Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Claas ściga się w Le Mans od 20 lat

Dodano: 31.03.2023
Fabryka Claas w Le Mans produkuje ponad 60 różnych modeli ciągników o mocach od 75 do 445 KM © Claas
Fabryka Claas w Le Mans produkuje ponad 60 różnych modeli ciągników o mocach od 75 do 445 KM © Claas

Co ma wspólnego znany niemiecki producent sprzętu rolniczego ze słynnym wyścigiem samochodowym 24h Le Mans? Bezpośrednio niewiele, ale pośrednio bardzo dużo, bo od 20 lat w tym francuskim mieście powstają ciągniki Claas. Traktory te ścigają się na międzynarodowym rynku o miano najpopularniejszych na świecie. Co ciekawe, wcześniej we francuskiej fabryce w Le Mans produkowano traktory Renault Agriculture.

Od lewej: Patrick Faure (członek zarządu Renault) i Helmut Claas (szef koncernu Claas) po podpisaniu umowy, na mocy której Renault sprzedał koncernowi Claas ciągniki Renault Agriculture © Claas
Od lewej: Patrick Faure (członek zarządu Renault) i Helmut Claas (szef koncernu Claas) po podpisaniu umowy, na mocy której Renault sprzedał koncernowi Claas ciągniki Renault Agriculture © Claas

W lutym 2003 r. Helmut Claas (szef koncernu Claas) i Patrick Faure (członek zarządu Renault), podpisali umowę kupna-sprzedaży. Dotyczyła ona zakupu przez niemieckiego specjalistę od technologii zbioru plonów większości udziałów w Renault Agriculture (dziale ciągników rolniczych koncernu Renault). W ten sposób Claas postrzegany przez rolników jako markowy producent kombajnów zbożowych rozpoczął rywalizację w wyścigu o rynek traktorów standardowych. Po 20 latach niemiecki koncern jest już na tym polu uznaną marką. Dodajmy, że wcześniej (w roku 1997) dał się już poznać jako producent wielkich traktorów równokołowych Xerion.

Ostatnie traktory Renault

Pierwszego października 2003 r. w fabryce w Le Mans rozpoczęła się zmiana kolorystyki ciągników z pomarańczowej barwy Renault na jasną zieleń Claas. Natomiast od 1 listopada tego roku traktory wszystkich serii zjeżdżały już z linii produkcyjnej w nowych kolorach. Pod koniec 2003 roku rozpoczęły się również prace nad rozwojem dużych ciągników Axion 800, które niecałe trzy lata później trafiły na rynek. Wraz z tymi flagowymi traktorami z Le Mans rozpoczęto unowocześnianie pełnej gamy produkowanych tam ciągników. Z biegiem lat serie Celtis, Ares i Atles ustąpiły miejsca nowszym traktorom.

W fabryce ciągników we francuskim Le Mans do roku 2003 produkowane były traktory Renault © Kuhn
W fabryce ciągników we francuskim Le Mans do roku 2003 produkowane były traktory Renault © Kuhn

– W nowych ciągnikach Arion i Axion wprowadzono przełomowe dla branży, wielokrotnie nagradzane innowacje: duży terminal Cebis o wysokim kontraście dla ciągników Axion, a później także dla serii Arion 500 i 600, kabina Panoramic dla serii Arion 400, Axion Terra Trac jako jedyny na rynku ciągnik półgąsienicowy z pełną amortyzacją, Telematics do zarządzania flotą czy też wiodący, samouczący się i dialogowy system wspomagania operatora i optymalizacji procesów Cemos dla ciągników Arion i Axion Cmatic – czytamy w komunikacie prasowym.

Od 2003 r. do początku 2023 r. inwestycje koncernu Claas w Le Mans przekroczyły poziom 80 mln euro © Claas
Od 2003 r. do początku 2023 r. inwestycje koncernu Claas w Le Mans przekroczyły poziom 80 mln euro © Claas

Wsparcie z Paderborn, Dissen i Vélizy

Rozwój ciągników Claas jest efektem współpracy wielu konstruktorów z kilku fabryk tego koncernu. Z niemieckiego Paderborn do Le Mans przenoszone jest doświadczenie związane z przekładniami bezstopniowymi, napędem gąsienicowym Terra Trac i systemem optymalizacji pracy ciągników i maszyn Cemos. Łączą się one z kompetencjami elektronicznymi Claas E-Systems z niemieckiego Dissen oraz innowacjami z centrum rozwoju ciągników standardowych we francuskim Vélizy. Nie dziwi zatem, że trwają prace nad kolejną generacją ciągników z fabryki w Le Mans.

Claas na równych kołach wzbudzający szacunek

Prototyp ciągnika Claas Xerion po raz pierwszy został zaprezentowany w roku 1993. Minęły jednak jeszcze 4 lata zanim trafił do produkcji seryjnej. Czas ten wykorzystano na dopracowanie tego ambitnego projektu traktora równokołowego. Proces ten trwa oczywiście nadal i współczesne modele ciągników Xerion to potężne wielozadaniowe pojazdy wykorzystujące technologie Rolnictwa 4.0.

Czytaj dalej

Wyższy poziom z Claas Forth

Od 2003 r. do początku 2023 r. inwestycje koncernu Claas w Le Mans przekroczyły poziom 80 mln euro. Fundamentalnym przedsięwzięciem był uruchomiony pod koniec roku 2020 projekt Claas Forth, który pozwolił przenieść produkcję na wyższy poziom. Od tego czasu fabryka ciągników w Le Mans uznawana jest za jedną z najnowocześniejszych na świecie. Jej wizytówką są automatyczne systemy transportowe (AGV) i wykorzystywanie sztucznej inteligencji (AI) w celu usprawnienia logistyki.

200 tysięcy ciągników Claas

Obecnie fabryka Claas w Le Mans produkuje ponad 60 różnych modeli ciągników o mocach od 75 do 445 KM. Trafiają one na różne kontynenty, w sumie do 80 krajów. W 2019 roku z linii montażowej w Le Mans zjechał 150-tysięczny egzemplarz ciągnika Claas. W jubileuszowym dla tej fabryki roku 2023 spodziewane jest przekroczenie granicy 200 tys. sztuk.

Dla firmy Claas przejęcie w 2003 r. fabryki w Le Mans było wielkim wydarzeniem biznesowym i wizerunkowym. Pozwoliło to niemieckiemu koncernowi stać się tzw. producentem pełnym, który ma w ofercie ciągniki i kombajny różnych mocy.

Pełne przejęcie Renault Agriculture przez koncern Claas nastąpiło w roku 2008 © Claas
Pełne przejęcie Renault Agriculture przez koncern Claas nastąpiło w roku 2008 © Claas
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Fastrac na polu. Jak sobie poradził? John Deere S7 900 to kombajn, który wie, co wydarzy się za 4 sekundy Moc Valtry T175e zweryfikowana podczas pracy z głęboszem Uprawa ścierniska – talerz kontra ząb Claas Trion 530 po 2 sezonach na 200 ha Case Vestrum z rewersem w małym joysticku Najsilniejszy ciągnik świata pracował w Polsce Agrisem Strip-Till dla koneserów tej technologii Kalkulator Manitou TCO wylicza koszty użytkowania maszyn Instruktaż nawigacji ciągnika do pracy z kosiarkami