Czytaj dalej
Pierwsze ciągniki Case IH Vestrum dostępne były z przekładniami bezstopniowymi CVXDrive. Od końcówki 2023 r. mają one konkurencję w postaci interesującej nas skrzyni biegów ActiveDrive 8. Dlaczego przekładnia ta zrobiła na nas dobre wrażenie?
Zacznijmy od przedstawienia aktualnej oferty ciągników serii Case IH Vestrum. To 4 modele o mocach nominalnych od 100 do 130 KM i maksymalnych wyższych o 10 KM. Traktory te są identyczne gabarytowo i różnią się tylko mocą, na co wpływ ma oprogramowanie sterujące ich pracą.
tyle biegów do przodu/do tyłu oferuje przekładnia ActiveDrive 8 w wersji z biegami pełzającymi
Na nasz test trafił Case IH Vestrum 120 ActiveDrive 8 o mocy nominalnej 120 KM i maksymalnej 130 KM. Uzyskiwana są one z silnika 4-cylindrowego NEF o pojemności 4,5 l. Jednostka ta spełnia normę emisji spalin Stage 5 dzięki systemowi HI-eSCR2. Po uniesieniu maski nie sposób go nie zauważyć, bo to duża metalowa część zamontowana nad silnikiem. Umieszczenie w niej elementów odpowiedzialnych za oczyszczanie spalin pozwoliło zastosować wąską rurę wydechową. Zamontowana za słupkiem kabiny nie zasłania widoku operatorowi ciągnika, co jest niewątpliwą zaletą tego rozwiązania.
Moc maksymalna uzyskiwana jest przy obrotach silnika wynoszących 1700-1900/min. Natomiast maksymalny moment obrotowy osiągany jest przy 1300 obr./min. (610 Nm dla Vestruma 120). Taka charakterystyka silnika jasno wskazuje, żeby w ciężkich pracach polowych nie przekraczać 1900 obr./min. i w lekkich nie schodzić poniżej 1300 obr./min. W praktyce rolniczej pracując na automatyce zmiany półbiegów i tak decyduje o tym komputer dobierając prędkości obrotowe silnika. Nie trzeba więc zaprzątać sobie tym głowy.
Inżynierowie koncernu CNH projektujący przekładnię ActiveDrive 8 do większości prac polowych przeznaczyli zakres B. Pozwala on w ramach 8 biegów uzyskiwać prędkości robocze wynoszące od 4,3 do 18,1 km/h. Jak wspomnieliśmy mogą one być przełączane w trybie automatycznym. Załącza się go podczas jazdy do przodu na zakresie A lub B dla trybu polowego. W tym celu wciskamy przycisk na podłokietniku z ikoną dwóch korpusów pługa. Jeżeli zrobimy to na półbiegu np. B3, to system zaproponuje do zmiany dwa półbiegi wyższe i dwa niższe. Będzie to więc B1 i B5. Domyślny zakres automatyki obejmuje więc 5 biegów, ale można je rozszerzyć do 8 lub zmniejszyć do 2. Dostępny jest również tryb automatycznej pracy przekładni w transporcie (ikona z przyczepą dwuosiową), który obejmuje zakresy B i C. Case IH otrzymuje od nas plus, za prosty i intuicyjny sposób zmiany automatyki biegów i zakresów. Jak to się robi?
z taką prędkością jeździ ciągnik Case IH Vestrum, na zakresie A przekładni ActiveDrive 8
Właśnie sposób zmiany biegów najlepiej pokazuje, że do ciągnika Vestrum zawitały rozwiązania znane z traktorów Case IH Maxxum i Case IH Puma. Operator ma do dyspozycji joystick o nazwie Multicontroller. To z jego poziomu za pomocą przycisków można przechodzić pomiędzy trzema zakresami (A, B i C) oraz biegami (1-8). Ponadto pozwala on zmieniać kierunek jazdy, zmieniać przepływ dowolnej pary sterowanych elektronicznie gniazd hydraulicznych, unosić/opuszczać ramiona tylnego TUZ oraz załączać sekwencję uwrociową. Wychylenie joysticka zwiększa prędkość jazdy, a cofnięcie zmniejsza.
Recenzowany przez nas ciągnik tego trybu nie miał, ale polecamy go wybrać podczas wyboru specyfikacji traktora. To APM pozwalający maksymalnie zbliżyć wrażenia z jazdy traktorem z przekładnią mechaniczną do jej wersji bezstopniowej. W trybie tym system tak dobiera prędkość obrotową silnika i biegi, aby utrzymywać prędkość jazdy zadaną przez operatora ciągnika. Do jej zmiany wystarczy użyć pokrętła znajdującego się z boku joysticka Multicontroller (bez tej funkcji jest ono nieaktywne). Można to porównać do tempomatu, czyli jaką prędkość ustalimy, taka będzie utrzymywana. Każda zmiana prędkości pokrętłem nie powoduje rozłączenia trybu APM, tylko zmianę prędkości jazdy.
z taką prędkością jeździ ciągnik Case IH Vestrum, na zakresie B przekładni ActiveDrive 8
Przypominamy, że w opisanym wcześniej klasycznym trybie automatycznej zmiany biegów, system steruje przekładnią w taki sposób, aby utrzymać ustawioną prędkość obrotową silnika. W trybie APM jest to ustawiona prędkość jazdy. A ile to rozwiązanie kosztuje? W październiku 2024 r. wymagało dopłaty ok. 4000 zł netto. Naszym zdaniem jest warte swojej ceny. Osoby zainteresowane ciągnikiem Case IH z przekładnią ActiveDrive 8 powinny ten skrót zapamiętać – APM, czyli Automatic Productivity Management (system automatycznego zarządzania wydajnością).
Recenzowany przez nas ciągnik miał podłokietnik z wyświetlaczem AFS Pro 700 Plus. Pozwala on m.in. dopieszczać ustawienia skrzyni przekładniowej ActiveDrive 8. Po wejściu w zakładkę z ikoną trybu można zmieniać wiele jej parametrów.
Pierwszą z nich jest Memory Shuttle, czyli funkcja zapamiętująca ostatni wybrany bieg do jazdy do przodu oraz do tyłu. Pozwala to po zmianie kierunku jazdy, automatycznie do niego powrócić. Przydaje się to np. podczas pracy polowej na uwrociu wymagającej cofania. Jeżeli zakończymy przejazd roboczy na np. B6, to z Memory Shuttle cofniemy spokojnie na np. B3. Bez tej funkcji załączy się do jazdy do tyłu bieg B6. Uwaga – aktualnie wybrany bieg może być niższy lub wyższy od zapamiętanego o maksymalnie trzy pozycje. Dlatego zakończenie wspomnianego przejazdu na np. B7 spowodowałoby automatyczne załączenie do cofania B4.
to maksymalna prędkość ciągnika Case IH Vestrum w wersji przekładni 40 ECO.
Kolejną funkcją przekładni jest Smooth Shift, który pozwala załączyć płynną zmianę biegów dzięki wspomaganiu obrotami silnika. Po rozwinięciu menu tego systemu można wybrać opcję „ON”, co oznacza automatyczne zwiększanie lub zmniejszanie prędkości obrotowej silnika w celu łagodnego załączenia przełożenia. Natomiast opcja „Auto” działa identycznie do momentu załączenia WOM, co spowoduje jej wyłączenie.
W ciągniku przewidzianym do pracy z ładowaczem czołowym nie zabrakło funkcji sprzęgła załączanego pedałami hamulca. W Case IH Vestrum nazywa się ona Active Clutch II. Po rozwinięciu menu tej funkcji można wybrać czułość niską, średnią lub wysoką. Oznaczają one poziom nacisku na pedały hamulca, który spowoduje zatrzymanie się ciągnika. Wybór poziomu czułości Active Clutch II można również ustawić z poziomu podłokietnika. Dotyczy to wszystkich innych funkcji traktora poza kierowaniem automatycznym, funkcjami ISOBUS i rolnictwa precyzyjnego (kontrola 24 sekcji, zmienne dawkowanie). Oznacza to, że można zamówić traktor bez wyświetlacza i nim pracować.
to pojemności odpowiednio – zbiornika paliwa/płynu AdBlue.
W menu sterowania przekładnią dostępna jest jeszcze funkcja pozwalająca ustawić bieg ruszania po odpaleniu ciągnika, Jest nazwana „bieg ruszania” i od razu wiadomo o co chodzi. Dotyczy to również minimalnej prędkości obrotowej silnika wybieranej na dotykowym wyświetlaczu suwakiem.
Zachęcamy każdego użytkownika nowego ciągnika do skrupulatnego zapoznania się z instrukcją jego obsługi. Nie po to kupuje się nowy traktor, aby wykorzystywać tylko część jego możliwości. Ponadto można uniknąć wielu kłopotliwych sytuacji, w których z czystej niewiedzy, zrzuca się winę na elektronikę ciągnika.
Sztandarowym przykładem jest wyłączanie się funkcji ruszania rewersorem po opuszczeniu fotela operatora lub zaciągnięciu hamulca ręcznego bez gaszenia ciągnika. Wiele osób po ponownym zajęciu miejsca za kierownicą dziwi się, że rewersor przestał działać. Nie „zawiesił się”, tylko został dezaktywowany ze względów bezpieczeństwa. Aby ponownie zaczął działać należy siedząc w fotelu operatora nacisnąć i zwolnić pedał sprzęgła oraz opuścić dźwignię hamulca postojowego – jeżeli jest zaciągnięta. Po tych prostych czynnościach rewersor znowu będzie działał.
W kolejnym artykule przedstawiającym naszą opinię na temat ciągnika Case IH Vestrum, zajmiemy się jego pracą z ładowaczem czołowym. Traktor ten został przygotowany do tego zadania skrupulatnie – ma nie tylko wspominaną funkcję sprzęgła w hamulcu, ale również dedykowany do tej pracy joystick pozwalający zmieniać biegi i kierunek jazdy. Ponadto do mniej precyzyjnych prac załadowczych, warto korzystać z amortyzacji osi przedniej.