Stworzenie alternatywy dla silnika wysokoprężnego, a tym samym ograniczenie emisji CO2 jest jednym z najważniejszych działań stawianych producentom nie tylko samochodów, ale także traktorów, czy kombajnów. Kolejne rozwiązanie tego problemu przedstawia Steyr, prezentując ciągnik hybrydowy.
Czytaj dalej
Najprościej rzecz ujmując, pojazd hybrydowy to taki, który do napędu wykorzystuje zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny. Warto zaznaczyć, że często tych elektrycznych może być nawet kilka.
Koncepcja ta z powodzeniem rozwija się w przemyśle samochodowym, gdzie pierwsze tego typu konstrukcje weszły do masowej produkcji już ponad 20 lat temu. Dziś oferta takich samochodów jest bardzo szeroka. Czy taka sama przyszłość może czekać także ciągniki rolnicze?
Zaprezentowany prototyp oparty jest na seryjnym modelu 6-cylindrowego ciągnika o mocy 180 KM i rozstawie osi wynoszącym 2,79 m. Warto w tym miejscu wspomnieć, iż bezstopniową hydrostatyczno-mechaniczną skrzynię biegów przejęto w stosunku 1:1 od spalinowego oryginału.
Prototypowy, hybrydowy Steyr otrzymał jednak zupełnie nowy przód z niezależnym zawieszeniem kół i dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Generator napędzany jest silnikiem wysokoprężnym i dalej przekazuje wygenerowaną moc elektryczną do 102 KM do silnika elektrycznego.
Zamienia to energię elektryczną z powrotem w energię mechaniczną, która jest przekazywana do mechanizmu różnicowego przedniej osi za pośrednictwem dwustopniowej skrzyni biegów. Przednią oś można w dalszym ciągu napędzać mechanicznie za pomocą klasycznego sprzęgła wielopłytkowego.
Co istotne, całość wyposażona jest dodatkowo w superkondensatory, czyli urządzenia do magazynowania energii elektrostatycznej, które są w stanie magazynować i oddawać dużą ilość energii w krótkim czasie. Na pokładzie znalazły się także rezystor hamowania oraz gniazda wysokiego napięcia AEF z przodu i z tyłu.
Ciągnik posiada także szereg inteligentnych funkcji wśród których warto wspomnieć m.in. o elektrycznym układzie kierowniczym, czy funkcji elektrycznego doładowania umożliwiającej szybkie przyspieszanie podczas transportu. Tryp E-Eco pozwala zaś na jazdę na napędzie spalinowo-elektrycznym przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Układ umożliwia także odzyskiwanie energii z hamowania