy podział dzieli je na normy brutto i netto © traktor24
Norm określających moc ciągnika jest kilka i niektóre znacznie się od siebie różnią. Ich podstawowy podział dzieli je na normy brutto i netto © traktor24

Normy brutto mocy ciągnika rolniczego

Normy brutto informują o wyniku pracy silnika nieobciążonego dodatkowym osprzętem, głównie wentylatorem chłodnic. Nie oznacza to oczywiście pracy silnika „na sucho”, bo w tym czasie jest on chłodzony z urządzenia zewnętrznego.

ECE R120ISO TR1439697/98EC lub 97/98EG 2000/25 EC
Wentylatorbrakbrakbrakbrak
Miejsce pomiaru mocykoło zamachowekoło zamachowekoło zamachowekoło zamachowe
Normy mocy brutto (bez obciążenia wentylatorem)

Oczywiście z powodu nieuwzględniania poboru mocy przez wentylator chłodnic normy brutto są zawyżone. Procentowo moc ciągnika rolniczego pochłaniana przez wentylator wynosi najczęściej kilka procent, co w jednostkach napędowych – zależnie od ich mocy oznacza pobór od kilku do nawet kilkunastu KM. Ocenianie mocy ciągnika poprzez normę brutto nie jest najlepszym rozwiązaniem.

Normy netto mocy ciągnika rolniczego

Jak sama nazwa wskazuje bliższe faktycznej mocy ciągnika są normy netto. Po prostu uwzględniają one jego obciążenie poprzez wentylator chłodnic.

ECE R24DIN 70020OECD
Wentylatortaktaktak
Miejsce pomiaru mocyKoło zamachoweKoło zamachoweWOM
Normy mocy netto (z obciążeniem wentylatorem)

Na szczególną uwagę zasługują zalecenia OECD, czyli organizacji współpracy gospodarczej i rozwoju wytyczającej standardy optymalnego działania w różnych dziedzinach gospodarki. W przypadku pomiaru mocy silnika można je zakwalifikować jako rodzaj normy najlepszej dla kupujących m.in. ciągniki rolnicze. To po prostu pomiar ich mocy na WOM tylnym. Jest więc stosunkowo łatwa do ustalenia ‒ wystarczy podłączyć hamownię i odczytać wykresy. Uwaga – producentów hamowni jest wielu, co powoduje uzyskiwanie różnych informacji. Wrócimy do tego trudnego tematu wkrótce i podpowiemy na co zwracać uwagę korzystając z usługi pomiaru mocy określanego popularnie “hamowaniem ciągnika”.

Delta-T to wskaźnik ratujący opryskiwanie

Zanim rozpoczniemy opryskiwanie roślin powinniśmy zwracać uwagę na aktualną zależność pomiędzy temperaturą a wilgotnością powietrza. Jeżeli zlekceważymy mówiący o niej wskaźnik Delta-T, to oprysk będzie przypominał pracę metodą chybił-trafił. Jak nie dopisze nam szczęście, to cała droga chemia zadziała słabo lub nawet wcale.
Czytaj dalej

Zysk potrójny

Właśnie oprócz charakterystyki mocy uzyskamy również wykres przebiegu i wartości maksymalnego momentu obrotowego. Ponadto dostępny będzie szereg dodatkowych danych diagnostycznych takich jak: informacja o składzie mieszanki paliwowo-powietrznej, efektywności jej spalania, obciążenia silnika i potencjalnych strat wewnętrznych wynikających ze zjawiska nadmiernego tarcia. Wszystko to pozwoli określić najkorzystniejszy zakres prędkości obrotowej silnika, czyli ustalić jak wysoko „go wkręcać”.

Ostatecznie zyskamy potrójnie. Po pierwsze informacje co zrobić, aby ciągnik był sprawniejszy, trwalszy i jak go optymalnie serwisować. Po drugie zyskamy zmniejszone zużycie paliwa i po trzecie dłuższą trwałością silnika oraz jego osprzętu. Niejako przy okazji porównamy również, czy zebrane dane są zgodne z podawanymi przez producenta ciągnika.

Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Deutz-Fahr 5 Keyline. Zobacz jak pracuje Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000 Traktorowy majstersztyk ukryty w ciągniku Fendt 209 F Vario Profi+ Film z testu kombajnu Deutz-Fahr C6305 TS Wyjątkowy Ursus. Imponuje trakcją i mocą Test Steyr Absolut 6280 CVT Test przystawki Emmarol EMH 4. W słoneczniku i kukurydzy