Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Claas podpowiada, jak oszczędzać paliwo pracując na polu

Dodano: 10.05.2023
Claas podaje, że oczekując mniejszego spalania paliwa nie można skupiać się tylko na silniku, ale na całej architekturze ciągnika, czy kombajnu oraz na organizacji wykonywanej nimi prac © Traktor24
Claas podaje, że oczekując mniejszego spalania paliwa nie można skupiać się tylko na silniku, ale na całej architekturze ciągnika, czy kombajnu oraz na organizacji wykonywanej nimi prac © Traktor24

Nieważne, ile kosztuje paliwo, bo zawsze warto spalać go mniej. Dzięki temu poprawimy wynik finansowy, czyli po prostu zarobimy więcej. Koncern Claas mający bogatą ofertę sprzętu rolniczego podpowiada, jak zmniejszyć zużycie paliwa podczas pracy polowej – nie tylko w ciągnikach.

Claas podaje, że oczekując mniejszego spalania paliwa nie można skupiać się tylko na silniku, ale na całej architekturze ciągnika, czy kombajnu oraz na organizacji wykonywanej nimi pracy.

Skuteczność systemu CEMOS została potwierdzona w trakcie testów DLG. Osiągnięto o16,8% niższe spalanie oraz o 16,3% wyższą wydajność powierzchniową © Claas
Skuteczność systemu CEMOS została potwierdzona w trakcie testów DLG. Osiągnięto o16,8% niższe spalanie oraz o 16,3% wyższą wydajność powierzchniową © Claas

Mniejsze zużycie paliwa podczas pracy ciągnika Claas

Ciągnik podczas pracy polowej swoją moc i moment obrotowy przekazać musi na podłoże, co zamieniane jest w siłę uciągu. Na jakość tej zamiany wpływa wiele czynników, w tym skrzynia biegów, ustawienia napędu, rodzaj przekładni glebowej (opony, gąsienice) i w przypadku traktora tradycyjnego rozłożenie masy na jego oś przednią i tylną.

Pierwszym miejscem nitki napędowej ciągnika jest skrzynia biegów. Powszechnie wiadomo, że przekładnie czysto mechaniczne mają niższe straty mocy niż ich wersje wykorzystujące hydraulikę. Z drugiej strony praca traktorem z przekładnią bezstopniową w automacie pozwala zmniejszyć średnie obroty silnika, co oznacza oszczędności paliwa. – Najlepsze efekty oszczędności daje praca ciągnikiem wyposażonym w skrzynię bezstopniową CVT: to automat w automacie! Elektronika ciągnika z takim typem skrzyni aż 50 razy na sekundę sprawdza, czy przełożenie przekładni odpowiada optymalnej wydajności silnika przy możliwie najniższej jego prędkości obrotowej. Dzięki temu taki układ przeniesienia napędu pozostaje cały czas najbardziej efektywny, jeśli chodzi o zużycie paliwa – podaje Claas.

50 – 

tyle razy na sekundę elektronika ciągnika wyposażonego w przekładnię CMATIC sprawdza, czy przełożenie odpowiada optymalnej wydajności silnika przy jego możliwie najniższej prędkości obrotowej

Podczas pracy polowej warto w ciągniku załączyć blokadę mechanizmu różnicowego. Niestety nie wszyscy operatorzy traktorów tak robią, bo to dla nich dodatkowe zajęcie. Boją się również, że zapomną ją wyłączyć i podczas szybkiej jazdy dojdzie do uszkodzenia napędu. Nie trzeba się o to martwić podczas jazdy ciągnikami marki Claas, w których blokada mechanizmu różnicowego włącza się automatycznie po przekroczeniu prędkości 20 km/h. Ponadto rozłącza się po opuszczeniu ramion podnośnika tylnego i wyłącza się po jego podniesieniu.

Ciągniki Claas z przekładnią bezstopniową CMATIC można wyposażyć w system CEMOS, który zadba o prawidłowe zbalastowanie ciągnika a dodatkowo podpowie również właściwe ciśnienie w kołach. Skuteczność CEMOS została potwierdzona przez Niemieckie Towarzystwo Rolnicze DLG. Osiągnięto o 16,8% niższe spalanie oraz o 16,3% wyższą wydajność powierzchniową. Balastowanie nie tylko oszczędza ON i poprawia siłę uciągu. Pozwala też w mniej szkodliwy sposób oddziaływać na strukturę gleby i jest elementem uprawy konserwującej – podpowiada Claas.

 W kombajnach Claas za automatyczne dostosowanie mocy silnika do warunków pracy odpowiada system Dynamic Power © Claas
W kombajnach Claas za automatyczne dostosowanie mocy silnika do warunków pracy odpowiada system Dynamic Power © Claas

Mniejsze zużycie paliwa podczas pracy kombajnu i sieczkarni Claas

Claas stawia na automatyzację nie tylko w ciągnikach, ale również w kombajnach. W maszynach tych za automatyczne dostosowanie mocy silnika do warunków pracy odpowiada system Dynamic Power. – Dzięki niemu jazda przy częściowym obciążeniu odbywa się zawsze z krzywą mocy zapewniającą największą wydajność i oszczędność. W warunkach polowych podczas pracy z pełnym obciążeniem, jak np. przy opróżnianiu zbiornika ziarna i włączonym siekaczu słomy, moc maksymalna pozostaje automatycznie aktywna. W kombajnach Claas podczas omłotu, oszczędności mogą sięgnąć nawet 10% zużycia oleju napędowego. System zarządza także obrotami silnika podczas jazdy po szosie, redukując je do 1600 obr./min. i oszczędzając w ten sposób paliwo – informuje Claas.

W kombajnach i sieczkarniach marki Claas nie mogło również zabraknąć wspomnianego przy okazji ciągników sytemu CEMOS. Na przykład maszyny Claas Jaguar wyposażone w CEMOS Auto Performance uzyskują o ok. 7% większą wydajność pracy, przy oszczędności paliwa rzędu 12%. To dzięki temu, że system reguluje moc silnika oraz prędkość jazdy zależnie od ilości zbieranej masy.

Sieczkarnie samojezdne Claas Jaguar wyposażone w CEMOS Auto Performance uzyskują o ok. 7% większą wydajność pracy, przy oszczędności paliwa rzędu 12% © Claas
Sieczkarnie samojezdne Claas Jaguar wyposażone w CEMOS Auto Performance uzyskują o ok. 7% większą wydajność pracy, przy oszczędności paliwa rzędu 12% © Claas

W kombajnach Claas Lexion montowany jest zmienny napęd wentylatora Dynamic Cooling. Zależnie od potrzeby chłodzenia układów maszyny reguluje on jego prędkość obrotową. – System nie tylko zapewnia zmienne chłodzenie, lecz również zmniejsza ilość gromadzącego się kurzu dzięki strumieniowi powietrza z efektem kurtyny. Chłodzenie dynamiczne pozwala oszczędzić w zależności od warunków, nawet kilkanaście kW mocy silnika, przyczyniając się do oszczędności ON – podaje Claas.

Mniejsze zużycie paliwa podczas pracy z kosiarkami i prasami Claas

Pracując z maszynami napędzanymi od WOM ciągnika warto zwracać uwagę na jego obroty. – W kosiarkach Claas Disco można pracować na zmniejszonych obrotach wałka WOM, dzięki belce tnącej Maxcut. Równocześnie zachowana zostaje najwyższa jakość cięcia. Dzięki takiemu rozwiązaniu można zaoszczędzić do 20% paliwa na hektarze. Potwierdziły to testy przeprowadzone latem 2022 roku. Podczas trwania testu, telemetrycznie zbierano dane zużycia paliwa ciągników oraz powierzchnię cięcia. Okazało się, że dzięki redukcji obrotów wałka WOM z 1000 do 850 obr./min., zużycie paliwa było mniejsze o 1,2 litra ON/ha. Jednocześnie można było podnieść prędkość jazdy podczas koszenia o 2,5 km/h, co spowodowało wyższą wydajność zestawu – informuje Claas.

Jak Zetor uratował Ursusa

Dziś po dawnej potędze Ursusa nie ma już śladu. Choć zostały po nim dziesiątki tysięcy ciągników, które dosłownie zaorały Polskę i nadal dzielnie służą, są tylko dawnym wspomnieniem legendy. Jednak czy na pewno legendy? No dajcie już spokój z tymi baśniami, bo to Zetor uratował cztery litery Ursusowi.
Czytaj dalej

Kolejnym systemem, który może wpłynąć na zmniejszenie zużycia paliwa podczas pracy z kosiarkami Claas Disco jest Active Float. Dzięki niemu masa maszyny jest przenoszona na ciągnik i nie obciąża darni, co ma znaczenie zwłaszcza na łąkach podmokłych. Claas podaje, że w takich warunkach, system odciążenia listwy tnącej pozwala obniżyć zużycie paliwa o dodatkowe 2,5%.

Zmniejszenie liczby obrotów WOM ma także sens podczas pracy z prasami. – Zużycie paliwa mierzono podczas testów pras Claas Variant serii 400 pod okiem ekspertów z DLG. Gdy zmniejszono obroty WOM z 1000 do 800 obr./min zużycie paliwa spadło o ponad 10%. Podobny test objął nowe prasy Variant serii 500. Badania wykonano latem 2022 r. na prasie Variant 580 RC. Na jednej tonie prasowanego materiału zużyto o 22,5% mniej paliwa niż przy standardowych obrotach wałka WOM – podaje Claas.

Mniejsze zużycie paliwa dzięki GPS i telemetrii

Claas zaleca również korzystanie z systemów prowadzenia automatycznego oraz telemetrycznych. Pierwsze zmniejszają zużycie paliwa podczas prac polowych w sposób oczywisty. Wpływa na to zmniejszenie nakładek do minimum i brak dodatkowych przejazdów dzięki optymalizacji linii pracy.

Odczyty i interpretacja danych zebranych z systemu Telematics również mogą pomóc obniżyć spalanie paliwa. Posiadając informacje o postojach ciągników i kombajnów, czyli ich pracy na biegu jałowym, możemy szybko zareagować i zdyscyplinować operatorów, aby po prostu na ten czas gasili silniki.

Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Deutz-Fahr 5 Keyline. Zobacz jak pracuje Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000 Traktorowy majstersztyk ukryty w ciągniku Fendt 209 F Vario Profi+ Film z testu kombajnu Deutz-Fahr C6305 TS Wyjątkowy Ursus. Imponuje trakcją i mocą Test Steyr Absolut 6280 CVT Test przystawki Emmarol EMH 4. W słoneczniku i kukurydzy